"המלחמה מדגישה חשיבות זיקוק המידע המותאם אישית"

סרן (מיל') אסף, יועץ בפלוגת ה-BI-Data של פיקוד הדרום: "עם BI עדכני ואמיתי, הצבא הופך מארגון שיש לו נתונים לארגון מבוסס מידע"

סרן (מיל') אסף, יועץ בפלוגת ה-BI-Data של פיקוד הדרום ומפתח בק-אנד ב-ויה.

"בצבא, כבכל ארגון, מערכות הבינה העסקית מאגדות נתונים שקיימים בבסיסי הנתונים, האפליקציות ומאגרי המידע הקיימים, ומביאות אותם לידי ביטוי לטובת ייעול תהליכים, מיצוי מידע, הפקת תשובות קריטיות וטיוב קבלת ההחלטות של המפקדים והלוחמים בשטח. הרעיון הוא ליצור את המערכות ואת לוחות המחוונים כדי שהם ישקפו באמת מה קורה, ושהם יהיו כמה שיותר רלוונטיים ויסייעו ל'לקוחות' שלהם. כך, עם BI עדכני ואמיתי, הצבא הופך מארגון שיש לו נתונים לארגון מבוסס מידע. באופן טבעי, המלחמה, שבה יש הרבה סוגי מידע והררי נתונים – מדגישה את החשיבות של זיקוק המידע והשינוע שלו ל'לקוחות' באופן מותאם אישית", כך אמר סרן (מיל') אסף , יועץ בפלוגת ה-BI-Data של פיקוד הדרום.

אסף, בן 30, גר בתל אביב. בשירותו הסדיר שימש כקשר"ג (קצין קשר גדודי) בשיזפון וקצין סייבר במז"י (מפקדת זרוע היבשה). הוא למד מדעי המחשב באוניברסיטה, ובאזרחות הוא עובד כמפתח בק-אנד ב-ויה (Via). למרות שהיה לאסף פטור, הוא התעקש להתגייס למילואים ומשרת בפלוגת ה-BI הפועלת בגדוד התקשוב של פיקוד הדרום ומונה עשרות מפתחים. הפלוגה הוקמה לפני כשנתיים, לאחר שבפיקוד הדרום הבינו את הצורך לעיסוק בידע, נתונים ומידע. הפלוגה כוללת חיילים בעלי מקצועות ייחודיים – מפתחי ווב, מנתחי נתונים ואנשי DevOps.

"חיילי וקציני פלוגת ה-BI אחראים על יצירת מערכות להנגשת תהליכים מבצעיים בפיקוד", הסביר, "וכמו כל מחלקת BI באזרחות, תפקיד הפלוגה הוא מיצוי מידע – איסוף מידע שקיים בפיקוד והצגתו למפקדים בצורה נכונה בתוך המערכות. זאת, כדי לקבל תמונת מצב טובה ולהחליט החלטות מושכלות, מבוססות מידע".

"בעת שגרה", אמר סרן (מיל') אסף, "הפלוגה פועלת למיצוי מידע מכלל הנתונים שיש במערכות השונות כדי לקדם את צבא עוד שלבים. המטרה היא להימנע ככל הניתן מעבודה ידנית, או שימוש באקסל, ולפתח כלים שיעזרו לנתח את הנתונים ולהציג את המידע המופק מהם על גבי לוחות מחוונים מודרניים לטובת הבנת תמונת המצב".

לדבריו, "מפתחי הפלוגה פועלים בשני מישורים: האחד, אימוץ טכנולוגיות אזרחיות וביצוע התאמות לצרכים הצבאיים, והשני – פיתוח ובנייה של מערכות משלימות וכלים ספציפיים שאין באזרחות. כשיש כוח אדם של מפתחים באופן אורגני-פנימי, קל יותר לעמוד במשימות הללו, לייצר לוחות מחוונים עם השאילתות המתאימות ולהתאים את הצורך המבצעי למענה הטכנולוגי".

"ביומיום אני מפתח בק-אנד", אמר, "ואני פועל 'מאחורי הקלעים', באזורי התוכנה או האפליקציה שהמשתמשים לא רואים. אני נעזר בזווית הראייה האזרחית כדי להציע לחיילי הפלוגה חשיבה מחודשת לגבי עבודות התשתית הנדרשות, וכן להנפיק תובנות ממערכות שכבר פועלות בייצור. לצד העבודה הטכנולוגית, נדרש גם שינוי בתרבות הארגונית, כדי שהמשתמשים יחדלו מלהשתמש באקסל, או בפאואר פוינט, לדוגמה, ויעבדו על המערכות שפותחו".

כך, אמר סרן (מיל') אסף, "בחודש מאי השנה, עם תחילת מבצע 'מגן וחץ', אנשי הפלוגה זיהו שתהליכי העבודה במפקדת הפיקוד אינם מתואמים ולא מהירים ומעודכנים דיים. כלומר, שלוח הזמנים המבצעי של המפקדה מנוהל בשיטה לא כל כך יעילה, וכזו שאינה מונגשת לכלל המשתמשים. במהלך המבצע המחלקה בנתה – בתוך יומיים – מערכת, שמטרתה ליצור תיאום בין כל משרתי הפיקוד. המערכת, 'שעון לחימה' שמה, מאגדת את כל האירועים שקורים על פני ציר זמן אחד, ולפי סדר ההתרחשות. היא מעודכנת בזמן אמת על ידי היחידות הלוחמות השונות – מודיעין, מרכז האש ואג"ם. המערכת היא אינטראקטיבית, מסתנכרנת כל הזמן ופתוחה לשימוש כל הצרכנים הרלוונטיים. היא מוכיחה את עצמה ככלי יעיל לשמירת הסדר ולקיצור תהליכי התקשורת בין היחידות השונות. המערכת הביאה לשיפור התיאום והסנכרון בין כלל הגורמים בפיקוד".

"לצד הפעילות הטכנולוגית, החשובה לכשעצמה", סיכם אסף, "המטרה היא גם שינוי התרבות הארגונית: לעבור ממצב של דברים לא מנוהלים ותהליכים לא אחודים למערכות מבוססות תקנים, עם אמת ארגונית אחת, עם מערכות הנותנות מענה מבצעי מהיר, בקבועי זמן קצרים – המסייעים לצבא להתייעל ולעבוד באופן מודרני, עם לוחמים ומפקדים המקבלים החלטות מבוססות מידע ונתונים, ובלא הסתמכות על תחושות בטן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים