מדוע תובע מדען מחשבים אוסטרלי גישה לביטקוין בשווי מיליארדים?

קרייג רייט - הטוען שהוא ממציא הביטקוין, סאטושי נקאמוטו - דורש ממפתחי תוכנה להחזיר לו 111,000 מטבעות ביטקוין שלטענתו בבעלותו, וששווים כיום כ-5.7 מיליארד דולר

כסף חסר נוכחות פיזית. ביטקוין. אילוסטרציה: 3DSculptor, BigStock

מדען המחשבים האוסטרלי, ד"ר קרייג רייט, הגיש באחרונה תביעה לבית המשפט העליון של לונדון נגד 16 מפתחי תוכנה, בדרישה שיאפשרו לו לאחזר את 111,000 אסימוני הביטקוין – שכעת שווים כ-5.7 מיליארד דולר – אשר לטענתו הם שלו, אך מוחזקים בכתובות דיגיטליות שאין לו מפתחות פרטיים אליהן.

בשנת 2016 נחשף רייט, יזם טכנולוגי ויועץ אבטחה ו-IT, כממציא הביטקוין, לאחר שנים של ניחושים והערכות באשר לזהותו של האדם שהביא אל העולם את הקריפטו הכי מפורסם, שהיה ידוע עד אז בכינוי סאטושי נקאמוטו. רייט הציג שלל הוכחות להיותו הממציא המסתורי, ועם זאת עד היום העניין עדיין שנוי במחלוקת.

בעת החשיפה, הראיות שעליהן התבססו Gizmodo ו-Wired, שחקרו את העניין באריכות, מתמקדות בבלוג אישי של רייט, שבו הופיע חודשים ספורים לפני שהביטקוין פרץ לראשונה לתודעת הציבור, באוגוסט 2008, פוסט בו בישר רייט כי בכוונתו להציג לעולם בקרוב שטר וירטואלי. בהודעה נוספת בבלוג, שהתפרסמה בחודש נובמבר באותה שנה, הציע רייט לקוראים המתעניינים בנושא ליצור עימו קשר ולשלוח אליו מסרים מוצפנים. המסרים שקיבל רייט נשמרו במאגר הנתונים של MIT. אחת הסיבות לקישור שנעשה בין רייט לנקאמוטו היא העובדה שבחקירה העלו הממצאים את כתובת האימייל שממנה הגיעו ההודעות למאגר הנתונים – [email protected], הדומה במיוחד לכתובת שבה משתמש אותו סאטושי נאקאמוטו – [email protected].

לפי דיווח אחרון ברויטרס, רייט טוען בתחילת 2020 כי איבד מפתחות מוצפנים עבור הביטקוין שהיה רכושו, וזאת עקב פריצה לרשת המחשבים שלו. כעת, מי שגורס שהוא יצר את הטכנולוגיה שמאחורי הקריפטו המפורסם דורש מהמפתחים לאפשר לו לאחזר את הגישה להון שבבעלותו, לטענתו.

"הלקוח שלנו תמיד טען שהוא יצר ביטקוין כדי שיפעל במסגרת החוקים הקיימים וכי במקרה של אובדן או גניבה, שבו ניתן להוכיח בעלות לגיטימית, על המפתחים מוטלת החובה להבטיח התאוששות", הצהיר בתגובה להגשת התביעה פול פרגוסון, שותף בפירמת עורכי הדין אונטייר (Ontier) המייצגת את רייט.

תגובת ההגנה: "תביעה מזויפת"

אלא שההגנה של אחד הנאשמים, מפתח ליבת ביטקוין ומהנדס תוכנה בשם פיטר טוד, טוענת כי המקרה כולו הוא "מזויף". טוד אמר כי רייט לא הוכיח את בעלותו, ומתעקש שבכל הנוגע בביטקוין לא יכולה להתקיים מה שמכונה "תפיסה שרירותית", בלי הוכחות חותכות לבעלות על הקריפטו.

"כפי שמוצג ממש במקרה זה, אם אנו מאפשרים לאנשים לקבל מטבעות שנתפסו והועברו מחדש על פי צו בית משפט, זה מסכן את המטבעות שלך בגניבה על ידי שימוש לרעה בתהליכים המועדים לטעות הללו", אמר טוד לסוכנות הידיעות רויטרס.

לפי התקשורת, רייט, שהוא יליד אוסטריה, נמצא על הספקטרום האוטיסטי. הוא נחשב כמקרה חריג בשל היותו אוטיסט שהצליח לרכוש השכלה גבוהה ולהפוך לדוקטור. רייט מתגורר כיום בבריטניה עם אשתו ושניים משלושת ילדיו, אחרי ששלטונות אוסטרליה ניסו לתפוס אותו ואת הרכוש שברשותו מכיון שברשות המסים האוסטרלית נקבע שהביטקוין כפוף לדרישות המס ככל המטבעות, וגם עליו חלה חובת תשלום על רווחי הון.

זוהי התביעה השנייה שהוגשה על ידי רייט לבית המשפט הבריטי בתוך שלושה שבועות. הוא מוסיף ומתעקש על החזרת הבעלות על ההון העצום לידיו, על אף שהמשטרה עדיין חוקרת את הפריצה שחווה לפני שנה וחצי.

בתביעה זו, כמו בקודמת, שב רייט וטוען כי מפתחים אלה הפרו את חובתם לפעול לטובת הבעלים הלגיטימיים של נכסי המסחר הדיגיטליים העולמיים. ממסמכי בית המשפט שראה רויטרס עולה כי הנאשמים בתיק הם היזמים העומדים מאחורי ארבע הרשתות Bitcoin Satoshi Vision (BSV), Bitcoin Core (BTC), Bitcoin Cash (BCH) ו-Bitcoin Cash ABC (ABC), הפועלות באירופה, ארצות הברית, ניו זילנד, אוסטרליה ויפן.

נזכיר כי הביטקוין נסק אל שיא של כל הזמנים כשהגיע כמעט לשווי 65,000 דולר ליחידה באפריל האחרון. בזמן כתיבת שורות אלו, ועל פי נתוני CoinDesk, הוא נסחר במחיר של כמעט 45,000 דולרים, וזאת שוב אחרי טלטלות גדולות בערכו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים