47 אלף משתמשים ישראלים הושפעו מהדליפה בפייסבוק

על פי ענקית הרשת החברתית, 28 משתמשים בישראל הורידו את האפליקציה שבאמצעותה דלף המידע לקיימברידג' אנליטיקה ● מספר נמוך זה היה מספיק על מנת לקצור פרטים אודות עשרות אלפי ישראלים

תושבי נהריה? ייתכן שמידע אישי שלכם דלף. אילוסטרציה: Thufir/BigStock

ייתכן כי 47 אלף ישראלים הושפעו בשל דליפת המידע של קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), כך הודיעה פייסבוק (Facebook) אמש (ג').

על פי ענקית הרשת החברתית, 28 משתמשים בישראל הורידו את האפליקציה שבאמצעותה דלף המידע לקיימברידג' אנליטיקה. מספר נמוך זה היה מספיק על מנת לקצור פרטים אודות עשרות אלפי ישראלים. הסבר אפשרי לנתון הגבוה הוא בכך שאפליקציית בוחן האישיות שהורדה, אפשרה את הגישה גם למידע של חברים בפייסבוק של המשתמשים אשר הורידו אותה.

"לאחר בדיקה יסודית ומקיפה ככל שניתן", נמסר מפייסבוק, "להלן ההערכה שלנו הן לגבי מספר האנשים שהתקינו את האפליקציה והן לגבי מספר האנשים שייתכן שהמידע של חבריהם נחשף: 28 ישראלים בלבד התקינו את האפליקציה וייתכן והושפעו בסך הכל 47,014".

רוב המשתמשים שנפגעו, יותר מ-80% מהם – היו מארצות הברית. מיליונים נוספים הם מבריטניה, אוסטרליה, הפיליפינים, אינדונזיה, מקסיקו, קנדה, הודו וברזיל.

פינוקי החיים: מלכודות דבש ומעשי ריגול נגד פוליטיקאים

קיימברידג' אנליטיקה היא חברת ייעוץ פוליטי בריטית. היא נחשפה לאור הזרקורים, אחרי שפורסם שהיא השתמשה במידע אישי של כ-50 (מספר שעלה לאחר מכן ל-87) מיליון משתמשי פייסבוק לטובת קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ לבית הלבן. היא עשתה זאת בלא הסכמתם או ידיעתם. החברה, שבינתיים הושעתה מפייסבוק, מכחישה שנעשה שימוש בנתונים במהלך הקמפיין.

החברה נוסדה ב-2013 ונמצאת בבעלות חלקית של משפחת המיליארדר השמרן ריצ'ארד מרסר, חברו של טראמפ. יתרה מזאת, מי שייסד אותה יחד עם מרסר הוא סטיב באנון, היועץ המרכזי של טראמפ במהלך הקמפיין ולשעבר אסטרטג ראשי בבית הלבן. כשנה בלבד לאחר הקמתה, אספה קיימברידג' אנליטיקה, על פי החשד, מידע על עשרות מיליוני משתמשים והייתה מעורבת ב-44 קמפיינים בבחירות האמצע בארצות הברית. מטרת איסוף המידע הייתה לבנות מודלים התנהגותיים, שבעזרתם היא תוכל לשלוח מסרים לבוחרים פוטנציאליים, במהלך הקמפיינים.

איסוף המידע, כזכור, התבסס על בוחן אישיות שפיתח ובנה ד"ר אלכסנדר קוגן מאוניברסיטת קיימברידג', ובפרשה הזו גם על אפליקציה שפיתח לפייסבוק בשם thisisyourdigitallife, משמע – "אלה הם החיים הדיגיטליים שלך". אלא שמתוך 50 מיליון המשתמשים שאת המידע עליהם הוא אסף, רק 270 אלף אישרו לד"ר קוגן גישה למידע האישי שלהם. זאת, לאחר שנמסר להם כי הנתונים ישמשו רק למחקר אקדמי.

בתחקיר של ערוץ 4 נראה אלכסנדר ניקס, מנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה, שלאחר חשיפת הפרשה הושעה מתפקידו, מתאר כיצד ניתן להשתמש ביכולות איסוף מודיעין ישראליות על מנת להשיג מידע על בוחרים ולאחר מכן להכפיש פוליטיקאים. בנוסף לכריית מידע מפייסבוק, ניקס ומארק טורנבול, מנהל החטיבה הפוליטית בחברה, דיברו לפני המצלמה הנסתרת על עוקצי שוחד, "מלכודות דבש" ומעשי ריגול המכוונים נגד פוליטיקאים – שנעשים בעזרתם של בוגרי ארגוני הריגול בישראל ובבריטניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים