דיגיטליזציה: אופן השגת היתרון התחרותי

איך יכולות החברות העסקיות להשיג יתרון תחרותי יציב ובר קיימא במבנה המשתנה בעקבות הדיגיטליזציה? ומה הקשר למשל על הפיל וחמשת העיוורים?

17/02/2016 08:35
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

הדו-שיח על דיגיטליזציה מזכיר את הסיפור על הפיל וחמשת העיוורים. כל אחד מחמשת העיוורים נחשף לחלק אחר של הפיל, אך כל אחד טוען שכתוצאה מהחשיפה החלקית הוא יכול לתאר במדויק וללא כל ספק פיל מהו.

דיגיטליזציה היא הפיל העדכני בתחום טכנולוגיית המידע. אך בניגוד לפיל, דיגיטליזציה גדלה ומשתנה מכיוונים שונים. היא אינה יישום או טכנולוגיה יחידה, אלא אוסף יכולות הממוקדות סביב היכולת לספק כלים לארגונים וללקוחותיהם לתכנן ולממש חוויית לקוח בשימוש ביישומים ממוחשבים התורמים לעסקי הארגון.

כדי להבין דיגיטילזציה מהי, עלינו להבין את המניעים העסקיים שלה: אנליזה של הנתונים, שיווק, פרסונליזציה, הורדת עלויות וסקלביליות.

ההתפשטות של הטכנולוגיות הדיגיטליות והפוטנציאל שלהן לעיצוב מחדש של המרחב העסקי והתעשייתי מכתיבים לארגונים את הצורך לשלב טכנולוגיות דיגיטליות באסטרטגיות העסקיות שלהם. אם לא יעשו כך, יעמידו בסימן שאלה את כדאיות העסק, וייתכן שבסופו של דבר יובילו לכישלון עסקי. יחד עם זאת, לארגונים שיעברו בהצלחה לעסקים דיגיטליים ייווצרו הזדמנויות חסרות תקדים ליצירת ערך ומימושו. המעבר לדיגיטל כרוך בשינוי מהותי לכל ההיבטים של הארגון וההבנה שלו את מקומו במערכת האקו-סיסטם הרחבה יותר.

יעילות תפעולית

השאלה הנשאלת היא: איך יכולות החברות העסקיות להשיג יתרון תחרותי יציב ובר קיימא במבנה המשתנה?

חשוב להבין שהעקרונות הבסיסיים של אסטרטגיה חלים גם כאן. כדי להשיג יתרון תחרותי, חברה חייבת להיות מסוגלת לבדל את עצמה ממתחריה, על ידי נתח שוק גדול יותר, פעילות בעלות נמוכה יותר מאשר יריביה או שניהם . זה התנאי לרווחיות וצמיחה יחסית מעל לממוצע בתעשייה.

הבסיס ליתרון תחרותי הוא יעילות תפעולית. זו דורשת אימוץ שיטות עבודה מומלצות על פני שרשרת הערך, כולל יישום טכנולוגיות חדשניות במוצר, שימוש בציוד ייצור חדשני, יישום שיטות מכירה יצירתיות וחדשניות, יישום פתרונות IT וגישות ניהול שרשרת אספקה מודרניים.

יעילות תפעולית היא ה-"הימור" בשולחן התחרות. אם חברה לא פועלת באופן יעיל ולא מאמצת שיטות עבודה מודרניות וחדשניות, היא תפגר אחרי יריביה האיכותיים. עם זאת, יעילות תפעולית היא, לעתים רחוקות, מקור ליתרון לטווח רחוק, כי המתחרים יישמו את אותן שיטות עבודה מומלצות – ונדרש להמשיך ולהתעדכן.

מעבר ליעילות תפעולית, חברה חייבת להגדיר מיצוב אסטרטגי ייחודי. בעוד יעילות תפעולית מתייחסת לאייך הדברים נעשים, מיצוב אסטרטגי שם את הדגש על איך עושים את הדברים אחרת. החברה חייבת לבחור כיצד לספק את הערך הייחודי ללקוחות שלה. אסטרטגיה דורשת להתפשר לעתים: להחליט לא רק מה לעשות, אלא גם מה לא לעשות.

יצוין כי מוצרים דיגיטליים חכמים ומחוברים מגדירים סטנדרט חדש ליעילות תפעולית. הם מעלים את הרף באופן דרמטי, במונחים של שיטות העבודה המומלצות. חברת מוצר תצטרך להחליט איך לשלב את היכולות החכמות במוצריה. אבל לא רק המוצר עצמו מושפע – נדרשות שיטות עבודה חדשות לניהול שרשרת הערך.

מוצרים חכמים משפיעים על תהליכים פנימיים כמו העיצוב, השירות, השיווק , משאבי האנוש והאבטחה, שלכולם השפעה על בחירת אסטרטגיה:

עיצוב חכם – מוצרים חכמים דורשים סט של עקרונות עיצוב חדשים, למשל עיצובים לפי סטנדרטיזציה של חומרה, התאמה אישית המבוססת על תוכנה מתאימה, יכולת לתמוך בשדרוגי מוצר מתמשכים, יכולת חיזוי ומתן שירות מרחוק.

שירות לאחר המכירה – מוצרים חכמים ומחוברים מציעים שיפורים משמעותיים באחזקה חזויה ויעילות השירות. שירות חדש ותהליכי אספקה יכולים לנצל את נתוני המוצר, שניתן לראות באמצעותם בעיות קיימות ולחזות בעיות עתידיות, ומאפשרים לספק בזמן, ולפעמים מרחוק, תיקונים.

שיווק – המוצרים הללו מאפשרים לחברות ליצור סוגים חדשים של ערוצי קשר עם לקוחות. נדרשות שיטות שיווק חדשות, כמו יכולת לצבור ולנתח נתוני שימוש של המוצר, המאפשרים מיקום טוב יותר של ערוצי המכירה ותקשורת יעילה יותר ויכולת לנתח את פלח השוק שלהם בדרכים מתוחכמות.

משאבי אנוש – מוצרים חכמים ומחוברים דורשים לגייס כישורים חדשים, שלרבים מהם הביקוש גבוה.

אבטחה – נדרש במקרה של מוצרים חכמים ומחוברים ניהול אבטחה חזקה להגנת הנתונים העוברים בין המוצרים, להגן על מוצרים מפני שימוש בלתי מורשה וגישה מאובטחת אחרת. יש צורך בתהליכים חדשים לאימות ולאחסון מאובטח של נתוני מוצר, הגנות מפני האקרים לנתוני מוצר ולנתוני לקוחות, הגדרה ושליטה של הרשאות גישה, והגנות למוצרים עצמם מפני האקרים ושימוש לא מורשה.

טכנולוגיית המידע גורמת למהפכה במוצרים. אלה היו מורכבים בעבר מחלקים מכניים ואלקטרוניים, והפכו למערכות מורכבות המשלבות חומרה, חיישנים, מאגרי נתונים, מיקרו מעבדים, תוכנה ותקשורת בדרכים רבות. מוצרים חכמים אלה התאפשרו על ידי שיפורים דרמטיים בכוח העיבוד, הקטנת הרכיבים ויכולות התקשורת, בעיקר האלחוטית – ויצרו תחום חדש בתחרות.

הכותב הינו יועץ בכיר לאסטרטגיה וניהול IT – I-amIT.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים