יישום רפורמת השוק הסיטונאי: החגיגה עדיין לא שלמה

השלב השני של הרפורמה אמור היה לצאת לדרך היום (א'), אולם הוא מתעכב בשל התנגדות בזק לצירוף השוק הקווי לתחרות ● איך זה ייפתר? ומה טוענת בזק?

לקראת רגולציה חדשה. בזק

היום (א') אמורים היו משרד התקשורת והשוק כולו לחגוג את ניצחון הרפורמה בפס הרחב (רפורמת השוק הסיטונאי), אולם החגיגה עדיין לא שלמה בשל התנגדות בזק לצירוף השוק הקווי לתחרות.

כוונת משרד התקשורת ברפורמה היא לחייב את חברות התשתית, בזק ו-HOT, למכור את התשתיות שלהן במחיר סיטונאי למתחרות בשוק. זאת, כדי לאפשר מחירים זולים יותר ומפוקחים, ומכירה של אינטרנט על ידי חברות מתחרות כמוצר שלם, הכולל תשתית וספק וקו טלפון, כך שהלקוח לא יצטרך לרכוש את כל אחד מהרכיבים לחוד.

בשלב הראשון, שארך שלושה חודשים, התאפשר ללקוחות לעבור למודל החדש רק בתחום האינטרנט, והשינויים בשיוך לחברה ובחיובים נעשו בצורה ידנית. לקוחות התלוננו ועדיין מתלוננים על עיכובים במעבר, אך נראה שהחברות התגברו על הבעיות ברמה כללית. כעת הן מצפות לשלב השני, שבו המעבר אמור להיעשות אוטומטית, באמצעות ממשקים ממוחשבים שבזק הכינה מול כל החברות לניוד מהיר ואוטומטי של לקוחות.

השלב השני של הרפורמה, שאמור היה להתרחש היום, מחייב את בזק למכור למתחרותיה גם את תשתיות הטלפון הקווי. זאת, כדי שהמתחרות יוכלו להציע ללקוחותיהן חבילה הכוללת גם אינטרנט וגם טלפון קווי של בזק (לעומת טלפון קווי אינטרנטי, שיש לו מגבלות מסוימות). ואולם, בזק מסרבת לקיים את החלק הזה ברפורמה בטענות שונות, שהעיקרית בהן היא כי המהלך מסובך טכנולוגית, יארך חודשים רבים ויעלה מיליוני שקלים. היא עושה זאת על אף היותה מודעת לתאריך הזה כבר חודשים רבים והיא יכולה הייתה להיערך לו. בזק אף מנהלת מאבק משפטי בבג"ץ מול משרד התקשורת.

המשרד, מצידו, לא מוותר לבזק, וכבר הודיע על כוונתו לקנוס את החברה ב-11.3 מיליון שקלים מדי חודש על סירובה לקיים את ההוראות. ואולם נראה כי לבזק "משתלם" יותר לשלם קנס מאשר לעמוד בהוראות, שכן השוק הקווי הוא הפלח הרווחי ביותר של החברה ולפי הערכות, ההכנסות שלה ממנו עומדות על חמישה מיליון שקלים ליום.

המחיר לספקים: קו טלפון בשבעה שקלים לחודש

יצוין כי הרפורמה מאלצת את בזק למכור למתחרות קו טלפון בשבעה שקלים לחודש, כשכל דקת שיחה תעלה למתחרות אגורה אחת. מחיר זה מייצג ירידה של עשרות אחוזים לעומת הקו הזול ביותר של בזק, קו קל, בעלות של 25 שקלים לחודש ו-25 אגורות לדקת שיחה.

ספקיות שונות מציעות כבר מזה שלושה חודשים חבילות אינטרנט זולות, בהן אקספון, הזולה ביותר, המציעה תשלום של 69 שקלים עבור חבילת אינטרנט שכוללת תשתית וספק במהירות 100 מגה-ביט.

בסלקום מציעים את חבילת הטריפל הזולה ביותר, שכוללת אינטרנט – תשתית + ספק, טלוויזיה וטלפון קווי ללא הגבלה ב-149 שקלים בחודש. למי שרוצה לרכוש מסלקום חבילה שכוללת רק אינטרנט עומדים המחירים על: 79 שקלים לחודש למהירות של 15 מגה-ביט, 89 שקלים ל-40 מגה-ביט ו-99 שקלים ל-100 מגה-ביט.

בפרטנר, המחירים היקרים ביותר כרגע בתחום הם: 159 שקלים לחודש לעד 100 מגה-ביט, 115 שקלים ל-40 מגה-ביט, 89 שקלים ל-15 מגה-ביט ו-75 שקלים למהירות של 5 מגה-ביט.

בזק עצמה מפרסמת באתר שלה ובטלוויזיה חבילה של תשתית וספק במהירות 100 מגה-ביט בתוספת שירותים מתקדמים, אך מחיר – אין. החברה מציינת מספר טלפון להתקשרות לצורך הצטרפות. ניסיון לברר את המחירים בבזק, לאחר המתנה של 24 דקות, מעלה שגם שם המחיר לא מציאה גדולה: חבילה משולבת של 100 מגה-ביט עולה בין 119 ל-160 שקלים בחודש, בתלות בספקית. למשל, בזק מוכרת את החבילה של אקספון ב-144 שקלים, לעומת 69 שקלים באקספון עצמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים