טכנולוגיית GenAI – משיבוש לאסטרטגיה

הבינה המלאכותית היוצרת מטלטלת את חברות ההיי-טק, שמבינות שעליהן לשלב אותה בעבודה שלהן ● איך עושים זאת? תומר פוס סנדרוביץ', סמנכ"ל המוצר בנטורל אינטליג'נס, מסביר

תומר פוס סנדרוביץ', סמנכ"ל המוצר בנטורל אינטליג'נס.

חודשים די ספורים חלפו מאז שפרצו לחיינו כלי הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI, או, בקיצור, Gen AI), כמו ChatGPT, בארד, ג'אספר ו-Midjourney. ללא ספק, לבינה המלאכותית יש את אחת ההשפעות המשמעותיות ביותר על התעשייה כולה ועל האקו-סיסטם של ענף ההיי-טק בפרט. האפקט שלה כה חזק, עד שהיא משפיעה כמעט על כל תחום בחיים, ו-ודאי שעל תחומים רבים ומגוונים בעבודה – למשל תהליכי עבודה, הזדמנויות חדשות ליצירת ערך ללקוחות וסיכונים שה-Gen AI מייצרת.

שמונה-תשעה חודשים אחרי השקת הכלים השונים, חברות חזקות ומנהלים.ות מבריקים.ות מאמצים.ות את היכולות הללו, כך שיתאימו לשגרת הארגון ולתוכניות העבודה. אבל, אם אתם.ן לא שם – אל תרגישו לבד. יש הרבה מאוד חברות שעדיין לא גיבשו את תהליכי העבודה שיובילו אותן לעידן ה-Gen AI בצורה יעילה ובטוחה. נשאלת השאלה: מאיפה חברות צריכות להתחיל כדי לשלב בינה מלאכותית בעבודתן? כמו תמיד, התשובה טמונה באסטרטגיה.

אסטרטגיה צריכה להיות סיפור מובנה וברור שניתן להעביר את מהותו בקלות, לטובת העניין, בשקופית או שתיים, ושאפשר לתקשר אותו ביעילות לעובדי הארגון. אסטרטגיה ברורה עוזרת לפשט מושגים מורכבים ומעורפלים כך שיהיה קל יותר למסגר אותה לידי פעולה. התהליך של ניסוח והסכמה על אסטרטגיית Gen AI מהווה גם הזדמנות למפות, לחקור ולדון בהשלכות ובהשפעות השונות של הטכנולוגיה החדשה על הארגון ומוצריו, ובעיקר כיצד ניתן למנף את הפעילות העסקית בעזרתה.

בניית אסטרטגיה מובנית ומתוכננת בקפידה תסייע לכם.ן בהטמעת הטכנולוגיה וברתימת הארגון למהלך, ותאפשר תהליך יעיל ויסודי יותר

איך מנהלים את האסטרטגיה הנכונה לשילוב GenAI?

הבינה המלאכותית היוצרת היא הטכנולוגיה המשבשת התורנית, והשיבוש שהיא מייצרת לא נראה כאן מאז השקת הסמארטפון. לכן, ההטמעה שלה בארגון עלולה להרתיע ולהלחיץ את מי שאחראים.ות לעשות זאת. אבל, עד כמה שזה נקרא מסובך, אם עובדים עם מתודולוגיה סדורה וברורה – זה לגמרי אפשרי. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לנהל את האסטרטגיה הזו בצורה נכונה:

מפו את המצב הנוכחי של הארגון והמוצר.ים שלו
חלקנו מכירים.ות את המודל הפופולרי SWOT, שמושתת על ניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. כדי להבין מהי נקודת המוצא שלכם.ן ובאילו גורמים פנימיים וחיצוניים יש להתחשב בבניית אסטרטגיית ה-GenAI הארגונית, התחילו מביצוע ניתוח מעמיק של הארגון ומוצריו על פי מודל SWOT. לאלה מכם.ן שכבר בנו מיפוי כזה בארגון מומלץ מאוד לחזור על התהליך, תוך התמקדות בהשפעות הפוטנציאליות של הבינה המלאכותית היוצרת עליו ועל מוצריו. שכן מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

הנה דוגמה לניתוח כללי שכזה:

  • חוזקה – בפורטפוליו של הארגון קיימים מוצרים מונעי בינה מלאכותית, שה-GenAI יכולה להאיץ אותם בקלות.
  • חולשה – מחסור בעובדים בעלי זיקה לטכנולוגיה עלול להוביל לאתגר באימוץ יעיל של כלי GenAI בארגון.
  • הזדמנות – כלי בינה מלאכותית כמו ChatGPT ובארד יכולים להאיץ את הפרודוקטיביות בארגון.
  • איום – חוויית החיפוש בגוגל באמצעות שימוש בטכנולוגיית GenAI עלולה להשפיע על ערוצי שיווק (User acquisition) מרכזיים של הארגון.

עודדו את העובדים.ות להיות מאמצים.ות מוקדמים.ות של הטכנולוגיה
תנו לעובדים.ות שלכם.ן זמן לחקור את הטכנולוגיה החדשה הזו יחד עם הכלים והטכניקות החדשות. שימוש מקדים בכלי בינה מלאכותית יוצרת ישפיע משמעותית על היכולת לפתח רעיונות ליוזמות, מוצרים ופיצ'רים חדשים, ולהאיץ תהליכי עבודה. עובדים.ות שיהיו ראשונים.ות לאמץ טכנולוגיות כאלה ישמשו כסוכני שינוי, שתומכים.ות בחבריהם ובחברותיהם לעבודה ומלמדים.ות איך לשלב את ה-AI בתהליכי העבודה ובמוצרים של הארגון.

גבשו רעיונות למסגרת אסטרטגית
קבצו את הרעיונות שהציפו העובדות.ים ואת הכיוונים, ההזדמנויות והאיומים שעלו מהניתוח שערכתם.ן על פי מודל ה-SWOT לקבוצות. כל אחת מהן תשמש כתמה מרכזית בבניית האסטרטגיה. לאחר מכן, הגדירו אותן באופן ברור, ובצעו תעדוף שלהן על בסיס היקף ההשפעה והזיקה של כל אחת מהן לחזון ולאסטרטגיה הכללית של הארגון. השתדלו שלא להגיע ליותר מ-4-5 תמות מרכזיות, כדי להישאר ממוקדים.ות. אותן תמות הן המסגרת לתוכנית האסטרטגית שלכם.ן. לדוגמה, תמות אסטרטגיות יכולות להתמקד בשיפור הפרודוקטיביות והיעילות של הארגון, שיפור הצעת הערך של מוצר הליבה שלו או יצירת הצעת ערך חדשה על ידי מענה לצרכים של לקוחות ומשתמשים שלא הצלחתם.ן לפתור קודם לכן.

קבעו מטרות לכל תמה אסטרטגית
המטרות הללו לא צריכות להיות ספציפיות או קשיחות מדי, אלא עליהן לספק הכוונה לקבוצות הרלוונטיות לכל תמה. כדי להבטיח שאתם.ן לא מייצרים.ות מוצרים או פעילויות נוספות בארגון שמשתמשות ב-GenAI, רק מאחר שמדובר בעניין טרנדי, נסו לחשוב בביקורתיות בעת קבלת ההחלטות על היעדים ומדדי הביצוע. התמקדו רק במה שבאמת יביא ערך לארגון. ודאו שאתם.ן מספקים.ות ערך לבעלי עניין פנימיים בארגון, ללקוחות ולמשתמשים שלכם.ן.

בינה מלאכותית יוצרת.

בינה מלאכותית יוצרת. צילום: ShutterStock

זהו הזדמנויות ראשונות ליישום
זהו הזדמנות אחת או שתיים שניתנות ליישום בכל תמה אסטרטגית. זה יסייע לכם.ן בתקשור המסגרת האסטרטגית בתוך הארגון. לעתים, הכותרות והמדדים שהוגדרו לא ברורים מספיק, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בקונספט טכנולוגי. הראייה העתידית המציגה כיצד בכוונתנו ליישם כל תמה משמעותית לרתימת העובדות והעובדים, כמו גם הנהלת הארגון.

מצאו דרך להמחיש את האסטרטגיה הארגונית בצורה ויזואלית
נוסף על פירוט המסגרת האסטרטגית באמצעות התמות, המדדים וההזדמנויות ליישומן, ייצוג חזותי יהווה נדבך חשוב בתקשור האסטרטגיה לצוותים שלכם.ן ולשותפי.ות התפקיד. ייצוג חזותי ברור מייצר שפה משותפת, שמאפשרת לאנשים שונים לתקשר ולהציג את האסטרטגיה באופן דומה ועקבי בפורומים שונים.

הגדירו קווים מנחים לשימוש אתי בטכנולוגיית GenAI, כבר בשלב האסטרטגיה
תוכן שנוצר בעזרת כלי בינה מלאכותית יוצרת, ובאופן כללי תוצרים של AI, הולכים יד ביד עם בעיות אתיות פוטנציאליות, למשל אפליה בהתייחסות לקבוצות מסוימות, זכויות יוצרים או שימוש במידע שאינו מדויק. בעת יצירת אסטרטגיה לשילוב GenAI בארגון, עליכם.ן לדאוג גם לקווים מנחים לשימוש אחראי של עובדות ועובדי הארגון. לדוגמה, ודאו שהתוכן שנוצר על ידי הבינה המלאכותית תואם את ערכי הארגון ושומר על שקיפות עם המשתמשים והלקוחות.

לסיכום, הטמעת כלי עבודה ויכולות GenAI היא הכרח בכל ארגון, בוודאי בחברות מוצר וטכנולוגיה. זה שומר את הארגון רלוונטי – הן מבחינת יעילות ופרודוקטיביות, והן מבחינת הצעת הערך של הארגון. בניית אסטרטגיה מובנית ומתוכננת בקפידה תסייע לכם.ן בהטמעת הטכנולוגיה וברתימת הארגון למהלך, ותאפשר תהליך יעיל ויסודי יותר.

הכותב הוא סמנכ"ל המוצר בנטורל אינטליג'נס.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זוהר

    אי אפשר לקרוא בגלל השפה ה "רב מגדרית" המטופשת והמיותרת.

אירועים קרובים