למה ההיי-טקיסטים תומכי התוכנית המשפטית שותקים?

לא מעט אנשי היי-טק תומכים בתוכנית המשפטית של הממשלה, אבל מפחדים להשמיע את קולם ● העובדה הזאת צריכה להדליק נורה אדומה אצל המנהלים והבכירים בענף שמתהדר בגיוון והכללה - תלוי של מי

השתקה, או תחושה של השתקה, אלה לא דברים שצריכים להיות בכלל, ובפרט לא בהיי-טק.

מנהלים, עובדים וחברות בהיי-טק לוקחים.ות חלק משמעותי במחאה נגד התוכנית המשפטית, ששוטפת את הארץ בשבועות האחרונים. הם ארגנו יום שביתה, עיצבו מיצג מיוחד, ערכו ימי עיון נגד התוכנית והשלטים שלהם נראים באופן בולט בהפגנות הכלליות נגדה. אלא שבהיי-טק יש מאות אלפי מועסקים (ההערכות נעות בין 360 ליותר מ-400 אלף, ובל נשכח את גל הפיטורים שאנחנו נמצאים במהלכו). לכן, ברור שיש בין עובדי ומנהלי ההיי-טק גם תומכים בתוכנית. או ברפורמה, מבחינתם.

קולם של ההיי-טקיסטים תומכי התוכנית לא נשמע ברחובות וכמעט שלא נשמע בתקשורת. וזה לא מאחר שהיא "מוטה", "משתיקה", "סמולנית מלא מלא" או כל כינוי אחר שהימין אוהב להדביק לה. מערכת אנשים ומחשבים פנתה לא אחת לאנשי היי-טק, כולל מנהלים בכירים, שתומכים בתוכנית, וברוב מכריע של הפעמים נתקלה בסירוב להתראיין. באחת הפעמים, ברגע האחרון, כשהכתבה כבר הייתה מוכנה לפרסום, המנהל ששוחחנו אתו חזר בו וביקש שלא נפרסם את הריאיון. כמובן שכיבדנו אותו. באחד הטורים שפרסמנו בנושא הוצב המייל שלי (והנה אני מציב אותו גם כאן), עם קריאה להיי-טקיסטים ומנהלי היי-טק תומכי התוכנית לפנות אליי, העורך, כדי שנוכל להביא גם את קולם. לא קיבלתי ולו פנייה אחת.

קולם של ההיי-טקיסטים תומכי התוכנית כן נקרא ברשתות החברתיות, אם כי גם שם הוא מובע מעט – בוודאי ביחס לכמות הפוסטים והטוויטים של ההיי-טקיסטים המתנגדים, ובמשרדים של חברות ההיי-טק, במסדרונות של המטות שלהן. אבל גם שם, יש הרבה עובדים ומנהלים שמפחדים לדבר. זה בא לידי ביטוי בכמה כתבות שפורסמו בתקשורת, ובפוסטים ובטוויטים שלהם ברשתות החברתיות. אחת התומכות, שהזדהתה כעובדת בחברת היי-טק, כתבה: "לצערי, נאלצת להצטרף לעדר השותקים. לתחושתי האישית, מדובר באווירה של משטרת מחשבות ממש". והנה תגובה של סטארט-אפיסט לציוץ של רונן רבינוביץ', שבו הוא ציין שהוא יזם ותומך בתוכנית: "אני מצדיע לך", כתב המגיב, "אבל בניגוד אליך, אני לא יכול להיחשף, כי אני עדיין צריך לעשות סיבובי גיוס בישראל, וכל ה-VCs (אנשי ההון-סיכון – י"ה) הישראלים הם שמאל קיצוני מטורלל ודוחה".

השניים האלה הם לא היחידים שמצייצים או מגיבים על אווירת הפחד. גם אם אתם בין אלה שחושבים שהימין מתלונן יותר מדי על הדרה וקיפוח, בתחושות האלה אוחזים הרבה מאוד אנשים, שלא מבטאים את זה בפומבי, אבל כן אוף רקורד.

אני מתנגד לתוכנית המשפטית של נתניהו, רוטמן ולוין בכל מאודי, אבל אני גם בעד דמוקרטיה, חופש הביטוי ושכל אחד ירגיש חופשי להביע את דעתו, תהא אשר תהא – ונגד השתקה, בין אם היא ישירה או מוסווית

למה זה קורה?

יש לשאלה שלמעלה כמה תשובות, שהעיקריות שבהן אלה העובדה שהדעה שלהם נחשבת לא פופולרית בענף, ושיש מנהלים שמתבטאים נחרצות נגד התוכנית, מה שגורם לפחות לחלק מהעובדים שלהם שתומכים בה חשש פן יבולע להם – ולא משנה לצורך העניין האם החשש הזה מוצדק או לא. לזה יש להוסיף את הדוגמה שהבאתי למעלה של הסטארט-אפיסט שצריך לגייס ופוחד מתגובת אנשי ההון-סיכון.

זה לא אומר שהמנהלים מתנגדי ההפיכה המשטרית, לפחות לשיטתם, צריכים להפסיק להתבטא, ממש לא – להפך. טוב שהם מתבטאים, ולטעמי טוב מאוד שהם מתנגדים, אבל אווירת הפחד הזאת צריכה להדליק נורה אדומה אצלם – מההנהלות הבכירות ועד למנהלים הישירים של העובדים. לא ייתכן שתעשייה שמביאה הרבה חדשנות, מבוססת עליה ומתהדרת בה – ובצדק, ושמאדירה את עקרונות הגיוון וההכללה – גם כאן בצדק – לא תיתן אווירה מאפשרת לעובדים ולמנהלים שתומכים בתוכנית המשפטית של הממשלה להביע את דעתם. כן, גם אם הקונצנזוס בקרב המומחים הוא שהתוכנית, באם תצא לפועל, תפגע בענף קשות ותביא לפיטורי עובדים – גם מקרב ההיי-טקיסטים שתומכים בה. מנהלים נכבדים, תנו להם לעשות את השיקול הזה בעצמם ולהחליט האם הם ממשיכים לתמוך בתוכנית גם לאחר שהביאו אותו בחשבון – ולתת ביטוי לכך. זה לא יעלה ולא יוריד ממחאת ההיי-טקיסטים המתנגדים לתוכנית.

אני מתנגד לתוכנית המשפטית של נתניהו, רוטמן ולוין בכל מאודי. לשיטתי, כמו לשיטת רוב או כל המתנגדים לה, היא תביא לצמצום עד כדי חיסול של הדמוקרטיה בישראל ועלולה להביא לפגיעה בזכויות האדם במדינה – של ערבים, נשים, קהילת הלהט"ב, שאני משתייך אליה, ואחרים. אבל אני גם בעד דמוקרטיה, חופש הביטוי ושכל אחד ירגיש חופשי להביע את דעתו, תהא אשר תהא – בעד, נגד או ניטרלית (איך אפשר להישאר ניטרלי בנושא הכל כך מפלג וחוצה את החברה הזה???). ועוד משהו שאני נגדו, ואני חושב שכל אדם שמחשיב את עצמו כדמוקרט צריך להיות נגדו, הוא השתקה, בין אם היא ישירה או מוסווית. גם כשעל הפרק תוכנית קיצונית כמו זאת, ואולי אפילו בעיקר במקרה זה. לצערי, זה קורה עכשיו בהיי-טק: השתקה של תומכי התוכנית המשפטית.

תגובות

(110)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    וואו. כבוד גדול לכותב, שחושב שקולם של התומכים ראוי להישמע, למרות שלדעתו זהו חורבן הדמוקרטיה. למרבה העליבות, בעיתונים רבים ונחשבים, לא נהגו בעמדה דמוקרטית זאת. גם לא פתחו דיון על אילו חלקים ברפורמה אכן מסכנים את הדמוקרטיה במדינה, והאם ניתן לפשר בין המחנות ולהגיע למתווה אמצעי - כל מה שאדם נאור היה אמור לעשות. מיוחס לפילוסוף וולטר הצרפתי (בטעות) המשפט הבא "אינני מסכים עם דבריך, אך אגן עד מוות על זכותך להשמיעם". (המשפט מסכם את דעתו, אבל לא נאמר על ידו). https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%95%D7%9C%D7%98%D7%A8#:~:text=%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%A0%D7%99%20%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%99%D7%9D%20%D7%A2%D7%9D%20%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9A%2C%20%D7%90%D7%9A%20%D7%90%D7%92%D7%9F%20%D7%A2%D7%93%20%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA%20%D7%A2%D7%9C%20%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%9A%20%D7%9C%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A2%D7%9D

    1. יואל

      וכשהרפומות יעברו נוכל להתגעגע לימים הטובים שהיה חופש ביטוי מיליציות ההגנה של בן גביר יסיירו ברחובות לשמור על צייטנות

  2. גדי

    השתיקה היא הסממן שלמעשה מדינת ישראל הפכה לדיקטטורה של המוחים והמפגינים המפחידה את אלו שתומכים גם חלקית במהלכים המשפטיים

  3. מור

    כי גם בהייטק, למרות הפתיחות היחסית, חיים אזרחים הנתונים לשליטת הנרטיב העיקרי החשוב. ואם הוא חשוב, אז אמצעי "התקשורת" מקדמים ודוחפים אותו לצד אחד בלבד, וזה ה "בון טון". וחלק מהנדסת התודעה היא ליישר קו ולצנזת את עצמך אם אתה לא הולך עם הנרטיב, ואם לא תצנזר את עצמך - יצנזרו אותך. הפקת המחאה הזו היא פרוייקט עתיר ממון שמישהו מממן ודוחף. ויש אינטרסים חזקים לייצר את המחאה הזו - ולא לגמרי ברור מהם האינטרסים האלו ומה הסיפור האמיתי שזה אמור לקדם. אבל תקחו בחשבון שייתכן וזו הסחת דעת ממשהו אחר, משמעותי הרבה יותר שקורה מתחת לפני השטח. וקורים דברים. חזרו שנתיים אחורה, לפרוייקט הקורונה. גם שם היה נרטיב מאד מסויים, בכל העולם, ומי שלא יישר קו - נמחק (ליטרלי). עד כדי כך הקמפיין היה אגרסיבי, שמרבית נושאי הדגלים על הגשרים במיצג המחאה היום, נתנו לזה יד, בין אם בשתיקה ועצימת עין, ובין אם בתפקיד פעיל של הסתה, פגיעה והדרה. כמה חלחלקה ה "דמוקרטיה" כאשר היא מתנגשת עם הנרטיב. הרי הדמוקרטיה מתה כשצייתם ל "תו הירוק". וכשעשיתם סלקציה בכניסה לבתי ספר, מופעי תרבות ובילוי, מרפאות, בתי כנסת ועוד. וכשסגרתם במעצר בית מדינה שלמה, וילדים, במשך שנתיים. וכשהגחכתם והסתרתם דיעותיהם של בכירי הרפואה בישראל כאשר ביקשו להציע ביקורת ודרך אחרת. וכשנתתם יד ל "חוק הסמכויות" לראשונה ביולי 2020, ולהארכתו בפעם הרביעית ממש עכשיו, לפני חודש (כי יש לנו הרי "מצב חירום קורונה עכשיו. לא?). וכששרים, עיתונאים וסתם אנשי רהב לא הועמדו לדין לאחר שכינו אוכלוסייה שלמה כאן "רוצחים", "מרססי תת-מקלע", שצריך "להסיע אותם ללב ים" ועוד שלל ברכות של הסתה ופילוג. וכשבכירי משרד הבריאות לא הועמדו לדין לאחר הדלפת "מדיקו-לגלית" במה שנקרא The Israel Leak (כן אני יודע, כנראה שלא שמעתם על זה, כי זה לא עלה בקנה אחד עם הנרטיב. לפחות כמה מיליונים בעולם שמעו על הקלטת הלוהטת הזו). אוי כמה חלחלקה ה "דמוקרטיה" כאשר היא מתנגשת עם הנרטיב. ולפעמים הנרטיב בצד שלך, ולפעמים - לא. אבל בעיני אתה דמוקרט אמיתי כאשר אתה נלחם: גם לצדך - וגם לצדי.

  4. לנה

    כן, אני הייטקיסטית, ואני בעד רפורמה משפטית. וזה נכון שאנשים רבים בהיי טק חוששים להביע דעה ״שונה״ ממה ש״מקובל״ להביע בהיי טק. במיוחד כשיודעים שהמנהלים הם נגד הרפורמה ומראים זאת בתוך החברה. אני שמעתי ממישהו שהוא אפילו חושש מהתגובה של הנהלה על זה שהוא לא הלך להפגנות נגד הרפורמה. אז מה שמציגה תקשורת זה ממש תמונה מעוותת

  5. הייטקיסט מושתק 2

    כן, גם אני הייטקיסט תומך רפורמה שחושש להביע את דעתו. במסדרונות מותר להביע רק את הדעה ה"נכונה". ניסיון לבטא כיוון "מסמן" אותך כבעייתי. זה לא רק בנושא הרפורמה (בעוד נושאים רבים שקשורים לפוליטיקה, דת ומדינה וכו') וזה לא מהיום. אין באמת חופש מחשבה ודיבור. זכויות האדם הן משהו ששייך לצד אחד של המפה הפוליטית (ואולי לכן כל כך לחשוב לו לשמור על המצב הקיים בבג"צ).

    1. Dee

      משפחתי היא רק חלק מרבים, שנתקלו בנחת-זרועם של השופטים- במקרה שלנו לא היה אכפת לשופט מאמת ו/או מצדק- הוא איים על כל אחד מהצדדים: ״אם לא תתפשרו, אפסוק נגדכם.״ והדבר הביא לפגיעה במצבנו הכלכלי ובאיכות-החיים שלנו… כך שאמנם איני בעד מה שמכנים ״הפיכה משפטית״, אך בהחלט יש מה לתקן! מאחר שאיני חברה בפייסבוק, זה לא אפשר לי לראות את הווידאו, ששלחו לי, אך זה בהחלט נתן לי לראות את התגובות המתלהמות (הפעם דווקא מן השמאל). בינתיים הזדמן לי לצפות שוב-ושוב בטלוויזיה ברועי נוימן, ממובילי המחאה, כהגדרתו, ועוד יותר מכך הרביתי לשמוע את התלהבותו/התלהמותו הכוחנית-משהו, כולל הכרזותיו הבלתי-מתפשרות, גם כשאחד הכתבים ניסה להבהיר לו את הפגיעה הגדולה באנשים מן היישוב (גם כאלה החושבים כמוהו), כולל חסימת דרכם להגיע למפגשים עסקיים: ״אנחנו נהיה בכל מקום, שאליו מגיע נתניהו בחו״ל, וכבר מכינים לו שם הפגנות…״, ואנו נוכחים שוב, שכל מי שצובר כוח כשהוא מלהיב את ההמונים ללכת בעקבותיו, נדבק בשכרון-הכוח, וכבר אינו קולט למה מעשיו עלולים להוביל. כך, לדוגמא, חסימת נמל-חיפה ושדה-התעופה לוד היא פעולה חמורה, שיש בה לא רק פגיעה במשתמשים בשירותים הללו, אלא (ביתר-שאת) כדי לפגוע במדינה (ולא בנתניהו- הוא ייקח מסוק, שנשלם מכיסנו..., ולא בממשלה!)- בכלכלתה, בתיירות אליה וביחסינו עם מדינות אחרות. ואל תגידו: ״הם אשמים!״, כי זה לא ישנה את ההשלכות של הפעולות הללו. וזה הזכיר לי את התנהגותו המכובדת של בגין ואת תפישתו, לפיה: דברים שאתה אומר ליריבך בארץ ועושה כלפיו צריכים להישאר בארץ, ולא לומר ו/או לעשות אותם בחו״ל, כי שם אינך פוגע ביריבך, אלא במדינת-ישראל, גורם שיפעלו נגדה, ומגביר את האנטישמיות כלפי היהודים והישראלים שם (מה שאנו רואים ביתר-שאת בשנה-שנתיים האחרונות!). ובכלל, אלו המפגינים בחו״ל הם בעיקר יורדים ותיקים- לא אלו שירדו זה מקרוב, ומסיתים עכשיו אחרים לעשות זאת! ולא אתפלא אם חברי ה-BDS הסתננו לשורותיהם. ואסיים ב: אנחנו נשארים בארץ! 🇮🇱

  6. הארי

    השמאל הוא אלים, נקמני , קולני, משפיל ופוגעני. אם אתה תודיע שאתה בעד - יסמנו אותך מיד כביביסט, חשוך, פרימיטיבי, אמסלמי, ינדו אותך מהחברה, לא ירצו לדבר איתך, לא לנסות להבין את הנימוקים כי אתה ביביסט ואני טוב יותר, לא להזמין אותך, חברים פתאום נעלמים... כל מיש ששייך למחנה ההוא יגיד לחבריו כשעובר ליד חדרך שההוא בעד ההפיכה...בקול רם שתשמע... אם אתה אומן או נותן שירות...פרנסתך תפגע. הכוח של קבוצת המיעוט שמתנגדת לתיקון והרפורמה המשפטית (להחזיר את המצב ל לפני ההפיכה של ברק שעשה הפיכה אבל בשושו) נובע מתוך התחושה שהם שייכים לקבוצת עילית מאוחדת לדעתי....כל הסיפור הוא לא הפיכה ולא רפורמה אלא בכיינות של מפסידנים שלא מקבלים את תוצאות הבחירות וכמובן מחנה רק לא ביבי שהחליפו את הקריים מיניסטר ואברי המין במדי שומרי הסף של הדמוקראטיה שנגנבו מהימין (שומרי הסף של הדמוקראטיה הם לוין והימין....) בחסות הליטוף והפירגון של התקשורת (שהיא היא הסכנה הכי גדולה לדמוקראטיה בישראל....) אבל ברגע שהימין ירגיש מאויים...2500000 איש יקומו ויעשו פווווו לרעשנים שרודפים ומציקים לימין שנים רבות ושבקושי עוברים את אחוז החסימה (גם אם יש להם תחפושת מזוייפת של שומרי הסף והדמוקראטיה) ביבי הוא מנהיגם הנבחר והפגנה של 80 אלף (גם אם היא תנופח למיליון בפי התקשורת) לא בדיוק מזיזה להם (הימין הוא דמוקראט באמת ויתן למצות את הזכות להפגין - לא לאנרכיה - ולא אוסר ילדים בני עשרה בדרך להפגנות כפי שנעה לפני שני עשורים בידי קלגסי השמאל )

  7. יהודה איש קריות

    הם שותקים כי לא נעים מהם לספר לאנשים שעובדים איתם את הדעות שלהם. דעות שפוגעות ביקר מכל. עניין שלהם. הרי אם יבולע להם בית המשפט יגן עליהם. בניגוד לבית המשפט שהם רוצים לכונן ולא יגן על חבריהם

  8. יוסי

    אנשי החוק הם אנשים חושבים ורוב רובם מודע להשלכות הקשות של תוכנית הדיקטטורה וכמראה שהתומכים הם מיעוט מבוטל. הם יודעים שיזם הי טק לא זקוק לישראל כדי להצליח הוא יקים משרד בארץ אחרת ותיקים שם את עיסוקו ואיתו יעזבו עשרות או מאות מאנשיו. הי טק לא יכול לחיות במחנק דיקטטורי. זה למה.

  9. מתכנת עצמאי

    גם בעבר וגם כיום הכלל זהה. ימנים לא מדברים כי הם חוששים שזה יפגע בהם בעבודה . ובצדק. אתה מוחק פוסטים ברשת או עדיף מכך, נמנע מהנושאים שאינם קונבנציה לחלוטין. ואחרי רשימות המעקב שראינו שיש לפרקליטות ומערכת המשפט נגד מי שכותב פוסט נגדם? אפשר באמת לטעון לפרנואידיות ?

  10. מוישה גרוייס

    דמוקרטיית אהרון ברק... כל עוד אתה חושב כמונו " הדמוקרטים" אתה בסדר אבל ! תעיז לומר משהו שונה אתה דיקטטור ....

    1. ישראל ישראלי

      אנשים ומחשבים? לא מאמין שאתם באמת תומכים ברפורמה. צריכה להיות רפורמה במערכת המשפט אבל לא זו. אני מבין שאתם בוחרים כל יום מחדש להיות מקופחים אבל אתם תגלו שתהיו הרבה יותר מקופחים אם הרפורמה תעבור. חבל שמצליחים לעשות לכם שטיפת מוח כי אני מאמין שאתם אנשים חכמים.

    2. הארי

      מתנגדי הרפורמה תענו לשאלה הפשוטה...יש בפניך 2 אפשרויות: 1. מעיפים את ביבי לכלא ומחילים את הרפורמה כפי שהיא או 2. מבטלים את הרפורמה וביבי נשאר בכיסא עד תום הקדנציה ללא הפגנות במה היית בוחר......? הערכה שלי שהרוב יבחרו באפשרות 1. בקיצור יש לנו מחנה רק לא ביבי בתחפושת. ולגופו - האם אתה מכיר חוזה בינלאומי רציני בו כתוב שבמקרה של דיספיוט משפטי יובא הנושא בפני בית המשפט הישראלי (ה"מפואר" ) ? לאאאאא! למה? כי הוא עקום!!!! האם אתה מכיר יועמשית שלא מתיחסת לטענה שליברמן ניסה לשכור רוצח ב 100 אלף דולר ולא פתחה בחקירה כי זה נגד "המחנה" שלה? לאאאאאא האם אתה מכיר יועמשית שאחרי חודש הסלולאריי של סוטה מין ועבריין (יור הלישכה לשעבר...) לא נלקח לבדיקה ואילו של קודמו נלקח מייד ובהיסטריה הוחזר כי נחשף החומר הפליל את השופטים בתוך הסלולארי ומנגד תוך דקות מגיבה להדחה של שוטר שלא ממלא את תפקידו באופן שויוני נגד האנרכיסטים האלימים (המצויים בקהל המפגינים הלגיטימים נגד הרפורמה) כפי שנוקטים נגד עבריינים כהה עור או כהה לבוש?

    3. מנחם

      אתה טועה הדגלים של המחאה הם לא דגלים שחורים (מחאת בלפור) אלא דגלים כחול לבן, הם לא צועקים "שוחד מרמה הפרת אמונים" אלא "דמוקרטיה". הם לא יצאו לרחובות לפני הנאום של לוין בנושא הרפורמה/הפיכה המוצעת.אין להם מובילים באופוזיציה (אגב מי המובילים שלהם?) הניסיון לשייך את המחאה לתוצאות הבחירות זה זריעת חול בעיניים. מה קשה להבין מצב שבו אין הפרדת רשויות ואין בקרות ואיזונים לממשל זו דיקטטורה ובישראל שבה הכנסת בוחרת ממשלה חייבים שהרשות השופטת תהיה עצמאית

    4. ע

      אסור שאף רשות כולל השופטת תהיה עצמאית. זאת פגיעה בדמוקרטיה. מה עם איזונים ובלמים? על כל רשות חובה שתהיה ביקורת. כולל השופטת.

    5. תומר

      לא 1 ולא 2 אולי צריך רפורמה אבל לא את זאת בשום צורה! והביב חייב לעוף לכלא!

  11. מושיקו

    לא לוותר על אף פסיק! להעביר את ברפורמה! אחר כך לטפל בתקשורת! לאט לאט נשלוט פה

  12. עמיקתא

    הרגע קיבלתי לקריאה את הפוסט שלך. אז ככה, האלימות הדורסנית ( עדיין לצערי) ששלטת אבסולוטית במרחב הציבורי , שרומסת ורמסה מאז בחירות 2015, וביתר שאת בתקופת הקורונה. העומדים בראשה הם אותם אלו שעומדים כעת בלב מארגני ההפגנות, דבר לא השתנה- אותם מתנגדים! לא הרפורמה היא הדבר. אני, בניגוד אליך, חשתי שקולי אינו נשמע- כקליפת השום - מה אני? ...מי אני?! כמי שגרה בלב המאפליה ( סביבות שנקין) תחושת הטרור שחוויתי בזמן הפגנות הקורונה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו היו כה משתקות ומפחידות שחשתי שאני זרה בעירי. הדמוקרטיה לצערי שירתה צד אחד בלבד- לא אותי! אני מודה, התפללתי שיגיע היום, שייגע בי הרגע הזה לו יחלתי זמן רב. אני ושכמותי ( והם רבים) לא יחלו לרגע של שלילת זכויות כפי שמשתקף מהבנותיך לאור הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין. בזמן ממשלת ה"שינו" אני חוויתי דיקטטורה במלוא מובן המילה, חוסר אונים של ממש. דורסנות ומחיקה, אלו היו התחושות , ולא! לא היתה כל דרך לבטא אתתחושת החידלון- משאבים חומריים ונפשיים- איין. צר לי שאני ואתה רואים באופן כה שונה והפוך את התיקון הזה במערכת המשפטית הלא ראויה והשנויה במחלוקת ושכל עיקרה הינו בשימור הקיים והנצחת העיוותים והקלוקל שפשו בה מזה זמן רב. אני כולי תקווה שהטוב, הצודק, הראוי והנכון יתגברו על כל המכשולים העומדים בפני העושים במלאכה ואףמחזקת את ידם להצלחה. חזקים וברוכים תהיו כל החפצים בדמוקרטיה אמיתית ללא משוא פנים.

  13. יותם

    מלכתחילה השמאל הגדיר את הרפורמה כ"מלחמה נגד הדמוקרטיה". זה נתן לו עילה להשתיק את הימין, שכן מי יכול להיות בעד הרס הדמוקרטיה? בנוסף הוא מנסה לטעון שזה "לא עניין של ימין ושמאל, אבל כולם נגד הרפורמה". ברור שזה לא נכון. יש בערך 64 מנדטים שתומכים ברפורמה וחושבים שהיא נחוצה, ועוד בערך 10+ מנדטים בשמאל של היום (סער, כהנא, מפלגת ליברמן, אפילו לפיד) שתמכו בהצעות בדיוק כאלו בעבר. זאת אומרת שהמצב הוא בדיוק הפוך ממה שנטען, אבל בכל זאת יש דילגיטימציה טוטאלית של הצד הימני במחלוקת. וזאת למרות שהצד הזה זכה בבחירות! הוא הרוב! בניכוי הערבים, שלא ממש נכנסים לויכוח הזה ולא ממש תומכים בשאר האופוזיציה, הוא אפילו הרוב המוחץ!!!

  14. אורי אנגלהרד

    יישר כוח ליניב הלפרין על הכתבה! אכן הכתבה משקפת לצערי את המצב. אני אישית הבעתי את עמדתי בפומבי, כולל בכנס למשפטנים. (כתבה עובדתית שכתבתי בעניין לא נתקבלה לפרסום...). יכול וטוב שיש דעות שונות, אך צריך להשאיר את צה"ל מחוץ לתחום! בתקווה שנתקדם לעתיד טוב יותר לעם ישראל כולו!

  15. אליהו

    הבעיה שהדיון הוא רדוד. תהליך סדור יהיה כדלהלן : 1.הסכמה רחבה על הבעיות במערכת המשפט. 2.הסכמה רחבה על מה פותרים בשלב הנוכחי , איך פותרים ? , מתי פותרים ? 3.חקיקה. כרגע יש שיח חרשים , לא מדברים על הבעיות ולא מדברים על הפתרונות אלא קוטלים אחד את השני ומאיימים במלחמת אחים/אזרחים.

  16. קוקו

    ממש בן אדם לעבוד איתו, שמדבר ככה "...הישראלים הם שמאל קיצוני מטורלל ודוחה". עדיף שהיה פותח עמדה בשוק

  17. תומך ברפורמה במערכת המשפט

    אני מאד בעד הרפורמה, אמנם לא כפי שהיא מוצעת כעת כי באמת ניראה שהביאו אותה לקצה (כניראה מתוך ראיה שבמשא ומתן יהיה אפשר להתפשר... ) ניסיתי לעשות דיון מתורבת במטבחון שלנו ולהציג עמדה ונשטפתי על ידי כל כך הרבה אנשים שזרקו סיסמאות, לא דיברו לעניין ולא נתנו לי לדבר. ואני בסך הכל ניסיתי לומר שיש רוב במדינה שלא סומך על בית המשפט העליון, ועכשיו תתארו לכם את המצב ההפוך ותחשבו שבבגץ היו יושבים 11 חרדים, חילוני מחמד וערבי מחמד. חשבתם? יופי אז ככה מרגיש רוב הציבור במדינת ישראל - חרדים, ערבים, אתיופים, ימנים, מזרחיים וכו' שמי שיושב בבגץ לא שומר על זכויותיו, על אורח חייו, על ערכיו. ויותר מזה, בית המשפט פוגע באופן מתמשך וחד צדדי בציבורים גדולים מסויימים וקבועים במדינת ישראל. וכל זאת בשם "החוק" ו-"הצדק" כאשר כבר שנים ברור לכולם שבית המשפט העליון לא שם קצוץ על החוק וצדק זה רק כוכב. ולפרטים נוספים אתם מוזמנים לשאול את תושבי דרום תל אביב, גוש קטיף, חרדים באשר הם, ועוד כהנה וכהנה נפגעי מערכת המשפט הנוכחית. אני קובע שזה רוב העם כי זו במערכת הבחירות החמישית/שישית? שבה המנטרה העיקרית של מפלגות הימין הייתה הרפורמה המדוברת. כך שאף אחד לא הופתע ממה שהולך להיות. שלא לדבר על כך שחברי כנסת רבים וטובים כמו יאיר לפיד, מתן כהנא, גדעון סער, אביגדור ליברמן אמרו אינסוף פעמים שמערכת המשפט זקוקה לניעור ושינוי. אני הייתי רוצה לדון באופן ענייני ולומר את דעתי, אבל כאשר כל פעם האנשים שיודעים "מה נכון" ו-"מה יקרה אם..." משתלטים על הדיון , זורקים ססמאות מההפגנות ולא נותנים במה לעמדה אחרת אז בהחלט אני אמשיך לשתוק. בכל זאת משהו אופטימי הוא שגיליתי שדווקא עם נשים שדעתן ברורה ומוצקה ניתן לנהל דיון ענייני שמעשיר את שני הצדדים. אבל זה לתגובה אחרת... :-)

    1. א.ב.

      על רגש קשה להתווכח, על עובדות קל. הסיבה העיקרית לחוסר האמון של חלק מהציבור בבג"צ היא שקרים של פוליטיקאים פופוליסטים. גם אם השמאל יספור כמות הפעמים שבג"צ פסק נגד השקפתו יהיו תלונות רבות ולפעמים גם יש. קל לסמן אויב שמחוץ לבייס ולהאשים אותו בחוסר ההצלחה של הממשלה, אחרי בג"צ זה יהיה נשים, ארגוני עובדים, שמאלנים(תמיד), גינג'יים, צ'רקסים וכ'ו

    2. קוקו

      בית המשפט לצדק ושיווין. שופטים חרידים/דתיים וכו' כנראה לא יפסקו לצדק ושיווין, אולי צדק לפי ההלכה. אבל אז גם מותר סקילה. האם יש לעדכן את רפורמת בחירת השופטים, כנראה שכן, אבל כל השאר טירלול. הרפורמה בעד הפיכה של שופטים לפוליטיקאים, תהרוג את בית המשפט. ראו דוגמא לקרקס בחירת שופטים בארה"ב, הם מריצים שם פרסומות כאילו מוכרים מכוניות יד2. לסיכום ממשלה עם כזאת כמות עבריינים, שמכווינה את ישראל לאסון דמוגרפי, עני ודתי, לא יכולה לבצע שינויים כאלו "בלב שלם".

    3. אתה באמת קוקו

      אתה מדבר שטויות שהנחילו לך מקטנות "אבל אז גם מותר סקילה" מי סיפר לך שיהיה מותר. אתה יודע מהו המשפט היהודי האמיתי??? תבדוק לפני שאתה מדבר שטויות. זן הבע של כולכם - מאכילים אותכם את השרצים שיש לאנשים בראש ואתם אוכלים את זה. כן צריך לעשות שינוי אמיתי ולא את כל ה"זבל" שיש היום. והם משתמשים בכם ה"בובות" בשביל שהם יעשו מה שעולה על רוחם.

    4. דתי

      תתפלא, אבל גם דתיים מאמינים בשוויון. ומנגד, שופט שמאלני רדיקלי חושב שלערבים מותר ולמתנחלים אסור. אז מי פה לא נותן שיוויון?

  18. ישראל הלמון

    אני בעד הרפורמה ומוכן גם להתראיין על כך מנכ"ל פריים בריבוע לשעבר סמנכ"ל בכיר וחבר הנהלת נס טכנולוגיות ומדור מייסדי החברה

  19. יה

    מצד אחד, נכון. בדיוק כמו שהומו יכול (ומותר לו להיות גם עלה תאנה. זכותו) להיות יו"ר כנסת שמורידה את הראש כשהוא ממונה, גם בין הייטקיסטים יש שחושבים אחרת. מצד שני, הייטקיסט (ובכלל "האליטות") עובדים עם ערבים, להטבים, דתיים. זה גורם לפתיחות ומתינות ומן הסתם להתנגדות לאנשים חסרי מעצורים שרוצים לשרוף הכל בתפקידים ביצועיים. גם אישור של שוחד זה כנראה לא אידאלי בענף. רק שכמו תמיד, השאלה הזו מיותרת וככה השמאל הישראלי תמיד יורה לעצמו ברגל, כשהוא שומר על זכויותיהם של אלו שלא מכירים בזכויות של אחרים. לי יש תפישה אחרת של זכויות אדם, הן מגיעות רק למי שחושב שהן מגיעות לכולם. ואם כבר שאלת, נסה למצוא בישיבות או בין מיליוני "צאן מרעיתך" מישהו עם חשיבה אחרת. ראינו מה קרה בשיעור לחשיבה ביקורתית שהם הניחו עליו את הטלפיים.

  20. פ

    אני הייטקיסט, בעד הרפורמה ההכרחית ושמח על המאמר. יש פחד להביע דעה ימנית. ואפילו לא מזדהה בשמי. והשיטפון מזכיר לי את השיטפון שאחרי רצח רבין ומונע ברובו מפייק והסתה של גורמים קיצוניים אנארכיסטים . מענין שאתה יניב כתבת כתבות טרלול והשתתפת בליבוי הפייק הניוז גם באתר הזה

  21. אהרן

    יפה שכתבת מה הפחד של המתנגדים בגללם הם מתנגדים. ותדייק , היא לא תביא לחיסול הדמוקרטיה. להיפך, היא תעשה דמוקרטיה, של שלטון הרוב ולא שלטון בגץ. הפחד הוא מכפייה דתית של הדת היהודית, שאישית אני לא רואה את הקשר לכפייה דתית. מה שיקרה, פשוט תתבטל ההעדפה הלהטבית / נשית. חבל שההעדפה הנשית לא קרתה כבר לפני 25 שנה, אז הייתי ילד כשהורי התגרשו. נ.ב. אני עובד בהיטק מעל 10 שנים

  22. הייטקיסט ימני

    כמו בבחירות אין מפלגה שאני מסגים 100% עם החלטותיה ונבחריה ומתפשר תמיד על הקרוב ביותר דעותי. ככה גם ברפורמה המשפטית. אני לא מסכים עם כל הסעיפים אבל משוכנע שאין ספק שצריך להגביל את בג״צ ולהחזירו לפרופורציות הראויות. למה לא אזדהה? כשאתה נמצא במעלית עם מנהלת משאבי אנוש יום אחרי הבחירות כשנתניהו נבחר ושומע את המשפט ״איזה מזל שאנחנו בהייטק ואין אצלנו ביביסטים״ אתה מבין שכדאי לך לשמור על דעותיך לעצמך. זאת רק דוגמא אחת להרבה מפגשים דומים.

  23. גיא_

    זה לא רק בהייטק, יש מחנה אחד שלם שאנוס, מכדי להביע דעתו, שמא במקרה הטוב ייחשב לחשוך, לא נאור, או במקרה הפחות טוב ינודה מאותו ארגון, קבוצה חברתית וכו' לצערי רוב השמאל אינו מודע לכך כלל וכמי שרגיל להיות למעלה, גם לא חושב שהוא צריך להתייחס לזה. "הקטע" הוא, שהשמאל (חלקו לפחות, בניגוד לאלה שכן יודעים את הנ"ל ומובילים את ההתנגדות בזדון), באמת מאמין שהוא הצד הנגזל ולא לוקח בחשבון שיש פה קבוצה גדולה של אנשים, ששייכים ל"קאסטה", בעלי מעמד חברתי נמוך יותר, ושלא מקבלים ביטוי שווה בחברה הישראלית.

  24. תומך לשעבר

    הבעיה המרכזית בתוכנית היא שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. השינוים שמוצעים יאפשרו לקואליציה למנות את נשיא בית המשפט העליון שיבחר את שופטי הערעור של נתניהו. יש למהלך כזה בעת הזו סממנים של חוסר תום לב. יש סכנה שיבחרו שופטים מושחתים שיהיה באפשרותם לזכות את ראש הממשלה בערעורו גם אם יהיה אשם. יתר ההצעות כדוגמת פסקת ההתגברות הם כלים חשובים בדמוקרטיה אבל לא בידיהם של מנהגים בעלי הרשאות פליליות קודמות שסכנת ההתנהלות הפלילית היא חלק מחייהם. הסיאוב במערכת הפוליטית ועולם ערכים רדוד של נבחרי ציבור מחייב ביקורת שיפוטית יתרה. כלומר פסקת התגברות ברוב גבוה באופן מובהק

  25. לא שותק

    אפשר להביע דעה, אפשר לא להביע, כך או כך זו החלטה שאדם לוקח, ואם זה חשוב ודחוף לו, מוכן גם לשלם מחירים. בחרת לא להביע דעה? זכותך, רק קח אחריות על הבחירה שלך, ואל תפיל עלי את האחריות לכך.

  26. יוסי

    היטקיסט במשרה מאד בכירה באחת החברות המובילות בארץ אני ורבים סביבי תומכים ברפורמה ואנחנו גם מרגישים חופשי להביע את דעתנו במסגרת העבודה דרך אגב, למגינת ליבי בשיחות עם הרוב המכריע של האנשים שמתנגדים לרפורמה אני מוצא עצמי מסביר להם על מה מדובר .. כי הבורות והסתה חוגגות למה לא מתבטאים שתי סיבות א- תרבותית רובנו חושבים שאסור לצבוע את החברה בה אנו עובדים בצבעים פוליטיים , לא נכון עסקית וערכית ( יש כאן את כל מגוון הדעות וצריך לכבד את כולם) ב- פרקטית, אין שום סיכוי שהדעות שלנו יבואו ליידי ביטוי בתקשורת, היא מגוייסת באופן מוחלט ( מאינטרסים זרים ברוב המקרים) לשימור המצב הקיים

  27. הייטקיסט שחושש

    לצערנו כבר מזמן אין חופש ביטוי או "דייברסיטי" אמיתי בהייטק, הכל מטבעות לשון, Virtue Signals וצ'קים ללא כיסוי. אם אתה לא הולך להפגין או שקט, ישר מתייגים אותך כתומך הפיכה או גרוע מכל "ביביסט", מזקקים את כל עצם קיומך למושגים ותיוגים חסרי כל רציונל, ולא משנה כמה החזיקו ממך אינטלקטואל או חכם לפני כן. מה שקורה בעמק הסיליקון שבו כל השמרנים בארון כמו גייז בשנות ה60, זה פשוט מחדל, דיכוי ויש לי מכרים שגם פוטרו על זה. אסור שזה יגיע להייטק בישראל (למרות שנראה שכבר הגיע). רוב חבריי הימניים בהייטק מעולם לא דיברו פוליטיקה או התחפשו ל"שמאלנים" וחששו להדהות, עכשיו? מרגיש כאילו הגיליוטינה מרחפת מעל ראשינו וזה פשוט מדהים שזה קורה במדינה סו קולד "דמוקרטית עם חופש ביטוי". אני מעריך את המאמר הזה שלך, ותודה שבכלל העלית את זה כנושא שיח, כי נמאס לנו להיות האנוסים. מעולם לא שפטתי חוכמה או אינטליגנציה של אדם ע"ס דעתו הפוליטית, ואני לא מבין מה זה שייך בכלל לתחום עיסוק. תודה על הכתבה, הייטקיסט בארון

  28. דניאל

    ברוב המקומות שעבדתי היה חוסר סובלנות, אפילו קיצוני כלפי דעות ימין. אנשים לפעמים ממש דיברו לא יפה , ולקחו את הנושא קשה. אני במדיניות של לא לדבר על פוליטיקה

  29. איש הייטק

    מדינת ישראל 2023,פשוט וקל להתבטא פומבית בעד מר"צ ,עבודה וכלל תפיסות אידיאולגיות של הצד השמאלי מהמפה הפוליטית. המילה סרבנות הפכה לציונות ודמוקרטיה בו בזמן שבהיתנתקות ,סרבנים הוקצו ונזרקו מהצבא ללא מורא. גופי תקשורת טלוויזיונים ודיגיטלים מגוייסים מלא מלא כנגד ... אפשר עוד להמשיך.... את זה בדיוק באה לתקן הרפורמה ועל זה אנו שוקדים ,בעזרת השם נכשה ונצליח

  30. איילת

    הייטיקיסטית ותומכת ברפורמה. יש לאזן את הרשות השופטת ולהובילה חזרה למשפט צדק. וכל הכבוד למעיזים! בטח מול המלחמה הלא הוגנת והבזויה שמתנהלת נגדם.

  31. הייטקסט

    אנחנו לא מדברים כי אנחנו פוחדים ! האנרכיסטים כבר הוכיחו שאין להם בעייה לנסות ולבצע הפיכה שלטונית שפוגעת בדמוקרטיה במסווה של קישקוש . שאין להם בעייה לפגוע בכלכלה ובסדר היום של אזרחי ישראל . שאין להם בעייה לחסום כבישים לשבש שדה תעופה ולהתחיל מהפכה צבאית . אז מה הבעייה בשבילם בתור השולטים במדייה בכלכלה ובבתי המשפט לפטר עובדים שסרחו ולא חושבים כמוהם ?

  32. איש Qa בהייטק

    כי אנחנו ההייטקיסטים חכמים,ומבינים שאנחנו לא בעצם מבינים את הרפורמה,ויש מצב שסובבו אותנו ואין מצב שנזוהה עם זה..

  33. דניאל

    איך עובד הייטק, שמבין שהרפורמה פוגעת בהייטק יצביע בעדה? מספיק לכבס מילים. אנחנו לא טיפשים. רפורמה זה הגדלת מספר השופטים למען האזרח, לא חוק דרעי, חוק הנבצרות ועוד חוקים מושחתים...

  34. יובל ד

    מאוד מרגש רק שהנחת הבסיס שיש הרבה כאלה קצת לא מתחברת, אם היו כל כך הרבה היו שומעים משהו, אולי אנשים ראלים אמיתיים שמתעסקים בנושאים קצת מורכבים לא יכולים לתמוך בה? זה נראה הרבה יותר מתאים לעובדות מאשר ההנחה שלך

  35. אלון

    אני מנהל מערכות מידע ותומך ברפורמה. הסיבה לשתיקה היא בגלל הפייק המטורף שרץ בארץ והדמוניזציה שעשו לממשלה ולרפורמה. קץ הדמוקרטיה? דיקטטורה? אנשים נפלו על הראש למה אין צורך לחשוש מהרפורמה? 1. הוועדה לבחירת שופטים תבחר *שופטים* לבית משפט עליון ולא פוליטיקאים אל דאגה - דוד ביטן לא יהיה שופט בעליון וגם לא ישראל כץ אז במקום לבחור שופט מהמחוזי בתל אביב יבחרו שופט מהמחוזי בבאר שבע, ממש סוף הדמוקרטיה 2. לבית משפט עליון עדיין תהייה זכות לפסול חוקים רק לא ברוב רגיל אלא ברוב יותר מוצק, שזה ממש הגיוני וצודק 3. גם אם יבחרו לעליון עו"ד בכיר ולא שופט למשל יבחרו את ציון עמיר שידוע בתור עו"ד ימני, הטענה היא שהוא יהיה מחויב לפוליטיקאים היא קשקוש. מרגע שייבחר לעליון לא ניתן לפטר אותו והוא לא מחויב לאיש ובנוסף יש לו את האינטגריטי האישי שלו והמקצועיות שלו. נזכיר שגם את מנדלביט ואת אלשייך בחרו ממשלות ימין ולמרות שהיה ניתן לפטר אותם הם לא היו מחויבים לאף פוליטיקאי. כמו כן נזכיר שאת גלי בהרב מיארה בחר סער, האם המשמעות היא שהיא מחויבת לו, כלומר אנחנו צריכים לחשוד שהיא לא עצמאית? 4. בנוסף לכל הנ"ל צריך לזכור שחברי כנסת הם נבחרי ציבור ואינם מפלצות, כלומר אם תבוא הצעת חוק קיצונית תהייה התנגדות פנימית וסיכוי גדול שלא יהיה לה רוב בכנסת ולא יהיה צורך בבג"צ. וכבר ראינו ממשלות שלא הצליחו להעביר חוקים שהיו במחלוקת וחלקן נפלו בשל כך. 5. ואחרי הכל צריך לזכור שמדובר בסך הכל בקריאה ראשונה ושראשי הקואליציה קוראים פעם אחר פעם להידברות וחוזרים ואומרים שיש מקום לפשרה למרות שאינם מחויבים בכך.

    1. דניאל

      אין שום דבר ברפורמה הזו לטובת האזרח. לא הגדלת מספר שופטים, לא איזון בין נשים וגברים, רק הגדלת כוחה של הממשלה. עובדה שגם אנשי ימין נגד הרפורמה, או בשמה הפחות מכובס הפיכה משפטית

    2. ש

      מציעה שתקראי את הרפורמה ואז תביעי דעה...בנוסף, תבדקי מה קורה במדינות מתקדמות אחרות לא מדובר בשמאל או ימין. בנט, לפיד ואחרים הציעו את הרפורמה הזאת אחד לאחד ופשוט לא הספיקו להוציא אותה לפועל. הרפורמה הכרחית כדי להיות מדינה דמוקרטית. עוד ימנית בארון

    3. איש Qa בהייטק

      "בסך הכל" מי שיקבע הם לא גורמים מקצועיים אלה פוליטיקאים שישלטו בשופטים שנבחרו "מטעמם". בסך הכל אין לנו מושג למי העח ילך. בסך הכל גורמים חרדיים יחליטו שאשתך צריכה לשבת בצד השני של האוטובוס, להכנס לסופר בשעה ייעודית לנשים, ובבקשה,לא להסתובב עם גופיה במרחב הציבורי, ושהבחירות יהיו בעצם כל 8 שנים ולא 4,ושהבן של רוהמ יחליף אותו כי למה צריך לטרוח ללכת לבחירות,בסך הכל,כבר לא נהיה דמוקרטיה

    4. חרדי הייטקיסט

      דמגוגיה לשמה, אף אחד לא יכריח אותך לעשות דבר, תעלה על אוטובוס בערים חרדיות ותראה שאתה יכול לשבת איפה שאתה רוצה. סתם הפחדות כדי להרתיע אנשים מהרפורמה שכל כך נחוצה

    5. הנביא

      בסך הכל יגיעו חייזרים וישתלטו על העולם בקיצור דמיונות ופחדים מנותקים מהמציאות

    6. ששון מקומה ב׳

      כמו בימי מפא״י מי שאין לו פנקס אדום מוקצה ככה ההרגשה היום להביע דיעה שונה ככה גם היה לפני הבחירות, מי שלא מדבר ב״שפת״ התשקורת משול לעוף חריג. רבים מאוד דעתם שונה ותומכת אבל השמאל המכיל הליברלי הסובלני הלא אלים לא מוכן לקבל אותם הצבענו ברגלים בבחירות ודעתנו לא שונה כיום בהצלחה עם הרפורמה

    7. ד

      די להפחדות. תקרא את הרפורמה... אתה פשוט לא בקיא. יהיו גם פוליטיקאים שיבחרו את השופטים, אבל לא רק! אותם הפוליטיקאים שיחליטו, הם הפוליטיקאים שהעם הצביע עבורם. מה זאת אם לא דמוקרטיה במייטבה?

    8. הנביא

      בסך הכל יגיעו חייזרים וישתלטו על העולם בקיצור דמיונות ופחדים מנותקים מהמציאות

    9. מירי

      הלכת רחוק עם ההפחדות. שטויות שלא קיימות. אבל שתדע שאתה בעצם בובה שנשלטת ע"י ה'אליטה' המשפטית שמשחקת בכם כמו בובות תיאטרון ובסהכ מטרתה להשיג עוד עמדות כוח עוד ממון ועוד שליטה. תהנה מלעבוד עבורם.

  36. את תומכים בתוכנית לא ממש יודעים מהי התוכנית ואיזה רפורמה היא מביאה

    חוץ מאשר לנסות להשתלט על בית המשפט ואחר כך על כל המערכות במדינה.

  37. חשבת פעם - למה כל הכסף נמצא אצל המשקיעים השמאלנים?

    כי הם יודעים איך להתנהל בעולם אתה כנראה שלא.

  38. עובד מייקרוסופט

    אני עובד במייקרוסופט (מפתח באקנד) ואני תומך ברפורמה וחושש שיבולע לי.

    1. עוזרי

      כל עוד מביעים דעה הגיונית - יקשיבו בשמחה ובסבלנות. הרבה מסכימים ששלטון בג"ץ יצר עיוותים שמצריכים תיקון, אבל מה שמדאיג את מרבית ה"הייטקיסטים" הוא הכח הלא סביר שיהיה עכשיו לפוליטיקאים רפי שכל. והתחושה היא שזו רק ההתחלה, שתתגבר יחד עם הדמוגרפיה

    2. משחקים על פחד

      הכי קל להגיד אני מרגיש שאין מקום, זה בהחלט תקופה מפחידה אבל זה לא מצביע על מציאות אלא על הפחד אם הייתם מראים נתונים שמסננים אנשים בגלל הדעה שלה (ולא שהם עוצרים את עצמם כי הם פוחדים) היה על מה לדבר, אני עובד בPayem חברה שתומכת במאבק אבל לנו העובדים יש סייח מכבד (לפחות מהניסיון האישי שלי) ולהביא לציטוט מישהו שקורא לכל המשקיעים שמאל מטורלל כנראה אין לו שפה וגם הוא יושב בקצה פוליטי... יש דוגמאות ליותר ממשקיע אחד שהם מרכז וממש לא בשמאל הקיצוני ... בקיצור כתבה פופוליסטית

    3. ימני

      זה מאוד פשוט, מעולם חברות מסחריות לא נקטו עמדה פוליטית, עבדתי בקורפורייטים גדולים והמדיניות תמיד היתה לא הביע שום עמדה במסגרת העבודה. זו גישה ליברלית אמיתית שאומרת שאדם נשפט לפי הכישורים שלו, לא משנה אם הוא להטב או הומופוב, גזען או קומוניסט. מרגע שהלהטבים הכריחו מנהלים לנקוט עמדה, נפרץ הסכר, ואם המנכל מביע עמדה, כל העובדים מתקרנפים. ולא משנה עד כמה נדמה לו שהוא ליברל. נקיטת עמדה בתור מנכל חברה בהכרח דורסת את כל מי שלא מסכים איתה. וכך הליברליזם הקיצוני השלים מעגל וחזר לימי מפאי והמפלגה הקומוניסטית, אם אתה לא חושב נכון, או מהמפלגה הנכונה, תסתיר את זה. אם אתה חובש כיפה תיקח בארט..

    4. יוסקה

      מאותה סיבה שאין חופש הבעה באקדמיה. כל מקום שהפרוגסיביים (עאלק) שולטים הם משתיקים בצורה אלימה כל דעה אחרת. אני הקמתי סטארט-אפ וידעתי מראש שאני צריך לשתוק, עצם זה שיש לי כיפה על הראש כבר מסמן אותי כ"ימני". לרוב המשקיעים אין בעיה עם הכיפה, כל עוד הדעות שלנו לא ימניות. עוד סיבה לקדם את ברפורמה ולגוון את האליטות.

    5. פלוני

      צריך להיות מאוד תמים כדי לחשוב שיגידו למישהו שמסננים אותו עקב דעותיו. מצד שני, מאוד קל לסנן עקב הדעות אבל "מסיבות אחרות".

    6. איילוס

      לא מכיר אחד כזה. ואני מכיר אלפי אנשי היי טק.

    7. יעל

      גם אני לא מכירה אף הייטקיסט שתומך ברפורמהפכה, ואחנו כל יןם יושבים ומדברים על זה ,בחברה ענקית ופתוחה.

    8. א

      זה בדיוק העניין... חוששים לומר שהם חושבים אחרת מכם

    9. הייטקיסט

      חחחח "פתוחה" מדהים שאנשים באמת מאמינים שלא יכול להיות הייטקיסט שתומך ברפורמה.

    10. אליהו

      אני עובד עם עשרות חברות סטרטאפ ובקשר עם מאות עובדים. לא מכיר אחד שאינו מתנגד נחרצות לרפורמה

    11. אבי

      הייטקיסט תומך ברפורמה לא מדבר כי המנהלים הבכירים נגד. למה לסכן את עתידי?

    12. עמית

      ואולי כי רובם רואים מה קרה כשהפוליטיקאים נכנסו לתחום הזה ראו הונגריה, טורקי, פולין, רוסיה, סין , איראן , אפגאניסטאן ! כאשר אין חוקה המבטיחה דבר לחירות והשיוויון. התומכים בתוכנית רוטמן ולוין אלו אנשים המתנגדים לליברליות , שיוויון וכו. רק תזכורת סמוטריץ הבהיר לא פעם שהוא לא רוצה דמוקרטיה אלה מדינת הלכה. אגב השאלה המעניינת יותר היא איך אין רבנים ליברלים התומכים בשיוויון ? האם דת אל מול שיוויון וליברליות אלו ערכים הפוכים ?

  39. והפשיסט הפך לפרוגרסיבי

    ככה זה נראה כשפשיסטים מנסים להיכנס לקונצנזוס. "אז מה אם דקרתי 30 אנשים, זו הדיעה שלי, מדירים אותי" פשוט לסתום את האוזניים, אין למי להקשיב שם.

    1. zz

      תגובות של אנשים חולים, זה מה שאתם. כי כל השמאל רגיל לאנוס דמוקרטיה בכל דרך אפשרית ועכשיו תוכלו לעשות את זה פחות. אני עובד בחברת הייטק גדולה ואני לא משמיע את זה. גם כי לא היכפת לי מה יגידו, אז למה להשמיע?

  40. גיל

    איפה להתחיל בכלל? אולי בזה שאין אפילו דוגמה אחת להשתקה? דוגמה אחת לפיטורים על סמך דעה פוליטית? אולי הם נבוכים לדבר כי זאת באמת פאדיחה להגיד בקול רם שאתה רוצה כרטיס פתוח לדיקטטורה? אולי זאת פאדיחה להגיד בשלב זה שאתה רק מחכה לרגע שיהיה מותר לשילטון לעשות מה בראש שלו לאופוזיציה או למיעוטים? תראה איך מדברים על מי שחושב אחרת מהם: שמאל מטורלל ודוחה. הצנזורה העצמית יפה לכם. לפחות כשאתם שותקים חושבים שאתם בני אדם נחמדים.

    1. דמוקרט

      הנה דוגמא להשתקה כאילו אינטלקטואלית אבל מסוכנת … לצערי אנשים כמוך לא מוכנים לקבל את האחר ולכבדה הקלפי מייצג את המציאות ובזמן האמת הרוב הצביעו מרכז ימין

    2. מישהו

      והנה דוגמה טובה למה אנשים לא מדברים על זה בעבודה... חוץ מזה נראה לך שמישהו יסביר שפיטר מישהו בגלל הדעות הפוליטיות שלו?? זו תביעה בטוחה. מוצאים סיבה אחרת.

  41. משה

    אתם אומרים שיש תומכים ברור שיהיו תומכים אבל איפה הם וכמ יש זה מה שקובע. אם יש 5000 תומכים זה לא משתווה למיליונים שמתנגדים

    1. ברק

      שאלה 1: אם אני אומר שאין לי בעיה עם להט"ב, אבל גם אין לי בעיה עם מי שיש לו בעיה עם להט"ב - אז מה זה עוזר ללהט"ב? שאלה 2: למה לאותו אחד שבעיניו VC's הם "שמאל פרוגרסיבי מטורלל ומסריח" צריכה להיות בעיה עם זה שיש כאלה שחושבים שהוא ימין משיחיסטי מטורלל ו סריח?

  42. אני

    ברור שמפחדים. מונוליטיות מחשבתית, עידריות, ולך תדע איך ומתי ידברו עליך ו/או יתנקמו על הדיעות שלך שלא תואמות לעדר.

    1. אור

      אנשי ההון שמאלנים צריך להגיד את האמת והקרנות מחול גם ברובם פרוגרסיבים. אז כאיש הייטק להביע דעה שמרנית בעדר מתיפיפים זה בעייתי. הבעיה היותר גדולה היא מדוע ההון והאליטות נמצאים באובם בשמאל? זו בדיוק הסיבה לרפורמה להפסיק את ההדרה המבנית והמוסדית של אוכלוסיות שלמות. הפריוולגים שאינם מודעים לפריוולגיותם מסיבות היסטוריות מושרשות לא מוכנים לאפשר לעם חופש ביטוי אמיתי.

  43. עמיקם

    מזכיר את רוסיה של סטלין גם שם פחדו לדבר

  44. שמואל א

    הנקמה הכי כייפית, היא ביום אחרי הבחירות כשהימין עולה. כל הפרצופים ההמומים שלכם והמבטים שלכם שווים את כל השתיקה שלי. הבכי שלכם שהלכה המדינה. במיוחד אלו שטורחים להגיד כמה אנחנו בבונים. אילו הייתם יודעים שהאנשים שהכי הייתם מאמינים עליהם בוחרים בביבי הייתם מתים. אין כמו יום הבחירות שאני שם את הפתק בקלפי. שווה כל רגע. א. הייטקיסט בכיר ששומר על זכות השתיקה.

  45. מיכאל

    מעניין שעל ציוץ של "יזם" שמכנה אנשי VC שמאל קיצוני מטורללים ,אתה בונה תאוריה מרחיקת דרך של השתקה

  46. אני רק שאלה

    האם מנהלי הייטק מתנגדי המהפכה המשפטית עשו איזושהי פעולה אקטיבית להפחיד את תומכי המהפכה? לעומתם, ביביסטים מאוד אקטיביים בהפחדה של אלו בדעה שונה משלהם.

    1. ימני הטיקיסט

      כן, כן, כן כשהמנכל שלך שולח מייל בעבודה, מתראיין לתקשורת, או מודיע שמותר ללכת להפגנה נגד ה"דיקטטורה" אתה מבין שכדאי לך לסתום את הפה. גם אם בסוף יש איזה דיסקליימר שאומר שלחשוכים הפרימטיבים לא חייבים להסכים, כי אנחנו ליברלים כאלה..

    2. איציק

      מדהים עד כמה הגמל לא רואה את הדשבת של עצמו. כמפתח בסטארטאפ אני יכול לומר, שאם הייתי שמאלני ורוב עובדי המשרד היו ימניים, ייתכן שהיו מתקוממים לשמוע את דעותי, אבל היו מסכימים שזוהי זווית מסויימת לראיית המציאות. לעומת זאת, אם תשמיע דעה ימנית בקבוצת אנשים בעלי דעות שמאל, יתייחסו אליך כטיפש, חשוך ופרמיטיבי. וזו הסיבה שאני לא מדבר על הנושא במשרד. ההבדל בתגובה של ימני או שמאלני כששומע דעה הפוכה: הימני מתקומם על הדעה, השמאלי מסמן את בעל הדעה כטיפש וחשוך. אנשים מוכנים להחשב בעלי דעה ייחודית. אנשים לא מוכנים להחשב טיפשים. זו תמצית הפער.

  47. נירק

    אין צורך להמציא פייק ניוז קולם של אנשי ההייטק שתומכים במהפכה המשפטית לא נשמע מסיבה פשוטה, כי כמעט אין כאלה. להערכתי פחות מ5% מאנשי ההייטק תומכים במהפכה. מידי פעם מומצאים סיפורי קונספירציה על השתקה כדי לייצר מצג כאילו יש תמיכה. תכירו בזה. אין תמיכה במהפכה המשפטית.

    1. אחד העם

      תתפלא.. בסצינה של הסטראט-אפים זה הרבה יותר קשוח, שם ממש מפחדים לפתוח את הפה, אני יכול להגיד לך שאני עובד בחברת הייטק שהיא לשמחתי באמת מקבלת ומכילה, השיח אצלנו פתוח לאנשים לא מפחדים להביע את דעתם, אני יכול להגיד לך שזה מתחלק בצורה די שווה, כאשר נכנסים לניואנסים של רפורמה משפטית כשלעצמה בלי שביבי קשור אליה האחוז תמיכה גדל לאזור ה80 אחוז, הטיעונים הם הגיוניים, אפשר להתווכח על הרפורמה ועל תוכנה, אבל דווקא לאלו שבעד הדמוקרטיה ברור שצריך להישמר עיקרון הפרדת הרשויות, מה שהופר ברגל גסה ע"י אהרון ברק, לאנשים יותר מפריע הלך הרוח של התקופה האחרונה, עם זה אני יכול להסכים.. לצערי, גורמים בימין שאני חושב שפועלים בצורה שגויה, כאילו דופקים על השולחן באני אראה לכם מי בעל הבית, התוצאה של זה היא שבמקום שנשב יחד ונחשוב כיצד ניתן להחזיר את עיקרון הפרדת הרשויות למקומו הטבעי כיאה לדמוקרטיה, אנחנו במאבק איתנים ושנאה שלא ראינו כדוגמתה שנים רבות. עצוב מאוד.

    2. דובי

      ברור לך שזו ביצה ותרנגולת, נכון? הסיבה שאתה חושב שאין כאלו כמעט, היא כי הם שותקים.

  48. דרור

    אולי בגלל שאין שום קשר בין הייטקיסטים לאנשים שמפגינים במחאת ההייטקיסטים? המחאה הזאת מורכבת מאותם אנשים של קריים מיניסטר ושוברים שתיקה ומחאת המילואימניקים ומחאת הרופאים מחאת הסטודנטים חולצות שחורות וכו... אין בינם לבין הייטקיסטים דבר וחצי דבר. יש אגב המון הייטקיסטים שמאלנים חלקת אפילו די קיצוניים ויש גם ימנים חלקם אפילו די קיצוני אבל דבר אחד אין - אנשים שיש להם זמן לצאת להפגין באמצע יום עבודה.

  49. שלמה

    סוף סוף מרגיש שנאמר משהו שהרבה לא אומרים ומנסים להשתק\להפחיד את הימין במודע וגם לא במודע זה נוצר

  50. Ido

    אתה תורם את חלקך הקטן לתרבות ההשתקה בסוף המאמר. זכותך להתנגד לתוכנית. אך ברגע שאתה אומר שהצד השני, בעד הגישה האחרת, מעוניין להוביל לכך שנחיה בדיקטטורה, אתה מייצר מצב בו אין זה דיון הגון והוגן בין שני צדדים בעלי דעות שונות, אלא מצב בו אתה "טוב" ומולך יש אנשים "רעים". זוהי בדיוק הגישה של תרבות ההשתקה. אותו דבר לגבי ניטרליות. ניטרליות לא מתבטאת דווקא בחוסר דעה לגבי הנושא, אלא גם בחוסר רצון לדון על הנושא בסיטואציות מסויימות. זה בסדר גמור לא לרצות לעשות בנושאים אלו, וההכנסה שלהם אל כל פינה הפכה לבלתי נסבלת. כך או כך, השתקה היא פסולה. לגבי זה, תזכה לחיזוק חיובי.

אירועים קרובים