מדוע טרגטה אינסטגרם צילומי אנורקסיה לנערות עם הפרעות אכילה?

פשוט - כי הם מעוררים בהן עניין ולכן מעורבות בפלטפורמה ● כך ניתן ללמוד ממסמכי פייסבוק פנימיים שנחשפו באחרונה בידי פרנסיס האוגן, עובדת לשעבר שהחליטה לפרסם את ממצאיה על התנהלות פייסבוק, הבעלים של אינסטה

כלי למינוף הפלטפורמה? רזון באינסטגרם.

מסמכי פייסבוק הפנימיים שהודלפו לתקשורת על ידי עובדת לשעבר של החברה לא מפסיקים להטריד ולהדהים. הפעם מדובר במסמכים שמעידים, לכאורה, על כך שהרשת החברתית אינסטגרם, שבבעלותה של הענקית ממאנלו פארק, טרגטה במכוון צילומים ותמונות של אנורקסיה, ושאר תופעות הקשורות להפרעות אכילה, אל נערות שסובלות מהבעיה, דבר שככל הידוע החמיר את מצבן.

הגילוי האחרון הוא חלק ממה שניתן ללמוד מסדרת מסמכי פייסבוק פנימיים שהודלפו בידי חושפת השחיתויות פרנסיס האוגן – עובדת החברה לשעבר שהחליטה להוציא לאוויר העולם את שלמדה בזמן היותה חלק מחברת הענק העוצמתית.

האוגן שמה ידה על מספר רב של מסמכי חברה פנימיים העוסקים בתחומים שונים, ואלו חושפים ומדגישים את הנזק הפוטנציאלי, כמו גם הקיים והריאלי, שפייסבוק גורמת למשתמשיה ביודעין.

פרנסיס האוגן

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך צילום: צילום מסך

השבוע (ב') החל קונסורציום של 17 כלי תקשורת אמריקנים לפרסם דיווחים על הממצאים. בלומברג, The Verge, רויטרס והוושינגטון פוסט, בין השאר, הם חלק מגופי התקשורת שהחליטו לדווח יחדיו על תוכן המסמכים, שממנו מצטיירת תמונה כוללת מאוד לא מחמיאה לתדמיתה של ענקית המדיה החברתית, שניסתה ומנסה שוב ושוב לתעדף את הדומיננטיות והיתרונות שלה על פני בטיחות או רווחת משתמשיה.

הפרשה התפוצצה מוקדם יותר עם סדרת חשיפות – Facebook Files series שמה – שפרסם הוול סטריט ג'ורנל, בהתבסס על המסמכים הפנימיים שהאוגן הדליפה מפייסבוק.

אינסטגרם וטיקטוק

הכל בגלל התחרות ביניהן. אינסטגרם וטיקטוק. צילום: BigStock

החמרת אנורקסיה והפרעות אכילה לצד פגיעה בתדמית

כעת, לפי כתבה אחרונה של הניו יורק פוסט, החוקרים של פייסבוק עצמם מצאו כי אינסטגרם ממש מכוונת בפועל תמונות וסרטונים של נערות חולות אחרות אל בנות נוער הסובלות מאנורקסיה ומהפרעות אכילה אחרות, וזאת על אף שמומחים הוכיחו שהדבר מחמיר את ההפרעות הללו.

הפוסט מדווח כי במצגת של בכירי פייסבוק מאפריל תואר כיצד בתחילת השנה צוות חוקרים של אינסטגרם יצר משתמשים פיקטיביים שעקבו אחר חשבונות אינסטגרם שעסקו באופן אובססיבי בנושאי דיאטה ורזון, כמו גם אחרי האשטאגים כמו #רזה ו-#סקיני. החוקרים גילו כי האלגוריתם של אינסטגרם המליץ למשתמשים אלו על תוכן נוסף הקשור להפרעות אכילה – כולל תמונות של נשים רזות להחריד, לעיתים כאלו שהיו ממש לגל עצמות, ועל מעקב אחרי חשבונות עם שמות שהסגירו חיבה ועניין ברזון קיצוני.

אבל מדוע אינסטגרם עושה זאת? משום שהיא מחפשת מעורבות (Engagment) מוגברת של משתמשיה, כדי ש"יבלו" בפלטפורמה זמן רב ככל שניתן, ויתעדפו אותה על פני המתחרה הגדולה ביותר שלה – טיקטוק. פשוט כך.

מארק צוקרברג

שיקר לקונגרס? מייסד ומנכ"ל פייסבוק. מארק צוקרברג. צילום מסך צילום: נחמה אלמוג (צילום מסך)

"מאמץ מתואם לצייר תמונה כוזבת של החברה שלנו"

ככלל, מסמכים קודמים שחשפה האוגן גילו כי לא מדובר בהתנהלות תמימה ועצמאית של האלגוריתמים – פייסבוק יודעת שתוכן אינסטגרם יכול להיות "רעיל" לנערות. חקירה מעמיקה שהחברה עצמה ערכה, ושהאוגן חשפה את תוכנה ואת התייחסות הבכירים אליה, אוששה את מה שמומחים רבים אמרו בעבר: הרשת החברתית אינסטגרם מייצרת "בעיה משמעותית של בריאות הנפש למתבגרים".

כאמור, עוד קודם לפרסום האחרון הזה למד העולם כי בין חשיפותיה של האוגן נכלל מחקר שמראה שחברת הבת אינסטגרם פוגעת בבנות צעירות, בתדמיתן הגופנית בעיקר, ולמשל עלולה לגרום להן לדיכאון ולהפרעות אכילה, ושהחברה ידעה זאת וממש לא התכוונה להתערב ולנסות לתקן את מעלליה.

"המחקר של פייסבוק עצמה אמר שאינסטגרם אינה רק מסוכנת לבני נוער, אלא שהיא פוגעת בבני נוער, שהיא גרועה משמעותית מצורות מדיה חברתיות אחרות", סיפרה האוגן לתקשורת. ואולם, למרות הידיעה הזו שאותה הוכיחה, מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה, הדגיש לפני הקונגרס האמריקני כי לרשתות החברתיות יש השפעות חיוביות על בריאותם הנפשית של אנשים.

דובר פייסבוק הגיב לפרסום אחרון זה ב-פוסט ואמר: "אנחנו רוצים שאינסטגרם תהיה מקום תומך לאנשים הנאבקים עם הפרעות אכילה ודימוי גוף, במיוחד נשים ונערות צעירות, ועבדנו עם מומחים כמו האגודה הלאומית להפרעות אכילה במשך שנים כדי לבנות מדיניות ותכונות על מנת לעזור היכן שנוכל. מטרת הניתוח הזה הייתה לחפש תחומים שבהם אנחנו יכולים להשתפר, והגבנו לפערים שמצאנו על ידי ביצוע שינויים בחיפוש, כדי להקשות על אנשים למצוא חשבונות שחולקים תוכן הקשור להפרעות אכילה. אנחנו גם בוחנים דרכים למנוע מאנשים לחפור בסוג אחד של תוכן על ידי דחיפה שלהם לגוון במה שהם מסתכלים עליו, אם הם גוללים על אותו נושא במשך זמן מה".

יצוין כי אינסטגרם, עקב החשיפות, ביטלה את פרויקט 'אינסטגרם לילדים' עליו שקדה מזה חודשים, וכן את השירות 'מסנג'ר לילדים', שכבר פעל ושירת את הדור הצעיר.

ואולם, מעניין לגלות עם זאת כי בשיחת הרווחים הרבעונית שערכה פייסבוק השבוע ביום ב' – שבה הציגה רווחים מוגדלים משנה לשנה – התייחס צוקרברג להדלפות ולדיווחים שפורסמו בעקבותיהן כ-"מאמץ מתואם להשתמש באופן סלקטיבי במסמכים שדלפו, כדי לצייר תמונה כוזבת של החברה שלנו".

בנוסף, דוברי פייסבוק אמרו לתקשורת כי החברה מברכת על כוונה לרגולציה ממשלתית על פועלה, וכי היא מוציאה יותר על בטיחות משתמשיה מאשר מתחרותיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים