בזכות ה-AI היוצרת: מקרטני ישחרר שיר חדש אחרון של הביטלס

סר פול מקרטני בן ה-80 עשה באחרונה שימוש ביכולות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית כדי ליצור שיר חדש ואחרון של הלהקה המיתולוגית שלו, של ג'ון לנון, ג'ורג' האריסון ורינגו סטאר ● השיר ישוחרר בהמשך השנה

יצר שיר חדש של הביטלס באמצעות AI. סר פול מקרטני.

הבינה המלאכותית גורמת לשיבוש ושינויים במגזרים רבים, ותעשיית המוזיקה עומדת להשתנות לחלוטין גם היא עקב כך. פול מקרטני, אחד מחברי הביטלס האגדיים שעדיין חי וממשיך לייצר מוזיקה נפלאה, הציג באחרונה שיתוף פעולה עם מפתחי בינה מלאכותית יוצרת שהוליד את מה שזוכה לכינוי "השיר האחרון של הביטלס".

הניסוי המוזיקלי החדשני הזה מיישר קו עם ההרגל המוכר של מקרטני לפרוץ גבולות ולא לוותר, כפי שהוא עצמו העיד פעם בשיחה עם הטלגרף, "אם לא הצלחתי לחבר שיר טוב, הייתי פשוט מחבר הרבה שירים רעים עד שמשהו נדלק".

הצוות שעמד מאחורי הפרויקט הייחודי השתמש באלגוריתמים של AI כדי לנתח את המנגינות, האקורדים, המילים וסגנונות השירה שהגדירו את הצליל האלמותי של הביטלס. ה-AI הוזנה בשעות רבות של הקלטות מוזיקה של הלהקה, כדי שתלמד ליצור את הצליל הבלתי נתפש של הלהקה המקורית.

בנוגע לשיר החדש, שעדיין לא שוחרר, סר מקרטני סיפר לתוכנית Today של BBC Radio 4 שהטכנולוגיה המתקדמת שימשה כדי "לחלץ" את קולו של חברו ללהקה וליצירה ג'ון לנון מ-דמו ישן, כדי שישלוב בשיר, כמו גם את נגינת הפסנתר של לנון. "רק עכשיו סיימנו את זה והשיר ישוחרר השנה", אמר מקרטני שלא גילה את שם השיר, אבל שלפי הדיווחים יקרא Now And Then.

מעניין להיזכר כי טכנולוגיה ישנה הייתה זו שסייעה לפני שנים רבות לייצר שיר אחר של הלהקה, Free as a Bird שמו, שנחשב עד כה כשיר האחרון של הביטלס ושוחרר הרבה אחרי שהלהקה התפרקה. לנון הקליט במקור דמו של השיר בביתו בשנות ה-70. לאחר מותו הטראגי מיריות מתנקש ב-8 בדצמבר 1980, חברי ההלקה האחרים, מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר התאספו ב-1995 כדי להוסיף את הקולות שלהם ל-דמו של לנון, ולהפוך את השילוב הזה לשיר ביטלס יפהפיה חדש, שנותר כמחווה לעברם המשותף.

הבינה המלאכותית שהחייתה את עפרה חזה וזוהר ארגוב

זו אינה הפעם הראשונה שמשתמשים ב-AI כדי ליצור מוזיקה, בעולם ואפילו בישראל. "כאן לעולם", הוא שיר חדש שנוצר על ידי בינה מלאכותית ו"החזיר לחיים" באחרונה שניים מהזמרים המוערכים ביותר בהיסטוריה של ישראל, עפרה חזה וזוהר ארגוב.

לצד האפשרויות הנוסטלגיות והעתידיות האינסופיות של הטכנולוגיה, השימוש בבינה המלאכותית היוצרת בתעשיית המוזיקה כבר מעורר ויכוחים רבים בנוגע לאתיקה של יישומו, ואף גרם למחלוקות סביב יצירת שירים מזויפים תוך שימוש בקולות תוצרי ה-AI שחיקו אמנים מפורסמים, כמו דרייק, קניה ווסט וריהאנה.

במקרה של שיר הביטלס שנוצר כעת, העובדה שמקרטני מעורב מעמעמת מעט את הבעייתיות הזו הכרוכה גם בנושאי זכויות יוצרים.

לפי מקרטני, העבודה על השיר החדש התבצעה בעזרתו של פיטר ג'קסון, תוך שימוש בטכנולוגיית "דה-מיקס" מבוססת בינה מלאכותית, ששימשה גם בסרט הדוקומנטרי על הביטלס וכן בהוצאה המחודשת של האלבום Revolver בשנה שעברה.

"זה דבר מאוד מעניין", אמר מקרטני בן ה-80. "זה משהו שכולנו עסוקים בו כרגע, במונחים של ניסיון להתמודד עם מה שזה אומר". הוא הודה שהוא לא מבלה זמן רב אונליין, אבל סיפר ל-BBC כי שמע על קטעי מוזיקה שיוצרו בידי בינה מלאכותית על ידי מעריצי הלהקה, בתוך שימוש בקולות של חברי הלהקה לשעבר.

"כל זה די מפחיד, אבל מרגש", אמר מקרטני שהוסיף שלמרות זאת, יש לטכנולוגיה שימושים נהדרים. "זה העתיד", קבע.

למרות ההתלות לכאורה בהצלחת העבר, המסע של מקרטני למוזיקת AI מסמן כנראה ציון דרך במפגש המתמשך בין הטכנולוגיה למוזיקה, ואולי גם מנרמל את השימוש ב-AI בתוך השענות על יצירות ותיקות. כך או כך, תוצאות מינוף היכולות החדשות של הבינה המלאכותית הג'נרטיבית על ידי אחד מהמוזיקאים הכי מיתיים שידעה האנושות חייבת להיות מרתקת. לכן, נמתין בסבלנות לתוצאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים