אמזון נגד טראמפ: "זכיית מיקרוסופט בענן הפנטגון – מוטה פוליטית"

החברה טענה כי ההחלטה לאשרר את הזכייה של מיקרוסופט בפרויקט JEDI הענק, שניתנה בסוף השבוע האחרון, לקויה, מושחתת ומגיעה ישירות מטראמפ ● מדובר בעוד שלב במאבק הממושך בין אמזון לממשל על המכרז, ובמאבק האישי בין טראמפ לג'ף בזוס

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

נמשך המאבק בין אמזון לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, סביב JEDI – פרויקט הענן הענק של הפנטגון. החברה יצאה נגד ההחלטה של משרד ההגנה בוושינגטון לאשרר מחדש את זכייתה בפרויקט של מיקרוסופט, ש-AWS, חברת הענן של אמזון, התמודדה נגדה. לדבריה, "מדובר בלא יותר מאשר ניסיון לתת תוקף להחלטה לקויה, מוטה ומושחתת פוליטית".

פרויקט JEDI הוא חלק ממאמצי הפנטגון לחדש את התשתית הטכנית שלו. אמזון ומיקרוסופט הגיעו לשלב הסופי במכרז בן עשרת מיליארדי הדולרים, כשחברות נוספות שהתמודדו בשלבים שונים שלו היו יבמ, גוגל ואורקל.

משרד ההגנה האמריקני הודיע ביום ו' האחרון כי הוא "השלים את הבחינה מחדש של תהליכי המכרז, בדק שוב את ההצעות של המתמודדים והוא נחוש בדעתו כי הצעת מיקרוסופט מייצגת בצורה הטובה ביותר את המענה לצרכי הממשל". עוד נמסר בהודעה ש-"כל ההצעות במכרז טופלו בהגינות והוערכו בעקביות על פי קריטריוני ההערכה המוצהרים של המדינה". אלא שאמזון חלקה על טענה זו בחריפות, תוך שהיא מציינת ליקויים, טעויות וכן "הטיה שאי אפשר לטעות בה" בתהליך ההערכה של המתמודדות במכרז. החברה טענה שאת ההטיה הוביל לא אחר מאשר טראמפ עצמו, שיש לו יריבות עמוקה עם אמזון ועם המייסד והמנכ"ל שלה, ג'ף בזוס. בכובעו האחר, בזוס הוא הבעלים של הוושינגטון פוסט – שמהווה חלק מ-"תקשורת הפייק ניוז", לפי הנשיא האמריקני. כמו כן, טראמפ טען שאמזון לא משלמת מספיק מיסים.

ההחלטה על הזכייה של מיקרוסופט פורסמה באוקטובר האחרון ואמזון הגישה את הערעור בנובמבר. הענקית מסיאטל טענה כבר אז כי בחירת מתחרתה מרדמונד נעשתה באופן לא הוגן, כשבבסיס הטענה אמונתו של בזוס שהחיכוכים האישיים בינו לבין טראמפ הם הסיבה לבחירה בה ולא בחברה שהוא מנהל. שלושה חודשים לאחר מכן, בפברואר, קבע שופט פדרלי שלנוכח הערעור, על הפנטגון לעצור את יישום הפרויקט.

עוד בפברואר השנה, פורסם שאמזון רוצה שטראמפ יתייצב לחקירה בנוגע להליך הבחירה במיקרוסופט, כדי לחשוף מידע נוסף על מה שקרה לפני ואחרי שהוא הורה על עריכת ביקורת למכרז. בחומרים שהגישה החברה לבית המשפט באחרונה היא ציטטה תגובה, לכאורה, שהתפרסמה בספר בשנה שעברה, ובה צוין כי טראמפ אמר באופן פרטי לשר ההגנה דאז, ג'ים מאטיס, "לדחוק את אמזון" מהחוזה.

בהודעה שהוציאה אמזון בעקבות אשרור הזכייה היא מסרה כי חששותיה משחיתות פוליטית סביב המכרז רק גברו באחרונה. "אנחנו חלוקים בתכלית עם הערכתו הלקויה של משרד ההגנה, ומאמינים כי קריטי עבור מדינתנו שהממשלה ומנהיגיה הנבחרים ינהלו את הרכש באופן אובייקטיבי ונטול השפעה פוליטית", נכתב בהודעה. "השאלה שאנחנו ממשיכים לשאול את עצמנו היא האם יש לאפשר לנשיא ארצות הברית להשתמש בתקציב משרד ההגנה כדי להשיג את מטרותיו האישיות והפוליטיות". יצוין שההחלטה וההודעה של אמזון מפורסמות חודשיים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית.

כך או כך, הפרויקט לא יחל בקרוב, בשל העניינים המשפטיים ולאחר שהוחלט בוושינגטון להשהות אותו, ככל הנראה לכמה חודשים – המועד המדויק לא פורסם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים