X מאבדת מפרסמים: עתידה להפסיד יותר מ-75 מיליון ד' השנה בגלל זה

מסמכים פנימיים שנחשפו פירטו יותר מ-200 מותגי ענק שנהגו לפרסם בפלטפורמה - Airbnb, אמזון ומיקרוסופט למשל - שהפסיקו או שוקלים להשהות את מודעותיהם ● האם הביקור בישראל והתנהגות פחות קיצונית יעזרו למאסק?

מאז שרכש אותה, X איבדה חצי מהכנסות הפרסום שלה. אילון מאסק, הבעלים.

עקב אובדן מפרסמים, X (טוויטר), הרשת החברתית המצייצת שבבעלות יזם הטק המפורסם אילון מאסק, מתמודדת עם אובדן הכנסות משמעותי. מסמכים פנימיים של X שחשף הניו יורק טיימס באחרונה כללו מפרט של יותר מ-200 מותגים גדולים שנוהגים לפרסם בפלטפורמה – ביניהם Airbnb, אמזון, קוקה קולה ומיקרוסופט – שרבים מהם כבר הפסיקו, או שוקלים להשהות, את המודעות שלהם בה.

מאסק רכש כזכור את הרשת החברתית, שעוד נראה אז טוויטר, בסכום עתק של 44 מיליארד דולר בסך הכל לפני קצת יותר משנה. בטרם רכש את החברה, הערכת השווי שלה הייתה כ-30 מיליארד דולר, ומאסק הציע למעשה מחיר גבוה בהרבה – שחושבו לפי 54.20 דולר למניה.

משינויי מאסק - הציפור עפה. טוויטר שינתה את שמה ל-X.

משינויי מאסק – הציפור עפה. טוויטר שינתה את שמה ל-X. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: X

השינויים שהביאו לנטישת המפרסמים

אלא שמאז שעבר לידי הבעלים החדש והאקצנטרי, השירות חווה כל העת טלטלות משונות, כמו למשל הוויתור על המיתוג של הציוצים, שבא יחד עם החלפת סמל הציפור הכחולה שכל כך היה מאופיין איתו. בין השאר שינה מאסק כמה וכמה דברים נוספים ב-X, כמו למשל שינוי התנאים לקבלת וי כחול לאישור ואימות זהות המשתמשים, או הכנסת מודל מינוי לפלטפרומה, ויחד איתו שינוי באורך הציוצים המתאפשר למנויים.

טלטלות רבות מאז שהוא הגיע למטה טוויטר עם כיור בידו. אילון מאסק.

טלטלות רבות מאז שהוא הגיע למטה טוויטר עם כיור בידו. אילון מאסק. צילום: לכידת מסך מהסרטון שהעלה מאסק לטוויטר

בנוסף היו למאסק כמה וכמה הכרזות גדולות על כוונותיו בנוגע ל-X, שתהיה בסוף התהליך ל"אפליקציה להכל", וכן בלט העיסוק של הבוס החדש בקידום מאסיבי של הרבה יותר חופש ביטוי למשתמשים במקום צנזורה ומיתון תוכן. למעשה, ברגע שנכנס למטה הראשי של החברה – כשהוא אוחז בכיור כדי שכולם Will sink it in שהוא הבוס החדש – התחיל מאסק לפטר מאות ואז אלפים מעובדי החברה המקוריים, כשבין הראשונים לעזוב היו אנשי צוות הפיקוח על התכנים. במקביל החל המולטי-מיליארדר לספוג ריקושטים שונים על התנהגותו המטרילה והמוזרה, שנסובו בעיקר סביב החששות מהפיכת השירות לימני יותר באופיו ולכזה המאפשר מקום ליותר תכני שנאה והסתה.

כתוצאה מכל ה"חגיגה" הזו החלה הפלטפורמה לחוות אובדן מפרסמים שהוביל לירידה משמעותית בהכנסותיה, עקב מה שהסתמן כרתיעה של מותגים מהתנהגותו הלא צפויה והלא ברורה של מאסק. 

בשלהי אוקטובר, כך דיווח פורבס, הודיעה X לעובדים הזכאים למענקים שיקבלו מניות לפי שווי חברה של 19 מיליארד דולר, כשכבר במרץ אמר מאסק כי להערכתו החברה שווה כבר רק 20 מיליארדי דולרים. אם אכן זה היה המצב, הרי שקצב הירידה בהכנסות הצטמצם מעט אבל עדיין מתקיים.

אלא שההערכות פנים בחברה מצביעות כעת בסך הכל על צפי לירידה כוללת של 75 מיליון דולר בהכנסות עד סוף השנה. הטיימס דיווח שהצפי המסוים מתבסס, כאמור, על הסברה שעוד מפרסמים ינטשו את X או ישהו את מודעותיהם בה. בסך הכל, כך דווח, מדובר בירידה של 54% בהכנסות מהפרסום הכולל, ועל 60% של ירידה בפרסום שמקורו בארה"ב – וזוהי ירידה משמעותית מאוד.

באחרונה גברו ביתר שאת הביקורות על התנהלותו של מאסק – שגם לפני מלחמת ישראל-חמאס, אבל עוד יותר מאז שפרצה המלחמה – נחשדת כאנטישמית. מאסק חווה עקב כך ובעקבות זה שהוא והחברה מאפשרים, לטענת מבקריו, ליותר פוסטים אנטי-ישראליים ואנטישמיים להתפרסם בשירות, לחץ מצד קבוצות אקטיביסטיות הפועלות למיגור התופעה, ביניהן בולטת במיוחד הליגה נגד השמצה (ADL). בתחילה החזיר להם היזם מלחמה משלו, ביקר את טענותיהם ואף תבע את המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH)  בטענה שהארגון ופעילותו נועדו כדי להבריח מפרסמים מ-X.

האם יש לאילון מאסק, לכאורה, נטיה כלפיה והאם זו הפחיתה את הפרסום ב-X? אנטישמיות.

האם יש לאילון מאסק, לכאורה, נטיה כלפיה והאם זו הפחיתה את הפרסום ב-X? אנטישמיות. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

ומה השינוי הבא – שבתקווה יביא להחזקת המפרסמים?

אולם בימים האחרונים מסתמן שמאסק – אחרי שנתפס תומך בתוכן אנטישמי וגונה בשל כך באופן נרחב – מנסה לאותת לעולם שהוא אינו מה ומי שאומרים עליו ולעשות כל שניתן כדי לנקות את שמו. מאסק עתיד להגיע לביקור בישראל מחר, גם זאת ככל הנראה במסגרת ה-וואש (Wash) שהוא מנסה לעשות לשמו הטוב.

בנוסף, כפי שדיווחנו מוקדם יותר החודש, בתגובה לאיומי מפרסמים בחרם עקב התמיכה בתוכן האנטישמי, הבטיח מאסק, שהשירות ישעה חשבונות שמפרסמים מונחים כמו "דה-קולוניזציה" או הצהרות שעל הפלסטינים לזכות בשטח שנמצא "מהנהר לים" – משמע כלל שטחי ישראל – וזאת תחת הנימוק כי המונחים המסוימים עלולים לעודד רצח עם, והם על תקן לשון הרע ולכן אינם רצויים ב-X.

אם נחזור לאובדן ההכנסות – ה-Insider Intelligence העריך ש-X תכניס השנה מפרסום 1.89 מיליארד דולר. אם אכן כך, כאמור – ירידה של 54% לעומת הכנסות הפרסום אשתקד. הפעם האחרונה שהכנסותיה ממודעות של טוויטר היו קרובות לרמה זו התרחשה ב-2015.

לפיכך, גם אם המסע לטיהור שמו והניסיון למקם את מאסק כאדם קונצנזואלי שלמפרסמים לא יהיה חשש מפניו ומאמונותיו ותפישת עולמו, כעת המצב הפיננסי של הפלטפורמה נראה רעוע למדי. ובגדול מסתמן כי האיש העשיר בתבל, שנחשב גם לגאון על ידי רבים, לא רק שלא הצליח למנף את הרכש שלו כך שיתפיח את כיסיו התפוחים בלאו הכי – אלא שהוא הצליח להרוס במו ידיו את הרשת החברתית המצייצת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים