יחסי מאסק-אוקראינה: מעזרה בחיבור לאינטרנט להעלבת זלנסקי

גרמי ממשל אוקראיניים, וכן אזרחי המדינה, מתחו ב-X ביקורת חריפה ביממה האחרונה על יזם הטק הנודע, אחרי שפרסם מם ברשתות החברתיות שנראה כלועג למאמצי נשיא אוקראינה להשיג למדינה סיוע מערבי במלחמתה מול רוסיה

תרם לוויני סטארלינק לאוקראינה, אבל היחסים שלו עם המדינה בהתדרדרות. אילון מאסק.

אתמול (ב') שיתף אילון מאסק, יזם הטק המפורסם, מם ב-X (לשעבר טוויטר), פלטפורמת המדיה החברתית שבבעלותו. בתמונה שהכין מאסק, המבוססת על תבנית ממים פופולרית, נראה נשיא אוקראינה, וולודומיר זלנסקי, כתלמיד בית ספר מתוח במיוחד. במילים שנלוו לתמונה נכתב: "כשעברו חמש דקות ולא ביקשת סיוע של מיליארד דולר". שמו של זלנסקי לא הוזכר בטקסט, אבל הכוונה של מאסק נתפשה בבירור כביקורת ולעג על תחינותיו לעזרה של נשיא המדינה, שהותקפה לפני חודשים רבים על ידי רוסיה ונאבקת על חייה מול הניסיונות הרוסיים לכבוש אותה.

כתוצאה מהפרסום החלה שורה של דמויות מהממשל האוקראיני, כמו גם כמה וכמה אזרחים של המדינה, לפרסם תגובות זועמות-בואך-קטלניות שביקשו להחזיר למאסק כגמולו.


כך למשל, רוסלן סטפנצ'וק, יושב ראש הפרלמנט האוקראיני, "התפרץ" על מאסק בפוסט שפרסם ב-X. "המקרה שבו ברנש, אילון מאסק, ניסה לכבוש את החלל, אבל משהו השתבש ותוך חמש דקות הוא שקע בחרא", כתב בבוטות סטפנצו'ק כלעומת מאסק, בפוסט בהתייחסות לכאורה לשיגור הרקטה הכושל של SpaceX באפריל.

גם מריאנה בטסה, שגרירת אוקראינה באסטוניה, צייצה בתגובה ללעג של מאסק: "אילון, אין לך אמפתיה? אוקראינים נהרגים מדי יום על ידי רוסיה. אנחנו נלחמים על החיים שלנו, על המשפחות שלנו, על המדינה שלנו, על החופש שלנו".

בנוסף גם אזרחים "תמימים" החלו מפגיזים את מאסק בציוצי תגובה חמורים, באחד מהם למשל הוא אף הולבש במדי צבא רוסיה עם דרגות בכיר בידי אמן בשם Bardovici.

מאסק סייע בקישוריות אבל אז החל לסלוד מהעזרה לאוקראינה

מאסק, כידוע, הוא הבעלים של SpaceX, החברה העומדת מאחורי שירות התקשורת הלווינית סטארלינק (Starlink). קצת אחרי שאוקראינה הותקפה על ידי רוסיה במרץ שעבר, המדינה פנתה – גם אז בתקשורת דרך הרשת החברתית המצייצת – וביקשה את סיועו של מאסק בקבלת גישה לאינטרנט החללי ולווייני סטארלינק, וזכתה בהיענות מיידית של מאסק, כעבור כ-48 שעות בלבד ממועד הבקשה, מאסק פרע את השטר ועמד במילתו במהירות.

החיבור הזה עדיין קיים, והוא בעל חשיבות חיונית עבור הצבא האוקראיני, הנלחם בכוחות הרוסיים מזה חודשים רבים. אלא שמאז חל שיבוש ביחסי מאסק ואוקראינה, שאחד מרגעי השיא שלו היה סירובו של מאסק בראשית אוגוסט לאפשר קישוריות לרחפני תקיפה אוקראינים, שביקשו לתקוף ספינות קרב רוסיות בלב ים. לא ברור מדוע סירב אז מאסק, אבל התנהלותו עוררה תסכול גדול בקרב האוקראינים.

בסוף ספטמבר צייץ מאסק את השאלה: "מדוע כל כך הרבה פוליטיקאים אמריקנים משתי המפלגות דואגים לגבולות אוקראינה פי 100 יותר מאשר לגבול ארה"ב?" והציוץ הזה הוסיף ואותת כי היזם התזזיתי שינה את גישתו כלפי מלחמת רוסיה-אוקראינה.


כעת, אחרי ההשתלחות ב-זלנסקי אתמול, נראה כבר שלמדינה יש חזית קרבות נוספת שנפתחה, והפעם במרחב הקיברנטי ומול האיש העשיר בתבל, מאסק.

בנוסף לפוסט של סטפנצ'וק מחשבונו האישי, גם עמוד ה-X הרשמי של הפרלמנט האוקראיני הגיב למאסק והאשים אותו בהפצת תעמולה רוסית. גם במקרה זה נעשה שימוש בתבנית המם המסוימת, והפרלמנט כתב בצמוד אליו: "כשעברו חמש דקות ולא הפצת תעמולה רוסית".

מאסק התמודד בעבר עם ביקורת מצד גורמים אוקראינים על כך שהציע כי אוקראינה תשקול לוותר על אדמות לרוסיה למען השלום. אוקראינה דחתה בתוקף אפשרות כזו.

תמיכתו של מאסק באוקראינה הייתה בתחילה מכרעת, אך כעת אין כל ספק שהערותיו ופעולותיו האחרונות לא מצביעים על קיומה עוד, מלבד בעצם המשך הענקת הקישוריות החללית מסטארלינק. כעת עולים על פני השטח גם חששות בקרב פקידים אוקראינים מפני תסריט הבלהות שאם היחסים עם המולטי-מיליארדר האקסצנטרי יוסיפו ויתדרדרו מאסק ינתק את אוקראינה באחת, ויותיר אותה להתמודד מול רוסיה כשהיא מנוטרלת כליל מהיכולת להשתמש באינטרנט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים