נוירלינק של אילון מאסק גייסה בשקט עוד 43 מיליון דולר

חברת שתלי המוח החדשנית, שמאחוריה עומד יזם הטק התזזיתי, כבר שווה לא מעט כסף - ביוני דיווחה רויטרס על הערכה של כ-5 מיליארד דולר ● כעת היא זכתה לעוד תמיכה חשובה, כך לפי הגשה שלה ל-SEC האמריקנית

המושתל הראשון שלה צייץ ב-X באמצעות מחשבותיו. נוירלינק.

נוירלינק (Neuralink), שהיא אחת החברות היותר מסקרנות וחדשניות אשר מאחוריהן עומד יזם הטק הדומיננטי אילון מאסקהמבקר היום (ב') בארץ – גייסה באחרונה בשקט עוד 43 מיליון דולר, כך לפי מסמכים שהחברה הגישה לרשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC.

בתחילת אוגוסט העריכה PrivCo כי שוויה של נוירלינק נמצא בטווח של מיליארד עד עשרה מיליארד דולר, כשמוקדם יותר השנה, ביוני, מאסק עצמו טען ששווי החברה שבהובלתו עומד כבר על 5 מיליארד דולר, כפי שדיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.

על פי הפרטים שנודעו אודות ההגשה ל-SEC ופורסמו השבוע, את הגיוס השקט הובילה קרן המייסדים של יזם הטק פיטר ת'יל, והשתתפו בו 32 משקיעים. בסך הכל בכלל סבבי הגיוס שלה הצליחה החברה לגייס 323 מיליון דולר, כשרק באוגוסט עמד סך הגיוסים על 280 מיליון דולר "בלבד".

קיבל אישור לבחון את הטכנולוגיה שהחברה מפתחת על בני אדם. אילון מאסק, היזם והבעלים של נוירלינק.

קיבל אישור לבחון את הטכנולוגיה שהחברה מפתחת על בני אדם. אילון מאסק, היזם והבעלים של נוירלינק. צילום: פליקר

החברה שמתיימרת לחבר מוח למחשב

נויראלינק, שנוסדה ב-2016, מתכוונת לחולל מהפכה באופן שבו אנו מתקשרים עם טכנולוגיה, על ידי פיתוח ממשקי מוח-מכונה (BMI או BCI – ר"ת Brain-Computer Interface או Brain–Machine Interface) מושתלים.

היכולות הזו – שעדיין נראית עתידנית, אבל שהחברה כבר תחל לבחון אפילו על בני אנוש בשנה הבאה – צפויה לאפשר למשתמשים לשלוט במחשבים ובמכשירים אחרים באמצעות מוחם בלבד. מה שאמור להתרחש הוא שאחרי שהשבב מושתל במוח, הוא שהוא ישתמש במערך אלקטרודות זעיר כדי להקליט ולשדר אותות חשמליים מנוירונים.

השבב יכול לשמש למספר מטרות – הראשית היא, כאמור, שליטה במחשבים ובהתקנים אחרים – המושתלים יוכלו, בתיאוריה, לשלוט במחשבים, בטלפונים חכמים ובמכשירים אחרים בעזרת המחשבה בלבד, כאמור. היכולת הזו עתידה לשמש אותם גם למשימות כמו הקלדה, משחקי וידיאו (החברה הדגימה קוף, שעליו ועל קופים כמותו היא ערכה ניסוי, משחק במחשב באמצעות חשיבה בלבד), וכן להפעלת מכונות.

בנוסף, ממשק המוח-מחשב יכול לסייע בשחזור תפקוד שאבד – השתל עשוי לשמש לשם כך אצל אנשים שחוו שיתוק עקב שבץ או פציעות אחרות. החברה הסבירה כי באמצעות זיהוי הולכה עצבית במוח ושינויה, מושתל עשוי להחזיר לעצמו את היכולת להזיז את איבריו או לדבר.

עוד נועד המכשור המתקדם, לכשיסיים את שלבי הפיתוח והניסויים עליו, לשיפור התפקוד הקוגניטיבי הכללי אצל אנשים בריאים, וכן לשיפור הזיכרון, המיקוד ויכולת הלמידה שלהם.

קוף שמוחו מומשק למחשב על ידי נוירלינק.

קוף שמוחו מומשק למחשב על ידי נוירלינק. צילום: מסך מיוטיוב

ביקורת בצד אלפים שמעוניינים להתנסות בפיתוח

יצוין כי פיתוחיה פורצי הדרך של נוירלינק עוררו מחלוקות שונות, הן עקרונית בנוגע לסיכון שבחיבור מוח למחשב, והן קונקרטית בשל הניסויים בבעלי החיים, שסביבם נחשפה התעללות לכאורה בחסרי ישע.

למרות החשיפה הזו, או אולי בגללה, החברה הכריזה מוקדם יותר השנה על כוונתה לפתוח בניסוי ראשון של מוצריה על בני אדם.

הניסוי הזה כולל השתלת מכשירי נוירלינק בחולים עם שיתוק, במטרה להחזיר את יכולתם לתקשר ולשלוט בסביבתם. נוירלינק זכתה באישור ממנהל התרופות והמזון האמריקני, ה-FDA, לביצוע ניסויים בבני אדם במאי האחרון, וההשקעה האחרונה בה היא מטעם גורמים שיודעים היטב שזהו הצעד הבא, והדרמטי, של החברה ושלשם כך ימונף כספם.

יצוין כי מיד עם היוודע המעבר לשלב הבא בניסוי, קיבלה נוירלינק פניות מאלפי אנשים שיהיו בהחלט מוכנים להשתתף בניסוי, כך לפי דיווח אחרון של בלומברג.

לפי החדשות האחרונות ניכר כי מאמצי גיוס הכספים של החברה נושאים פרי וככל הנראה גם ביצרו עוד יותר את מעמדה בחזית הטכנולוגיה בתחום ממשק מוח-מחשב. 43 מיליון הדולר הנוספים שהחברה גייסה כעת צפויים להגביר את מאמצי המחקר והפיתוח השאפתניים שלה ולקדם את נוירלינק עוד יותר אל יעדיה הסופיים, שאפשר שיתבטאו בהפיכת בני האנוש למעין סייבורגים ששואבים את כל הידע שלהם מחיבור למחשבים. לא כולם מתלהבים מהכיוון הזה של החברה, אבל מסתמן שהיא בכל זאת הצליחה, כאמור, לרתום ולהזרים התלהבות בעורקיהם של המשקיעים החדשים שגייסה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים