האקרים אוקראינים התחזו לנשים ופרצו לחשבונות של חיילים רוסים

ההאקרים גרמו לחיילים רוסים לשלוח אליהם תמונות מהחשבונות שלהם בפייסבוק - וכך יידעו את הצבא האוקראיני היכן הם נמצאים ● זוהי רק אחת מהפעילויות של קבוצת "פרוץ לאימא שלך"

שוב מתקפת סייבר רוסת על אוקראינה.

האקרים תומכי אוקראינה השתמשו במדיה החברתית, וחדרו לחשבונות של חיילים רוסים לאחר שהתחזו לנשים אטרקטיביות ויצרו אתם קשר – כך דיווח אתמול (ב') הפייננשל טיימס.

העיתון דיווח כי פעולות הפריצה בוצעו על ידי קבוצת האקרים בשם "פרוץ לאמא שלך" (Hackyourmom), שהוקמה על ידי מומחה IT והאקר לשעבר בן 30 מחרקיב בשם ניקיטה קניש, שעובד עבור שירות הביטחון האוקראיני. הוא רצה לעזור למדינתו במלחמתה ברוסיה על ידי חזרה ל-"מקצועו" הישן. אלא שהוא פנה לשירות על מנת לרתום אותו לכך כמה ימים אחרי פתיחת המלחמה, וחרקיב הייתה שרויה בכאוס. לכן, הוא גרם לעמיתים שלו בשירות הביטחון האוקראיני לעבור לחברת סייבר שהקים בשם האק קונטרול, והעביר אותם, כמו גם ציוד מחשוב, למקלט בעיר. ביחד הם החלו להתקיף מטרות רוסיות, בהם חברות וארגוני ממשלה. עם התמשכות המלחמה בחרקיב עברו חברי הקבוצה מערבה, והמשיכו לנהל את הפעילות שלהם מהוסטל. בהמשך הם עברו לעבוד מהבית. נקיש אף פנה ל-וסוולוד קוז'מניאנקו, אחד מעשירי אוקראינה, כדי שיסייע לו להשיג אינטרנט חופשי באמצעות הלוויינים של סטארלינק, שהבעלים שלה, אילון מאסק, הודיע עם תחילת המלחמה שיעמיד אותם לרשותן של רשויות המדינה המותקפת.

בהמשך, על מנת להרחיב את הקבוצה, פנה מיודענו להאקרים שגנבו מידע מתאגידים, שאחריהם הוא עקב במסגרת עבודתו בשירות הביטחון האוקראיני. הוא גייס משם עשרות האקרים והקים ערוץ טלגרם, כדי שחברי הקבוצה יוכלו לתקשר אלה עם אלה. בפייננשל טיימס נחשפו ללוגים שהראו שהפעילות של הקבוצה עיכבה או גרמה לדחייה של עשרות טיסות במדינות שונות, כולל של אייר סרביה. הם פרצו בנוסף למצלמות בבלרוס ובשטחים שרוסיה כבשה מאוקראינה, וכתבו קוד של לימוד מכונה, שסייע להם להפריד בין מידע צבאי ואזרחי שהם ליקטו. עוד טען קניש כי הקבוצה פרצה לערוצי טלוויזיה ברוסיה ושידרה קליפים אודות סבלם של האזרחים האוקראינים מהתקיפות של הצבא הרוסי.

אחת הפעולות של חברי הקבוצה הייתה החדירה המדוברת לחשבונות של חיילים רוסיים בפייסבוק וברשתות חברתיות רוסיות. הקורבנות היו חיילים שירתו בבסיס שהקימו הרוסים ליד העיר האוקראינית הכבושה מליטופול, והשתתפו בכיבוש העיר ובשליטה עליה. ההאקרים גרמו לחיילים לשלוח תמונות, ובאמצעות כך זיהו מהיכן הם שולחים אותן. הם העבירו את המידע לצבא האוקראיני, שכך ידע איפה אותם חיילים תוקפים נמצאים. הבסיס נהרס כמה ימים לאחר מכן.

יצוין כי הצבא האוקראיני לא שש לשתף מידע אודות פעולות הסייבר שלו, ולכן אמצעי תקשורת במערב לא אימתו את הטענה של קניש אודות החדירה לחשבונות של חיילים רוסיים ברשתות חברתיות.

מי המנצחת במלחמת הסייבר הרוסית-אוקראינית?

הסייבר לוקח חלק לא מבוטל במלחמת רוסיה-אוקראינה, אם כי פחות ממה שמומחים צפו בתחילה. עם זאת, שני הצדדים הולמים בסייבר זה בזה לא מעט, כאשר רק לפני ימים אחדים "הופצצו" מוניות באחד הרחובות המרכזיים של מוסקבה בבקשות לנסיעות.

מתקפת הסייבר הראשונה במלחמה הנוכחית אירעה עם פתיחתה, כאשר האקרים שלוחי הממשל הרוסי פרצו ללוויינים של ויאסאט, בניסיון למנוע מהדרג הפיקודי האוקראיני את יכולות הפיקוד והשליטה על הכוחות בשטח. לדברי מומחים, המתקפה הזו, ש-"זלגה" גם לגרמניה, הייתה הפגיעה המשמעותית ביותר של הרוסים בסייבר. עם זאת, היא לא סיפקה יתרון לכוחות הרוסיים. עוד יעד למתקפת סייבר מהקרמלין היה רשות האוכלוסין האוקראינית. מיקרוסופט אף עצרה בחודש אפריל קמפיין של הקבוצה הרוסית סטרונציום, שמופעלת על ידי המודיעין הצבאי הרוסי ושידועה גם בכינויים Fancy Bear ו-APT28, נגד יעדים באוקראינה, ארצות הברית ואירופה.

מנגד, ארצות הברית מסייעת לאוקראינה עם יכולות הסייבר המפותחות שלה. זו גם, כך נראה, אחת הסיבות המרכזיות לכך שהנזק שנגרם לה מהמתקפות הרוסיות לא היה רב מאוד. יש לציין שגם האקרים אוקראינים תקפו גופים ברוסיה: כך, למשל, בחודש אפריל חדרו פצחנים תומכי המדינה המותקפת לעשרות מוסדות רוסיים, בהם לארגון הביון FSB, כדי להתחקות אחר עקבותיהם של מבצעי הטבח בבוצ'ה, שזעזע את העולם. מומחים הגדירו אז את הקמפיין "יוצא דופן בהיקפו". ככלל, חברת אבטחת המידע ESET מצאה, במחקר שפורסם בשלהי חודש מאי האחרון, שרוסיה הפכה מטרה משמעותית למתקפות כופרה, והייתה המדינה ש-"חטפה" הכי הרבה מתקפות (12%) בשליש הראשון של 2022, לאחר הפלישה שלה לאוקראינה – וגם לפני כן, כשהיא "רק" איימה עליה וריכזה כוחות בגבול אתה, בטענה שמדובר ב-"תרגיל".

מי המנצחת במלחמת הסייבר בין שני הצדדים הניצים? המומחים חלוקים ביניהם בשאלה הזאת: בעוד שחלק מהם טוענים שידם של הרוסים על העליונה וחלקם – שמדובר באוקראינים, יש כאלה שקובעים שהמנצחת היא בכלל ארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים