עקב אנטישמיות: יבמ, דיסני, קוקה קולה ואחרות משכו פרסומות מ-X

מאסק, הבעלים של הרשת החברתית X, הביע באחרונה תמיכה בפוסט אנטישמי ועורר בחברות חששות שפרסומיהן יופיעו לצד תכנים שכאלו, שהתרבו בשירות עם פרוץ מלחמת ישראל-חמאס ● בתגובה לחרם, X תמחק תכני "מהנהר לים"

מאבדים מפרסמים עקב אנטישמיות? X ואילון מאסק, הבעלים.

יבמ, דיסני, קוקה קולה וחברות ענק אחרות השעו באחרונה את הפרסום שלהן ב-X (לשעבר טוויטר) לאחר שדו"ח מצא כי המודעות שלהן מופיעות לצד חומר אנטישמי בפלטפורמה.

בתגובה הבטיח אילון מאסק, הבעלים המולטי-מיליארדר של X, שהשירות ישעה חשבונות שמפרסמים מונחים כמו "דה-קולוניזציה" או הצהרות שעל הפלסטינים לזכות בשטח שנמצא "מהנהר לים" – משמע כלל שטחי ישראל – וזאת תחת הנימוק כי המונחים המסוימים עלולים לעודד רצח עם, והם על תקן לשון הרע ולכן אינם רצויים ב-X.

אלא שהחרם שהטילו החברות על הפרסום מטעמן ב-X הגיע אחרי ש-מאסק עצמו הואשם ב"סובלנות יתר" למסרים אנטישמיים ב-X, ואף בתמיכה בהם. היזם השנוי במחלוקת עומד מזה שנים בפני ביקורת גוברת בנוגע לתפישת עולמו, והביקורת הזו גברה מאז שהחלה מלחמת ישראל-חמאס.

שוב מתרחקים מ-X – הפעם בגלל חשש מאנטישמיות

יבמ, כך דווח, קיבלה את ההחלטה לאחר שקבוצת Media Matters פרסמה ביום ה' דיווח וטענה שהמודעות שלה, של אפל, אמזון, אורקל, NBCUniversal וקומקאסט התפרסמו ב-X כשלצידן מופיע תוכן אנטישמי.

יבמ אמרה כי יש לה "יש אפס סובלנות לדברי שטנה ואפליה", ולכן בישרה: "השענו מיד את כל הפרסומות ב-X בזמן שאנו חוקרים את המצב הבלתי מקובל הזה".

העלייה שנרשמה באחרונה בתוכן האנטישמי המופץ ב-X, היא שגרמה, כאמור, למספר חברות בולטות להשעות את הפרסום שלהן בפלטפורמה.

ההחלטה ממשיכה חששות קודמים שהתעצמו כיום מכך שהפלטפורמה, בעידן שהיא תחת שליטת מאסק, מטפחת, לתפישת רבים, סביבה אשר מקדמת דברי שטנה ואפליה.

בין שאר החברות שמשכו את המודעות שלהן מ-X ניתן למנות גם את פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, פייזר ואחרות. כלל החברות הנוטשות ציינו כהסבר לפועלתן את גישתו הפייסנית מדי של מאסק למיתון תוכן ואת תמיכתו, לכאורה, ברטוריקה אנטישמית.

"האמת לאמיתה?" תלוי את מי שואלים

נזכיר כי רק באחרונה דיווחנו ש-מאסק הגיב בשבוע שעבר, בעיצומה של מלחמת ישראל-חמאס והמאבק התודעתי הנלווה לה, לציוץ אנטישמי באופיו וכתב ש-"זו האמת לאמיתה". יזם הטק המפורסם התייחס לציוץ שטען כי הקהילה היהודית מקדמת בעצמה שנאה ללבנים. חיזוק אמירה זו בתקופה הטעונה הנוכחית גרם לכך שמאסק – שלא הסתיר מעולם את נטייתו השמרנית ואת העובדה שהוא מעוניין לקדם את חופש הדיבור והביטוי ברשת החברתית שרכש – נחשד בעצמו כאנטישמי.

כאמור, מאז שמאסק רכש את X באוקטובר 2022, אכן נראה היה כי חלה בפלטפורמה התרופפות משמעותית בכל הנוגע במיתון התוכן ובבדיקת עובדות המתפרסמות בה, וזאת אחרי שמאסק פיטר בזמנו את כל אנשי הצוותים שהיו אחראים לטיפול בתחום.

למאסק יש היסטוריה ארוכה של הבעת תמיכה בחופש הביטוי. בראיון ב-2018 הוא אמר שהוא מאמין ש"חופש הביטוי הוא אבן הפינה של חברה חופשית" וש-"חשוב לאפשר לאנשים להגיד מה שהם רוצים, גם אם זה פוגעני".

"אויבת" ותיקה של מאסק. הליגה נגד השמצה (ADL).

"אויבת" ותיקה של מאסק. הליגה נגד השמצה (ADL). צילום: שאטרסטוק

האם ארגונים נגד שנאה מבריחים מפרסמים סתם?

נזכיר כי כבר בדצמבר 2022, פרסמו חוקרי המרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH) והליגה נגד השמצה (ADL) דיווחים כי נפח דברי השנאה בטוויטר גדל באופן דרמטי מאז שמאסק השתלט עליה.

ה-CCDH הצהיר אז כי השימוש היומי במילת ה-N (הכוונה ל-Nigger) תחת ניהול מאסק עמד על פי שלושה מהממוצע בעבר ודברי שנאה והשמצות נגד הומוסקסואלים וטראנסים גדלו ב-58% וב-62%, בהתאמה.

ה-ADL ציינה באותם זמנים בדו"ח נפרד, שגם הנתונים שלה מראים "עלייה בתוכן אנטישמי בפלטפורמה וגם ירידה במיתון של פוסטים אנטישמיים". שני הגופים הביעו דאגה מהמתרחש ברשת החברתית המצייצת.

ה-ADL ייחסה את הגידול הזה ישירות אל המחויבות המוצהרת של מאסק לחופש הביטוי, שלדעתה מעצימה את יכולתם של בעלי גישות הדוגלות בעליונות לבנה וקבוצות שנאה אחרות לעשות בפלטפורמה שימוש נרחב כיום כדי להפיץ את מסריהן. ה-ADL גם הביעה דאגה לגבי דעותיו האישיות של מאסק עצמו, עקב כמה הצהרות עבר מטעמו, שעלולות היו להתפרש כאנטישמיות.

בזמנו הגיב מאסק לדיווחים אלו וטען שהם "שקריים לחלוטין". ואז, בתחילת אוגוסט דיווחנו כי מאסק וחברת X שלו הגישו תביעה נגד CCDH, שהוא ארגון ללא מטרות רווח העוקב אחר דברי שטנה ודיסאינפורמציה באינטרנט. בתביעה זו נטען כי ה-CCDH השתתף ב"קמפיין הפחדה" להרחקת מפרסמים מ-X. בתביעה נאמר גם כי ה-CCDH הפר את תנאי השירות של טוויטר דאז, על ידי השגה, או "גירוד" של מסת נתונים לא חוקית מהפלטפורמה. עוד צוין בכתב האישום שהוגש מטעם X, מבלי לספק הוכחות, כי הארגון ממומן על ידי ממשלות זרות וחברות תקשורת הרואות ב-X תחרות.

בספטמבר, כשמכירות המודעות עדיין היו נמוכות בכ-60% מבעבר, טען מאסק כי התופעה נובעת "בעיקר בגלל לחץ על מפרסמים", שלגרסתו הופעל על ידי ה-ADL.

ואולם אף אחת מהחברות שהודיעה על הפסקת הפרסום בפלטפורמה כעת לא ציינה אינטראקציה ספציפית עם הליגה נגד השמצה. החברות בעיקר טענו כי אינן מוכנות לפרסום את מודעותיהן במרחב וירטואלי שמופקר לתכנים אנטישמיים או עתירי שנאה ללא כל פיקוח עליהם.

לא ברור בינתיים האם הודעת מאסק שלא יאפשר עוד לפרסם את המסר "מהנהר לים" היא שתשכנע את החברות לשוב ל-X ותסיר ממנה את החרם, שעליו החברה והבעלים שלה עלולים לשלם ביוקר רב במובנים של הכנסות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים