הזירה הימית רותחת – גם בסייבר

המגזר הימי מתמודד עם עלייה משמעותית באיומי סייבר: בספטמבר-אוקטובר, כל שלושה ימים אירעה מתקפת סייבר המכוונת לחברה ימית

גם שם רותח. הזירה הימית והסייבר הימי.

המורדים החות'ים בתימן – נציגיה של איראן – שיגרו אתמול (ג') טיל קרקע-קרקע ו-2 טילי שיוט, ואלה יורטו על ידי מטוסי קרב ומערכת ההגנה האווירית 'חץ', הרחק מאילת. מומחים ציינו כי מדובר באירוע חריג, והוא הראשון במלחמה הנוכחית שהוא על תקן תגובה איראנית למבצע הקרקעי בעזה.

אזור ים סוף מהווה דוגמה לשיתוף פעולה בין כוחות אוויר וים של ישראל וארה"ב. בשבוע שעבר יירט חיל האוויר שני כטב"מים בשמי הים האדום, ולפני שבועיים שוגרו על ידי המורדים החות'ים בתימן טילי שיוט וכטב"מים, שכוונו לישראל ויורטו על ידי ספינת מלחמה אמריקנית.

מסתבר כי הזירה הימית, ה"נחבאת אל הכלים" בדרך כלל, היא זירה פעילה ותוססת. במאמר שפרסם אתמול אתר SAFETY4SEA, העוסק בבטיחות ביטחון ואבטחה בעולם הימי, כולל ניהול סיכונים והגנת הסייבר בתחום. "המגזר הימי מתמודד עם עלייה משמעותית באיומי סייבר. במהלך ספטמבר-אוקטובר 2023, כל שלושה ימים בממוצע הייתה מתקפת סייבר המכוונת לחברה ימית", צוין במאמר.

לא רק תדירות ההתקפות – גם החומרה עלולה להיות קריטית

"כך", ציינו עורכי האתר, "זו לא רק תדירות ההתקפות, אלא גם החומרה עלולה להיות קריטית". הם הוסיפו וציינו את מתקפת הסייבר שביצעו ההאקרים חברי קבוצת LockBit על נמל נאגויה ביפן ביולי השנה. הנמל נאלץ להשבית את הפעילות שלו למשך יותר משלושה ימים לאחר מתקפת הכופרה.

"בנוסף", ציינו עורכי האתר, "פרצות קריטיות חדשות בחומרה ובתוכנה, הנפוצות בחברות שילוח – נחשפו בחודש האחרון, בעולמות הפיירוול, נתבים, כמעט בכל דפדפני האינטרנט, במערכות הפעלה ובתשתיות  וירטואליות". לדבריהם, "בסביבה זו, כבר לא ניתן להסתפק בגישת 'פיירוול ואנטי וירוס'. ניהול סיכוני סייבר ימי אינו מהלך פשוט, וישנם אתגרים ייחודיים רבים, שלא תמיד מקבלים מענה בפתרונות סייבר מסורתיים".

כך, מומחי IT ימי ציינו כי כמו רוב המגזרים, גם התעשייה לעולם הימי עוברת טרנספורמציה דיגיטלית: רוב הספינות מכילות מערכות חדשות, דיגיטליות – לצד מערכות ישנות, חלקן מערכות לגאסי. מצב זה הופך את ניהול כלל המערכות למורכב.

הפרוטוקולים, התהליכים וההתנהגות – שכולם ייחודיים לעולמות של IT ו-OT ימיים – "מקשים על יצירת תצוגה אחידה של נכסים, פגיעויות וסיכונים, לכלי שייט וגם לצי שלם. כתוצאה מהדבר, מיפוי – ולאחר מכן ניטור, של כל הנכסים והרשתות, הוא תהליך ממושך שרק לעיתים נדירות נעשה ברציפות ובזמן אמת. רוב פתרונות הגנת הסייבר מגינים רק על חלק מהרכיבים, והמנמ"רים ומנהלי האבטחה נדרשים להסתמך על כמה פתרונות הגנת סייבר".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילן

    מעניין אם יש עדיין בספינות המסחר נווטים שמסוגלים לנווט את האניה בים בלי ג'י פי אס

  2. אודי

    בואו נפסיק לשחק בנדמה לי. איראן היא המן הרשע, הפרס של פעם, היא יוצרת את כל הרשע בעולם נגד יהודים וישראלים רק כי הם יותר טובים, יותר חכמים ויותר מוצלחים. רגשי נחיתות. צריך להכריע את איראן ואז הם יבינו ואז גם כולם יבינו, אין זמן למשחקים. האטום הראשון יצא מהם אלינו כי לנו אין מצפון ואנחנו עם נאור מודרני שלא הורג סתם. חייבים לסיים את כל העניינים והמלחמות הסמויות במערכה הזו. די .

אירועים קרובים