"לוטם מחברת את צה"ל לעתיד דיגיטלי מבוסס ידע"

כך אמרה תא"ל יעל גרוסמן, מפקדת יחידת לוטם, שהוסיפה: "הדיגיטל והטיפול במידע הם שיכריעו בשדה הקרב העתידי" ● כמו כן, היא טענה כי "ה-AI היוצרת תשנה את העולם - אם נבנה חיבור אדם-מכונה, זה יהיה אירוע דרמטי"

תא''ל יעל גרוסמן, מפקדת יחידת לוטם.

"לפני כשנה, התכנס המטה הכללי ודן בעתיד הדיגיטל בצבא. הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף אביב כוכבי, אמר: 'אם אסתכל על שדה הקרב, סביב המלחמה – בעוד שנים ספורות מהיום, השולט בדיגיטל ינצח במלחמה. המשימה שלנו היא לכונן מרחב דיגיטלי'. השפעת המרחב הדיגיטלי על העולם הצבאי היא רבה, כמו בכל תחום. יש כיום בצבא הבנה כי בקרבות עתידיים, היכולת לפעול על בסיס יכולות טכנולוגיות, דיגיטל וטיפול במידע – היא זו שתכריע. לוטם היא יחידת הדיגיטל והמידע של צה"ל", כך אמרה תת-אלוף יעל גרוסמן, מפקדת יחידת לוטם באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

תא"ל גרוסמן דיברה בסיומו של כנס התקשוב הביטחוני ITforIDF. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך בשבוע שעבר (ד') באולם אירועים לאגו בראשון לציון. את הכנס הנחה סא"ל (מיל') אודי קאוף, יו"ר ועדת התכנים של הכנס, בהשתתפות מאות לקוחות מהמגזר הביטחוני.

לדברי תא"ל גרוסמן, "לוטם פועלת בדיגיטל בשני מישורים: האחד, להעצמת יכולות הצבא, והשני, מגה-דיגיטל, דיגיטל להמונים. לוטם מחברת את צה"ל לעתיד דיגיטלי מבוסס ידע, כדי להכריע בשדה הקרב מחד, ולהביא להתאמה בין חיל.ת ותפקידו.ה בצבא, למשל. לוטם נוגעת בעולמות תוכן רבים: אנשים; תרבות; המעבר דרומה; אחיזת המרחב הדיגיטלי לפעולה; הגנת סייבר; מידע לאפקטיביות מבצעית; ארגון דיגיטלי חכם; כינון מרחב דיגיטלי".

מרחב דיגיטלי איתן, מוגן וחסין

"כינון מרחב דיגיטלי שונה ממרחבים אחרים, דוגמת ים ויבשה, שהם פיזיים ובעלי גבולות מוגדרים", אמרה מפקדת לוטם. "זה משהו הקיים רק היכן שהקמנו אותו, למשל עם תקשורת ומערך לווייני, והוא מעניק יכולות תקשורת וניידות מבוססות רשת. המרחב הדיגיטלי צריך להיות איתן, מוגן וחסין".

"אתגר נוסף", ציינה תא"ל גרוסמן, "הוא לייצר מידע רלוונטי, שיאפשר לפעול באופן אפקטיבי-מבצעי. עוד אתגר הוא לקחת את צה"ל, שכיום הוא ארגון דיגיטלי – ולהופכו לארגון דיגיטלי חכם. עוד עלינו לבנות עולם מוגן. אם הצבא אינו מוגן זה פלופ גדול, המסיג את הצבא אחורה שנות אור. יחד עם זאת, כשניגשים לאירוע – יש לבחון האם מדובר בתקלה טכנית, או באירוע סייבר. במסגרת אחיזת המרחב הדיגיטלי, יש לערוך ניטור קבוע וחכם, הכולל יכולת הפעלת פתרונות אוטומציה, כדי לבנות פלטפורמה איתנה".

דיגיטל למערכות המבצעיות והמנהלתיות

"אנו מסייעים להצלחת צה"ל", אמרה. "יש לנו יכולות מבוססת כלי דיגיטל ויכולות מידע וידע, כך שבעת פעילות מבצעית, מערכות אלו ממליצות על דרכי פעולה וסיכול. הן אוספות מידע רב, מנתחות אותו עם הקשר (קונטקסט) וכך ניתן לסגור מעגלים מהר. התקשוב מביא יכולת דיוק במערכה, למשל באיתור שיגורים של ירי תלול מסלול, טילים או רקטות, והמלצות לתקיפה. יכולת הדיוק נובעת משילוב וחיבור המערכות, מה שמאפשר לבנות ידע והקשר המניע לפעול בצורה חכמה – בהגנה על הלוחמים.ות, או על האזרחים.יות. בנוסף, יש לנו יכולות מתקדמות לטיפול ושינוע וידיאו. נאיץ את חיבור ה-וידיאו למערכות לחימה, על מנת להגדיל את האפקטיביות המבצעית". היא ציינה כי "מגיפת הקורונה האיצה את היבט השיתופיות. בצה"ל הבינו שאפשר להתחבר – בלא להגיע לבסיס בו מתקיים הדיון. נעשה עוד בתחום השיתופיות, הן בעולמות ההגנה והן בעולם הידע המבצעי".

"העשייה של לוטם בדיגיטל", ציינה מפקדת היחידה, "היא גם בעולם המנהלתי. אנו ממצים את משאבי הרפואה הצה"לית לשיפור המענה לפרט, מקצרים תורים ומדייקים את השירות, שיהא איכותי ודינמי. אנו פועלים להתאמות מדויקות יותר בתפקידים, עם 'מערבל השיבוץ'. אבל – יש עוד המון מה לעשות: ככל שסביבת העבודה תהיה דיגיטלית ומותאמת אישית – כך המוטיבציה לשרת תגדל".

"השיתופיות בתקשורת, עם החיבור לדטה ולניידות, הם חשובים", סיכמה תא"ל גרוסמן. "זה הסיפור המשמעותי הגדול הבא. צה"ל לא יהיה ארגון שטוח –  אבל כן יהיה פתוח. נעתיק את המודל ההיברידי מהאזרחות – היברידיות בשירות ולא רק בבסיס, לצד היברידיות בקרקע ובעננים. צה"ל יהיה יותר היברידי. הופעת הבינה המלאכותית היוצרת שינתה ותשנה את העולם. התחום מייצר הרבה מאד הזדמנויות ולא מעט סיכונים. אם נבנה חיבור אדם-מכונה, זה יהיה אירוע דרמטי".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ערן

    נכתב ב25 לדצמבר אחרי הכישלון הנורא של אמ"ן. ואני רוצה לחזור על הציטוט שלה: הדיגיטל והטיפול במידע הם שיכריעו בשדה הקרב העתידי. אממ. חוסר הטיפול במידע אכן הכריע אותנו ב ז באוקטובר. ואז עמדו להם חיילי צה"ל, שהופקרו על ידי הקונספציה של הדיגיטל, להלחם בלי דיגיטל...

  2. יואב גליק

    כנסו לארכיון.. כבר 15 שנה לוטם מובילה את ה"טרנספורמציה הדיגיטלית". מכונת תפקידים חסרת תועלת. לא רואים פרוייקטים אמיתיים בשטח רק דיבורים. סליחה שאני כזה בוטה.

    1. דוד

      כבר האלוף יואב בריק טען שהצבא לא מוכן לכלום הכול דיבורים כדי להתקדם

אירועים קרובים