ניסוי החדרת שתלי נוירלינק למוח יחל בקרוב במשותקים

החברה בהובלת אילון מאסק קיבלה אור ירוק מה-FDA האמריקני לנסות את הפיתוח שלה בבני אנוש עם שיתוק, עקב פגיעת עמוד שדרה או מניוון שרירים ● השבבים אמרים לאפשר למשותקים לתפעל דברים באמצעות חשיבה בלבד

שיתפו סרטון של מושתל ראשון משחק שח באמצעות מחשבה. אילון מאסק, היזם והבעלים, ונוירלינק.

נוירלינק (Neuralink) – החברה המפתחת שבבים לשתילה במוח האדם כדי לממשק אותו למחשב, ואשר נמצאת בבעלות יזם הטק המפורסם אילון מאסק – הודיעה השבוע (ג') כי קיבלה אישור מוועדת ביקורת בלתי תלויה של ה-FDA להתחיל בניסוי אנושי ראשון של השתלת השבבים שלה במוחם של משותקים. מטופלים עם שיתוק או מגבלות פיזיות בולטות היו, כזכור, קהל היעד הראשון שהחברה ציינה למוצר שלה בעבר.

מטרת המחקר, שהחל על בעלי חיים ומשך אליו ביקורת בדבר התעללות בהם ושממשיך כעת לבני אדם, היא לבחון את הבטיחות והיעילות של ממשק המוח-מחשב האלחוטי והמושתל שפיתחו מומחי נוירלינק, שאמור לאפשר לאנשים עם שיתוק לשלוט במכשירים חיצוניים באמצעות המחשבות שלהם.

חולים עם שיתוק עקב פגיעה בחוט השדרה הצווארי, או עם ניוון שרירים (ALS), הם המתאימים להשתתף בניסוי, שאושר, כאמור, בארה"ב.

"שוו בנפשכם מה היה קורה אם לסטיבן הוקינג היה את זה"

סטיבן הוקינג. צילום: BigStock

סטיבן הוקינג. צילום: BigStock

מאסק כתב באחרונה בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו: "בקרוב, החולה האנושי הראשון יקבל מכשיר נוירלינק. יש לזה פוטנציאל להחזיר לחלוטין את התנועה לגוף".

הוא הוסיף והבהיר כי "בטווח הארוך, נוירלינק מקווה למלא תפקיד בהפחתת הסיכון של AI לאנושות, על ידי שיפור התקשורת של אדם ל-AI (ואדם לאדם) במספר סדרי גודל. שוו בנפשכם מה היה קורה אם לסטיבן הוקינג היה את זה".

הוקינג, שמת ב-2018 והחמיץ את פיתוחיה של נוירלינק – הוא מדען בולט במיוחד שפעל במאה ה-20 ושסקר את התפתחות היקום מהמפץ הגדול. הוקינג חי עם ALS, מחלה נדירה הפוגעת בתאי עצב מוטוריים במוח ובחוט השדרה. הוא אובחן כחולה ALS בגיל 21 וחי עם המחלה במשך יותר מ-55 שנים, – הרבה יותר מהצפוי – אך בסבל רב, כשבשנות חייו האחרונות לא יכול היה עוד לזוז כלל. עם זאת ה-ALS לא השפיע על החושים או שרירי העיניים של הוקינג, מה שנחשב חריג במקרים של מחלה זו.

מה בעצם מפתחת נוירלינק?

נוירלינק, שהוקמה על ידי מאסק וצוות של שבעה מדענים ומהנדסים, הושקה ב-2016 ונחשפה לראשונה בפומבי במרץ 2017. שבב המוח שלה הוא למעשה ממשק מוח-מחשב (BCI) חדשני וכמעט "עתידני", שנועד לאפשר למשתמשים לשלוט במחשבים ובמכשירים אחרים באמצעות מוחם בלבד. השבב מושתל במוח ומשתמש במערך אלקטרודות זעיר כדי להקליט ולשדר אותות חשמליים מנוירונים.

השבב יכול לשמש לכמה מטרות – הראשית היא, כאמור, שליטה במחשבים ובהתקנים אחרים – המושתלים יוכלו, בתיאוריה, לשלוט במחשבים, בטלפונים חכמים ובמכשירים אחרים בעזרת המחשבה בלבד, כאמור. היכולת הזו עתידה לשמש אותם גם למשימות כמו הקלדה, משחקי וידיאו (החברה הדגימה קוף, שעליו ועל קופים כמותו היא ערכה ניסוי, משחק במחשב באמצעות חשיבה בלבד), וכן להפעלת מכונות.

בנוסף, ממשק המוח-מחשב יכול לסייע בשחזור תפקוד שאבד – השתל עשוי לשמש לשם כך אצל אנשים שחוו שיתוק עקב שבץ או פציעות אחרות. החברה הסבירה כי באמצעות זיהוי הולכה עצבית במוח ושינויה, מושתל עשוי להחזיר לעצמו את היכולת להזיז את איבריו או לדבר.

עוד נועד המכשור המתקדם, לכשיסיים את שלבי הפיתוח והניסויים עליו, לשם שיפור התפקוד הקוגניטיבי הכללי אצל אנשים בריאים, וכן לשיפור הזיכרון, המיקוד ויכולת הלמידה שלהם.

קוף שמוחו מומשק למחשב על ידי נוירלינק.

קוף שמוחו מומשק למחשב על ידי נוירלינק. צילום: מסך מיוטיוב

צעד משמעותי אבל המוצר המוגמר – עוד רחוק מאוד

ברור כי האישור שהחברה קיבלה לניסויים הקליניים שלה בבני אדם הוא צעד קדימה בעבור מאסק ונוירלינק.

האישור התקבל מהגוף החשוב ביותר בארה"ב בתחום, ה-FDA שהוא מנהל המזון והתרופות האמריקני, סוכנות פדרלית בתוך מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית שאחראית להגנה על בריאות הציבור על ידי הבטחת היעילות והבטיחות של תרופות לבני אנוש ולצרכים וטרינריים.

עם זאת חשוב לציין כי האישור מה-FDA לניסויים הקליניים של נוירלינק בבני אדם אינו מאשר שהפיתוח שלה בטוח או יעיל. הניסויים הקליניים הם שעתידים להעריך את הבטיחות והיעילות של ההמצאה החדשנית, וייתכן שיחלפו שנים רבות עד שלנוירלינק יאושר לעשות שימוש מסחרי בטכנולוגיה פורצת הדרך שלה.

העובדה הזו אמורה להרגיע מעט חששות המושמעים מאז שהחברה ומאסק חשפו את פועלם, מפני מצב שבו היכולות החדשות יאפשרו לבני האדם להתחבר למחשבים וישנו את העולם מהקצה אל הקצה באינספור דרכים שאפילו אין דרך להתנבא עליהן בינתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים