"עשרות אלפי 'לקוחות' מקבלים מענה תקשובי"

אל''מ צחי לוי, מנמ''ר פיקוד דרום, מסכם שלושה חודשי לחימה ● המקשא"פ סיפר בין השאר: "אחד השיפורים שעשינו במהלך המלחמה היה למצות יותר מידע ולהפיק יותר תובנות ממערכות ה-IT הרפואיות"

אל''מ צחי לוי, מנמ''ר פיקוד דרום.

"בשבת הארורה הייתי בבית, ובשש וחצי קיבלתי טלפון על ירי מסיבי תלול-מסלול. מיד לאחר מכן שוחחתי עם סא"ל סהר ציון מחלוף ז"ל, מנמ"ר אוגדת עזה, שהיה עם משפחתו ברעים ונהרג מאוחר יותר באותה שבת. לפני שמונה בבוקר הגעתי לחמ"ל הפיקודי. התחלנו לבחון את היקף הנזק. מהר מאד הבנו שזו מלחמה, ופעלנו בכמה צירים: גייסנו רבים, רבים מאוד; מימשנו את התכנונים עליהם עבדנו בחודשים שלפני; חילקנו את אלפי חיילי התקשוב במילואים וסדיר בין הכוחות. מאז ועד היום אנו נותנים מענה תקשובי לעשרות אלפי 'לקוחות' ובמקביל משתפרים תוך כדי תנועה", כך אמר אלוף משנה צחי לוי, מקשא"פ (ר"ת מפקד קשר ואלקטרוניקה פיקודי, מנמ"ר) פיקוד דרום.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר אל"מ לוי כי "ברפואה הצבאית יש מושג, 'שעת הזהב': מתן טיפול רפואי לפצועים בשדה הקרב בשעה הראשונה מהפציעה, מציל את חיי רובם. אחד השיפורים שעשינו במהלך המלחמה היה למצות יותר מידע ולהפיק יותר תובנות ממערכות ה-IT הרפואיות. לקחנו את כלל מאגרי המידע הרפואיים, הנמצאים בגדודים, בחטיבות ובאוגדות, והרמנו בחמ"ל הרפואה מערכת המאגמת נתונים – כל פצוע שמגיע, איך פונה? לאיזה בית חולים? כמה זמן זה ארך? בנינו לוח מחוונים לקצין הרפואה הפיקודי, ופינוי הפצועים הביא לשיפור ולשינויים בתהליכים, כי עיבינו את קבלת ההחלטות בעוד נתונים. עוד ערכנו שיפורים במערכות IT המשרתות את חיילי וקציני הלוגיסטיקה, החימוש, כוח האדם וההנדסה – העוסקים גם בממד התת-קרקע".

"אנו מאד מאמינים בהכנות, המביאות תוצאות בשדה הקרב", אמר אל"מ לוי. "היה לנו נוהל קרב אופרטיבי שתוכנן למרחבים מסוימים, בנינו מרחב תקשובי והפעלנו את הכוחות. בראשית האביב השתתפנו בתרגיל רב-זרועי, ובנינו לטובתו מודל למלחמה. חודש לפני המלחמה הצגנו את התחקיר שלאחר התרגיל לפיקוד, וקבענו את מיקומי המפקדות החדשים. זה סייע לנו בפריסות עם תחילת הקרבות. הייתה לנו תשתית מוכנה, ונדרשנו לחבר בין הכוחות והמערכות. ככה יצרנו מצב בו חיילי ומפקדי גדוד הנמצאים למשל בשאטי, מתקשרים עם ישראל, סוגרים מעגלי אש בצורה איכותית ומהירה. השילוביות היא ממד קריטי: כל מג"ד שלוחץ על המעד, צריך לקבל מענה מהמפקדה או מכלי אווירי".

התקשוב סייע משמעותית כבר מתחילתה. מלחמת ישראל-חמאס.

התקשוב סייע משמעותית כבר מתחילתה. מלחמת ישראל-חמאס. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

"כל כוח בשטח נעזר בנו כדי לקבל תמונת מצב נאמנה"

"עשינו כמה קפיצות מדרגה בין התכנונים ובין התוצרים שהבאנו במלחמה", אמר מנמ"ר פד"ם, "לכל מח"ט יש יכולת שליטה עם RoIP בשטח בנוי, עם יכולות שליטה כולל שיחות וידיאו עם המפקדות, ה-ICT שולט בחפ"קים. בכל המרחב הזה עליי לתת מענה תקשובי; בגזרה שבאחריותי יש אתרי תקשוב רבים, הפועלים בעולמות האיסוף, המודיעין, חיל הים וחיל האוויר, ואנו מביאים ליותר שילוביות ביניהם. תשתיות התקשורת סייעו לחבר מסוקי קרב וספינות, סייעו לפינוי פצועים מהיר, כל כוח בשטח נעזר בנו כדי לקבל תמונת מצב נאמנה. יש בגזרה גם יכולות לוויניות, היכן שאין כיסוי קשר מסורתי, לצד תווך מוצפן, רדיו 'קלאסי' וסלולר צבאי".  

הוא הוסיף כי "המלחמה הציבה שני אתגרים נוספים. האחד, מענה תקשובי לכוחות גדולים בהרבה ממה שתכננו בתרגילים, לכמה וכמה אוגדות, סדיר ומילואים, והצורך 'ליישר קו" בגרסאות של המערכות, כדי שתהיה תאימות ביניהן ושלכולם יהיה אותו מידע. פה הלקוח הוא המ"פ בטנק, שפעמים רבות שדרגנו את גרסאות משואה שלהם לגרסה 750, והגדרנו להם תכולות כדי שיהיה להם את המידע הנדרש, בלא היצף, וככה הם מנהלים את הקרבות טוב יותר. לכל אחד מהן הענקנו יכולות קשר, בכל מקום". אל"מ לוי אמר כי "סוגיית העומסים ברשתות הטרידה אותנו תמיד, אנשי חושן סייעו לנו ולא היו לנו בעיות עומסים".

לדבריו, "הקמנו לפני שנה וחצי פלוגת BI-Data בפיקוד. המלחמה, שבה יש הרבה סוגי מידע והררי נתונים – הדגישה את החשיבות של זיקוק המידע והשינוע שלו ל'לקוחות' באופן מותאם אישית. פלוגת ה-BI מונה עשרות מפתחים, מנתחי נתונים ואנשי DevOps. כך, לוחמים ומפקדים מקבלים החלטות מבוססות מידע ונתונים, ובלא הסתמכות על תחושות בטן. זו פלוגת ה-BI הראשונה בפיקודים מחוץ ללוטם. היא מטפלת בהררי מידע מטורפים, שמוכפלים בחירום – ויוצרת תובנות מושכלות".

לוי, בן 43, נשוי לקצינה בשירות קבע ולהם שלוש בנות. הוא החל את מסלולו הצבאי בגבעתי, שם היה קשר"ג (קצין קשר גדודי) של גדוד שקד, 424. לאחר מכן היה סגן מפקד ומפקד פלוגות קשר, קצין קשר בחטיבת גבעתי, ולאחר לימודי הנדסה, תעשייה וניהול במכללת אפקה שימש כסגן מפקד גדוד הקשר של אוגדה 252, קצין אג"מ של התקשוב בפיקוד הדרום, מפקד גדודי הקשר של אוגדות 80 ו-252, ראש ענף מבצעים באגף התקשוב וראש מחלקת אג"ם באגף.

"לא הותקפנו בסייבר", סיכם אל"מ לוי. "המערכות בפיקוד עובדות בצורה רציפה, מהמחשוב הטקטי בקצה, של הלוחמים בשטח – ועד המפקדות ועם הענן המבצעי. למרות שהעשרנו את המידע, בפירוש אין התמכרות לפלזמות – כולם נמצאים בשטח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים