איך מהפכת ה-Web 3.0 משנה את פני עולם השיווק?

האוטומציה, השקיפות, אפשרות השליטה על הנתונים והמעורבות, שמתאפשרות בעידן הנוכחי של הרשת, מקפיצות את עולם השיווק ● כך ה-Web 3.0 משנה את כללי המשחק בתחום זה

06/02/2023 16:58
יואב צוקר, סמנכ"ל השיווק של קולידר.

לטכנולוגיה יש השפעה עצומה על הדרך שבה אנשים עושים עסקים. גם השיווק התקדם בזכותה. עידן ה-Web יצר את המושג "שיווק דיגיטלי", שמעניק לחברות דרך יעילה להגיע לקהל היעד באופן גלובלי. עידן זה, ובפרט ה-Web 3.0, מאפשר להם לתקשר עם הלקוחות שלהם בצורה אישית יותר, לבנות אמון וליצור קשרים משמעותיים, ומסייע להגביר את המודעות למותג, לייצר לידים ולהגביר את המכירות.

השיווק ממלא תפקיד קריטי בתעשיית ההיי-טק, שגם בה הוא עוזר להעלות את המודעות למוצרים ושירותים חדשים, לייצר להם ביקוש ולבדל אותם מהמתחרים. כיום, כמעט לכל חברה בעולם הטכנולוגיה (ובתחומים נוספים) יש מחלקת שיווק. ללא שיווק, חברות היי-טק רבות היו נאבקות למשוך לקוחות ולייצר הכנסות, מה שהיה מגביל את יכולתן לחדש ולפתח מוצרים חדשים. בנוסף, ללא שיווק, תעשיית ההיי-טק הייתה פחות תחרותית, עם היצע וביקוש נמוכים.

כאשר אנחנו מסתכלים על עולם השיווק של ימינו, ניתן בהחלט לומר שמהפכת האינטרנט שינתה את כללי המשחק. המהפכה הזו הביאה אתה פלטפורמות חדשות לשיווק, פתחה את הדלת בפני עסקים קטנים, בתחילת דרכם, להגיע בצורה יעילה ללקוחות פוטנציאליים והפכה כל אדם עם מצלמה בטלפון הנייד שלו למשפיען בפוטנציה, ולכזה שיכול לפתח ב-10 אצבעותיו מותג משלו, שבמקרים מסוימים הוא אפילו מוכר יותר ממותגים גדולים וידועים.

קצת היסטוריה – והווה

כאן המקום לחזור לתקופת הבראשית של הרשת, קצת אחרי שיצאה מהאוניברסיטאות ומהמוסדות השונים לציבור הרחב: בתחילת שנות ה-90', הרשת הייתה מאוד סטטית. קראו לזה אז World Wide Web, ובדיעבד Web 1.0. אלה היו דפי אינטרנט סטטיים עם רמת אינטראקציה ופונקציונליות מוגבלת, ולנו, בתור צרכנים, האפשרות היחידה כמעט הייתה לקרוא את מה שכתוב, ללא אינטראקציה ושיתוף. בתחילת שנות ה-2000 הגיע ה-Web 2.0 והאינטרנט הפך לחברתי יותר. הרעיון מאחורי ה-Web 2.0 היה השיתוף. עיקר הכוח של הרשת בא אז לידי ביטוי בטוקבקים שבסוף הכתבות והמאמרים, בבלוגים ובקבוצות שבהן התפתחו דיונים. בהמשך צמחו הרשתות החברתיות וכל מה שנובע מהן, עם התכנים, התמונות וסרטוני הווידיאו, שתפסו תאוצה אקספוננציאלית והגיעו למיליארדי חשיפות. כל אלה כבר לא שייכים למי שיצר אותם, אלא לרשת החברתית שאליה הם מועלים ועל השרתים שלה הם יושבים.

הטכנולוגיה כבר כאן, והיא משמשת לטובת עולם השיווק, מקדמת אותו ויכולה לקדם אותו עוד. כמו במקרים רבים אחרים, הכול תלוי במה שאנחנו, בני האדם, עושים אתה

בשנים האחרונות, אנחנו הרבה יותר מודעים לזכויותינו על המידע שלנו, יותר רוצים לשמור על הפרטיות, מבינים שהתוכן שיצרנו הוא שלנו, ומבינים בנוסף שאולי יש לנו אפשרות להרוויח מכך, במקום שהפלטפורמות ימשיכו לעשות עלינו סיבוב. לכאן מתקשר ה-Web 3.0, שמהווה המשך האבולוציה של האינטרנט. במסגרת השלב הזה של הרשת, תוך שימוש בטכנולוגיות בלוקצ'יין ובכלי ביזור, הכוח עובר ליצרני התוכן. מאפייני ה-Web 3.0 הם שקיפות והוגנות. השאיפה בעידן הנוכחי, גם אם היא מתקיימת באופן חלקי בלבד, היא להפוך את הרשת למקום שבו כולם יכולים לשתף ולהשתתף, מבלי לחשוש מאובדן הפרטיות ומהיבטי האבטחה. אנחנו יכולים למצוא משפיעני רשת מחלקים NFT כפרס לעוקבים שלהם וסרטונים של קומיקאים שהזכויות שלהם מעוגנות בחוזה חכם.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת להעניק ליוצרים בעלות ושליטה על עבודתם, מאפשרת מונטיזציה ישירה, מספקת שקיפות ומעקב, פותחת זרמי הכנסה חדשים, מציעה יכולת פעולה הדדית ומטפחת מעורבות קהילתית. משמעות הדבר היא של-Web 3.0 יש פוטנציאל להגדיל משמעותית את ההזדמנויות וההכנסות ליוצרים.

עידן ה-Web 3.0.

עידן ה-Web 3.0. צילום: ShutterStock

כך ה-Web 3.0, הבלוקצ'יין והמערכות המבוזרות מתפתחים יחד

הנה ארבע דרכים שבהן טכנולוגיות ה-Web 3.0, הבלוקצ'יין והמערכות המבוזרות מתפתחות יחד, וכיצד זה יכול לסייע לעולם השיווק:

  • טוקניזציה – אסימונים מבוססי בלוקצ'יין משמשים כדרך חדשה לתמרץ מעורבות והשתתפות לקוחות בפלטפורמות וברשתות מבוזרות.
  • אוטומציה – ניתן להשתמש בחוזים חכמים לאוטומציה ולייעול תהליכי שיווק, כגון שיווק שותפים (Affiliate), תוכניות נאמנות לקוחות (Loyalty programs) ופרסום ממוקד.
  • בעלות ושליטה על נתונים – טכנולוגיית Web 3.0 מאפשרת צורות חדשות של בעלות ושליטה על נתונים, ומעניקה לאנשים שליטה רבה יותר על המידע האישי שלהם ועל האופן שבו הוא משמש לשיווק ולפרסום.
  • שקיפות ואמון – מערכות מבוססות בלוקצ'יין מציעות רמה של שקיפות ואמון שלא אפשרית במערכות מרכזיות מסורתיות, ומאפשרות צורות חדשות של שיווק ופרסום.

לסיכום, ניתן לומר שהטכנולוגיה כבר כאן, והיא משמשת לטובת עולם השיווק, מקדמת אותו ויכולה לקדם אותו עוד. כמו במקרים רבים אחרים, הכול תלוי במה שאנחנו, בני האדם, עושים אתה.

כותב המאמר הוא סמנכ"ל השיווק של קולידר (Collider) ונואם מרכזי בכנס Building Blocks, שייערך מחר (ג') באברהם הוסטל בתל אביב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. צוקר שמואל

    מאמר ידידותי מאוד לקורא, מאוד מקצועי ועושה סדר בדברים. בהערכה רבה

אירועים קרובים