סערה בגוגל: האם יש הבדל בין היכולות של נשים וגברים?

חוות דעתו של עובד החברה, שהעבירה ביקורת על מאמצי הגיוון המגדרי שעושה ענקית הטכנולוגיה, מעוררת סערה של ממש בעמק הסיליקון, בארצות הברית בכלל ובשאר העולם

האם יש הבדל ביניהם? לדעת המהנדס בגוגל, התשובה חיובית. צילום אילוסטרציה: Pikselstock, BigStock

תזכיר פנימי ששלח מהנדס תוכנה בגוגל (Google) הציג את הטענה שהיעדרן של נשים בעמדות מובילות בתחום הטכנולוגיה נובע מהבדלים ביולוגיים בין גברים לנשים – ועורר סערה גדולה.

בדבריו הביע הכותב התנגדות למאמצי החברה לבצע גיוון (Diversity) במצבת עובדיה – מאמצים שמתבטאים בניסיון להעסיק יותר נשים, להט"בים ועובדים שאינם לבנים בשורות החברה בכלל ובפרט במשרות בכירות בה. המהנדס, ששמו לא פורסם בתקשורת, הציע חלופה וקרא לגוגל במקום להתאמץ לעידוד גיוון מגדרי לעודד גיוון רעיוני.

"אנחנו צריכים להפסיק להניח שפערים בין המגדרים מרמזים על סקסיזם", כתב העובד במסמך, שזכה לביקורת גורפת ועורר סערה ומחלוקות בגוגל עצמה וכן ברחבי העולם. הכותב טען שהסברה שפערי שכר בין גברים ונשים משקפים אפליה אינה נכונה והביע את עמדתו האישית, שעל פיה הפערים הם פועל יוצא של ההבדלים בטבעם של נשים וגברים, ובבחירות המקצועיות שלהם. לנוכח דברים אלה כדאי לזכור שנגד ענקית החיפוש מתנהלת חקירה מטעם משרד התעסוקה האמריקני בשל הטענות על אפליית נשים בתחום השכר.

"הבדלים ביולוגיים טבעיים בין המגדרים"

בחלק שגרם לסערה הגדולה ביותר בדבריו טען הכותב כי "היכולות של גברים ונשים נבדלות בחלקן מסיבות ביולוגיות, וכי הבדלים אלה עשויים להסביר מדוע איננו רואים ייצוג שווה לנשים בהיי-טק ובהנהגה". מחבר המסמך הבהיר בדבריו כי הוא סבור שנשים בדרך כלל מעדיפות מקומות עבודה במקצועות חברתיים או אמנותיים, בעוד ש-"יותר גברים אוהבים עבודות קידוד".

לאחר שפורסם בצוות דיונים פנימי, והתחיל את הסערה, הובא המאמר המלא, בן 10 עמודים, שכותרתו "Google’s Ideological Echo Chambe", באתר Gizmodo.

בין השאר כתב בו המהנדס – שהעיד על עצמו שהוא "מעריך גיוון והכללה, לא מכחיש שקיים סקסיזם ולא תומך בסטריאוטיפים" – בהתייחסו לדעתו הלא פוליטיקלי קורקטית כי "ביטחון פסיכולוגי בנוי על כבוד הדדי וקבלה, אך למרבה הצער, תרבות השיימינג ומצג השווא שלנו אינה מכבדת ואינה מקבלת אף אחד מחוץ לתא האקולוגי. למרות התגובות הציבוריות שהיו, קיבלתי מסרים אישיים רבים מאנשי צוות עמיתים המביעים את הכרת התודה על העלאת הנושאים החשובים ביותר הללו שאיתם הם מסכימים, אך לעולם לא יהיה להם האומץ לומר או לגונן עליהם, בגלל תרבות השיימינג שלנו והסיכון להיות מפוטרים. זה צריך להשתנות".

הדברים עוררו תגובה ממי שנכנסה באחרונה לתפקיד ראש תחום הגיוון של גוגל, דניאלה בראון, שטענה כי "הדיון המתלהט" בנושא "אילץ" אותה לומר כמה מילים. באי-מייל פנימי שפורסם ב-TechCrunch כתבה בראון שהמאמר הוא "לא נקודת מבט שאני או החברה מאשרות, מקדמות או מעודדות".

"גיוון והכלה הם חלק מהותי מהערכים שלנו ומהתרבות שאנחנו ממשיכים לטפח", הוסיפה בראון. "אנחנו חד משמעיים באמונה שלנו שהגיוון וההכלה הם קריטיים להצלחתנו כחברה, ונמשיך לעמוד על כך ולהיות מחויבים אליהם לאורך זמן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים