הביקור הצבוע של אילון מאסק

ביקורו של אילון מאסק בישראל הוא לא יותר מאשר מירוק לבעלים של X, לאחר ההאשמות נגדו באנטישמיות ובהפצתה, ויחסי ציבור לנתניהו ● המדינה לא הייתה צריכה לתת לזה יד

טוען שבתו מתה רק כי עברה שינוי מגדרי. אילון מאסק.

. אילון מאסק מבקר היום (ב') בישראל. הוא החל את היום בסיור בכפר עזה יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המשיך אותו בביקור בכנסת ובשיחה עם אותו נתניהו, ובהמשך (נכון לכתיבת שורות אלה) ייפגש עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, השר בני גנץ ונציגי משפחות החטופים. אולי גם לאחת מהפגישות האלה יידחף, סליחה – יצטרף, נתניהו?

ביקור של אדם כה משפיע על העולם וכה חשוב (בלי ציניות), מי שמחזיק ברשת חברתית מהמשפיעות שיש, בטח על עיתונאים ואנשי ציבור, הוא דבר שכדאי לראות אותו בחיוב. לא אכתוב לשמוח ממנו, כי קשה לשמוח בימים טרופים אלה. מאסק חזה בתוצאות הזוועות שעשה החמאס, כתב עליהן בפוסט קצר, גם אם נטול הקשר, בפלטפורמה שלו, והביקור ודאי יזכה לכותרות באמצעי תקשורת בולטים בעולם. אולי יעשו זאת אפילו ב-BBC, ויתנו קצת סיקור חיובי לישראל.

הייתי רואה אותו בחיוב אם המטרה שלו הייתה חיובית, והסימנים מעידים שהיא לא כזאת. כלומר, היא כן חיובית – אבל למאסק. כאן יש לתת את תקציר הפרקים הקודמים: מזה זמן, מאסק "זוכה" לביקורות מצד שלל גורמים על כך שהוא מקדם שיח שנאה בכלל, ואנטישמיות בפרט, בפלטפורמה שלו, ומפיץ בה לא מעט פייק ניוז נגד ישראל, בפרט מאז תחילת המלחמה. בין אותם גורמים ניתן למצוא את הליגה נגד השמצה, שיודעת לזהות אנטישמיות מהי. הביקורת הזו וכמה שינויים שביצע בפלטפורמה הובילו לכך שלא מעט מפרסמים גדולים בה הודיעו כי יפסיקו לפרסם, או שהם שוקלים זאת. בין אותם גופים ניתן למצוא חברות עתירות תקציבי פרסום כגון Airbnb, אמזון, קוקה קולה, מיקרוסופט, יבמ ואורקל. רובן, כפי שניתן לראות, חברות טכנולוגיה, שרגישות לנושאים של גיוון והכלה, ובכלל זה של יהודים. מסמכים פנימיים בחברה, שחשף הניו יורק טיימס לפני ימים אחדים, מעריכים שהיא תפסיד כתוצאה מכך הכנסות של 75 מיליון דולר – סכום לא כל כך גדול במונחים של מאסק, האיש העשיר ביותר בעולם, אבל גם לא מבוטל.

לארח בכבוד מלכים אדם שמאפשר הפצה נרחבת של אנטישמיות ו-"נתפס" בעצמו באמירות בעייתיות נגד יהודים זה בעייתי, בלשון המעטה. בעייתי ומעיד על התבטלות בפני הפריץ – דבר שיהודים עשו בעבר. אלא שאז הייתה לכך הצדקה, כדי לשרוד. כיום, אין הצדקה להתבטל בפניו

מאסק, מן הסתם, לא רוצה שההכנסות האלה יישמטו מהחברה שלו. מה גם שהסכומים עלולים להיות מועברים לשתי המתחרות הגדולות של X בעולם הפרסום הדיגיטלי – גוגל והיריבה הגדולה מטא, שמחזיקה בפייסבוק, אינסטגרם ועוד. בנוסף, החזרת המפרסמים הגדולים הללו יכולה להחזיר קצת פרסום חיובי לפלטפורמה, שימחק ולו חלקית את הפרסום השלילי שהיא קיבלה כשהם יצאו ממנה. לכן, המטריל הכי חזק ברשת הבין שעליו לעשות צעדים, ובמיוחד כאלה שימשכו את תשומת לב התקשורת והגולשים: כמה שינויים בפלטפורמה, לכאורה כדי להיאבק באנטישמיות שלא מעט גולשים מפרסמים ב-X לא מעט ממנה, וגם ביקור מתוקשר בישראל. ביקור שישתיק לזמן מה את הביקורת הזאת נגדו, כי אם ה-"ארזים" בדמות ראש הממשלה והנשיא של ישראל מכשירים אותו, יהיה לאזובי הקיר פחות מה לומר והמפרסמים הגדולים, אולי, ימצאו את הנתיב לחזור לפרסם ב-X. גם הם מבינים שהפרסום בפלטפורמה רבת התהודה הזאת בסופו של דבר מועיל להם.

לא צריך להתבטל בפני הפריץ

באשר לנו, לארח בכבוד מלכים אדם שמאפשר הפצה נרחבת של אנטישמיות ו-"נתפס" בעצמו באמירות בעייתיות נגד יהודים זה בעייתי, בלשון המעטה. בעייתי ומעיד על התבטלות בפני הפריץ – דבר שיהודים עשו בעבר, אבל רק כשהם היו תלויים בו והיו מוכרחים לעשות זאת כדי לשרוד. אז, הייתה הצדקה להתבטל בפני אנטישמים (מסוימים). כיום, אין הצדקה להתבטל בפניו.

אילון מאסק, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וציג צה"ל בסיור בכפר עזה, הבוקר (ב').

אילון מאסק, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל בסיור בכפר עזה, הבוקר (ב'). צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

אגב, מאסק לא נתפס בעיניי כאנטישמי לגמרי. חלק מהאמירות שלו הן "באזור" של האנטישמיות, ולא אמירות נגד יהודים פר סה, והגברת שיח השנאה בפלטפורמה שלו היא בעיניו עוד כלי להגברת ההכנסות. מה גם ש-X מעסיקה אנשים שמסירים תכני שנאה. כך או כך, פחות חשוב מהן העמדות האישיות של מאסק, ויותר מה הוא מאפשר ברשת החברתית שלו – ופה, כאמור, הוא מקבל ציון שהוא לא בלתי מספיק, אלא סופר בלתי מספיק.

יש שיאמרו שצריך לשים את כל זה בצד ולקבל את מאסק בארץ בסבר פנים יפות, כי הוא הבעלים של אחת הרשתות החברתיות הבולטות בעולם, של חברת אינטרנט לווייני שבמקרים מסוימים אנחנו יכולים להסתייע בשירותיה (סטארלינק), ושכבר עשתה צרות לאוקראינה כשהיא לא רקדה לפי החליל של בעליה. אלא ש: א. ישראל היא לא אוקראינה, בוודאי שלא מבחינת היכולות הטכנולוגיות שלה, ועם יכולות האינטרנט שלנו, אנחנו יכולים להסתדר בלעדיו, ו-ב. בתחילת המלחמה, כשניתקנו את התקשורת ותעבורת הרשת ברצועת עזה, אותו מאסק כבר הודיע שבאמצעות אותה חברה שלו הוא יספק לשם אינטרנט – כלומר, לחמאס (הוא טען כי הפס הרחב הזה יועבר רק לגופים בינלאומיים ולגופי הצלה, אבל כמו האספקה, החמאס בוודאי היה גונב אותו). בסוף זה אמנם לא יצא לפועל, משום שלא היה בכך צורך: מהר מאוד "העלינו את השאלטר" והחזרנו את האינטרנט לרצועה.

הרצוג? גנץ? ציפיות לחוד ומציאות לחוד

נראה שהממשלה הזאת כבר מזמן איבדה את הכבוד העצמי, ונתניהו נהנה בביקורו האחרון בארצות הברית, בחודש ספטמבר, להתחכך במאסק ולקיים אתו שיחה שנראה שגם המטרה שלה, מבחינת המיליארדר, הייתה מירוק יותר מאשר כל דבר אחר. אבל הרצוג? גנץ? אלה אנשים שהייתי מצפה מהם לקצת יותר מאשר נתניהו – גם במקרה הזה, וגם בכלל. אבל, כמו שאומרים, ציפיות לחוד ומציאות לחוד.

לסיכום, נראה שהביקור של מאסק הוא לא הרבה יותר מאשר Win-Win לשני משתתפיו המרכזיים: הבעלים של X זוכה למירוק ההאשמה שלו באנטישמיות, בחסות מדינת ישראל, וזה אולי גם עוד צעד שיחזיר מפרסמים לפלטפורמה שלו, ונתניהו זוכה ליחסי ציבור חיוביים, וקצת להסחת דעת הציבור מהאשמה העיקרית שיש לו במצב הנוכחי.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פלי, אל תכניס פוליטיקה לאתר!

    בושה של כתבה!

  2. שאול

    אכן, בושה ההתרפסות כלפי אילון מאסק. הוא לא מסתיר את דעותיו ומחשבותיו כלפי יהודים. זה שהוא עשיר מאוד ומשפיע, לא נותן שום הצדקה להתרפסות של ראש הממשלה והנשיא.

  3. שמעון

    ביבי משקיע לטווח ארוך, הוא אוהב להתחכך במיליארדרים ונוהג להתארח ולנפוש על חשבונם.

אירועים קרובים