בגלל ה-IT: חברת הביטוח הראל במצב טוב – למרות הפסדי ענק

הראל היא דוגמה מוצלחת של טרנספורמציה דיגיטלית: למרות הפסד של יותר מחצי מיליארד שקלים ברבעון הראשון של השנה, היא בין חברות הביטוח היחידות שמכירות הפוליסות שלה עלו בתקופה זו, שחלקה נפל על משבר הקורונה ● אייל דבי מלאומי שוקי הון מסביר את המצב

הראל ביטוח ופיננסים

חברת הביטוח הראל הפסידה ברבעון הראשון של השנה בלבד יותר מחצי מיליארד שקלים. 555 מיליון, ליתר דיוק – וזה רק ברבעון אחד. אלא שניתוח לעומק של המאזן שהחברה פרסמה מוכיח שמצבה דווקא טוב, כי השקעות הענק שהיא ביצעה בטכנולוגיה, במאמץ לעבור לדיגיטליזציה מקסימלית, מניבות פירות. נראה שכ-100 העובדים שמעסיקה החברה לקידום הטרנספורמציה הדיגיטלית בה הפכו את הראל לחברת הביטוח היעילה ביותר בשוק.

אייל דבי, מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון, אמר לאנשים ומחשבים כי "לא צריכים להתרגש מההפסד הענק של הראל, שכן הוא נבע מהפסדים של החברה בשוק ההון – גם בנוסטרו (תיק ההשקעות של חברה שמנהלת כספים גם של לקוחות אחרים – גב"ז) וגם בנכסים הפיננסיים של עצמה".

"הראל לא לבד, כי כל חברות הביטוח הפסידו הרבה כסף מפעילותן בשוק ההון, מאחר שהבורסה 'חטפה' בשלושת החודשים הראשונים של השנה: כך, מדד ת"א-125 ירד בכ-31% בין ה-1 בינואר ל-22 במרץ, ובכל הרבעון הוא קטן ב-21.36% בכל הרבעון הראשון. הדבר בא לידי ביטוי במאזנים של חברות הביטוח", ציין.

אייל דבי, מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון. צילום: לי נוימן, באדיבות לאומי שוקי הון

אייל דבי, מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון. צילום: לי נוימן, באדיבות לאומי שוקי הון

בשיחה מוקדמת אמרת לי שהראל היא חברת הביטוח הכי דיגיטלית בשוק. האם זה בא לידי ביטוי בתוצאות העסקיות?
"למעמדה הדיגיטלי של הראל אין קשר להפסד ברבעון הראשון, אך ניתוח לעומק של המאזן מוכיח שההשקעות שלה בטכנולוגיה הוכיחו את עצמן – ובגדול. היא חברה יותר יעילה, יותר ממוקדת ועושה שימוש בטכנולוגיה כדי לתחם את לקוחותיה. כל אלה מאפשרים לה להציע תעריפים יותר אטרקטיביים מהפרמיות".

איך זה בא לידי ביטוי? הרי כל חברות הביטוח מבטחות מאותו מאגר אנושי ועסקי.
"ביטוח זה ניהול סיכונים. באמצעות השימוש בטכנולוגיות מתקדמות של ביג דטה, הראל מסוגלת לבנות פרופילים של אנשים בודדים וקבוצות אנשים. באמצעות טכנולוגיות מתקדמות היא מסוגלת להגיע למאגרי נתונים שונים ולקבל מהם מידע מעמיק על נכסים ועל עסקים שיש לבטח. ככל שיש לה יותר מידע, כך היא יכולה להעריך טוב יותר את הסיכונים ולקבוע פרמיה בהתאם.

זאת ועוד, גם ההוצאות התפעוליות של חברות הביטוח קובעות את תעריפי הפוליסות, ופעילות דיגיטלית של מכירת פוליסות דרך האינטרנט חוסכת סכומי כסף גדולים במערכי סוכנים ובפעולות שיווק אחרות.

אתן לך דוגמה: אם בא נהג לבקש הצעת ביטוח והחברה מסוגלת לקבל מידע כולל – על הזמן הממוצע של הנסיעות שהוא מבצע, יעדי הנסיעות וכו'… – היא יכולה לקבוע את הסיכונים בצורה הרבה יותר מדויקת, מה שבא לידי ביטוי בהצעת המחיר. זה אומר שהטכנולוגיה שהראל מפעילה, שמספקת לה גישה למאגרי מידע שונים, מתורגמת ליתרון שיווקי וליתרון בסעיף עלות ההוצאות".

דבי ציין כי "יש להשפעה הרבה של הטכנולוגיה על מחירי הפוליסות של הראל השפעה על השוק כולו. עובדה שברבעון הראשון של השנה, הראל היא בין חברות הביטוח הבודדות שהגדילו את ההכנסות ממכירת פוליסות".

אם, כפי שאתה אומר, הראל היא חברת הביטוח המוצלחת ביותר בישראל בזכות הדיגיטליזציה, מדוע חברות הביטוח האחרות לא הולכות בעקבותיה?
"כל חברות הביטוח יודעות שהן צריכות לעבור לדיגיטליזציה כדי להקטין הוצאות, ולוותר על מערכי סוכני הביטוח ועל מערכי השיווק היקרים. כולם בענף יודעים שזה דרך העתיד. אך החברות המוצלחות בתחום הן אלה שמגלות מה עליהן לעשות כדי להצליח, ומוכנות לנקוט בצעדים הדרושים ולהשקיע את הסכומים הדרושים כדי ליישם את החלטות. אני לא יודע למה חברות אחרות לא הולכות בעקבות הראל, אבל היא נקטה בצעדים הארגוניים והקצתה את המימון הדרוש כדי ליישם את החלטתה לדיגיטליזציה מקסימלית. המתחרות שלה – פחות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים