בעקבות ההתפתחויות: סטארט-אפים – האלטרנטיבה החדשה למשקיעים

התוכנית החדשה להקמת קרנות השקעה בחברות היי-טק שייסחרו בבורסה פותחת את המועדון האקסקלוסיבי של הענף לציבור הרחב ותאפשר לרבים יותר ליהנות מפירות הצמיחה שלו ● הכיצד?

02/10/2017 11:40
מנכ״ל בית ההשקעות תמיר פישמן ושותף בקרן אקליפטוס. צילום: שחף הבר

מי שעוקב אחרי העיתונות הכלכלית בישראל יודע שאנחנו עומדים בפני עידן חדש: מועדון ההיי-טק האקסקלוסיבי נפתח לטובת הציבור. בזכות התוכנית החדשה של משרד האוצר להקמת קרנות השקעה בחברות היי-טק שייסחרו בבורסת תל אביב, הציבור סוף סוף יוכל להיות מושקע בתעשייה המקומית ובחברות טכנולוגיה צעירות.

למרבה האבסורד, כבר לא מעט זמן שהציבור נחשף באופן פסיבי בלבד, בתקשורת, להצלחה האדירה של חברות ההיי-טק והסייבר המקומיות. האקזיטים, גיוסי ההון וההשקעות, שמדווחים במהדורות החדשות, בעיתונים וכמובן אונליין, הם עדות למיליארדי הדולרים המוזרמים לתעשייה הטכנולוגית בארץ, בעיקר ממקורות זרים, שמכירים ביכולות הטכנולוגיות של הישראלים. ברם, לא עוד. מבלי לדוש בביטויים כלכליים עמוקים, נדמה שההפנמה מצד יוזמי המהלך והוצאתה של התוכנית לפועל תעודד את הציבור לקחת חלק פעיל וישיר במרחב החדשני, ועל כך יש לברך.

באופן היסטורי, רוב המשאבים הכלכליים שהושקעו בפיתוח ובמחקר של טכנולוגיות רבות – מקורם בהון זר (ממספר מקורות עולה ש-96% מהכסף שזורם לתעשיית ההון-סיכון הישראלית הוא כסף זר ורק 4% – מקומי). מתוך החלטה אסטרטגית, תאגידי ענק גלובליים רכשו חברות בשלבים מוקדמים ובכך מנעו מהציבור המקומי אפשרות ליהנות מרווח עתידי. כעת, ההישענות הטוטאלית של הענף על אותם מקורות חוץ נסדקת. התוכנית החדשה, שנולדה ממאמץ רוחבי של לא מעט גורמים – בין היתר משרד האוצר, רשות ניירות ערך, הבורסה ומשרד המשפטים – תפתח בצורה הדרגתית את שוק ההיי-טק לקהל הרחב, תוך מתן הגנה של המדינה.

מדובר במהפכה אמיתית. מעבר לפתיחת מקור הון חדש לתעשיית ההיי-טק הישראלית – שנשענת כיום, כאמור, ברובה הגדול על מקורות זרים – התוכנית דה פקטו תפתח אפיק השקעה חדש לכל אחד ואחת מאתנו, המשקיעים/ות הפוטנציאליים/ות, בכל סכום, בין אם ישירות לפי החלטתנו או באמצעות תיקים מנוהלים, קרנות נאמנות, פנסיה, גמל ועוד.

גם הקהל הרחב ייהנה מפריחת ההיי-טק

מעבר לחלופה טובה להשקעות באפיקי הנדל"ן, למשל, במצב החדש, המשקיעים הפרטיים בשוק ההון הישראלי, לרבות הגופים המוסדיים, ייהנו בהכרח מפוטנציאל התשואה הגלום בתעשיית החדשנות הישראלית – וזה בפורמט בטוח, בשל השתתפות המדינה בהפסדים, ככל שיהיו. בד בבד, בזכות אותה התוכנית, התעשייה הישראלית, על ענפיה המגוונים, תמשיך להתחזק, תוך מעורבות ושותפות משמעותית של הציבור הכללי. משמעות הדבר היא שבאמצעות התוכנית אנשים יקבלו הזדמנות אמיתית ליהנות מהפריחה של ההיי-טק הישראלי.

צריכים לזכור שההיי-טק הוא הדלק של הכלכלה העולמית החדשה, שהופכת דיגיטלית לנגד עינינו. תעשיית ההיי-טק במדינת ישראל היא אחת המצטיינות בעולם בשיווק מוצרים מתקדמים ופתרונות מהפכניים. יחד עם זאת, עד כה היה סוג של פספוס מצד משקיעים פרטיים. אלא שמעתה צפויה להיות מעורבות גדולה יותר של גורמים חדשים, כך שבעניין הזה לחלוטין מדובר על עידן חדש.

על פניו, כספי המשקיעים המקומיים ינותבו להגדלת התעשייה ולמימוש מטרות עסקיות מגוונות בענף ההיי-טק. אך זו כמובן אינה גולת הכותרת. לא צריך להיות כלכלן גדול על מנת להבין שבטווח הארוך, גיוס הון עם הגנות ממשלתיות, וכן אפשרות לגייס אשראי להשקעות המשך בחברות בוגרות בערבות מדינה, יסייעו בעיקר לקהלים מודרים להצטרף לחגיגה. לעלות על הקטר הדוהר של ההיי-טק.

הכותב הוא מנכ״ל בית ההשקעות תמיר פישמן ושותף בקרן אקליפטוס (Eucalyptus Innovation Capital).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים