אמזון, גוגל, מיקרוסופט ואורקל נבחרו יחד ויספקו ענן לצבא ארה"ב

אחרי שמכרז JEDI עורר בעבר קרבות ומאבקים משפטיים ממושכים, מחלקת ההגנה האמריקנית החליטה לשתף מספר ענקיות ענן בחוזה ששוויו 9 מיליארד ד', לבניית מחשוב ענן לצבא ● החוזה יוענק בחלקים וסיומו המשוער בקיץ 2028

בחר בזוכות בחוזי הענן הצבאי. הפנטגון האמריקני.

לאחר המאבק על חוזה הענן של הפנטגון, כעת הוא יחולק בין כל הצדדים הניצים, שהם למעשה ארבע ענקיות הענן המובילות בעולם, כך נמסר בהודעה רשמית ששוחררה אתמול (ד').

משרד ההגנה האמריקני הכריז על הענקת חוזי JWCC (ר"ת Joint Warfighting Cloud Capability – יכולות משותפות בענן לטובת לחימה) ל-אמזון, גוגל, מיקרוסופט ואורקל גם יחד. לדברי הפנטגון, JWCC הוא חוזה רב זוכים, שיספק למשרד את ההזדמנות לרכוש יכולות ושירותי ענן מסחריים ישירות מספקיות שירותי הענן המסחריים (CSPs) במהירות ובהתאם לכל משימה, בכל רמות הסיווג, מהמטה ועד לקצה הטקטי של פעילות הצבא האמריקני. החוזה יוענק בחלקים וסיומו המשוער ביוני 2028.

מדובר בעסקת מחשוב ענן בשווי של עד 9 מיליארד דולר, שחולקה כעת לארבע המתחרות המקוריות על חוזה הענן הצבאי, שכונה בעבר JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure) ושבוטל לפני כשנה וחצי, לאחר שההכרעה מי תבצע אותו לא צלחה.

ביולי 2021 פורסם שחל שבר בענן, וכי משרד ההגנה האמריקני ביטל את JEDI.

חלוקת "השלל" בין כל המתחרות

כבר בנובמבר אשתקד הבהיר משרד ההגנה בוושינגטון שהמכרז החדש ייבנה במתכונת של מספר חוזים, תוך הסרת כמה מהמגבלות שהיו במכרז הקודם. משקיפים הסבירו אז שהמגבלות הללו הן שהביאו למאבקים המשפטיים בין ספקיות הענן, כמו גם בינן לבין הפנטגון.

על פי הניתוח שסופק באותם ימים, מטרת המכרז החדש הייתה לעקוף את חילוקי הדעות בין הספקיות לגבי ההגדרות השונות: מהו ענן? מהם IaaS ,PaaS ו-SaaS? מה זו יכולת גידול ומה נחשב ל-"תשתיות מרובות דיירים" – אך נפרדות? האנליסטים העריכו אז שככל הנראה בכוונת הפנטגון להביא למצב שבו תהיה תשתית ענן – או עננים – שבנויה מכמה ספקיות, והבשורה הנוכחית מוכיחה כי צדקו.

כעת נודע כי רשימת החוזים המפוצלים שפורסמה על ידי הפנטגון כוללת למעשה את ארבע החברות שהוזמנו בתחילה להתחרות על מכרז JEDI.

הענן הצבאי שיבנה עתיד לקשר את הקצה המרוחק ביותר של הצבא עם המפקדה הרחוקה ביותר שלו, לגשר על סיווגים לא מסווגים, סודיים וסודיים ביותר, וזאת מאחר שיכולת כזו אינה קיימת כעת, כך לפי גורמים רשמיים.

כאמור, JWCC נתפס כיורשו של המאמץ הכושל של הפנטגון, JEDI, שהוענק ל-מיקרוסופט בלבד ובסופו של דבר נזנח ביולי 2021. הביטול הגיע על רקע סכסוך בין אמזון לממשל טראמפ, שאותו החברה האשימה בערבוב ההחלטה באינטרסים לא אובייקטיביים וטענה שאלו חיבלו בתחרות על החוזה היוקרתי.

שמות הזוכים בחוזי JWCC היו צפויים להתפרסם כבר באפריל, אך ציר הזמן הזה נחשב לא ריאלי על רקע מה שמנהל המידע הראשי של הפנטגון, ג'ון שרמן, תיאר כעומס עבודה גבוה מהצפוי. במרץ אמר שרמן אמר כי נדרשת בדיקת נאותות נוספת לפני סגירת רשימת הזוכות, ומאוחר יותר הבטיח לקונגרס כי יישום JWCC הוא בראש סדר העדיפויות של משרד ההגנה.

הפנטגון מנסה להוציא לפועל את JWCC בזמנים שבהם גובר הלחץ לעבד ולהעביר מידע בצורה יעילה יותר לכוחות הצבאיים ביבשה, באוויר, בים, בחלל ובסייבר. בעבר נאמר כי חוזי JWCC מהווים בסיס לשלוש שנים עם אופציות לשנה נוספת, כך שאפשר לצפות שעוד ניתקל בתחרות מתחדשת על סביבה רב-עננית צבאית עתידית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים