סגן מנהל סוכנות הגנת הסייבר האוקראינית נעצר בחשד לשחיתות

ויקטור ז'ורה ובכירים נוספים בסוכנות SSSCIP חשודים שהביאו לרכישת תוכנה עבורה במחיר מנופח, ושלשלו לכיסם את ההפרש בינו לבין עלותה האמיתית ● וגם: כיצד הקולחוזים מימי ברית המועצות קשורים לפרשה?

"מתקפת" שחיתות במערך הסייבר האוקראיני.

פקיד בכיר בסייבר האוקראיני נעצר באחרונה, בחשד למעורבותו בתוכנית מעילה ושוחד.

ויקטור ז'ורה שימש סגן מנהל SSSCIP, סוכנות הגנת הסייבר האוקראינית – או, בשמו המלא, השירות הממלכתי של אוקראינה לתקשורת והגנה על מידע מיוחד. הוא זכה לחשיפה תקשורתית רבה מאז הפלישה הרוסית למדינה. ז'ורה ובכירים אחרים פוטרו מתפקידם בשבוע שעבר, ולאחר מכן נעצרו.

השבוע הוארך מעצרו של ז'ורה בבית המשפט האוקראיני לענייני שחיתות למשך חודשיים, והוא נצטווה להפקיד ערבות גבוהה, בסך של יותר מרבע מיליון דולר.

ז'ורה נחשד בהכנה ובהשתתפות בשורה של עסקאות מסחריות לגיטימיות לכאורה, שקשורות לרכישת תוכנה עבור SSSCIP. לפי הסוכנות למלחמה בשחיתות של אוקראינה (NABU), הוא וחמישה חשודים נוספים רימו וערכו הונאות במסגרת תוכנית שוחד ומעילה בהיקף של 1.72 מיליון דולר (62 מיליון הריבניה אוקראינים) – בין 2020 ל-2022.

אחד מחמשת החשודים, יורי שחיהול, לשעבר ראש ה-SSSCIP, שוחרר ממעצר בסוף השבוע האחרון, בערבות בסכום השווה ל-700 אלף דולר. נאסר עליו ליצור קשר עם עדים או חשודים אחרים, הוא הפקיד את דרכונו וחויב לענוד צמיד מעקב אלקטרוני.

בדיון בבית המשפט אמרו החוקרים כי גילו התכתבויות של החשודים בינם לבין עצמם בטלפון של ז'ורה. שם נמצאה אפליקציית Threema – שירות הודעות המשמש את הצבא בשווייץ ופקידי מדינה בארצות שונות, כולל אוקראינה.

ה-"קולחוזים" הסובייטים והחשודים בשחיתות באוקראינה

לפי החוקרים, החמישה השתמשו בשפה עם קודים ושמות בדויים. בין היתר, הם "החזירו לחיים" את הקולחוזים – אותן חוות קולקטיביות מימי ברית המועצות, כשכינו את הסוכנות SSSCIP בשם זה. כמו כן, שחיהול השתמש בשם הבדוי ציפור – כנראה מאחר שפירוש שם משפחתו באוקראינית הוא חוחית.

ההודעות שניתחו החוקרים חשפו כי התוכנה נשוא המקרה פותחה על ידי EPAM Systems האמריקנית ונרכשה, במחירים מנופחים, באמצעות שתי חברות ביניים, שקשורות לאיש העסקים האוקראיני רומן קובל. על פי החשד, קובל, שהיה בעבר שותף עסקי של ז'ורה, הוא "המוח" מאחורי התוכנית. הסוכנות האוקראינית למלחמה בשחיתות טוענת שקובל השתמש בקשרים שלו ב-SSSCIP כדי למנות אדם שיהיה נאמן לו, ובשל תפקידו של ז'ורה כסגן ראש הסוכנות – הוא זה שעסק בפיקוח על מימוש עסקת הרכש. כך, נטען, איש לא חשד שהמחירים של התוכנה היו מנופחים ושהחמישה שלשלו לכיסם את ההפרש בינם לבין המחיר האמיתי שלה.

הפרשה האחרונה היא חלק מהגברת המאמץ של אוקראינה לבלום את השחיתות במדינה, עקב הרצון שלה להתקבל כחברה באיחוד האירופי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים