"ללא השקעה במערכות מידע, מקבלי ההחלטות בעיריות יסבלו מעיוורון"

"בלי השקעה בהן בשגרה, הרשויות לא יוכלו לתפקד כהלכה בשעת חירום", אמר קובי נח, מנמ"ר עיריית רמת גן, והסביר כיצד הטכנולוגיה מסייעת לעירייה להמשיך ולתפקד בימי המלחמה

קובי נח, מנמ"ר עיריית רמת גן.

"ללא השקעה בשגרה במערכות מידע ברשויות המקומיות, מקבלי ההחלטות בהן יסבלו מעיוורון מידע ולא יוכלו לתפקד כהלכה בשעת חירום", כך אמר קובי נח, מנמ"ר עיריית רמת גן, בראיון לאנשים ומחשבים.

הראיון עסק בתפקוד של עיריית רמת גן בזמן החירום הנוכחי ובתרומה של מערכות המידע לכך. זאת, על רקע העובדה שרמת גן סופגת בימים אלה טילים רבים.

המערכות של עיריית רמת גן

נח ציין כי "התרגולים השוטפים הרבים שנערכו אצלנו בשנים האחרונות, שהקיפו את כל האגפים, סייעו לעירייה לעבור למצב חירום בתוך שעות בודדות מרגע שהחלו להגיע הידיעות על הנעשה בדרום. התרגולים כללו גם את אגף מערכות המידע, אם כי תסריט כמו מה שמתחרש כעת לא ממש תורגל, כי איש לא חשב שעיר כמו רמת גן תהיה בטווח הירי בתדירות גבוהה כל כך, הרבה מעבר למה שידענו קודם".

הוא הוסיף כי "מיד לאחר שהבנו באותה שבת ארורה, שבה נפתחה המלחמה, שיש פה אירוע חריג ממה שאנחנו מורגלים, הגעתי לעירייה לישיבת חירום של כל מנהלי האגפים, שנערכה במרכז השירות החדש שלנו, שמשמש גם את החמ"ל העירוני. המשימה הראשונה של האגף שאני מנהל מיד לאחר תחילת האירועים הייתה בדיקת מוכנות, והאתגר היה בעיקר של כוח אדם. חלק מעובדי האגף שומרי שבת ולא ידעו כלום על מה שקורה וחלק גויסו למילואים, אלא שהיינו חייבים לעבוד במהירות וגייסנו עובדים נוספים. בנוסף, סיפקנו ציוד לאגפים השונים של העירייה, בין היתר ציוד לחפ"ק הנייד, שמגיע לאזור שבו היה האירוע ונותן את המענה הטכנולוגי לניהול, שמייעל וממקד את מוטת השליטה".

באשר לחמ"ל העירוני – שם הכניסו נח ואנשיו לפעולה כמה מערכות. אחת מהן היא דשבורד, שמחובר למערכות של משרד הבריאות, ומבוסס על BI. הדשבורד מספק מידע בחתכים שונים, כולל על מאושפזים בבתי חולים, נתוני כוח אדם, לרבות מי מעובדי העירייה מגויס למילואים, וכן כמה עובדים מגיעים למשרדי העירייה גם בימים אלה וכמה עובדים מהבית.

אחד הכלים הטכנולוגיים של עיריית רמת גן, שהוכיחו מאז תחילת המלחמה את החשיבות שלהם בזמן חירום, הוא מערכת תיק תושב, שפותחה באגף בתקופה האחרונה. "המערכת מאפשרת למקבלי ההחלטות להגיב במהירות על כל אירוע שקורה בעיר, ברמת אזור בה, ולשגר לשם את הצוותים ממש סמוך לאירוע", אמר נח. לדבריו, המערכת כוללת רכיבי GIS, שמאפשרים לצוותי ההנדסה לראות את תיקי הבנייה של כל בניין בעיר ונתונים הנדסיים אחרים.

Wi-Fi למקלטים

מיד עם תחילת המלחמה התברר לאנשי עיריית רמת גן שיש בעיית קליטה במקלטים הציבוריים, כך שהשוהים בהם לא יכולים היו להתעדכן במצב ולעדכן את בני משפחותיהם שהם בסדר. תוך כדי האירועים, אגף המחשוב של העירייה התקין Wi-Fi במקלטים. לדברי נח, "התקנת ה-Wi-Fi התאפשרה בין היתר בגלל העובדה שבעיר מותקנים עורקים של גלים מילימטריים בבתי הספר, וכעת הם הותקנו גם ב-40 המקלטים בעיר, בעזרת צוותים של סלקום".

בוט מבוסס AI שמשוחח עם מבוגרים

לדברי נח, "המלחמה המחישה שוב עד כמה הטכנולוגיה קריטית, והראתה שוב שמערכות המידע והדיגיטל מהוות את הבסיס להפעלת כל אגפי העירייה בחירום". בעיריית רמת גן הבינו את זה עוד לפני המלחמה ועם תחילתה אפשרו ייצוג עצמאי של אגף מערכות המידע בחדר המצב, שבו יש מספר קטן של נציגי אגפים ותחומי פעילות בעירייה, שמאוגדים תחת מכלולים. כיום, בפעם הראשונה, אגף מערכות המידע מהווה מכלול עצמאי, שלא מחובר לתחומי פעילות אחרים – כפי שהיה בעבר. "זה מלמד על החשיבות שהנהלת העיר וראש העירייה רואים בפעילות של האגף", אמר נח.

פעילות נוספת שנעשית באגף מערכות המידע העירוני במהלך ימי הלחימה היא טיפול באוכלוסייה המבוגרת, של בני 67 ומעלה, שאחת הבעיות המרכזיות שלהם היא הבדידות, וכל מה שהם צריכים הוא שמישהו ידבר איתם פעם ביום. "יש לנו 30 אלף תושבים בגילאים אלה", ציין נח. "מצאנו פתרון יצירתי: אל האדם המבוגר מחייג בוט מבוסס AI שנשמע אנושי לחלוטין, והמשוחח בצד השני לא יכול לזהות שזה כלי טכנולוגי, כך שמבחינתו, נציג של העירייה הוא זה שפונה אליו".

"הבוט מקיים שיחה חופשית עם אותו אזרח ותיק, בכל נושא, כאשר עיקר המשימה שלו היא לזהות מצוקות ובעיות של קשישים בודדים, שקשה לדעת עליהן בצורה אחרת", הוסיף. "מנתוני הפעילות עד כה, ב-15% מהשיחות הללו זוהו בעיות, וניווטנו אותן לטיפול המתאים באופן מיידי". הוא ציין כי שיתף את המידע על הפתרון הזה עם מנמ"רים מקבילים לו ברשויות מקומיות אחרות.

מה עם תחום החינוך?
"עיריית רמת גן רכשה במהלך המלחמה מחשבים ניידים עבור ילדים שאין להם מחשבים, והיא מספקת להם אותם במחיר עלות של 1,500 שקלים. כמו בקורונה, גם הפעם היה אתגר להשיג חומרה בגלל המלחמה, ובעזרת מטריקס, שהתגייסה למשימה, הצלחנו להשיג את המחשבים, כשהביקוש היה הרבה מעבר למה שיכולנו להציע".

ומה באשר לסייבר?
"המלחמה האיצה את היקף תקיפות הסייבר על אתר העירייה, בדומה לערים אחרות. המעבר לענן מבוסס AWS אפשר לנו גמישות והגנה טובה יותר".

לסיום אמר נח כי "אין ספק שאחד הלקחים מהמלחמה הוא שהגיע הזמן שיהיה למנמ"ר ברשות המקומית מעמד סטטוטורי, עם התקן והתקציבים הנדרשים, מאחר שכל פעולה של הרשות המקומית מבוססת, בדרך זו או אחרת, על טכנולוגיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים