מנכ"ל, הנה כמה דברים בסיסיים שכדאי לך לדעת על ה-GenAI

יש לא מעט מנכ"לים ששמעו על ChatGPT, בארד וכלי בינה מלאכותית יוצרת אחרים, אבל לא בדיוק יודעים מה הם יכולים לתרום לארגונם ● כדאי שהם יתחילו ללמוד זאת, כדי שלא יישארו מאחור

הבינה המלאכותית יוצרת תוכן, אבל גם הרבה דברים שכדאי למנכ"לים ללמוד.

הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI, או, בקיצור, GenAI), שפרצה לעולם בסוף 2022 ובתחילת 2023, מאתגרת גם את המנכ"לים ומועצות המנהלים של ארגונים. ההתפתחויות של הטכנולוגיות האלה מהירות, שלא לומר מאוד, וה-Midjourney או ה-ChatGPT של היום משוכללים הרבה יותר מהגרסאות הראשונות של הכלים הללו. גם האימוץ של הטכנולוגיות האלה היה מאוד מהיר: חמישה ימים בלבד אחרי ש-Open AI השיקה את ChatGPT, כבר היו מיליון משתמשים בכלי הזה. לשם השוואה, פייסבוק, מלכת הרשתות החברתיות, הגיעה למספר דומה של משתמשים רק אחרי 10 חודשים מהשקתה ב-2004, ונטפליקס, מלכת הסטרימינג – אחרי שלוש שנים.

הסערה של ה-GenAI לא נעלמה מעיניהם של חברי הנהלות הארגונים. מבלי שהכריזו על כך ומבלי שנערכו דיונים מסודרים, הבינה המלאכותית היוצרת כבר חדרה לארגון שלהם, והופכת יותר ויותר לשחקן משמעותי בו. זה קורה בשלל תעשיות, וענף ההיי-טק, כמובן, במרכזן.

הבינה המלאכותית היוצרת מגבירה במידה מסוימת את הלחץ בקרב הנהלות הארגונים, משום שמהר מאוד לאחר הולדתה התברר שלחלק מהמנהלים הבכירים חסר מידע בסיסי עליה: מה זה בדיוק GenAI? במה הטכנולוגיה הזאת תורמת לארגון ואילו הזדמנויות עסקיות היא מייצרת, אם בכלל? ואיך, לכל הרוחות, משתמשים ב-ChatGPT? בעקבות זאת, נוצרו בארגונים הנחיות כיצד לשלב את הבינה המלאכותית היוצרת בעבודה השוטפת שלהם. בין אם קיבלתם.ן הנחיות כאלה בארגונכם.ן או לא, תומר פוס סנדרוביץ', סמנכ"ל המוצר בנטורל אינטליג'נס, מייעץ בטור שפרסמנו היום (ג') כיצד להטמיע נכון את ה-GenAI בארגון.

איך הופכים את הבינה המלאכותית היוצרת להזדמנות עסקית?

פרסום נוסף, ולא פחות מעניין, בנושא עוסק בשלבים שבאים לפני שבכלל מתחילים להטמיע את ה-GenAI בארגון. מדובר בכתבה שפרסם באחרונה האתר אינפורמיישן וויק, שכוללת ראיונות עם אנשי עסקים, מנכ"לים ומדענים ראשיים, שכבר פועלים על מנת לייצר ערך עסקי מהטכנולוגיה הזאת. כותבי הכתבה שיתפו את המסקנות שלהם עם קוראי האתר, ואלה מובאות בתמצית בפסקאות הבאות.

העצה הבסיסית למנכ"ל שהמרואיינים לכתבה נותנים היא קודם כל להבין מה זאת הבינה המלאכותית ה-"מסורתית", שייתכן שכבר נמצאת בשימוש אפילו במשרדו, אבל הוא לא מודע לכך. בהמשך, כדאי לו ללמוד את הבינה המלאכותית היוצרת. הדוגמה המוכרת לתהליך שכזה, שעל המנכ"ל להבין, היא היכולת של ה-AI לחזות נטישת לקוחות או צפי לביקוש של מוצרים, על בסיס אנליטיקה חכמה. יש לכך ערך כספי רב. הערך המוסף של ה-GenAI הוא שניתן למקסם באמצעותה את המידע שהמנכ"ל מקבל על ידי יצירת טקסטים, בלחיצת כפתור אחת, או לשלב בנתונים אלמנטים ויזואליים של אודיו ו-וידיאו, בעזרת כמה פעולות מחשב פשוטות, שלא דורשות השכלה טכנולוגית.

הבינה המלאכותית היוצרת כבר כאן, ועם כל החששות והאתגרים האתיים והרגולטוריים שבאים איתה, היא לא הולכת לשום מקום. לכן, כדאי למנהלים בארגונים, כמו גם לעובדים ובכלל, לכולנו, להתחיל להתיידד איתה

הבסיס של הבינה המלאכותית היוצרת דומה במידה רבה לזה של הבינה המלאכותית ה-"מסורתית" – מה שמקל על חברות הטק הגדולות להיכנס לעולם ה-GenAI. שתי דוגמאות בולטות לכך הן מיקרוסופט, שהשקיעה סכומים נכבדים מאוד ב-Open AI – החברה שעומדת מאחורי ChatGPT, וגוגל, שהביאה לאוויר העולם את המתחרה, בארד.

מהראיונות שנערכו עולה מסקנה נוספת: שוק היישומים של הבינה המלאכותית מתקדם בקצב מהיר מאוד, ופותח הזדמנויות עסקיות חדשות – הן למי שמעוניינים לפתח יישומים כאלה והן לארגונים שרוצים להשתמש בהם.

דהירה לענן, בגלל יוקר התחזוקה

נכון להיום, מערכות הבינה המלאכותית היוצרת יקרות לתחזוקה, ולמרבית הארגונים לא כדאי כלכלית להיות הבעלים של אחת כזאת. זו הסיבה שגם טכנולוגיה זו דוהרת לכיוון הענן – מה שמקל על החברות לקבל יישומים שדורשים כוח חישוב חזק ביותר, ומאפשר להן לשלוט טוב יותר על ההוצאות על השימוש בה.

עוד משהו שמנהלים צריכים לדעת הוא שה-GenAI כוללת מודלים בסיסיים של למידה עמוקה. עובדה זו מאפשרת למנהלים ולבעלי תפקידים בכירים בארגון לייצר סוגים שונים של תוכן, שיכול לסייע למשימות רבות, חלקן יום יומיות. היופי הוא שהמודלים הם בסיסיים, עם ממשק משתמש נוח, וכל אחד יכול ליצור בעזרתם עולמות תוכן שמתאימים לו. זה מביא למסקנה חשובה עבור המנהלים: שעקומת הלמידה של ה-GenAI מהירה יחסית.

בנוסף, יש אתרים שמבוססים על נתונים מאסיביים ומשתמשים ב-AI, כמו רשתות חברתיות. יש גם כאלה שמשתמשים בבינה המלאכותית לצד שימוש במאגרים שלקוחים מדאטה בייסים ענקיים, כגון אלה של ויקיפדיה, אתרי ממשלה וגם כאן, אתרי מדיה חברתית. פיתוח ויישום מודלים כאלה כבר דורש מומחיות שיש רק לטאלנטים, והנהלות שדנות בנושא הבינה המלאכותית צריכות לקחת זאת בחשבון. עליהן להבין שעקומת הלמידה של המערכות האלה היא קצת יותר ארוכה ויקרה, ובעלת סיכונים רבים יותר, שצריך לנהל אותם, עקב טעויות פוטנציאליות.

השורה התחתונה: טרנד הבינה המלאכותית היוצרת נמצא יותר ויותר על השולחנות של ההנהלות – הן בלימוד הטכנולוגיה, בהכרת שרשרת הערך שלה ומה היא יכולה לתרום, והן ביישום יכולות של GenAI בעבודת הניהול והשליטה של המנהלים ברמות השונות. דבר אחד ודאי: הבינה המלאכותית היוצרת כבר כאן, ועם כל החששות והאתגרים האתיים והרגולטוריים שבאים איתה, היא לא הולכת לשום מקום. לכן, כדאי למנהלים בארגונים, כמו גם לעובדים ובכלל, לכולנו, להתחיל להתיידד איתה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים