בלעדי

"אירוני: תעשיית ההון-סיכון המשבשת עוברת בעצמה שיבוש"

ג'ייסון ויליאמסון, סגן נשיא וראש תוכנית הסטארט-אפים של אורקל, מצביע בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים על המגמות והתחזיות הצפויות בתחום זה בשנה הקרובה, ונותן כמה דוגמאות לחברות ישראליות בולטות וחדשניות

ג'ייסון וויליאמסון, סגן נשיא וראש תוכנית הסטארט-אפים הגלובלית של אורקל.

"תעשיית ההון-סיכון חווה שיבוש, והשיבוש הזה יימשך גם השנה. אירוני כיצד התעשייה הזאת, הידועה כמשבשת, עוברת בעצמה שיבוש. אבל משקיעים לא מסורתיים, כמו קרנות השקעה פרטיות, נכנסו לשוק, והמנהלים שלהן כותבים צ'קים גדולים לסטארט-אפים ומטלטלים את המודל המסורתי של קרנות ההון-סיכון", כך אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים ג'ייסון וויליאמסון, סגן נשיא וראש תוכנית הסטארט-אפים הגלובלית של אורקל.

"עושה רושם שהקבוע היחיד הוא השינוי", ציין וויליאמסון. "באחרונה, השינוי הוא בכך שההשקעות בטכנולוגיה הופכות מנישה של קרנות ההון-סיכון לאפיק השקעה עסקית מקובלת, וככל שזה ימשיך, כך נוסיף לראות תחרות בין המשקיעים בתחום. הון-סיכון הוא כבר לא מועדון אקסקלוסיבי".

וויליאמסון שופע שבחים לתעשיית הסטארט-אפים הישראלית: "החדשנות המצויה בישראל היא הסיבה לכך שכמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם משקיעות בישראל משאבים קריטיים, כמו אזור הענן החדש שאורקל פתחה בירושלים ותוכנית הסטארט-אפים שלנו, שיש לה גם פעילות ישראלית. כשאני עורך את התחזית השנתית שלי, ישראל נמצאת תמיד במקום גבוה".

גם משבשת וגם חווה שיבוש. תעשיית ההון-סיכון.

גם משבשת וגם חווה שיבוש. תעשיית ההון-סיכון. צילום: BigStock

"עלייה עצומה במחשוב עתיר ביצועים עבור סטארט-אפים"

אחד התחומים שאליהם הוא התייחס בראיון הוא המחשוב עתיר הביצועים (HPC) עבור סטארט-אפים. "אנחנו חווים עלייה עצומה בתחום", הסביר וויליאמסון. "ברגע שהוא אומץ על ידי מכוני מחקר וארגונים גדולים, הענן שחרר את העוצמה של ה-HPC עבור חברות הזנק. סביבות שמתמודדות עם כמויות אדירות של נתונים זקוקות לכוח מחשוב עצום ודורשות ענן עתיר ביצועים. כך, למשל, פלטפורמת מציאות רבודה מבוססת ענן, שנועדה למכשיר נייד ושמכניסה את כל עוצמת אולפן השידורים לכיס של המשתמש. דוגמה לכך היא הסטארט-אפ הישראלי ארטי, שמאפשר ליוצרי מדיה ובידור להטמיע תכנים שיוצרים מעורבות בסרטוני הווידיאו שלהם תוך כדי תנועה, ללא צורך בציוד מקומי יקר של אולפן".

"המחשוב עתיר הביצועים יתפתח וידחוף קדימה יכולות בינה מלאכותית, שיפתחו אפשרויות עבור מגוון עצום של יישומים ותעשיות", אמר וויליאמסון.

הוא ציין כי "גם פתרונות של ענן מקומי וסביבות מרובות עננים יתפסו תאוצה בשנה הקרובה. אזורי ענן ציבורי מקומיים, שכמה מהם נפתחו או ייפתחו בישראל, מאפשרים לחדשנות לקרות בצורה מהירה ומאובטחת, בתוך גבולות המדינה ובהתאם לרגולציה הספציפית אליה. אורקל היא ספקית הענן הגלובלית הראשונה שפתחה אזור ענן בישראל. הדטה סנטר התת קרקעי שלנו בירושלים הוא הראשון, ויש לנו תוכניות גם לאזור ענן שני בישראל. זיהינו אותו בשלב מוקדם עבור סטארט-אפים, עוד ב-2019, ואנחנו ממשיכים לראות את התחום גדל".

"דור ה-Z יילקח ברצינות"

הבכיר באורקל דיבר על דור ה-Z (ילידי סוף שנות ה-90 והעשור הראשון של ה-2000, פלוס מינוס). "הם ילידים דיגיטליים, ולא דומים ליזמים שראינו בעבר", אמר. "הם מעדיפים להטביע חותם על פני לעשות כסף, ורוצים להשתמש בטכנולוגיה ככלי לעשיית טוב חברתית. אני מאמין שלדור הזה תהיה השפעה מסיבית, שתשנה את האופן שבו נראה 'עסק' – החל מיוצרי תוכן בודדים ועד לפעילים למען צדק חברתי ולחשיבה מחודשת על בנקאות באמצעות ניאו-בנקים. אין ספק שלדור הזה יש רעיונות נועזים וחלומיים, אבל הם מתבססים גם על יסודות עסקיים. סטארט-אפים ישראליים רבים מובילים את הדרך בתחום, כמו אפ נקסט, שמציע פלטפורמה חדשה, שתומכת בפלח הבלתי מנוצל של בני נוער יזמים. אפ נקסט עוזר לבני נוער להציג את הרעיונות שלהם לקהל עולמי של משקיעים ועמיתים באמצעות סרטונים בסגנון טיק טוק".

וויליאמסון ציין כי "עננים לתעשיות ספציפיות הם הדבר הגדול הבא – והסטארט-אפים צריכים לשים לכך לב. מוקדם יותר השנה אמר בוב אוונס מ-Cloud Wars: 'מעולם לא ראיתי את כל תעשיית הטכנולוגיה מתלכדת באגרסיביות ובמהירות כזו סביב מגמה בודדת, כפי שקורה עכשיו עם ענני תעשייה. כדאי מאוד לסטארט-אפים, ובמיוחד לשחקני תוכנה כשירות (SaaS), להצטרף למגמה הזו ולהתחיל לשתף פעולה עם ספקי ענן כדי לייצר חדשנות".

אפליקציות "הכול כלול"

הוא הסביר ש-"הצרכנים "חווים עייפות מאפליקציות. הביטו בכמות האפליקציות בטלפון שלכם כדי להבין מדוע. אני צופה מעבר לאפליקציות על, שיפעלו כ-'הכול כלול', מתוך רצון לנוחות ופשטות".

"טכנולוגיה לעשיית טוב היא כוח צומח", אמר וויליאמסון. "אחריות חברתית היא נושא גדול ובעל חשיבות עצומה. בין אם מדובר בקיימות, ביטחון תזונתי או בריאות הנפש, אנחנו יכולים וצריכים להשתמש בטכנולוגיה לעשיית טוב. הרבה מהסטארט-אפים שלוקחים חלק בתוכנית שלנו Oracle for Startups משתמשים בטכנולוגיה כדי לנסות להפוך את העולם למקום טוב יותר בתחומי הבריאות, הייצור ועוד".

תעשייה צומחת. בלוקצ'יין.

תעשייה צומחת. בלוקצ'יין. צילום: BigStock

מגמה נוספת שוויליאמסון חוזה שתוסיף לצמוח השנה היא הבלוקצ'יין, "שיתקן את שרשראות האספקה שהקורונה שיבשה. הבלוקצ'יין היא יותר ממטבעות. חוזים חכמים, מעקב ויכולת איתור ישנו את שרשראות האספקה, ויאיצו את השקיפות והיעילות שלהן".

לסיכום הוא ציין ש-"הקורונה הדגישה את החשיבות של 'תרגום' מחקר למוצר, אבל נוצר חלל ריק במיומנויות ובתשתית הדרושים לכך. דרוש גשר לכביש המהיר של החדשנות. פה Oracle for Startups והתוכנית האחות Oracle for Research יכולות לעזור. כך, בית החולים שערי צדק עובד אתנו על בניית פלטפורמת מחקר ייעודית בישראל, שתנגיש דטה גם לסטארט-אפים בתחום הבריאות הדיגיטלית כדי להניע חדשנות בעולם הבריאות".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים