שבר ענן: הפנטגון ביטל את חוזה המיליארדים שמיקרוסופט זכתה בו

AWS ערערה על זכייתה של הענקית מרדמונד ● משרד ההגנה האמריקני הוציא מכרז ענן חדש, המיועד רק לשתי ספקיות הענן הללו

ביטול פרויקט הענן של הפנטגון. צילום: BigStock

הלם במיקרוסופט (Microsoft), ושמחה, אולי שמחה לאיד, ב-AWS. משרד ההגנה האמריקני ביטל את JEDI, חוזה הענן המשותף למגזר הביטחוני. במכרז, שהוערך בכעשרה מיליארד דולר, זכתה באוקטובר 2019 מיקרוסופט.

בעקבות זכייה זו הוא נכנס לתסבוכות משפטיות, בכמה מסלולים משפטיים. כך, בשורת תביעות של אורקל (Oracle) נטען, כי במהלך המכרז חלו פגמים מהותיים, ברמה הטכנולוגית ובזו האישית. AWS, שהייתה המועמדת הכמעט ודאית לנצח במכרז, הגישה ערעור על הפסדה.

בהודעה שפרסם משרד ההגנה אתמול (ג') הוא מסר, כי "עקב דרישות מתפתחות, הגידול בשיחות על הענן והתקדמות בענף, חוזה הענן של JEDI אינו עונה עוד על צורכי המשרד".

פרויקט JEDI הוא חלק ממאמצי הפנטגון לחדש את התשתית הטכנית שלו. אמזון ומיקרוסופט הגיעו לשלב הסופי במכרז, כשחברות נוספות שהתמודדו בשלבים שונים שלו היו יבמ (IBM), גוגל (Google) ואורקל. בשנה שעברה המשרד בדק שוב את ההצעות של המתמודדים והודיע שהוא נחוש בדעתו כי הצעת מיקרוסופט מייצגת בצורה הטובה ביותר את המענה לצורכי הממשל.

הפנטגון הכריז אתמול על חוזה מרובה-ספקים חדש, ששמו מהדהד את שם המכרז שנפסל: Joint Warfighter Cloud Capability – יכולות משותפות בענן לטובת לחימה. על פי משרד ההגנה, הוא עדיין דורש יכולות ענן ארגוניות, עם אופציה לגידול בקנה מידה. הפנטגון מסר, כי בכוונתו לבקש הצעות רק משתי המתמודדות מיקרוסופט ו-AWS, וציין כי "הן ספקיות מחשוב הענן היחידות שיכולות לעמוד בתנאי החוזה".

"במחלקה ממשיכים לחשוב כי ישנם פערים  – שלא גושרו – ביכולת הענן עבור שירותי ענן מסחריים כלל-ארגוניים, בכל שלוש רמות הדירוג הפועלות בקצה הטקטי, עם יכולת גידול", נמסר ממשרד ההגנה, "הצרכים הללו נענו בשנים האחרונות עם יוזמות ומאמצים שונים שנקט הפנטגון בשדות השליטה והבקרה, בינה מלאכותית והאצת הטיפול בנתונים".

לדברי ג'ון שרמן, המנמ"ר בפועל של הפנטגון, "פרטי המכרז של JEDI נעשו בתקופה שצורכי משרד ההגנה היו שונים, שהטכנולוגיה של ספקיות מחשוב הענן הייתה בשלה פחות וכך גם השיח על מחשוב ענן". לדבריו, "לצד זאת, קרו כמה דברים: יוזמות חדשות כמו אלו שצוינו, התפתחות האקו-סיסטם בענן במשרד – ושינויים בדרישות המשתמשים למינוף סביבות מרובות עננים לטובת ביצוע המשימה. לאור כל אלו, הסביבה שלנו התקדמה, ואנו ניצבים בפני דרך חדשה, שבמסגרתה אנו מתחייבים להשיג דומיננטיות בתחומי לחימה מסורתיים ולא מסורתיים כאחד".

במאי השנה דחה בית משפט בארצות הברית את בקשתם של מיקרוסופט ושל משרד המשפטים האמריקני לדחות את טענות אמזון וספקית שירותי הענן שלה, AWS, שלפיהן ממשל טראמפ התערב לרעתה בהליכי מכרז JEDI.

לאחר שהפנטגון פרסם את ההחלטה על זכיית מיקרוסופט באוקטובר 2019, אמזון הגישה את הערעור בנובמבר. הענקית מסיאטל טענה כבר אז, כי בחירת מתחרתה מרדמונד נעשתה באופן לא הוגן, כשבבסיס הטענה אמונתו של ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון, שהחיכוכים האישיים בינו לבין טראמפ הם הסיבה לבחירה במירוסופט ולא בחברה שהוא מנהל.

בשנה שעברה המשרד בדק שוב את ההצעות של המתמודדים והודיע שהוא נחוש בדעתו שהצעת מיקרוסופט מייצגת בצורה הטובה ביותר את המענה לצורכי הממשל וכי "כל ההצעות במכרז טופלו בהגינות והוערכו בעקביות על פי קריטריוני ההערכה המוצהרים של המדינה".

אלא שאמזון חלקה על טענה זו בחריפות, תוך שהיא מציינת ליקויים, טעויות וכן "הטיה שאי אפשר לטעות בה" בתהליך ההערכה של המתמודדות במכרז. לדבריה, "מדובר בלא יותר מאשר ניסיון לתת תוקף להחלטה לקויה, מוטה ומושחתת פוליטית".

החברה טענה שאת ההטיה הוביל לא אחר מאשר טראמפ עצמו, שכאמור יש לו יריבות עמוקה עם אמזון ועם בזוס. בכובעו האחר, באופן פרטי, בזוס הוא הבעלים של הוושינגטון פוסט – שמהווה חלק מ-"תקשורת הפייק ניוז", לפי הנשיא האמריקני דאז, שמתחה עליו ועל ממשלו ביקורת לא מועטה. כמו כן, טראמפ טען שאמזון לא משלמת מספיק מיסים. בחומרים שהגישה החברה לבית המשפט היא ציטטה תגובה שהתפרסמה בספר, ובה צוין כי טראמפ אמר באופן פרטי לשר ההגנה דאז, ג'ים מאטיס, "לדחוק את אמזון" מהחוזה.

במשך יותר משנה הפרויקט הוקפא, לאחר שבפברואר אשתקד קבע שופט פדרלי שלנוכח הערעור יש לעצור את יישומו. בפברואר השנה הודיע משרד ההגנה האמריקני לקונגרס כי הוא עשוי לשקול שלא לממש את פרויקט הענק בענן עם מיקרוסופט – אם המאבק בבית המשפט על החוזה יימשך עוד זמן רב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים