מכרז הענן במיליארדים של הפנטגון: מתחילים מחדש

לאחר כישלון מכרז JEDI, משרד ההגנה פנה באחרונה ל-AWS, גוגל קלאוד, מיקרוסופט ואורקל להצטרף למכרז החדש

מכרז הענן החדש של הפנטגון יוצא לדרך.

AWS, גוגל קלאוד, מיקרוסופט ואורקל קיבלו באחרונה פניות ממשרד ההגנה האמריקני להשתתף במכרז של פרויקט הענק החדש בענן של הפנטגון. זאת, לאחר שהפרויקט הקודם כשל.

החוזה החלופי, ששמו מהדהד עם שם הפרויקט הקודם, JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure – תשתיות הגנה ארגוניות משותפות), נקרא JWCC (ר"ת Joint Warfighting Cloud Capability – יכולות משותפות בענן לטובת לחימה).

על פי הודעת משרד ההגנה בוושינגטון, המכרז החדש ייבנה במתכונת של כמה חוזים, תוך הסרת כמה מהמגבלות שהיו במכרז הקודם. משקיפים הסבירו שהמגבלות הללו הן שהביאו למאבקים המשפטיים בין ספקיות הענן, כמו גם בינן לבין הפנטגון. לדבריהם, מטרת המכרז החדש היא לעקוף את חילוקי הדעות בין הספקיות לגבי ההגדרות השונות: מהו ענן? מהם IaaS ,PaaS ו-SaaS? מה זו יכולת גידול ומה נחשב ל-"תשתיות מרובות דיירים" – אך נפרדות? הם העריכו כי, ככל הנראה, בכוונת הפנטגון להביא למצב שבו תהיה תשתית ענן – או עננים – שבנויה מכמה ספקיות.

תקציר הפרקים הקודמים

ביולי השנה פורסם כי חל שבר בענן וכי משרד ההגנה האמריקני ביטל את JEDI – חוזה הענן המשותף למגזר הביטחוני בארצות הברית. במכרז, שהוערך ב-10 מיליארד דולר, זכתה באוקטובר 2019 מיקרוסופט. בעקבות זכייה זו הוא נכנס לתסבוכות, בכמה מסלולים משפטיים. כך, בשורת תביעות של אורקל נטען שבמהלך המכרז חלו פגמים מהותיים, ברמה הטכנולוגית והאישית. בנוסף, AWS, שהייתה המועמדת הכמעט ודאית לנצח במכרז, ערערה על הפסדה.

פרויקט JEDI – שכאמור, נגנז – היה חלק ממאמצי הפנטגון לחדש את התשתית הטכנית שלו. אמזון ומיקרוסופט הגיעו לשלב הסופי במכרז, כשחברות נוספות שהתמודדו בשלבים שונים שלו היו יבמ, גוגל ואורקל. בשנה שעברה הפנטגון בדק שוב את ההצעות של המתמודדים והודיע שהוא נחוש בדעתו שהצעת מיקרוסופט מייצגת בצורה הטובה ביותר את המענה לצרכי הממשל.

במאי השנה דחה בית משפט בארצות הברית את בקשתם של מיקרוסופט ושל משרד המשפטים האמריקני לדחות את טענות אמזון וספקית שירותי הענן שלה, AWS, שלפיהן ממשל טראמפ התערב לרעתה בהליכי JEDI. אמזון ערערה וטענה שבחירת מתחרתה מרדמונד נעשתה באופן לא הוגן, כשבבסיס הטענה אמונתו של ג'ף בזוס, מייסד ו(אז) מנכ"ל אמזון, שהחיכוכים האישיים בינו לבין טראמפ הם הסיבה לבחירה במיקרוסופט ולא בחברה שהוא מנהל. אמזון חלקה בחריפות על הטענה של הפנטגון שההצעה של מיקרוסופט היא המתאימה ביותר לצרכיו ואמרה כי "מדובר בלא יותר מאשר ניסיון לתת תוקף להחלטה לקויה, מוטה ומושחתת פוליטית". כתוצאה מכך, במשך יותר משנה הפרויקט הוקפא – עד שבוטל.

הפנטגון רצה בתחילה לפנות רק למיקרוסופט ול-AWS

בחוזה מרובה הספקים החדש, משרד ההגנה עדיין דורש יכולות ענן ארגוניות, עם אופציה לגידול בקנה מידה. בתחילה הפנטגון מסר כי בכוונתו לבקש הצעות רק משתי המתמודדות בגמר של המכרז הקודם – מיקרוסופט ו-AWS – וציין כי "הן ספקיות מחשוב הענן היחידות שיכולות לעמוד בתנאי החוזה". אולם, כאמור, בסוף השבוע האחרון פנה משרד ההגנה בוושינגטון גם לגוגל ולאורקל.

התגובות

דבורה הלינגר, דוברת אורקל, מסרה כי "אנחנו שמחים להתמודד במכרז החדש ומחויבים לספק את הרמה הגבוהה ביותר של אבטחה, ביצועים וערך ביישומי ענן ארגוניים".

דובר AWS מסר כי "יש לנו מחויבות לתמוך בצבא האומה שלנו ולהבטיח שללוחמים ולשותפי ההגנה שלנו תהיה גישה לטכנולוגיה הטובה ביותר תמורת הערך הטוב ביותר, חזקה מאי פעם".

גוגל ומיקרוסופט לא הגיבו לדיווח. מוקדם יותר החודש, תומס קוריאן, מנכ"ל גוגל קלאוד, כתב פוסט בבלוג שלו כי "נתחרה בוודאות על החוזה (החדש – י"ה) אם נקבל פנייה מהממשל לעשות זאת. השירותים הטכנולוגיים שלנו בשלים לעמוד בכמה דרישות ממשלתיות (שלא היו לחברה במהלך המכרז הקודם – י"ה)".

באשר ליבמ, דובר הפנטגון סירב להגיב לשאלה מדוע היא לא נכללה בין הספקיות שאליהן פנה המשרד על מנת להשתתף במכרז החדש. מהענק הכחול נמסר ש-"אנחנו תומכים בגאווה בשירותים של המגזר הביטחוני בארצות הברית במשך עשרות שנים. נמשיך לחפש הזדמנויות לתמוך ביכולות הענן החדשות באמצעות המומחיות שלנו לאספקת אסטרטגיות היברידיות (לסביבות – י"ה) מרובות עננים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים