לידיעת נתניהו ולוין: שתי קרנות גדולות מוציאות כספים לחו"ל

עינת גז מפאפאיה גלובל וטל ברנוח מדיסרפטיב הודיעו כי שהם מעבירים את הכספים של הקרנות שלהם לחו"ל, עקב התוכנית המשפטית של הממשלה ואי הוודאות שהיא מעוררת ● האם אלה סנוניות ראשונות? והאם יש סיבה לדאגה?

עינת גז, מייסדת שותפה ומנכ"לית פאפאיה גלובל.

האזהרות מתחילות להתממש – ומבפנים: שני בכירים בתעשיית ההון-סיכון הישראלית הודיעו היום (ה') כי הם מוציאים את הכספים שהקרנות שלהם מנהלות מהמדינה, בעקבות התוכנית המשפטית של הממשלה. השניים הם עינת גז, מייסדת שותפה והמנכ"לית של קרן פאפאיה גלובל, וטל ברנוח, שמנהל שתי קרנות – דיסרפטיב (ביחד עם יזהר שי, לשעבר שר המדע) ודיסרפטיב AI. הסיבה להודעה היא אי הוודאות שהתוכנית מעוררת באשר לניהול הכספים בישראל.

גז כתבה בציוץ בעמוד הטוויטר שלה כי "בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמוקרטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית בחברת פאפאיה גלובל להוציא את כל כספי החברה מישראל. ברפורמה המתגבשת אין שום ודאות כי אנו יכולים לנהל פעילות כלכלית בינלאומית מישראל. זהו צעד עסקי כואב אך מתבקש". לא חלפו אלא שעות אחדות וגם ברנוח הודיע שהוא מוציא את הכספים של הקרנות שבבעלותו מישראל. במקרה שלו, מדובר בשתי קרנות בהיקף כולל של רבע מיליארד דולר.

מה משמעות המהלך?

מדובר בהודעות מדאיגות, שכבר מעוררות הדים בתעשיית ההיי-טק הישראלית ובכלכלה. אך מהי משמעותן? איזו השפעה תהיה להן על הענף והמשק? והאם עוד קרנות ילכו בעקבותיהן?

בשבועות האחרונים, בכירים רבים בהיי-טק הזהירו שקרנות מחו"ל עלולות להפסיק להשקיע בישראל. קרן אינסייט פרטנרס, שבדרך כלל לא מביעה את דעתה בעניינים שנויים במחלוקת, הוציאה השבוע מכתב לחברות הפורטפוליו שלה, שבו היא כתבה כי "אנחנו דוגלים בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון ושוויון הזדמנויות, ומגנים כל ניסיון לרמוס חירויות אישיות או מעשים של שנאה, אלימות או אפליה". אמנם, אין כאן הצהרה על מהלך מעשי, אבל אינסייט פרטנרס היא אחת הקרנות המובילות בהשקעות בחברות סטארט-אפ והיי-טק ישראליות, ואם היא מצהירה הצהרה כזאת, יש מקום לדאגה.

עם זאת, בעוד שהאזהרות הן מפני הפסקת השקעות בישראל של קרנות זרות, נראה שהמהלך של גז וברנוח הוא יותר דקלרטיבי מאשר אופרטיבי. זאת, משום שלהעברה של כסף מבנק ישראלי בתל אביב לסניף שלו בחו"ל, או לבנק אחר מעבר לים, אין משמעות רבה, וזה לא אומר שפאפאיה ודיסרפטיב עומדות להפסיק את כל פעילותן בישראל, לפחות לא ברמה המיידית. פאפאיה מעסיקה כ-500 עובדים בישראל והקרנות של ברנוח הוקמו כדי להשקיע בחברות ישראליות. האם הן יעבירו עכשיו את כל פעילותן למדינה אחרת? ספק רב. אולם, מאחר שמדובר בצעד שהוא יותר הצהרתי, ייתכן מאוד שנראה בימים הקרובים קרנות נוספות שמוציאות הודעות דומות.

כרגע, אם כן, מדובר יותר בדיבורים מאשר במעשים. צעדים דומים ישפיעו יותר, ואף השפעה רבה, על ההיי-טק והמשק בישראל אם הם יבוצעו על ידי משקיעים זרים, ואם חברות היי-טק ישראליות ימשכו את פעילותן מישראל. כרגע, לפחות כשמדובר בספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי, לא נראה שזה הולך לקרות.

תגובות

(13)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רועי

    זו כתבה לא נכונה, הם ממש לא מוציאים את הכסף מכאן, ההיפך הם מתכוונים להגביר את ההשקעות בקר. שוב כתבה שקרית .

  2. אורי

    אם כל הכבוד לגברת גז, אני מתפלא על עירוב שיקוליה הפוליטיים בשיקולי טובת החברה. את שיקוליה הפוליטיים זכותה להביע באופן נפרד מניהול החברה לטובת העובדים, המשקיעים והלקוחות. והרי אין מי שיכול להאמין שהיא "חוששת" באמת שיקרה משהו לכסף הנמצא בבנק בישראל. והרי ממילא העובדים שבישראל - נשארים בישראל. אז היא תעביר את הכסף לחו"ל, תשלם עמלות גבוהות יותר לבנק בחו"ל, תשלם עמלות המרה וגידור כדי להחזיר את הכסף למשכורות בישראל... אז לשם מה עשתה את הספין הפוליטי אם לא כדי להבליט את עצמה? במקום להרגיע את הרוחות ולנהל דו שיח אמיתי על הרפורמה המתבקשת במערכת המשפט. וכל מי שמצוי במערכת המשפט - יודע שחייבים לעשות רפורמה כזו או אחרת. כי המצב הקיים הוא רע לחברות, רע לעובדים ורע לכלכלה, כי אין יציבות.

  3. שי

    אין שום בעיה. הממשלה תחוקק שאסור להוציא כסף מישראל!

  4. שלמה

    זו ההוכחה האבסולוטית שהרפורמה הכרחית, בדמוקרטיה אמיתית קולם של בעלי ממון אינו שווה יותר מקולם של אלה שאינם בעלי ממון, ההתנהגות החצופה של הגברת עינת רק מוכיחה עד כמה בעלי ממון חושבים שהם נשגבים מעם. קדימה לוין, בצע את הרפורמה, רוב העם תומך בך !!!

  5. יואב מחסמב"ה

    אם עינת כמנכ"לית חושבת שיש סיכון לכספי המשקיעים במדינה ללא בתי משפט עצמאיים חובתה לפזר את הסיכונים. בשלב זה, זה רק פיזור הכסף. אם הממשלה תמשיך בשינוי המשטר חברות גלובליות יתחילו להעביר גם פעילות ריאלית - מישרות פיתוח - לחו"ל וזה כבר סיכון גדול יותר. יש (גם) מחיר כלכלי לפגיעה בדמוקרטיה, ראו הונגריה, טורקיה, פולין ועוד. וזה רק בפן הכלכלי, לפני הדיבור המהותי על ערכים, חופש, הפרדת רשויות, לכידות חברתית, דמוקרטיה והיכן ילדינו יבחרו לחיות. למי שעוד לא הפנים - זו אזעקת אמת!

  6. משה מ.

    רוב הסיכוי שעינת גז מפאפאיה גלובל וטל ברנוח מדיסרפטיב העבירו את הכספים שלהם מישראל לאיחוד האמירויות. בדיחה.

  7. משה מ.

    מעניין שכל אבירי הדמוקרטיה זחלו על גחון לאיחוד האמירויות, בחריין, סינגפור, סין ועוד כהנה מדינות "דמוקרטיות" כדי לקבל מהם כספי השקעה. הדמוקרטיה הגדולה באיזור, איחוד האמירויות רוצה להשקיע בחברת הפניקס. מעניין מה הם יגידו עכשיו. הכל צביעות לשמה ורצון לתפוס כותרות.

  8. שתעוף מכאן גם היא

    חוצפנית, באה לאיים על הממשלה עם החברה שלה. לא טוב לך לא צריך. הפסדתם בבחירות ועכשיו אתם רוצים לשנות את התמונה עם הכסף שלכם

  9. שתעוף מכאן גם היא

    חוצפה שהם מנכסים את כל מגזר הייטק לפוזיציה פוליטית ומאיימים על הממשלה

  10. זיו

    הכל קשקוש. הם תכננו לעשות זאת עוד לפני זה. אל תערבבו לנו את הפוליטיקה העלובה שלכם בכסף. בשורה התחתונה, הם עוד ישלמו על זה מחיר כבד...

  11. אזרח שווה

    אם האזהרות "מתממשות מבפנים" זה כבר לא תחזיות והתממשות, זה איום וביצוע. כל עוד היה מדובר בהערכה על פעולת משקיעים מבחוץ זה עוד בסדר (למרות שגם במקרה הזה התקשורת יוצרת את המציאות), אבל כשמדובר בחברות ישראליות זה כבר סחיטה מבפנים. מדינה שבה עשירים יכולים להשתמש ברכוש שלהם לאיים על הציבור למען המטרה הפוליטית שלהם - היא לא מדינה דמוקרטית...

  12. יואב

    מדובר במהלכים שנעשים כתגובה פוליטית של מנהלים שהם בשמאל ורוצים להעניש ולאיים על הממשלה. האם יש לכך הצדקה כלכלית למרות שעדיין לא קרה כלום? האם מישהוא שאל את המשקיעים לדעתם? האם חלק מהמשקיעים הם לא אנשי ימין שכן תומכים ברפורמה? זו חוצפה ולדעתי צריך לפתור את המנהלים האלה או למשוך את ההשקעות מקרנות אלה. לא יתכן שתעשיית ההייטק הופכת לתעשייה פוליטית כפי שבג"ץ הפך לחונטה פוליטית עם השקפה שווה בין כול השופטים.

  13. משה כהן

    קישקוש בלבוש... אין בעיה תוציאו את הכספים... קמפיין הפחדה מטופש, שלא צריך להזיז לאנשים חושבים תראו את הרהיטות הדיוק והתשובות העניניות לכל השאלות שהעלו ללוין ורוטמן בנושא הרפורמה במערכת המשפט תראו את הסיסמאות הנבובות עם האג'נדה הפוליטית הברורה מאחריהן, של חבורת המתנגדים... הכי מצחיק שבשמות הארגונים המתנגדים כמעט תמיד נמצאת המילה דמוקרטיה

אירועים קרובים