מהצד השני: היי-טקיסטים שבעד התוכנית המשפטית

ראיונות עם אנשי היי-טק שחושבים אחרת מהדעה שנדמה שרווחת בענף, וסבורים שהתוכנית של הממשלה הכרחית למדינה - וגם להיי-טק ● לידיעת הקוראים יריב לוין ושמחה רוטמן

שר המשפטים, יריב לוין.

ה-"בון טון" בהיי-טק הישראלי, כך עושה רושם, הוא שהתוכנית המשפטית שהממשלה מקדמת בכל הכוח תפגע קשה, וכבר פוגעת, בענף. המתנגדים, ובהם בכירי הענף, מדברים על צמצום דרמטי עד כדי הפסקה של ההשקעות בישראל, קרנות שמתנות השקעות ברישום החברות במדינות אחרות, בריחת מוחות וחברות שמחפשות לעבור אל מעבר לים. העיתונאי בן כספית אף צייץ היום (ב') בטוויטר שלו שיחה שקיים עם בכיר בענף, שהוא לא מסר את שמו, שציין שיש קבוצה של "בכירים יותר ופחות" בהיי-טק הישראלי שמנהלת שיח עם "מדינה מסוימת", שמוכנה לתת לחבריה הטבות כדי שיבואו אליה. אגב, הסיבות הכלכליות-כספיות אינן היחידות שבגללן ההיי-טקיסטים מתנגדי התוכנית נוקטים בעמדה זו: הם אנשים ליברלים ותומכי זכויות אדם, וסבורים שהתוכנית תפגע בהן.

כך או כך, העמדות שלהם הן לא ממש "בון טון" בענף. עובדים ומנהלים רבים בהיי-טק לא שותפים לטענות שהאפוקליפסה מתקרבת, ואף תומכים בתוכנית. רבים מהם חוששים לדבר, מחשש שמא יבולע להם, לאור העובדה שמבין ההיי-טקיסטים, שומעים בעיקר את המתנגדים. בעקבות טור שפרסמתי בנושא ובו קראתי לאנשי היי-טק שתומכים בתוכנית לפנות אליי, כמה מהם אזרו אומץ ועשו זאת. כתבה זו מבוססת על ראיונות עם שניים מהם, שנדמה שמתמצתים את העמדה התומכת בתוכנית היטב – הן כללית והן מהפן ההיי-טקי. יש לציין שדבריהם משקפים את העמדות שלהם, ולאו דווקא של החברות שהם עובדים בהן.

"הפגיעה בהיי-טק? זה עניין של ביצה ותרנגולת"

אריאל בראון הוא מפתח פול סטאק בסינץ', שמציעה פלטפורמה שמסייעת לשיתוף פעולה בין חברי צוותים בארגונים באמצעות פלטפורמה רב תכליתית, שלא מבוססת רק על קול. "אני תומך ברפורמה המשפטית כי אני שייך לציבור הימני והחרדי, ואנחנו מרגישים שבית המשפט לא משקף אותנו", הוא אמר לאנשים ומחשבים. "ההרכב האנושי שלו אמור לשקף פחות או יותר את המרקם החברתי במדינה, וזה לא קורה. בקושי יש בבית המשפט העליון שופטים דתיים, מזרחיים וערבים".

"קח כדוגמה את חוק איחוד משפחות (שמונע מפלסטינים שהם בני זוג של אזרחים ישראליים לגור בארץ – י"ה). בג"ץ הכשיר את החוק רק על חודו של קול, בעוד שקונצנזוס בכנסת תומך בזה – 95 מנדטים, פלוס מינוס. זה אומר שמשהו פה לא תקין", ציין בראון. "ההרכב הנוכחי של בג"ץ מעוות והוא יכול לפסול חוקים ברוב של שופט אחד. הוא מאיין את הדמוקרטיה, אין משמעות לבחירה של העם".

אחת ממחאות ההיי-טקיסטים נגד התוכנית המשפטית של הממשלה.

אחת ממחאות ההיי-טקיסטים נגד התוכנית המשפטית של הממשלה. צילום: יניב הלפרין

מה אתה אומר על הטענה של אנשי ההיי-טק שמתנגדים לתוכנית, שלפיה היא פוגעת בענף ומביאה למשיכת כספים מכאן?
"זה עניין של ביצה ותרנגולת: אם הם לא היו מרימים קול צעקה גדול בטענה ל-'מות הדמוקרטיה' אלא רק מפגינים, זה לא היה קורה. אני רוצה שתהיינה הפגנות, כדי שהרפורמה תעבור את ההתאמות הנדרשות ושתהיה מקובלת על כמה שיותר חלקים בעם. עם זאת, כשעינת גז, מנכ"לית פפאיה גלובל, מודיעה למשקיעים שהיא מוציאה את הכסף מישראל – זה משפיע על משקיעים להוציא את הכסף שלהם מהארץ.

קח כדוגמה את צרפת – יש שם בזמן האחרון הרבה הפגנות על רקע העלאת גיל הפרישה, ואלה הפגנות חריפות יותר מאשר פה, ועדיין – אין משיכות כספים משם".

אבל רוב המומחים אומרים שההשפעות של התוכנית על ההיי-טק יהיו מזיקות.
"המומחים אומרים שהתוצאה של המהלך תהיה כזאת, הם לא אומרים בהכרח שהשינוי המשפטי גורם את זה, אלא הוא והמחאות".

מה אתה אומר על כך שרבים מפחדים מהשינויים האלה?
"אי אפשר להתווכח עם תחושות סובייקטיביות, כשם שאי אפשר להתווכח עם התחושות הסובייקטיביות של הימין שמקפחים אותו".

האם אתה נתקל באפליה או התייחסות עקומה במשרד מאחר שאתה בעד התוכנית?
"יש אצלנו במשרד את מגוון הדעות – יש תומכים נלהבים ברפורמה, תומכים מתונים ומתנגדים נלהבים. אנחנו משתדלים לא להעלות נושאים נפיצים, כדי לשמור על אווירה טובה ופרודוקטיבית. יש דיונים בצורה מאוד מכובדת, אין דיבורים לא יפים, אבל אנחנו לא מגיעים להסכמות. קשה מאוד לשכנע אנשים.

אני מכיר טובה למקום העבודה שלי, שכשיטה מעוניין בגיוון תעסוקתי ובגיוון דעות, על אף שחלק גדול מההנהלה נמצא בקצה השני של הסקאלה הפוליטית".

"הרפורמה תפריח את ההיי-טק"

נחמן פלנקר עובד באחת החברות המובילות בהיי-טק הישראלי. מטעמים מובנים, הוא לא מעוניין לציין את שמה (השם הזה, כמו שאומרים, שמור במערכת). לדבריו, התוכנית המשפטית של הממשלה היא ממש לא "קץ הדמוקרטיה", כמו שרבים טוענים. "אני עולה מברית המועצות לשעבר. המשפחה שלי הייתה מאוד פעילה פוליטית לעלייה לישראל ובכלל, לזכויות אדם. הייתי במעצר בקג"ב. אני יודע מה זה לחיות בדיקטטורה אמיתית. מהמקום הזה, אני יכול לראות האם אנחנו בדרך לשם. התשובה היא שלהפך – התוכנית הזאת נועדה להציל את הדמוקרטיה, לאזן את הכוחות. המערכת המשפטית יותר קרובה לדיקטטורה מהרפורמה. התוכנית משחררת אותנו מלפיתת התנין שלה, מהכוח שבג"ץ לקח לעצמו ללא סמכות וללא אישור של הכנסת. התוכנית מחזירה את הכוח לכנסת, שעכשיו היא מרוסקת", אמר.

פלנקר לא מסכים עם הטענה שרוב מנהלי ועובדי ההיי-טק נמצאים בדעה הפוכה משלו. "אני חבר של עשרות אנשי היי-טק שתומכים ברפורמה. רק אחד מהחברים ההיי-טקיסטים שלי מתנגד לה, וגם בזה אני לא בטוח עד הסוף. הקריאה של אנשי ההיי-טק המתנגדים לרפורמה היא שרירותית, אנשים מכריזים שהם הרוב לא ביסוס", ציין.

"בג"ץ לקח סמכויות לא לו". בניין בית המשפט העליון בירושלים.

"בג"ץ לקח סמכויות לא לו". בניין בית המשפט העליון בירושלים. צילום: ShutterStock

"גם הטענה שהרפורמה תזיק להיי-טק לא מבוססת", אמר פלנקר. "ההיפך הוא הנכון".

הסבר בבקשה.
"קח כדוגמה את דיני החוזים. בגלל שיטת המשפט הישראלית, החוזה לא ממש מחייב, אז חברות היי-טק מעדיפות לקבוע מקום שיפוט בחו"ל. לראייה, אותם אנשים שהכריזו שהרפורמה תמוטט את ההיי-טק מחתימים על חוזים עם מקום שיפוט בארצות הברית, לדוגמה".

אז בעצם אתה אומר שהרפורמה תיטיב עם ההיי-טק?
"כן, היא תפריח את הענף. גם מומחים אומרים את זה. האקטיביזם השיפוטי גרם למשפטיזציה של כל התהליכים, גם בהיי-טק, ולתורי ענק בבתי המשפט. בגישה השמרנית, השופט מסתכל לפי תבחינים פורמליים של האם הנושא שפיט או לא, האם יש לו סמכות לעסוק בה או לא, ואם לא – הוא לא מתעסק עם זה. הגישה שהכול שפיט ונתון לשיקול דעת מכפילה בסדרי גודל את כמות התיקים בבתי המשפט, תוקעת את המערכת וכל המשק סובל, כולל ההיי-טק. אנחנו אחת המדינות הגרועות בעולם לניהול עסקים, בגלל הביורוקרטיה, וכחלק מזה בגלל העומס בבתי המשפט, שנגרם כתוצאה מהמהפכה החוקתית".

תגובות

(68)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מני

    הרפורמה תעבור והמשקיעים יחזרו על 4 תיזכרו. לא תהיה להם ברירה המוח האנושי נימצא כאן גם

    1. בן כספית

      חחחחח זה ממש מדויק אה התבלבלתי הפוך זה משש חוצה את הדיוק

  2. חחחח

    כמובן שהרפורמה תפריח את ענף ההייטק אמר אף אחד אף פעם, חוץ מנחמן שהמצאת לצורך הכתבה.

  3. אבי כספי

    אני בעד רפורמה משפטית בהסכמה כי צריך שתחזיק שנים רבות ולא תשונה כל כמה שנים כשהשלטון התחלף, כמו כן שהפוליטיקאים משתלטים על מערכת המשפט וחוקים יכולים לעבור ללא בלמים אז המשקיעים מאבדים אמון מחשש לאי יציבות ותעשיית ההיטק תיפגע. ראו את הונגריה שאין שם חברת יוניקורן אחת ופולין הולכת בעקבותיה. נוסף שבשיראל המצב הבטחוני נזיל .

    1. נהג אוטובוס

      חוקים ללא בלמים מצד מערכת המשפט מקובל וחוקים ללא בלמים מהמערכת הפוליטית לא מקובל? האם מערכת המשפט דמוקרטית ונבחרה על ידי העם. והאם המערכת הפוליטית נבחרה בידי העם? אם בחרנו בדמוקרטיה אז נא להצמד לדמוקרטיה ולא לדיקטטורת בתי המשפט. דיקטטורה היא חוקים שנאכפים רק לחלק מהעם? או לכולם בשווה?

    2. נהג אוטובוס

      ההשתלטות של בית המשפט על כל הרשויות ההאחרות הם בהסכמה ? בלימת ההשטלתות בהסכמה עם המשטלת? למה?

  4. היו אצלנו מיעוט ביביסטים

    פוטרו קיבינימט. אין יותר גיס פאגאני משיחי אנטי דמוקרטי. חזרו להיות מקופחים בכיינים. נגייס אותם חזרה אחרי שיעברו מבחני הסמכה של לייבוביץ.

  5. רובי

    גם אני תומך ברפורמה ויש עוד כאלה במשרד. האמת שלא כיף להביע דעה כזו בהייטק. בכל מקרה כשכבר יש דיון, אף אחד לא משתכנע. מבוי סתום (כמו שהיה תמיד בכל נושא פוליטי)

  6. דויד ביטון

    אולי הגיע הזמן לפרק את הטענה המטופשת הזו שחברות מעדיפות לנהל מקום שיפוט בחו"ל כי הן לא סומכות על בית המשפט המקומי, חברות תמיד יעדיפו לנהל דיונים משפטיים איפה שליבת העסקים שלהם נמצאת, ומן הסתם ליבת העסקים של חברות ישראליות זה בחו"ל. שם נמצאים הלקוחות, שם נחתמים החוזים ושם מחזיקים מחלקה משפטית.

    1. צחי

      זה נכון חלקית (אם בכלל). חברות מעדיפות לנהל את המשפטים שלהם לפי החוק בארץ כי תהליכים משפטיים בארץ יותר ברורים להם (היכולת לשכור ולעבוד עם עורכי דין בחו"ל יש בה סיכוני אי וודאות גבוהים - בערך כמו אי הוודאות של ניהול משפט בארץ כי זה תלוי במזג האוויר של השופט באותו היום). הסיבה שחוזים נחתמים בחו"ל היא או ניסויית (לא קשור לרפורמה) או העדפה של הצד איתו חותמים על חוזה (שהוא לרוב הצד החזק יותר). בחברות הגדולות והבינלאומיות תהיה אולי העדפה למדינות אחרות כי שם יש את המחלקה המשפטית של החברה (והחוקים עדיפים לחברה מסיבה זו או אחרת). אז כן. אין קשר לשינויי החקיקה המוצעים. השינויים מהבחינה הזו לא ישפיעו חוקית על התנהלות החברות כנראה...

  7. דוד מיזרחי

    ממשלת ישראל בראשות לוין=הון שלטון ועולם תחתון

  8. סתם מישהו

    הם מדקלמים דפי מסרים של פורום קוהלת וסמוטריץ'. למשל הטענה שהמהומה שהקימו ההיטקיסטים גרמה לכל הבלגן סביבו. עפ"י חוקי ה SEC כל חברה שנסחרת בבורסה אמריקאית, חייבת דיווח על איומים עסקיים, כולל פוליטיים. כיום כ200 חברות ישראליות בנאסדק שכולם מדווחות על מה שקורה כאן. הרפורמה תוביל לפריחה בענף בגלל דיני חוזים. אילו שינויים יהיו בדיני החוזים בדיוק? חוץ מזה נדמה לי שהדבר האחרון שאומת הסטארט אפ סבלה ממנו הוא חוסר פריחה בהייטק. מעל כל אלה,זה בכלל לא חשוב מה הוא חושב. חשוב מה יקרה בפועל. כרגע משקיעים התיישבו על הגדר, חברות החלו לנדוד מחוץ לישראל, כספים של ישראלים החלו לברוח לבנקים בחו"ל. את פורום קוהלת שפועל במימון של שני מיליארדרים אמריקאים, צריך להוציא מחוץ לחוק. חלק גדול מאנשי הפורום הם אמריקאים שהיגרו לכאן אבל שמרו על הדרכון האמריקאי. אם יהיה כאן בלגן שהם גרמו, לא נורא יש להם לאן לחזור.

  9. משה

    זה תומך הרפורמה שהצלחתם להביא מההייטק? מתכנת חרדי? רק מלחיץ אותי יותר

  10. רז

    הרפורמה תחזק את מוסדות המדינה. כל היתר - תבהלה בלי טיפת ביסוס.

    1. רדצל

      התגובה שלך חסרת בסיס רק תלמד היסטוריה ותביט מה התרחש ב 15 השנה האחרונות ברוסיה, טורקיה, פולין והונגריה -

  11. צבי

    כתבה מגמתית ורדודה. "מספר" תומכים ברפורמה פנו למחבר. ראיון עם שניים מהם. אחד טוען בלי שום ביסוס שההפיכה המשטרית (לא רפורמה) תיטיב עם ההיטק והמדינה. הייתי מצפה לרמה גבוהה יותר מעיתון מקצועי, שמפרסם מאמר שחותר תחת הענף ממנו הוא מתפרנס.

  12. א.ב.

    וואו מצאת מפתח אחד שבעד ומדבר על רגש ולא על עובדות. אני בטוח שיש עוד כאלה, יש הרבה מפתחים בארץ. כמו כן הוא מציג טיעונים לא טובים ומסלף עובדות כשהוא אומר שהמומחים חושבים שגם המחאה פוגעת בכלכלה. יחי הדיקטטור!

  13. פוקס

    חחחחחחח... בחיי שלא שמעתי אוסף שטויות כל כך מגוחך הרבה זמן. קודם כל, המומחים, בין אם אלה אנשי משפט עם מאות אם לא אלפי שנים במצטבר צועקים שהרפורמה עצמה (לא המחאה, לה הם לא מתייחסים בניתוח שלהם) מביאה את ישראל למדינה טוטליטרית או אוטוריטארית. קל יותר פשוט לומר דיקטטורה. אבל האם זו לא התפסות למילים במקום למהות? ובנוסף לאלפי אנשי כלכלה, מומחי משרד האוצר עצמם, הביאו דוח מפורט לשר האוצר סמוטריץ שניסה להסתיר אותו, בגלל שהוא מפרט איך ההשלכות של הרפורמה המשפטית ירסקו את הכלכלה הישראלית. ולא לטווח קצר, אלא לפחות לחמש שנים עם פגיעה משמעותית בציבור כולו!

  14. שאול

    ברור, יש חצי חצי בעם.... מצד ימין, החצי של החצי דוסים פרזיטים. מצד שמאל 100% אנשים יצרניים.

  15. אחד שיודע אבל פוחד

    כל הכבוד על האומץ להיחשף! אני גם הייתי נחשף אבל מפחד שהאליטה ימצצו לי את הדם! ראיתי את זה קורה! הדם שלנו המזרחיים יותר טוב אז אשכנזים הייטק מוצצים לנו את הדם לעובדים המזרחיים!!! תזהרו! ביבי המשיח

  16. אלי

    אני איש היטק וגם איש ימין, בנוסף אלי יש המון ימניים בהייטק, וכולם יודעים את זה. אגב גם בין הטייסים יש אנשי ימין. אבל יש משהו שעושה רעש ועושה עבודה מצויינת ומצליח לעשות בלגן.

  17. מיכאל

    הכול עיניין של פרופורציה. יש מאות הי טקסטים וכלכלנים שמזהירים מאסון לחברה ולכלכלה בישראל אם הרפורמה או יותר נכון המהפכה המשטרית תעבור. יש שנים שלושה חרדים או חרדלים שתומכים ברפורמה מסיבות חברתיות, ואז משכנעים את עצמם ואותך שהכול יהיה בסדר. סמוטריץ אומר שהרפורמה תחזק את הכלכלה כי יש לו קשר ישיר לאלוהים.

  18. מאוכזבת

    רמת הדיון אפסית. כל ניתוח רציני של הרפורמה מראה שמטרתה לא לגוון אלא לאפשר כוח בלתי מוגבל לשלטון. מה זה ולגיוון בבית המשפט? כל תמיד אזרחות בכיתה י מבין שתפקיד בית המשפט אינו לשקף את רצון הרוב, וגי דמוקרטיה אינה עריצות הרוב. וההשוואה בין העלאת גיל הפרישה לבין הסיכון לדירוג האשראי לשיראל - נו באמת, זה פשוט מעליב. ואננו אמורים להעדיף פרספקטיבה של אזרח לשעבר במדינה לא דמוקרטית על פני ניתוחים של מומחים לממשל ולהסטוריה? בואו תשאלו פה בגן ילדים לידי, יש ילד הונגרי, מעניין מה דעתו.

    1. מאוכזב מהמאוכזבת

      ממש תגובה טיפוסית של השמאל- מתנשאת, מלגלגת ולא מוכנה לקבל את העבודה שיש דעות מבוססות והגיוניות שהן הפוכות לדעתם. יש גם המון מומחים, מכל תחום שהוא, שתומכים בכל הטענות שנאמרו כאן, אבל אני מניח שלראיית השמאל אלו כמובן מונעים מפוזיציה, בניגוד למומחים בתומכים בדעתיהם (או ״בלימודי אזרחות״ שלהם).. בושה ;)

    2. לשון המאזניים

      נראה שלא הצלחתם למצוא אפילו סמנכל של חברת הייטק אחת שבעד הרפורמה

    3. כרום

      למה סמנכ"ל הוא אלוהים? דעתו נחשבת יותר?

    4. מ

      מה הכוונה שלך בגיוון בית המשפט? אולי אתה מתכוון לבית משפט פלילי או אזרחי. אבל מאחר והעליון אצלנו החליט להפוך לבית משפט חוקתי, אז הוא צריך לשקף העם.

  19. מהנדס אלקטרוניקה בחברה גדולה

    רוב המהנדסים בחברתי מתנגדים למהפיכה . יש קבוצת ״תומכי לחימה ״-ברובם בוגרי מכללת אריאל ומכון לב שתומכים בה.מבין המהנדסים המוכשרים יש אולי שלושה שתומכים בה לטענתם כי הם מרוקאים ולמען שופט מרוקאי מותר לכופף עקרונות השאר( בחברה שלי) הם לא העפרונות החדים ביותר. יתכן שהתמונה שונה בחברות אחרות

    1. עובדת בהייטק

      גם אני אומרת לחברים מהעבודה שאני מתנגדת לרפורמה. אם הייתי מודה שאני תומכת בה הייתי מותקפת על בסיס יומיומי. כנראה שחלק מהעובדים אצלך במשרד פשוט משקרים כי אין להם כוח להיכנס לריבים עם אקטיביסטים.

    2. מעניין

      כי אצלנו זה בדיוק הפוך. מתנגדי הרפורמה, הם העפרונות הלא כל כך מחודדים.

    3. הרצל

      "אני מכיר טובה למקום העבודה שלי, שכשיטה מעוניין בגיוון תעסוקתי ובגיוון דעות" לא הבנת כלום! זה בדיוק ההבדל! בין דמוקרטיה ובין דיקטטורה

  20. אלי ויסברט

    התומכים מניחים שבית המשפט יאוייש בשופטים דתיים וערבים - נכון? מר הלפרין, 2 המאמרים שפרסמת כאן היום, בנושא אינם עומדים ברמה של מאמר כפי שנלמד בבית ספר.

  21. ירון

    עובד בהייטק די הרבה שנים בכל תפקידי הפיתוח מהלבל הנמוך עד לתפקידים בכירים בחברות legacy ו סטארט אפ, ואני ועוד רבים מחברי כולנו תומכים ברפורמה במובן הרחב והמלא היותר שלה. כל הנהפגנות האלה ממש לא מייצגים, כל מנהלי החברות שאומרים 100m דולר זו מכה קלה בכנף לא ראויים לעבוד בתעשייה , מעיד על יהירות והתנשאות, פזיזות ויומרה שהחומה יושבת אצלו, הייתי מציע לעובדי הייטק דווקא לברוח מהחברות האלה כי לא יצא הם כלום ואם כבר יצא משהו הם לא יראו שום מתת מזה

  22. ארז

    ציפיתי להייטקיסטים בעלי שם בכתבה כזו…

  23. יוסיפון

    אז זה לא הבון טון ? מה הקטע מצאתם מי ו שחושב אחרת ? כמה כאל יש ? נא לדייק !

  24. משה

    הטיעונים של המרואיין ברמה נמוכה מאד. 1. גופי דירוג האשראי הצהירו שחור על גבי לבן שהסיבת לאזהרות הורדת הדירוג אינה במחאה אלא במדיניות הממשלה הנוכחית. 2. על פי המערב ישראל דמוקרטיה לכל דבר, ועל פי מדינות המערב השינויים צפויים לפגוע אנושות בדמוקרטיה. אין בנמצא אפילו מדינה מערבית אחת בדעה שונה. הטיעונים שהמצב גיום יותר דומה לדיקטטורה מסגיר בדיוק איזה תעמולה הוא צורך ומה השפעתה על יכולת הבנת המצב. מעבר ל"בא לי" ו"נדמה לי" המרואיין לא מציג ענייני המבוסס על עובדות בשטח. הכתבה הזאת ברמה מאד נמוכה, כזו שלא מתאימה לאתר שלכם.

  25. איתן

    פשוט מזלזלים באינטלגציה שלנו, כל כך שקוף שזה מאמר מטעם ולא מאמר אוביקטבי.

  26. הייטקיסט רציני

    כל הכבוד !!! הצלחתם לגרד 2 חברה שעובדים בהייטק טק אגב כשכירים לא יזמים או בעלים של חברות משמעותיות....נו באמת ?

  27. דבאופס

    אני חושב שיכולתם למצוא יותר משניים אותי עדיין לא ראיינתם

  28. סתם אחד דפוק

    אני חושב שיותר משמתנגדים לרפורמה, מתנגדים לדרך שהיא נעשית. 2) זה שתומכי הרפורמה חושבים שחוקים פרסונליים כמו דרעי 2, או חוקי השחיתות כמו חוק המתנות, פיסקת ההתבגרות ברוב של 61 כדי לתת שליטה מוחלטת לחרדים, הם חיוניים להייטק משגשג, מראה שהם לא ממש מאמינים במה שהם אומרים. 3) שמישהו יועיל לענות. מה ימנע מהכנסת להחליט על דחיית הבחירות או ביטולן?

  29. פרקליטה ימנית

    צריך לעשות משאל עם. רק אז נדע מה רוב העם כאן רוצה. על כל הנושאים . אין טעם להמשיך הרפורמה ולסגת, זו התנהלות מאכזבת - הסמאל לא יפסיקו להפגין כך או אחרת. הם לא יכניסו חזיר למסגד, אבל יכניסו חמת לבית חולים. השנאה לדתיים הפכה לאנטישמית באופן מזעזע.

  30. ישראל הלמון

    מגיב לתגובה הבזויה "מראיינים חרדי" רק אדם נמוך, פחדן שלא מזדהה בשמו, מגיב כך. תתבייש תומך ברפורמה , אזרח עם קול אחד בקלפי, כמו כל אחד

  31. נירק

    איזה קשקוש תעשו בדיקה רצינית תגלו ש95% מאנשי ההייטק מתנגדים נחרצות לרפורמה. איזו חובבנות, מצאו איזה מישהו שבמקרה תומך ועושים מזה כתבה. אם יש כל כך הרבה תומכים בהייטק, שיצאו להפגין בהרצליה ושרונה, בואו נראה.

    1. אורי

      השיח כאן לא 100, וחבל. אני מניח שבקרב אנשי ההייטק יש בעד ונגד, וברור שאלה שהם נגד הרפורמה, כולל אותי, הם יותר ווקליים. התרבות הארגונית עליה מושתת ההייטק מאפשרת מגוון דיעות ושיח פתוח לא רק כי זה טוב ברמה הערכית, אלא כי מחקרים מראים שזה מעודד חדשנות. לעצם העניין, עברתי על 141 הצעות החוק במסגרת הרפורמה (בהייטק כמו בהייטק, יש spreadsheet מסודר), רובן המוחלט אינו עוסק ב-"תיקון" בית המשפט אלא בשליטה עליו ובהחלשתו ממניעים שונים ומשונים בעיקר כדי לקדם אג'נדות מאוד בעייתיות, למשל חוקים פרסונליים, חוקי דת או מהלכים שיפגעו בזכויות האדם של קבוצות מסויימות. גם אם הדבר נעשה בהחלטת רוב, זה לא עולה בקנה אחד עם עקרונות אחרים, חשובים לא פחות, בבסיס הדמוקרטיה. כנראה שאם היו רוצים לתקן - קודם כל היו נכתבות חוקה ומגילת זכויות אדם (וזה דיי ברור שלרבים מנבחרי הציבור שתומכים ברפורמה אין שום עניין בחוקה, זה לא מקרי שבישראל חוקי יסוד מחוקקים בשיטת הסלמי), ולאחר מכן יתכן שהיו נחקקים אולי 10 חוקים חדשים או תיקונים לחוקים קיימים. לא 141.

  32. זה מי שהיה לראיין?

    מפתח פול סטאק? ועוד עובד שלא צויין תפקידו? לא מצאתם הנהלה? לצן הסר ספק אני מתנגד לרפורמה, אבל מצאתם שני אנשים שלא נראה כאילו נם מבינים משהו

  33. יהווה

    זו הבעיה עם דתיים. וזו המחאה האמיתית

  34. עובד הייטק שתומך

    אני עובד הייטק שתומך, כל החיבור בין הייטק לרפורמה הוא אחד - מי שיושב בראש ברוב המקרים הוא אחד כזה שתומך. השאלה למה הוא יושב בראש? כי החבר מהשמאל ולרוב אשכנזי דאג לכך. כן אני ספרדי וחרדי ויש הרבה, הרבה אפליות בכל מקום, לכן נראה שהשמאל הם המובילים בענף אך האמת היא שלא.

  35. יאשיהו פינטו

    אז נמצאו שניים שמסכימים עם המהפכה (רפורמה ? ) יש עוד איזה עשרים מנדטים אחרים שגם תומכים. אני מניח שהכוונה הייתה להראות איזון, לא חייבים בכוח לייצר איזונים

  36. מראיינים חרדי

    לא הבנתי, ס״ה ממש פייק. מראיינים חרדי ולא יזם ואומרים יש תומכים בהייטק. מאמר ברמה נמוכה

    1. כי הרוב וגם אנשים בעמדות מפתח עדיין מפחדים להיחשף

      אב וחרדי לא יכול להיות יזם? רק יזמים נחשבים מובילי דעה והם בעלי הייטק בארץ?

    2. חילוני

      איש לא טען שחרדי לא יכול להיות יזם...אבל חרדי בכלל לא מכיר בבית המשפט החילוני. דבר הרב הוא הפוסק האחרון והרב נסמך על חוקים בני 2000 שנה שלא בדיוק מתאימים היום. ברור שחרדי/חרד"לי יתמוך בהפיכה. הם רוצים מדינת הלכה.

    3. מעריב לנוער

      רמת מאמר נסו להיות פחות שקופים בכתיבה רואים לכם....

    4. יניב

      יש הרבה יותר תומכים ברפורמה בהייטק מאשר מתנגדים נקודה. אבל כמו כל ענף מעולה ותורם השמאל מנסה לשייך אותו אליו ולקשור את ההצלחה שלו עם השמאל. אין שום קשר שום קשר ולו הקטן, המקרי או המדומיין בין השמאל להייטק. למדתי תואר ראשון במדעי המחשב לפני קצת יותר מ10 שנים ואני יכול להגיד לך בודאות ששמעתי הרבה יותר דיעות ימניות באופן מוחלט מדינות שמאל. ועדין אני מאמין שהתמיכה וההתנגדות אמורה להתפלג נורמלית לפי עקומת גאוס. ובכל מקום שהיא לא, קרי בתי המשפט, מוסד היעוץ המשפטי הפרקליטות המשטרה צמרת השבכ וכו'... מדובר על שחיתות שחייבים חייבים לסלק אותה

    5. ניר

      אנחנו בד''כ מקיפים את עצמנו באנשים שדומים לנו כי זה יותר קל ונוח. ובעידן הרשתות כמובן, אנחנו לא צריכים להתאמץ - האלגוריתמים עושים את זה בשבילנו.. לכן הטיעון שלך על "רוב" לתומכים אמין בדיוק באותה המידה של טיעון המתנגדים לרוב משלהם. כל עוד הנושא לא נבדק מספרית, אין לטיעון כזה משמעות אמיתית

    6. שחר

      עשית את הסקר בהר חוצבים א הרצליה פיתוח?

    7. מהנדס זקן

      אתה משלה את עצמך. כמות המתנגדים עולה לאין שיעור על התומכים. אין שום קשר בין התנגדות לרפורמה להטיה פוליטית. מעולם לא הייתי איש שמאל ועדיין אני חושב שהרפורמה הזו היא אסון למדינת ישראל.

    8. וול

      ולא הצליחו להביא דובר יותר טוב ? פוחד לדבר? אתם הרוב !!! אה בגלל צמרת השב"כ חחחח

    9. חרדי זה עז?

      מה זה אומר: "מראיינים חרדי"? מה זה רלוונטי? אגב, לגבי יזמים ימניים יש רבים, לא בטוח שכולם רוצים להתראיין. אני אישית מכיר 2 יזמים גדולים שתומכים ברפורמה. וכן, הם גם חרדים. מה לעשות, לא כולם מושלמים...

    10. צהל

      תמסור לחברים שקודם יתגייסו לצבא ורק אז יטיפו לגבי חובות וזכויות. חרדי שאינו מתגייס שווה פחות לעומת אדם שתורם אך חלקו, כחוק. ולכן צריך לקבל פחות שירותים מהמדינה

    11. צחי

      איזה התנשאות אז הנה בשבילך: אני התגייסתי. זרקו אותי על 21 רפואי מצהל (סרטן העור. מה לעשות) אחרי 3 חודשים. לא השתמטתי. לא חרדי. לא דתי. תרמתי את חלקי. 25 שנה בהייטק. הקמתי חברה ומנכלתי אותה. נמכרה לפני שנה בכמה מליונים טובים של דולרים. שילמתי על זה ערמות של מסים. ואני תומך ברפורמה. מותר לי או שלא תרמתי את חלקי כחוק מבחינתך רק כי דעתי שונה מזאת שלך כנראה?

    12. יעקב

      וגם ערבי, וגם ג'ובניק במחנה כמו יאיר לפיד. או סתם אנשי הייטק שקיבלו הכשרה על חשבון המדינה ובעטו בה. ואנשי המחאה הוכיחו שאם המדינה לא עושה כבקשתם לא מתגייסים.

    13. ימני שתוק

      גם אני בעד הרפורמה ומקווה שהיא תעבור. לא רוצה להתווכח כל היום במשרד. החברים הדמוקרטיים שלי לא מאפשרים להביע דעה אחרת. לכן אנחנו מצביעים מאחורי פרגוד. היו בחירות ועכשיו שוברים את הכלים כי הם הפסידו. חבל..

אירועים קרובים