גם לחץ חברות הטכנולוגיה סייע – טראמפ ביטל הפרדת ילדי מהגרים

לפעמים העולם לא עומד מנגד - אחרי התיעוד והחשיפה בתקשורת של ילדים כלואים ובוכים, שמייחלים לשוב להיות לצד הוריהם, הופעל לחץ ציבורי עצום על טראמפ, שהביא לנסיגתו מההתנהלות המחפירה ● כיצד סייעו חברות הטכנולוגיה לביטול צו הפרדת הילדים ממקסיקו מהוריהם?

הפרדת משפחות מהגרים בגבול ארה"ב ומקסיקו. חברות ההיי-טק התערבו. BigStock

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חזר בו השבוע (ד') וחתם על ביטול הצו שהורה להפריד ילדי מהגרים מהורים עם הגעתם הלא חוקית לגבול מקסיקו-ארצות-הברית.

חברות הטכנולוגיה הענקיות של עמק הסיליקון, ביניהן אפל (Apple), מיקרוסופט (Microsoft), גוגל (Google), פייסבוק (Facebook) ו-Airbnb תרמו לחלק מהלחצים שהופעלו על טראמפ לנסיגה מההתנהלות של הממשל בהנהגתו. החברות התנגדו להפרדת המשפחות בגבול, גינו את הנשיא, וקברניטיהן קראו למדיניות בין השאר "אכזרית" ו"שוברת לב".

החברות העצומות והדומיננטיות לכלכלת ארה"ב הגיבו על המהלכים של ממשל טראמפ, שכללו הפרדת בין בני משפחות שחצו את גבולות ארצות הברית באופן לא חוקי. מוקדם יותר השבוע חשפה התקשורת כי ממשלת ארה"ב שלחה אלפי ילדים למחנות ברחבי הארץ, והתיעוד שלהם כלואים, בוכיים ומייחלים לשוב לזרועות הוריהם עוררו זעם בינלאומי, אפילו מתוך מפלגתו של טראמפ עצמו.

החברות, כמו הרבה גופים ואנשים בעלי השפעה, לא עמדו מנגד והפעילו גם הן לחץ מאסיבי להפסקת המנהג המחריד. ביום ב' החלו כמה מהן לפרסם הצהרות המגנות את מעשיו של ממשל טראמפ. היה אפילו מי שהוסיף את מדיניותו של טראמפ לערך 'מחנות ריכוז' (concentration camps) בוויקיפדיה (Wikipedia).

מנהיגי עמק הסיליקון מתנגדים לטראמפ

בנוסף לעמדות הרשמיות של החברות שלהם, מנהיגים ומנהיגות מכמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם השמיעו את קולם בנושא ושיתפו עם הציבור גינויים פומביים למדיניות ההפרדה של טראמפ. בין המתייחסים לפרשייה:

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, כתב בלינקדין (LinkedIn): "אני רואה את עצמי תוצר של שני דברים מדהימים וייחודיים באמריקה – הטכנולוגיה האמריקנית, שהשיגה אותי במקום שבו גדלתי, שאיפשר לי לחלום את החלום, ומדיניות ההגירה הנאורה, שאפשרה לי לחיות את החלום הזה. הסיפור שלי לא היה אפשרי בשום מקום אחר. המדיניות החדשה הזו, שמונהגת בגבול, היא אכזרית ומתעללת, ואנחנו קוראים לשינויה".

מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר לטיימס של אירלנד (Irish Times): "זה שובר לב לראות את התמונות ולשמוע את קולות הילדים. ילדים הם האנשים הפגיעים ביותר בכל חברה. אני חושב שמה שקורה הוא לא אנושי, זה צריך להיפסק".

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, כתב בפוסט: "ארגונים כמו פרויקט זכויות האזרח של טקסס (Texas Civil Rights Project) ו-RAICES עושים עבודה נהדרת בעזרה למשפחות בגבול ארה"ב לקבל ייעוץ משפטי ושירותי תרגום, כמו גם בתיעוד של מה שקורה בשטח, בכדי לוודא שסיפורים אלה משותפים. תרמתי להם ואני גם מעודד אתכם (לתרום- ג"פ). אנחנו צריכים להפסיק את המדיניות הזו עכשיו".

מלבד הפרסום, תרם צוקרברג 66,450 דולר בעבור ארגוני זכויות האדם. שריל סנדברג, הבכירה מספר שתיים של צוקרברג ברשת החברתית הדומיננטית שלו, הצטרפה אף היא להתגייסות הכספית לצורך סיוע למהגרים.

מצייצים ומתקוממים

מנהיגים רבים פנו לטוויטר (Twitter) לצורך הבעת עמדתם התקיפה בנושא, בתוך שמרביתם מוסיפים לטוויט שלהם את ההאשטאג keepfamiliestogether# (השאירו את המשפחות יחד).

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, צייץ ש"הסיפורים והתמונות של משפחות המופרדות בגבול מעוותים. אנחנו דוחקים בממשלתנו לעבוד יחד בכדי למצוא דרך טובה יותר, הומנית יותר, המשקפת את הערכים שלנו כאומה".

מנכ"ל אובר (Uber), דרה קוסרשאהי, צייץ: "כאבא, כאזרח וכמהגר בעצמי, הסיפורים שמגיעים מגבולנו שוברים את לבי. המשפחות הן עמוד השדרה של החברה. מדיניות שפרידה אותן במקום לבנות אותן היא לא מוסרית ופשוט שגויה". הוא צירף לפרסום קישור לכתבה של הוושינגטון פוסט (The Washington Post) שכותרתה: "רציתי לעצור אותה מלבכות: התיעוד של הילד המהגר ששבר את לבו של הצלם".

מנכ"ל Airbnb, בריאן צ'סקי, פרסם טוויט עם תמונה שכללה מלל, ותמצת אותו: "לגזול ילדים מזרועות הוריהם זה אכזרי. מדיניות זו חייבת להסתיים".

מנכ"ל טוויטר עצמה, ג'ק דורסי, הצטרף אף הוא למצייצים וכתב: "עשו כל מה שנדרש בכדי לשמור על המשפחות ביחד", עם ההאשטאג, והוסיף ושאל את עוקביו "מהן הדרכים הטובות ביותר להשפעה?".

מנכ"לית יוטיוב (YouTube), סוזן וויצ'יצקי, צייצה ש"ללא קשר לפוליטיקה שלכם, זה שובר לב לראות מה קורה למשפחות בגבול" והוסיפה קישור ל-Mashable שבו נכללות, לטענתה, "כמה דרכים שבהן תוכלו לעזור".

היזם ומנכ"ל טסלה (Tesla), אילון מאסק, צייץ: "לא יכולתי אפילו לשמור את ארה"ב בהסכם פריז (בנושא האקלים – ג"פ), אבל אם יש איזו דרך בשבילי לעזור לילדים האלה אני אעשה זאת". הוא הוסיף: "אני מקווה שהילדים בסדר".

לנוכח הלחצים הרבים חתם טראמפ אתמול (ד') על צו שמטרתו לעצור את הפרדת משפחות המהגרים, אך הממשל שלו הבהיר כי הדבר לא מסיים את מדיניות "אפס הסבלנות" שלו למהגרים שנכנסים בדרך לא חוקית אל המדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים