המועצה המפקחת על מטא תבחן פוסטים ממלחמת ישראל-חמאס

מדובר ספציפית בשני פוסטים גרפיים, הקשורים למתקפת החמאס מה-7.10, כמו גם לפעילות צה"ל בעזה, שהוסרו מפייסבוק בידי מטא, אך שרבים התקוממו על הסרתם ● כעת המועצה תתבקש להכריע בנדון, בהליך מזורז

מטא הייתה צריכה להשאיר את סרטון החטיפה של נועה ארגמני - כך על פי החלטת המועצה המפקחת עליה.

סרטון המתעד את חטיפתם של נועה ארגמני ובן זוגה, אבינתן אור, ממסיבת הטבע ברעים, בידי מחבלי החמאס; כמו גם סרטון ובו מוצגות, לכאורה, תוצאות הפיצוץ ליד בית החולים שיפא בעיר עזה – הם שני פוסטים שעלו במקור בפייסבוק, ושהתכנים ה"בעייתיים" בהם יעמדו כעת לשיפוטה של המועצה המפקחת על מטא.

לדברי המועצה – גוף עצמאי שהוקם ב-2020 בידי בכדי לפסוק בנוגע להחלטות מיתון תוכן שנויות במחלוקת – היא מכירה בצורך הדחוף בטיפול באתגרים של מיתון תוכן הנובעים ממצבי עימות, במיוחד על רקע האירועים האחרונים במזרח התיכון.

הפוסטים המדוברים הוסרו בידי פייסבוק אך רבים – מכל קשת העמדות והדעות – מחו על כך. כעת משולבת המועצה בהחלטות הספציפיות אודות הפרסומים בפלטפורמות מטא (Meta), והיא תבצע "סקירה מזורזת" של הפוסטים והתחייבה לספק פסק דין בעניינם בתוך 30 יום.

המלחמה בין ישראל וחמאס והמצב הרעוע בכל המזרח התיכון, כשכמובן מנגד עומד הסכסוך הפלסטיני-ישראלי, הובילו בחודשים האחרונים מאז פרוץ האירועים החמורים לעלייה בפניות היומיומיות ל-מטא. הפניות שמציפות את החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם, ת'רדס ופלטפורמות אחרות, קשורות לתלונות וביקורת מוגברת בנוגע לאופי הרשתות החברתיות שבבעלותה, והמתירנות או להבדיל יתר הצנזורה – תלוי מה הפוזיציה של הפונה – המאפיינים אותה.


בחינת הסרת פוסטי המריבה

כאמור, הפוסטים המדוברים הוסרו במהלך החודשיים האחרונים על ידי מטא מהפלטפורמות שבבעלותה, וכעת ההסרה נבחנת מחדש, עקב תלונות ממשתמשים רבים מספור בעניין.

אחד הפוסטים מוכר כנראה לכל ישראלי, ובו תועדה הסצנה המחרידה שבה נועה ארגמני, החטופה כיום בעזה, מתחננת על חייה כשהיא נלקחת כבת ערובה בידי החמאס. המשתמש שפרסם את הסרטון לראשונה קרא לעוקביו לצפות באירוע הקשה ו"להבין לעומק יותר", את אופיו. לפי הדיווחים, בתחילה הסירה פייסבוק את הפוסט כליל, בתוך שהיא מנמקת את ההסרה בהפרת הכללים שלה בנושא אלימות והסתה, אך מאוחר יותר החברה הפכה את ההחלטה, והחזירה את התוכן, בצירוף "וילון" אזהרה.

הסרטון השני הועלה באינסטגרם, ובו נראות, לטענת המפרסם, תוצאות הפיצוץ ליד בית החולים שיפא שבעיר עזה, שבראשית נטען כי הוא תוצאה של מהלך צבאי של צה"ל. גם פוסט זה הוסר בתחילה בטענה להפרת כללים בנושא תוכן אלים וגרפי, אך מטא החזירה את הפוסט וגם לו נלווה כעת מסך אזהרה של תוכן "מטריד".

כאמור, במועצת הפיקוח – המורכבת מחברים בלתי תלויים – החליטו לדון בפוסטי המריבה הללו, משום שלדברי החברים בגוף זה הפוסטים "מעלים שאלות חשובות הקשורות לסכסוך ומייצגים סוגיות רחבות יותר המשפיעות על משתמשי פייסבוק ואינסטגרם". ההחלטות שיתקבלו אמורות להתפרסם בפומבי, כאמור, בתוך כחודש מהיום.

מיליוני פרסומים ותלונות מכל צדי המתרס והסכסוך

עוד בטרם קבלת ההחלטות אמר תומאס יוז, מנהל מינהל מועצת הפיקוח של מטא, כי "מצבי משבר אינם תירוץ לפלטפורמות המדיה החברתית להשעות חוקים או ברירת מחדל לצנזורה, אלא הם תזכורת להכפיל את המאמצים להגן על הקול והבטיחות". בהצהרה שפרסם הוסיף יוז וכתב: "הסכסוך בין ישראל לחמאס מדגיש את האתגרים הרבים למיתון תוכן במצבי משבר. מועצת המנהלים מצפה לסקור כיצד מטא עומדת בהתחייבויותיה לזכויות האדם, כמו גם להמלצות הדירקטוריון מהעבר כיצד לנהל משברים".

דובר מטא התייחס לסקירה שתערוך המועצה ואמר כי ההנחיות שענקית המדיה החברתית תקבל, יחד עם תובנות ממומחים אחרים, יתרמו להתפתחות המתמשכת של המדיניותה ולתגובותיה של מטא בהקשר "לסכסוך המתמשך בין ישראל לחמאס". הדובר הדגיש את מחויבותה של החברה ממנלו פארק לשמור על זכויות האדם ולהתייחס להמלצות מועצת הפיקוח בנוגע לניהול משברים בעתיד לבוא.

כידוע, המתקפה הנוראה של החמאס על ישראל, ותגובתה הצבאית העזה של המדינה בעזה, הגבירו את הביקורת על מטא, כמו גם על רשתות חברתיות אחרות בנוגע למיתון וצנזור תוכן בהן.

המצב התדרדר עד כדי כך שהאיחוד האירופי איים על מטא וכן על X שירסנו תכני שנאה ישתלטו על מה שמתרחש אצלן ברשתות – או שיקנסו ויענשו חמורות.

בנוסף, ב-X החיכוכים הביאו לאסקלציה במה שזכה להתייחסות כאל תופעות אנטישמיות שהפכו לרווחות השירות. הרשת המצייצת, שנמצאת שבבעלות אילון מאסק, גם נקלעה לחרם מפרסמים אחרי שהבוס שלה הואשם שהוא עצמו אנטישמי ולכן מפרגן לפרסומי שנאה נגד יהודים.

המצב דחק את מאסק לקיר ושלח אותו אפילו לביקור זריז בישראל. בביקור זה נלווה יזם הטק אל ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שלקח אותו לביקור בעוטף עזה ההרוס. מאסק חזר מהמסע עם שרשרת ועליה הדיסקית המוקדשת לשחרור החטופים מידיי חמאס, ועם הרבה יותר אמפתיה לצד הישאלי של הסכסוך, או כך לפחות נדמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים