למה כדאי להקים קבוצה להט"בית בארגון – אתמול?

עובדים ועובדות מהקהילה הלהט"בית מתמודדים במקום העבודה עם אתגרים שרוב עמיתיהם לא נתקלים בהם ● זאת אחת הסיבות מדוע כדאי שכל ארגון יקים קבוצה ייעודית, שתקדם את הגיוון וההכללה ● מאמר לתחילת חודש הגאווה

01/06/2023 18:49
מיכל פורת, מנהלת סושיאל מדיה ומובילת אאוטפורס ישראל, קבוצת השוויון הלהט"בית בסיילספורס ישראל.

היום (ה') החל חודש הגאווה – החודש שבו חוגגת הקהילה הגאה את הזכויות וההכרה החברתית שהשיגה, ונאבקת למען אלה שעדיין אין לה, ושמתבקש שתהיינה. חלק מאותן זכויות ומאותה הכרה חברתית נמצא במקום העבודה, גם אם הוא בהיי-טק – תעשיה שבה הנוכחות של הקהילה הלהט"בית נראית יותר.

בסקר שערך אשתקד ארגון LGBTech, שעוסק בלהט"בים.ות במקומות העבודה (והתחיל מההיי-טק), 92% מהנשאלים העידו שהיותו של מקום העבודה להט"ב פרנדלי הוא שיקול בבחירתם היכן לעבוד. זה לא מפתיע – כל אחד ואחת מאתנו רוצה להרגיש בנוח עם הזהות האישית שלו.ה במקום העבודה, בין אם זה מגדר, דת, גזע או נטייה מינית. נתון עגום יותר שפורסם בסקר הוא ש-44% ממשתתפיו ספגו אמירות פוגעניות ומעליבות לגבי נטייתם המינית. זה יכול לקרות בארוחת הצהריים, בפגישת צוות או במסדרון. בדיוק בגלל זה חשוב שיהיו בכל ארגון, בהיי-טק ומחוצה לו, לא רק מודעות לקהילת הלהט"ב, לזכויותיה ולרווחתה, אלא גם קבוצה רלוונטית, שמיועדת אליה.

מן הראוי שמקום העבודה יהיה ידידותי ללהט"בים.ות. הצעדים שהארגון צריך לעשות כדי שזה יקרה הם פשוטים וקלים: זה יכול להתחיל מדגל גאווה קטן במשרד ולהגיע לקבוצה להט"בית, שזו דרך מעולה לקחת את הארגון צעד אחד קדימה בתחום השוויון והכללה

יהיו כאלה שירימו גבה למקרא מה שאני כותבת כאן. הרי ענף ההיי-טק, כאמור, די משופע בלהט"בים, מקבל אותם, וחברות רבות אף מצהירות על תמיכה בהם ומשתתפות במאבקים של הקהילה הגאה. כדי להסביר את החשיבות של הקמת קבוצת להט"בית בארגון, אין טוב מסיפור אישי. הנה זה שלי: בתור להט"בית, אני תמיד מרגישה צורך "לבדוק את המים" במקום העבודה שאני מגיעה אליו. זה אומר לזרוק באגביות את העובדה שאני להט"בית, כדי לוודא שמקבלים אותי כמו שאני, וכדי שארגיש בנוח להגיד את המילים "בת זוגי" בארוחת הצהריים, מבלי שיהיה מישהו שיתכווץ בכיסא או שיאמר משהו לא במקום.

זה קרה לי בכל מקום עבודה שהתראיינתי אליו, אבל לא רק שם, אלא גם בחיפוש דירה ובסיטואציות רבות נוספות. זו חוויה להט"בית מוכרת, שבאה מתוך הרגשה שברירת המחדל היא שלא יקבלו אותך. אבל עם השנים הבנתי שהפחד הזה שלא יקבלו אותי הוא בעיקר משהו שנמצא בתוכי, והתגובה לכך היא הרצון "לשים את זה על השולחן" בשלב מוקדם.

גיוון והכללה הם שם המשחק.

גיוון והכללה הם שם המשחק. צילום: ShutterStock

אחד הדברים שעזרו לי להרגיש בנוח במקום העבודה הנוכחי שלי, בסיילספורס, הוא העובדה שמהרגע הראשון ידעתי שיש בחברה קבוצת עובדים להט"בית. בזמן תהליך הגיוס, בשיחה עם המנהלת העתידית שלי, סיפרתי שיש לי בת זוג והיא סיפרה לי בתגובה על הקבוצה הזו, אאוטפורס, ועל הפעילויות שלה. מיד נרגעתי. בנוסף, מיד הצטרפתי אליה, השתתפתי בפעילויות וקיבלתי בה את התחושה שהכול בסדר. בהמשך הפכתי להיות מובילת הקבוצה בישראל – תפקיד שאני נושאת בו גם כיום.

מה היתרונות בקבוצה להט"בית ולמה בכלל להקים אותה?

כדי להקים קבוצה להט"בית, או, יותר נכון, כדי לשכנע את ההנהלה בנחיצותה של הקמת קבוצה להט"בית בארגון, צריך יותר מאשר חוויה אישית. כדאי להציג להנהלה את היתרונות שיש להקמת קבוצות להט"ביות בארגונים, והם רבים. הנה כמה מהם:

קידום שוויון והכללה – הקמת קבוצה להט"בית בארגון ממחישה את המחויבות שלו לגיוון, שוויון והכללה. קיום הקבוצה שולח מסר רב עוצמה הן לעובדים ולעובדות, והן למועמדים.ות הפוטנציאליים.ות לעבודה, ללקוחות ולשותפים. לראייה, חברות רבות מקדישות עמוד באתר שלהן שבו הן מצהירות על המחויבות שלהן לשוויון ומפרטות על כך – ויש לא מעט אנשים שמחפשים את זה. קבוצות להט"ביות מאותתות לטאלנט.ית הלהט"בי.ת הפוטנציאלי.ת את המסר הפשוט והחשוב: "נקבל אותך כאן כמו שאת.ה".

קבוצות להט״ביות מספקות רשת תמיכה – הן מאפשרות לעובדים ולעובדות בני.ות הקהילה הגאה להתחבר, לחלוק חוויות ולתמוך האחד בשנייה, האחת בשני. הקהילה הגאה מורכבת לא רק מלהט"בים בעצמם, אלא גם מהורים של, אחים של, דודים של ועוד. הורים עלולים להתמודד עם קשיים, ופעמים רבות מתמודדים, בעקבות יציאה מהארון של בנם או בתם, וקבוצה להט"בית במקום העבודה יכולה להיות מקור לתמיכה, מידע והכוונה. קיום רשת תמיכה כזו יכול לשפר את המורל, הרווחה והשימור של העובדים – בין אם הם להט"בים או הוריהם.

חינוך פנים ארגוני – קבוצה גאה פנים ארגונית יכולה להוות מקור להתמקדות (Focal point) עבור ההנהלה, מחלקת משאבי האנוש ומחלקת חוויית העובד, בכל מה שקשור לנושאים להט"ביים. זה אומר איתור צרכים, הבנה של האתגרים של הקהילה והקשיים שאיתם היא מתמודדת, יכולת להוביל לסדנאות, קורסים והכשרות שיהפכו את מקום העבודה למקבל יותר ומכיל יותר – לא רק עבור להט"בים, אלא עבור כל מי שערך השוויון הוא נר לרגליו, ועוד. יש בארץ לא מעט עמותות להט"ביות שמפיקות תכנים עדכניים ורלוונטיים למקומות עבודה – חושן, איגי (ארגון הנוער הגאה) ומעברים, שתומך בקהילה הטרנסג'נדרית, הן רק שלוש מהן.

חודש גאווה שמח!

חודש גאווה שמח! צילום: ShutterStock

אנחנו נמצאים כיום בתקופה שבה האקלים הפוליטי-חברתי מעורר הרבה פחד אצל קבוצות מיעוט. בזמנים כאלה, עובדים ועובדות יפנו קודם כל למקום העבודה שלהם.ן. על המעסיקים מוטלת האחריות לספק מרחב בטוח לעובדים הלהט"בים. הצהרות הן דבר חשוב בתקופות כאלה, אבל כדי להפוך את הכותרות למעשים, צריך, ובכן, לעשות. החל משלב הגיוס, ובוודאי כשהעובד.ת מתקבל.ת, מן הראוי שמקום העבודה יהיה ידידותי להומואים, לסביות, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים, א-בינאריים ושאר חלקי הקהילה הלהט"בית. הצעדים שהארגון צריך לעשות כדי שזה יקרה הם פשוטים וקלים: זה יכול להתחיל מדגל גאווה קטן במשרד ולהגיע לקבוצה להט"בית, שזו, כפי שהסברתי כאן, דרך מעולה לקחת את הארגון צעד אחד קדימה בתחום השוויון והכללה.

הכותבת היא מנהלת סושיאל מדיה ומובילת אאוטפורס ישראל, קבוצת השוויון הלהט"בית בסיילספורס ישראל.

 

 

 

 

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סמו

    למה כדאי לא להקשיב למתחסדים המדברים על הכללת ג'נדרקוויריות בארגונים מקצועיים --- ראו את התמוטטות האימפריה Bud Light

אירועים קרובים