חושפת השחיתויות פרנסיס האוגן: "האלגוריתם של פייסבוק ממוקד בכעס"

אמש (א'), בראיון לתכנית "60 דקות" של רשת CBS, נחשפה העובדת לשעבר של הענקית ממאנלו פארק, שגילתה את הסודות הכמוסים ביותר של הרשת החברתית לעולם ● האוגן היא מהנדסת מוצר, שפשוט לא יכלה לשתוק מול מה שגילתה

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך

עובדת בכירה של פייסבוק לשעבר, פרנסיס האוגן, היא מי שעומדת מאחורי חשיפת שלל מסמכים פנימיים וסודות הקשורים לטענות שהועלו נגד פייסבוק ואינסטגרם באחרונה.

כזכור, הוול סטריט ג'ורנל פרסם באחרונה אודות הענקית ממאנלו פארק סדרת חשיפות – Facebook Files series שמה. על אף המוניטין ה"בעייתי" בלאו הכי של החברה, הפרסומים הוסיפו שמן למדורה עם מבחר גילויים חדשים, בעיקר אודות כך שפייסבוק הייתה מודעת לנזקים המנטליים שהסבה למשתמשיה, אך במקום לעצור זאת נראה שהיא בעצם הרוויחה מכך, ובענק, ולפיכך המשיכה בשלה. 

האוגן בת ה-37 הייתה מנהלת מוצר בחטיבת ניהול הדיסאינפורמציה של פייסבוק. היא הגיעה לחברה ב-2019, אחרי שצברה ניסיון קודם במשרות בגוגל ובפינטרסט. לדבריה, היא ביקשה מפייסבוק מפורשות הצבה ביחידה העוסקת במידע שגוי או כוזב, משום שאיבדה אדם אהוב בעברה, אחרי שהסתבך בענייני תיאוריות קונספירציה.

האוגן – שחשיפותיה כבר מככבות בכותרות הראשיות של כל המדיה העולמית ואף הביאו לזימון שימוע בקונגרס לפייסבוק ואינסטגרם – הופיעה אמש (א') בתכנית "60 דקות" (60 Minutes) של CBS, ו"יצאה מהארון", אחרי שעד כה נחשבה כחושפת שחיתויות אלמונית שזהותה נשמרה בסוד.

"ראיתי כמה רשתות חברתיות, והיה הרבה יותר גרוע בפייסבוק מכל מה שראיתי קודם", סיפרה אמש בראיון לסקוט פלי.

בעבור האוגן, שעזבה את פייסבוק בתחילת השנה לאחר שלא יכלה לעמוד בגילויים כיצד החברה העצמתית פועלת, ההפיכה לחושפת השחיתויות היא בעצם עניין אישי. בלי להרחיב יותר מדי היא סיפרה, כאמור, שאיבדה אהוב או אהובה בשל תיאוריות קונספירציה, ובדיוק בגלל זה, לדבריה, החליטה לנסות להילחם בתופעה כעובדת פייסבוק – אך לשווא, כפי שגילתה די מהר.

ניגודי אינטרסים בין מה שטוב לציבור לבין מה שטוב לפייסבוק

"מה שראיתי שוב ושוב בפייסבוק היה: ניגודי אינטרסים בין מה שטוב לציבור לבין מה שטוב לפייסבוק. פייסבוק בחרה במה שמייצר יותר כסף", אמרה האוגן למראיין.

במשך השנתיים שבהן עבדה בפייסבוק, כך סיפרה, הפכה ליותר ויותר מתוסכלת מכך שלא יכלה לשנות דבר במצב הקיים. כעת, בפנים גלויות ובשם מלא, היא מאשימה את החברה במיקוד האלגוריתם ברגש אחד: כעס. "ייתכן שתראו רק 100 פריטי תוכן בנייד", הסבירה, "אבל לפייסבוק יש אלפי אפשרויות שהיא יכולה להראות לכם. אחת ההשלכות של האופן שבו פייסבוק בוחרת את התוכן הזה כיום היא לעשות לו אופטימיזציה לתוכן שאנשים מגלים מעורבות כלפיו, שיעורר תגובה. אבל המחקר שלה עצמה (של פייסבוק – ג"פ) מראה כי באמצעות תוכן שהוא מלא שנאה, שהוא מפלג, שהוא מקטב, קל יותר לעורר אנשים לכעס מאשר לרגשות אחרים", סיפרה האוגן. היא הוסיפה כי החברה מכירה בכך, אך גם יודעת ש-"אם הם ישנו את האלגוריתם כדי שיהיה בטוח יותר, אנשים יבלו פחות זמן באתר, הם ילחצו על פחות מודעות, והחברה תרוויח פחות כסף".

האוגן הסבירה בעצם דבר פשוט להבנה – אם פייסבוק תשנה את השיטה והאלגוריתם, הקבוצה תפסיד מיליארדים, דבר שמארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל, ואנשיו ממש לא מעוניינים שיקרה.

מייסד ומנכ"ל פייסבוק. מארק צוקרברג. צילום מסך: נחמה אלמוג

מייסד ומנכ"ל פייסבוק. מארק צוקרברג. צילום מסך: נחמה אלמוג

האוגן גיבתה את טענותיה במסמכים פנימיים שאספה, העתיקה, צילמה ובין היתר שלחה לג'ורנל, והשאר היסטוריה.

בין חשיפותיה נכלל מחקר שמראה כי חברת הבת של פייסבוק, אינסטגרם, פוגעת בבנות צעירות, בתדמיתן הגופנית בעיקר, ולמשל עלולה לגרום להן לדיכאון ולהפרעות אכילה. המסמכים שהאוגן הציגה העידו כי החברה הסתירה במכוון את הידע הזה, אליו הייתה לחלוטין מודעת.

"המחקר של פייסבוק עצמה אמר שאינסטגרם אינה מסוכנת רק לבני נוער, אלא שהיא פוגעת בבני נוער, שהיא גרועה משמעותית מצורות מדיה חברתיות אחרות", סיפרה האוגן. ואולם, למרות הידיעה הזו שאותה הוכיחה האוגן, צוקרברג הדגיש לפני הקונגרס האמריקני כי לרשתות החברתיות יש השפעות חיוביות על בריאותם הנפשית של אנשים.

גלי ההדף של החשיפות כבר החלו

בחודש שעבר הגישו עורכי דינה של האוגן לפחות שמונה תלונות לרשות לניירות הערך האמריקנית, ה-SEC. התלונות משוות את המחקר הפנימי מול הפנים הציבוריות של החברה – לעיתים קרובות של המנכ"ל צוקרברג, שהעיד מרחוק בפני הקונגרס במרץ האחרון.

לדברי האוגן הסיבה לפנייה ל-SEC היא ש-"כחברה הנסחרת בציבור, פייסבוק נדרשת לא לשקר למשקיעיה ואף לא למנוע מהם מידע מהותי. לכן, ה-SEC מביאה באופן קבוע פעולות אכיפה, בטענה שחברות כמו פייסבוק ואחרות מבצעות הטעויות ומחדלים מהותיים המשפיעים לרעה על המשקיעים".

הפרויקט נעצר. אינסטגרם לילדים. צילום אילוסטרציה מעובד. מקור: BigStock

הפרויקט נעצר. אינסטגרם לילדים. צילום אילוסטרציה מעובד. מקור: BigStock

בנוסף, לפעולתה של האוגן יש כבר אימפקט משמעותי בהתנהלות הענקית ממאנלו פארק. למשל, הודעתה של אינסטגרם כי היא עוצרת את פרויקט 'אינסטגרם לילדים' עליו שקדה רבות, וגם של פייסבוק כי היא מבטלת את המסנג'ר לילדים, המיועד לבני פחות מ-13, שכבר פועל כמה שנים.

בקרוב עומדת פייסבוק להיחקר שתי וערב בקונגרס על ידי מחוקקים ששיערם סמר לנוכח הגילוים אודות המניפולציה, לכאורה, שפייסבוק מבצעת בקהל משתמשיה לטובת עוד ועוד רווחים.

האוגן סבורה כי לפייסבוק יש פוטנציאל לגרום נזק עצום לחברה, ואמרה מפורשות כי "אם הסביבה שלנו מורכבת ממידע המקטב, המעורר כעס, אז זה מוביל לאובדן אמון אצל עמיתינו. גרסה זו של פייסבוק קורעת את החברה שלנו, וגורמת לאלימות של העולם".

פייסבוק הגיבה לטענות האוגן בהצהרה, והדגישה, בין היתר, כי הרשת מנסה למצוא איזון בין זכותם של מיליארדי אנשים לחופש הביטוי לבין סביבה בטוחה למשתמשים.

האוגן אמורה להעיד בפני הקונגרס מחר (ג') והגישה רשמית בקשה להגנה כחושפת שחיתוית לרשויות האמריקניות, וזאת בכדי לגונן על עצמה מפני תביעה של מעבידה לשעבר.

מדבריה של האוגן מסתמן כי היא שמחה לקחת את הסיכון שבהפיכה לחושפת שחיתויות בנוגע לרשת החברתית הדומיננטית בעולם, שלה מיליארדי משתמשים.

"יש לי הרבה אמפתיה כלפי מארק. ומארק מעולם לא יצא ליצור פלטפורמת שנאה. אך הוא איפשר לבצע בחירות שתופעות הלוואי של אותן בחירות הן שתוכן שנאה ומקוטב מקבל יותר הפצה ויותר טווח", הבהירה האוגן את תחושותיה בנוגע למעשיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים