בגלל מלחמת הסחר: אפל שוקלת להעביר מסין עד 30% מהייצור

המסים שעומד טראמפ להטיל על חברות אמריקניות שמייצרות בסין מביאות את יצרנית ה-iPhone וה-iPad לשקול להעתיק את הפעילות למדינה בדרום מזרח אסיה, או למקסיקו

פחות ייצור בסין? אפל. צילום: BigStock

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, שתחייב חברות אמריקניות לשלם מסים על מוצרים המיובאים ממדינת הענק, גורמת לאפל לשקול העברה של כ-15%-30% מנפח הייצור שלה מסין למדינות אחרות. המדינות שנבחנות לפיצול הייצור הן מקסיקו, הודו, וייטנאם, אינדונזיה ומלזיה.

לפי ידיעות שפורסמו בטייוואן, פנתה אפל לספקיות הגדולות שלה וביקשה מהן לאמוד את ההשלכות הכספיות של העברת 15%-30% מנפח הייצור שלהן מסין לדרום מזרח אסיה, לאור ההכנות שהיא עושה לארגון מחדש של שרשרת האספקה שלה.

הבדיקות של הענקית מקופרטינו נובעות מהמתח בין ארצות הברית לסין, על רקע מלחמת הסחר שמתנהלת בין שתי המדינות. לדברי אנליסטים, הצעד של אפל הגיוני והכרחי לאור הצעדים שעושה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להעלאת המכסים ל-25%. עם זאת, מקורות רבים אומרים שגם אם ייפתרו העימותים, לא תהיה עוד חזרה למצב הקודם.

אפל החליטה שהסיכונים הכרוכים בהסתמכותה הכמעט בלעדית לאורך לפחות 20 שנים על ייצור בסין גבוהים מדי ואף גוברים. "שיעור ילודה נמוך, עלויות העסקה גבוהות יותר והסיכון שבריכוז הייצור במדינה אחת – כל אלה לא נעלמים לשום מקום, ואפל פועלת לפי המגמה העולמית של פיצול מקורות הייצור, ומאפשרת לעצמה יותר גמישות", ציין בכיר באחת מהספקיות של החברה.

לפי הידיעות שפורסמו, אפל פנתה ליצרניות העיקריות של מכשירי ה-iPhone, ה-MacBook, ה-iPad וה-AirPods, וביקשה מהן לאמוד אפשרויות של ייצור מחוץ לסין. ספקיות נוספות רבות שלה – של לוחות מעגלים מודפסים, כיסויים ורכיבים – עוקבות גם הן במתח כדי לדעת להיכן יעבירו הספקיות הגדולות את הייצור שלהן.

מחקר שפורסם באתר של אפל מעלה כי חמישה מיליון סינים מועסקים בזכות נוכחותה במדינת הענק, בהם יותר מ-1.8 מיליון אנשי תוכנה ומפתחי אפליקציות. אפל עצמה מעסיקה במדינה 10,000 עובדים.

נתונים שהתפרסמו מראים שיותר מ-90% ממוצרי אפל מורכבים בסין. בשנה שעברה עבר מספר הספקיות הממוקמות בסין ובהונג קונג את זה שבארצות הברית.

"סין תמשיך להיות בסיס הייצור העיקרי של אפל"

לדברי המומחים, העתקת רשת הייצור למיקומים אחרים תארך זמן, וסין תמשיך להיות בסיס הייצור העיקרי של אפל בעתיד הנראה לעין. ואולם, על פי אחד מספקי החברה, פעולותיה בהקשר זה יחלו לשאת תוצאות בתוך שנתיים-שלוש. "זה כואב וקשה, אבל זה משהו שאנו חייבים להתמודד עמו", הוסיף.

אפל לא הגיבה לידיעות הללו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים