אחרי שבתה התאבדה: אם אמריקנית תובעת את מטא ו-סנאפ

תמי רודריגז טוענת שבתה, סלינה בת ה-11, התמכרה עד כדי כך לשתי אפליקציות שבבעלות החברות - לפייסבוק ולסנאפ - שכשניסתה להגביל את גישתה אליהן - היא ברחה מהבית, ולבסוף שמה קץ לחייה

אם מקונטיקט, ארה"ב, הגישה באחרונה תביעה נגד חברת סנאפ – העומדת מאחורי הרשת החברתית סנאפצ'ט – ונגד מטא (Meta) – החברה האם של פייסבוק – בטענה שהפלטפורמות שלה גרמו לבתה בת ה-11 בסך הכל להתמכרות חמורה, ושלכן ילדתה התאבדה ביולי האחרון, כך דיווח בלומברג.

האם, תמי רודריגז שמה, טוענת שבתה, סלינה, התמכרה לרשתות החברתיות הללו עד כדי כך שכשניסתה להגביל את הגישה שלה אליהן, היא קמה וברחה מהבית.

לפי הניו יורק פוסט, הילדה נלקחה לטיפול פסיכולוגי, אך המטפל דיווח לאמה כי "הוא מעולם לא ראה מטופל מכור לרשתות חברתיות כמו סלינה", כך נכתב בלשון התביעה.

את התביעה, שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו ביום ה' האחרון, הגיש בשם האם המרכז למשפט לנפגעי מדיה חברתית בארה"ב (Social Media Victims Law Center), המייצג את רודריגז בתביעתה. לפי הודעתו, הוא "פועל כדי לחייב חברות מדיה חברתית באחריות משפטית על הנזק שהן גורמות למשתמשים פגיעים". בשם אמה של סלינה נטען בתביעה כי יש באפליקציות של מטא וסנאפ פגמים במוצר, שהן מתנהלות ברשלנות ובתוך הפרות של חוק הגנת הצרכן של קליפורניה.

סלינה, כאמור, שמה קץ לחייה בקיץ האחרון "לאחר שנאבקה עם ההשפעות המזיקות של המדיה החברתית", כך לטענת אמה בתביעה. על פי הדיווחים, היא החלה להשתמש בפלטפורמות לפני כשנתיים בסך הכל, אך אלו הספיקו לה לשם פיתוח ההתמכרות הקשה.

התלונה מאשימה גם את מטא וגם את סנאפ בניצול כוחן כדי להשפיע על משתמשים צעירים.

סאפ מואשמת בה בעידוד מכוון של "התנהגויות קיצוניות וממכרות מטעם המשתמשים שלה, בעיקר בני נוער וצעירים". בתביעה גם התייחסו לעיצוב המכוון של אינסטגרם, שבבעלות מטא, שהופך "מסוכן באופן בלתי סביר לרווחתם הנפשית ולמוח המתפתח של משתמשים קטינים".

באופן רחב יותר, התלונה טוענת שהאפליקציות נועדו במפורש כדי "לנצל את הפסיכולוגיה האנושית" באמצעות שימוש באלגוריתמים מתוחכמים ובינה מלאכותית.

האם המדיה החברתית מזיקה לרווחתם הנפשית ולמוח המתפתח של משתמשים קטינים? אילוסטרציה.

האם המדיה החברתית מזיקה לרווחתם הנפשית ולמוח המתפתח של משתמשים קטינים? אילוסטרציה. צילום: BigStock

חשיפות האוגן והרגולציה המתהדקת

טענות אלו של האם האבלה מהדהדות את שטוענת פרנסיס האוגן, עובדת פייסבוק לשעבר שיצאה לפני מספר חודשים בחשיפה מטלטלת אודות פרקטיקות ציניות להעצמת רווחים על חשבון משתמשים, עליהן ידעו קברניטי החברה.

האוגן הציגה מסמכים פנימיים רבים שגיבו את דבריה, ונתנה גם עדויות בפני הפרלמנט האירופי והקונגרס האמריקני – שני גופים שמתקדמים בקצב מואץ כעת לקראת סדרת חוקים חדשה, שאמורה לשלוט באופן הדוק בהרבה בהתנהלות ענקיות הטק – צורך שעלה ביתר שאת עקב חשיפותיה של האוגן.

בנוסף, בנובמבר, השיקו 10 מדינות בארה"ב בבדיקה האם מטא הפרה את חוקי הגנת הצרכן, על ידי ניסיון למשוך ילדים לפלטפורמות שלה, כולל לאינסטגרם.

"פייסבוק, כיום מטא, לא הצליחה להגן על צעירים בפלטפורמות שלה ובמקום זאת בחרה להתעלם או, במקרים מסוימים, להכפיל את המניפולציות הידועות המהוות איום ממשי על הבריאות הפיזית והנפשית – ניצול ילדים למטרת רווח", אמרה באחרונה התובעת הכללית של מסצ'וסטס, מאורה הילי, בהצהרה לתקשורת אודות החקירה.

פרנסיס האוגן בתוכנית 60 דקות.

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום: צילום מסך

תגובת סנאפ והיעדר תגובת מטא 

"אנחנו הרוסים לגלות על פטירתה של סלינה וליבנו עם משפחתה", אמר דובר סנאפ לתקשורת. "למרות שאיננו יכולים להגיב על פרטי ההתדיינות הפעילה, אין דבר חשוב לנו יותר מרווחת הקהילה שלנו", הוסיף.

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם ארגוני בריאות נפש רבים, כדי לספק כלים ומשאבים בתוך האפליקציה עבור סנאפצ'טרים, כחלק מהעבודה השוטפת שלנו לשמור על בטיחות הקהילה שלנו", המשיך ואמר הדובר.

מטא סירבה לעת עתה לבקשת תגובה על דבר התביעה.

עם זאת נזכיר כי בנובמבר הגיבה הענקית ממאנלו פארק להאשמות כי היא התעלמה מאזהרות של מתכנתים שלה לגבי הנזק שהמוצרים גורמים לצעירים, ואמרה: "אנחנו ממשיכים ליצור תכונות חדשות כדי לעזור לאנשים שאולי מתמודדים עם השוואות חברתיות", וזאת בהקשר של בעיות בדימוי העצמי ובדימוי הגוף – בעיות (כדוגמת טרגוט תוכן מזיק לחולות אנורקסיה) שהאוגן הדגימה שדווקא נוצלו בידי מטא, לכאורה, לפחות באינסטגרם, לשם הפקת עוד התמכרות ועוד כסף מהמשתמשים הצעירים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים