"ארגונים עוברים מהיותם מונעי נתונים למונעי תובנות"

כך אומר  רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר לחדשנות דיגיטלית ב-BDO Digital, במסגרת מפגש פורום BI&Analytics  של אנשים ומחשבים

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר לחדשנות דיגיטלית ב-BDO-Digital. צילום: ניב קנטור

"אנו עוברים כעת מארגון מונע נתונים לארגון מונע תובנות". כך אומר רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר לחדשנות דיגיטלית ב-BDO Digital, במסגרת מפגש פורום BI&Analytics של אנשים ומחשבים, שהתכנס בשבוע שעבר במרכז הכנסים של יס פלנט בראשון לציון.

"התובנה לא נמצאת בתוך הנתונים, אלא במקומות אחרים. לדוגמה, אמזון השיקה ב-2005 את שירות אמזון פריים, שבו הציעה משלוח תוך יומיים ללקוחות. כל הקמעונאים תקפו את זה ואמרו שאצלם קונים מיד. ב-2015  השיקה אמזון שירות שמאפשר לשנע את המוצר לבית הלקוח באותו יום ואפילו בתוך שעתיים בערים מרכזיות. היו להם נתונים על מה שלקוחות פריים רצו לקנות, וכתוצאה מזה תכננו אילו מוצרים סביר שהלקוחות ירצו לרכוש באספקה מיידית, וכן היכן למקם את המחסנים, כך שניתן יהיה לספק את המוצרים תוך שעתיים," הסביר הייפרמן.

"הנתונים הם הדלק, אך התובנות הם המנוע והם שימושיים רק אם ניתן לבצע משהו מהם. הפקה של תובנות מתוך נתונים זה עסק די מורכב. פרויקטים שמתחילים מזה שיש לנו נתונים ומתחילים לטחון את הנתונים כדי לקבל תובנות זו התחלה לא טובה. צריך לרשום מראש מה רוצים להשיג, למשל שיפור רווחיות של מוצר". בהמשך הציג הייפרמן כמה מודלים שמאפשרים לעשות זאת.

עדי לוי, מנהל תחומי הנתונים, התכנון והאינטגרציה העולמי בחברת נטפים, אמר, כי "כדי להפוך לארגון מוטה תובנות צריך להביא את האנשים הנכונים, לא רק  אנשי טכנולוגיה, אלא אנשים שמבינים גם בביזנס. צריך להמשיך להשקיע בתהליכים של הכשרה מתמדת. טכנולוגיה צריכה להיות פתוחה ואינטגרטיבית, והדבר החשוב מכל והמאתגר מכל הוא לחולל שינוי תרבותי בארגון. מאנשים שאומרים לדעתי, או נדמה לי, לאנשים המתבטאים על סמך הנתונים שבידיהם".

עידו ביגר, ראש אגף דאטה ואנליטיקה באל על, אמר, כי "חושבים שאל על זו חברה אחת, שעוסקת בתעופה, אבל היא גם המסעדה הגדולה ביותר בישראל – מאכילים יותר משישה מיליון נוסעים בשנה. היא גם חברת אחזקת מטוסים עבור עצמה ועבור חברות אחרות, חברת שירות ואשראי (Flycard)  ועוד. אחד הדברים הראשונים שעשיתי כשנכנסתי לתפקיד היה לחבר את הנתונים מכל המחלקות כדי להפיק תובנות. למשל, אם יש תלונה על שירות בטיסה מסוימת, נבדוק האם בלוג של הטיסה יש דיווחים על רעש, לדוגמה. נתונים הם נכס, ובחברה ותיקה כמו אל על צריך להבין שנכנסים לארגון שלא הוקם אתמול וצריך לשנות תרבות".

שי גרבר, מנהל תכנון שרשרת אספקה באלקטרה, סיפר על המסע של אלקטרה באוקיאנוס הנתונים. החברה עוסקת בייצור וייבוא מזגנים וציוד חשמל לבית ומחזיקה בשתי רשתות קמעוניות – שקם אלקטריק ומחסני חשמל. "כשהגעתי, אמרו לי העובדים שהם משתמשים בטבלאות אקסל. לא היה פורטל BI. היה צונאמי של נתונים על מלאי ועסקאות בשווי מאות מיליוני שקלים. כמעט בלתי אפשרי היה לתת תשובות. ביצענו תהליך של מעבר מגיליונות אקסל וקוביותOLAP  לכלי נתונים, שיכול לתת כיוון לחברה כמו אלקטרה. התקנו מערכות של קליק וויו, ושרת SQL, מחסן נתונים של  אורקל ותוכנת FORCAST PRO לחיזוי ביקושים. אנחנו עובדים קשה כדי להפוך מנושאת מטוסים לסירה קלה".

את הכנס הנחה מוטי סדובסקי, מנהל מכירות אזורי באינפורמטיקה ישראל והבלקן, שאמר: "אנו צריכים לדעת כיצד הופכים ארגון מכזה שמקבל החלטות על סמך תחושות בטן או  קריאה בעיתון לארגון המקבל החלטות בתבונה ומצליח".

"המידע נועד לדבר אחד –  לבצע בעזרתו פעולות. מצד אחד אנחנו מציפים את הארגון במידע, ומצד שני רוצים לזקק את זה לתובנות, והכלי שעושה את זה הכי טוב – BI ואנליטיקס. ראינו בדוגמאות כיצד ארגונים הפכו את המידע למידע שמסייע להם בתהליך קבלת ההחלטות הפקת תובנות והביצוע בפועל".

עוד השתתף במפגש אילן ששון, מנכ"ל ומייסד משותף בחברת DSGData Science Group  שנתן הרצאת מבוא לעולם ניתוח נתונים מבוסס על מדעי הנתונים.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים