מחאה נגד ג'ף בזוס ואמזון על קשריהם העסקיים עם רשות ההגירה האמריקנית

ענקית הטכנולוגיה והקמעונות אונליין הציגה באחרונה את יכולות זיהוי הפנים שלה, מבוססות הבינה המלאכותית, ל-ICE - הגוף הממונה על נושאי ההגירה במדינה - והמוחים ניצבו בכניסה למטה של אמזון בסיאטל עם מסכות ג'ף בזוס, בכדי להביע תרעומת על המהלך

זיהוי פנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

ICE (ר"ת Immigration and Customs Enforcement) – רשות ההגירה והמכס – היא סוכנות של הממשל הפדרלי בארצות הברית האמונה על אכיפת חוקי ההגירה של המדינות בה ועל חקירת פעילות פלילית וטרוריסטית מטעם אזרחים זרים המתגוררים בה. לפי דיווחים בתקשורת, נציגים בכירים של אמזון הציגו באחרונה את תוכנת זיהוי הפנים של החברה, Rekognition, בפני רשות ההגירה והמכס בארצות הברית.

הרעיון שכלים חדשניים מעין אלו ישמשו את הממשל בכלל ואת זה של דונלד טראמפ בארצות הברית בפרט מעוררים חששות רחבים על גורל הפרטיות של בני האדם ועל האפשרויות שהטכנולוגיות המתקדמות, מבוססת הבינה המלאכותית, יעניקו לממשלה יכולות להגיע לכל אחד ואחת ולעקוב אחרי מי שהממשל מעוניין לחדור לפרטיותו, מסיבות שאינן בהכרח תמיד ביטחון הציבור.

טכנולוגיית Rekognition, שנבנתה על ידי יחידת AWS ושוחררה לראשונה ב-2016 משתמשת באלגוריתמים מורכבים בכדי לזהות אובייקטים, כולל פרצופים, בתמונות סטילס או וידיאו. בתחילת השנה אמר איגוד חירויות האזרח האמריקני כי נעשה שימוש בתוכנה של אמזון על ידי משרדו של השריף באורגון ובמשטרת פלורידה, וקרא לחברה להפסיק למכור את הכלי לגופים ממשלתיים.

מאוחר יותר סיפר הארגון כי מבחן שהריץ באמצעות ה-Rekognition של אמזון זיהה באופן שגוי 28 חברי הקונגרס כתואמים לפרצופים שהופיעו במסד נתוני תמונות קיים ונרחב. בנוסף, הארגון ללא מטרות רווח, המכונה The Project on Government Oversight, בהתבסס על חוק חופש המידע האמריקני, חשף שני מסמכים חדשים המעידים על מצגת מכירות שעשתה אמזון, לכאורה, ל-ICE – מידע שהחל את המחאה הנוכחית בניסיון לחבל במהלך העסקי המתגעש ובא.

ריבוי פני האיש העשיר בתבל – פני המחאה

עקב פרסום הדברים, מפגינים, הקשורים בעיקר עם ארגוני זכויות האדם הלטיניים Mijente ו-NWDC Resistance, התייצבו ביממה האחרונה במטה סיאטל, בכדי להביע את התנגדותם למעורבות אפשרית של אמזון במכירת הכלים לממשל. המוחים בחרו בדרך מעניינת במיוחד למשוך את תשומת הלב – הם חובשים מסכות שעליהן מופיעים פניו של ג'ף בזוס, הבוס של אמזון, ויוצרים מצג שבו ריבוי פניו של האיש העשיר בתבל (אם כי מעט עשיר פחות לאחרונה) הוא למעשה פני המחאה.

המפגינים מציינים במחאתם גם את חוזי מחשוב הענן של AWS מול סוכנות האב של ICE, המחלקה לביטחון המולדת.

מעניינת העובדה שבזוס עצמו – שאביו החורג, מיגל, הוא מהגר מקובה שנהנה מקבלת אשרת כניסה לארצות הברית אשר לדבריו ניתנה לו "כמעט באופן חופשי" – אמר ל-Wired כי "אין עוד מדינות שאליהן כולם מנסים להיכנס. הייתי נותן להם להיכנס, אם זה היה בידי. אני אוהב אותם, אני רוצה את כולם. אבל זו מדינה נהדרת ויש להגן עליה".

בראיון באירוע של המגזין Wired, שהתקיים באמצע אוקטובר, חזר בזוס על העקרונות של אמזון שאותן הציג בעבר נוגע ליכולות זיהוי הפנים של החברה, ה-Rekognition, וטען כי אין לראות בטכנולוגיות החדשות כשלעצמן דבר מה טוב או רע.

"אני מרגיש שהחברה תפתח בסופו של דבר מערכת חיסונית שתגיב לשימושים הרעים של הטכנולוגיה החדשה, אבל זה ייקח זמן", אמר בזוס, והדגיש את התגובות האחרונות על ההשפעות השליליות של שימוש במדיה חברתית. הוא גם אמר שלדעתו החברה שלו צריכה להמשיך לעבוד עם הפנטגון.

מביעים זעזוע מחד ומוכרים טכנולוגיות מסוכנות מאידך?

אלא שבנוסף למחאה הציבורית יש גם חלק מעובדי אמזון שאינם מסכימים לעמדה זו של בזוס. אחד מעובדי הענקית פרסם באוקטובר מכתב פתוח בעילום שם בביקורת על טכנולוגיית Rekognition, ואמר כי למעלה מ-450 עובדים העלו דאגות דומות במכתב שנשלח לבזוס. "אנו יודעים מההיסטוריה כי כלי מעקב חדשים וחזקים שנותרו ללא בדיקה בידיה של המדינה שימשו למקד לאנשים שלא עשו שום דבר רע", ציין העובד.

מוצר זיהוי הפנים של אמזון, כמו גם כלים דומים שנבנו על ידי חברות אחרות, עומדים בבחינה ובביקורת קשה מטעם קבוצות שעוסקות בחירויות האדם וזכויות האזרח. בנוסף יש גם מחוקקים, וכן אפילו עובדים, שמביעים בגלוי חששות גדולים מהפוטנציאל לשימוש לרעה בטכנולוגיה.

באופן פרדוקסלי, היחסים בין חברות ההיי-טק לבין ICE היו גם נושא שנקשר לסוגיית הפרדת ילדי מהגרים מהוריהם בהגיעם לגבול ארצות הברית, שנחשף וטופל בתקשורת העולמית ביוני האחרון. הנושא עורר מעורבות מטעם קבוצות עובדים במיקרוסופט, גוגל ואמזון, שהעלו מבחר חששות בקשר ליחסי החברות שלהן עם פרויקטים של ICE או משרד ההגנה. מנגד, בכירי החברות האלו, הביעו זעזוע עם חשיפת כליאת הילדים בגבול, בעיקר עם מקסיקו, ותביעה מהממשל לחדול מהנוהל המזעזע, ותרמו לחלק מהלחצים שהופעלו על טראמפ לנסיגה מההתנהלות של הממשל בהנהגתו. החברות התנגדו להפרדת המשפחות בגבול, גינו את הנשיא, וקברניטיהן קראו למדיניות בין השאר "אכזרית" ו"שוברת לב".

מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר לטיימס של אירלנד: "זה שובר לב לראות את התמונות ולשמוע את קולות הילדים. ילדים הם האנשים הפגיעים ביותר בכל חברה. אני חושב שמה שקורה הוא לא אנושי, זה צריך להיפסק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים