לא רק הכי עשיר: ג'ף בזוס – בין המנכ"לים הגרועים בעולם

שלושה מעשרת המנהלים המדורגים כגרועים בעולם מגיעים מתעשיית ההיי-טק, זאת לפי קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית ● אל בזוס מאמזון חוברים דארה קוסרשאהי, מנכ''ל אובר, ולי קון-הי, יו"ר קבוצת סמסונג, שלחברות שלהם מאפיין אחד - הן לא שמות על זכויות עובדים ואדם

"הלכו" לו 20 מיליארד דולר מההון. ג'ף בזוס.

מייקל או'לירי, מנכ"ל ריינאייר, חברת טיסות הלואו-קוסט, זכה בתור "הבוס הגרוע ביותר בעולם". מחרה-מחזיק אחריו ג'ף בזוס, מייסד, מנכ"ל ויו"ר אמזון.

הדירוג, הלא מחמיר והבעייתי, נערך על ידי קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית, ארגון שבו חברים 207 מיליון עובדים מ-132 מדינות בעולם. שלושה מעשרת המנהלים המדורגים כגרועים בעולם הם בהיי-טק. המאפיין את כלל המדורגים הוא שלילת זכויות עובדים בסיסיות, מניעה עקבית של ניסיונות התאגדות מקצועית של העובדים, והעסקה באמצעות חוזים נצלניים.

אמזון ידועה לשמצה בתנאי ההעסקה של עובדיה. בדצמבר האחרון פורסם כי קבוצה של עובדי אמזון ממינסוטה, שכוללת פליטים סומלים החיים כיום בארה"ב, דורשת מהמעסיקה העוצמתית שלה תנאי עבודה טובים יותר, זכויות שונות ויחס הוגן יותר. העובדים יצאו להפגין ולמחות מחוץ לאחד המחסנים של הקמעונאית בעיר מגוריהם.

שלילת זכויות עובדים בסיסיות

המחסן של אמזון שוכן בעיר שאקופי במינסוטה, שהפכה למקום מגוריה של אוכלוסיית מהגרים סומלית. אמזון מעסיקה רבים מבנות ובני הקהילה הזו. המחאה היא האקט האחרון של העובדים בני הקהילה, שאומרים כי מהגרים ממזרח אפריקה מהווים רוב בכוח העבודה במחסן הענק, אך שקולם לא נשמע. קבוצה של כ-100 עובדים סומלים של אמזון ותומכיהם, מחו על מה שלטענתם הוא היעדר גיוון במנהיגות במחסן, שכר שאינו משתווה לשאר עובדי החברה שהם אמריקנים שורשיים, וכן על הדרך שבה אמזון מנהלת את פרודוקטיביות העובדים במתקן הגדול שבמינסוטה.

עובדת החברה, ח'דרה חסן, אמרה כי "מי שעומד בראש אמזון (בזוס, י.ה.) אינו יודע מי העובדים שלו או עם מה הם מתמודדים. "אנחנו לא מקבלים את מה שאנחנו צריכים מאמזון", הבהירה. חסן הצטרפה לחברה בהיותה בחודש השלישי להריונה וסיפרה כי כמעט איבדה את תינוקה כתוצאה מפגיעה בעבודה. היא התעלפה כשהרימה קופסאות במהלך עבודה ביום חם אחד, כך אמרה, והתחילה לדמם. כשפנתה למחלקת הבריאות של אמזון לסיוע, לא זכתה במה שמגיע לה כעובדת החברה – כי הייתה חדשה מדי. עוד נטען כי עובדים במשרה מלאה לא מקבלים מיד עם תחילת העסקתם את הזכות לטיפול רפואי. ההפגנה הגיעה אחרי פגישות רבות בין הנהלת אמזון למנהיגי הקהילה, שאמרו כי העובדים חוששים לאבד את עבודתם ומרגישים לא בנוח בנוגע לצורכיהם מבחינה דתית, למשל בגלל המחסור הקיים במקומות תפילה ייעודיים באמזון. בנוסף לטענתם, דרישות ההספקים של אמזון מהם גבוהות מדי – טענה שהדהדה ביתר שאת, במיוחד לנוכח לחצי העבודה בעונת החגים שהייתה לפני כמה שבועות – וכן שהחברה אינה מודאגת מפגיעות פיזיות רבות מדי של העובדים.

כלכלת החלטורה פוגעת בעובדים

עוד בדירוג הקסום נמצא דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר. בחודש שעבר אובר הפסידה בבריטניה בערעור על פסק דין שקבע כי הנהגים שלה צריכים להיות מסווגים כעובדים – ולא כקבלנים עצמאיים, ושעליהם לקבל זכויות כגון תשלום בתקופת חגים.

הקביעה הזו מהווה איום על מודל העסקת הנהגים של חברת שיתופי הנסיעות האמריקנית הבינלאומית. החברה צפויה לפנות לבית הדין הגבוה לצדק, כדי לנסות להפוך אותה על פיה – על מנת שלא תשמש דוגמה ותאיים על עסקיה בכל רחבי העולם.

בית המשפט לערעורים של הממלכה המאוחדת אישר החלטה של בית הדין לערעורים בנושאי תעסוקה, אשר דחה כבר בשנה שעברה את הערעור של אובר נגד דיון בבית המשפט נמוך יותר משנת 2016.

איגודי עובדים קידמו בברכה את ההכרזה וקבעו שהיא סוג של "מתנת חג מולד מוקדמת" לנהגי אובר, שעד כה היו מועסקים כעצמאיים ללא זכויות עובדים כלל. לדבריהם, לקביעה עתידות להיות השלכות על כלל כלכלת הגיג (Gig Economy), שמשמעותה למעשה היא "כלכלת החלטורה".

ב-2015, בראשונה, ניסו עובדי אובר להקים התאגדות שתייצג אותם מול החברה, בדרישה לקבל את זכויותיהם, המוקנות להם בחוק. הנהלת אובר התנגדה להתאגדות, וטענה כי הנהגים אינם מועסקים על ידה ועל כן אין להם זכות לדרוש ממנה שינוי בתנאי ההעסקה מולה.

מאות עובדות הפילו את עובריהן

שלישי ואחרון מתעשיית ההיי-טק נמצא לי קון-הי, יו"ר קבוצת סמסונג. בעבר הוא הורשע בהעלמת מס ומאוחר יותר קיבל חנינה מנשיא דרום קוריאה, ושב לתפקידו לאחר שנתיים של היעדרות.

כמו מפעלים רבים אחרים הפועלים במזרח, גם אלה המספקים מוצרים ורכיבים לענקית האלקטרוניקה – מצויים בתנאי עבודה קשים ונצלניים, עם תנאי עבדות, עבודת ילדים לא חוקית וחוסר יכולת של העובדים להתאגד.

במרץ השנה פרסם USA Today תחקיר ממנו עלה כי עובדות החברה שהיו בהריון חוו הפלות רבות של עוברים: "הפלות זה נורמלי בעבודה", העידו עובדים ועובדים לשעבר. עוד נכתב, כי העובדות לא זכו לטיפול רפואי הולם, וכי לצדן הועסקו בני נוער קטינים ואף ילדים. עוד עלו מאות מקרים של עובדים שלקו במחלות, חלקן סופניות, בשל העבודה במפעלי החברה בדרום קוריאה ובוויטנאם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים