הפסד לאובר בבריטניה: בית המשפט קבע שנהגיה ייחשבו כעובדים

חברת שיתופי הנסיעות תיאלץ ככל הנראה לפנות לבית המשפט העליון בבריטניה, לאחר שהפסידה בערעור מוקדם שעסק בזכויות נהגיה ושתוצאותיו קבעו כי הנהגים שלה נחשבים כעובדים מן השורה ולא כקבלנים של החברה

אובר. צילום אילוסטרציה: BigStock

חברת אובר הפסידה השבוע (ד') בבריטניה בערעור על פסק דין אשר קבע כי הנהגים שלה צריכים להיות מסווגים כעובדים ולא כקבלנים עצמאיים, ושעליהם לקבל זכויות כגון תשלום בתקופת חגים. הקביעה הזו מהווה איום על מודל העסקת הנהגים של חברת שיתופי הנסיעות האמריקנית הבינלאומית, ועומדת ככל הנראה לשלוח אותה לבית הדין הגבוה לצדק בכדי לנסות להפוך אותה על פיה על מנת שלא תשמש דוגמה ותאיים על עסקיה בכל רחבי העולם.

בית המשפט לערעורים של הממלכה המאוחדת אישר החלטה של בית הדין לערעורים בנושאי תעסוקה, אשר דחה כבר בשנה שעברה את הערעור של אובר נגד דיון בבית המשפט נמוך יותר משנת 2016.

מתנת חג מולד מוקדמת לנהגים

איגודי עובדים קידמו בברכה את ההכרזה וקבעו שהיא סוג של "מתנת חג מולד מוקדמת" לנהגי אובר, שעד כה היו מועסקים כעצמאיים ללא זכויות עובדים כלל. לדבריהם, לקביעה עתידות להיות השלכות על כלל כלכלת הגיג (Gig Economy), שמשמעותה למעשה היא "כלכלת החלטורה".

טים רושה, המזכיר הכללי של איגוד העובדים GMB, אמר בתגובה כי אובר מנסה לשלוף עוד ועוד טריקים מכובעה, אבל שפסקי הדין שבים וקובעים נחרצות נגדה.

"הם ממשיכים למשוך תשומת לב וממשיכים להפסיד", ציין רושה בסיפוק. לדבריו "אובר צריכה לקבל את פסק הדין ולהפסיק לנסות למצוא פרצות שמונעות תשלום מאנשים שעבדו בעבורו קשה ושהם זכאים לו".

בוחרים להיות חופשיים?

בתגובה בהצהרה רשמית אמרה אובר כי "הפסיקה לא התקבלה פה אחד ואינה משקפת את הסיבות מדוע הרוב המכריע של הנהגים בוחרים להשתמש ב-App Uber. קיבלנו רשות לפנות לבית המשפט העליון – וכך נעשה".

אובר הוסיפה וציינה כי "כמעט כל המוניות והנהגים הפרטיים שנשכרו היו עצמאים במשך עשרות שנים, הרבה לפני שהאפליקציה הייתה קיימת. נהגים המשתמשים ב-App Uber מרוויחים יותר מאשר 'שכר מחיה' בלונדון (מושג שמשמעותו מעל לשכר המינימום המעוגן בחוק – ג"פ) ורוצים לשמור את החופש לבחור אם, מתי והיכן הם נוסעים. אם נהגים היו מסווגים כעובדים הם היו בהכרח מאבדים חלק מהחופש והגמישות שמגיעים יחד עם היותם הבוסים של עצמם".

ג'יימס פראר, תובע מוביל בתביעה, אמר כי הוא "שמח" על החלטת בית המשפט, אך שמאוכזב מכך שהשינויים בסטאטוס הנהגים יתעכבו עוד בגלל הערעור המתוכנן של אובר לבית המשפט העליון.

פראר אמר שהוא "מוטרד מכך שיישום מעמד העובדים בעבור הנהגים מעוכב עוד יותר בזמן שאובר מבקשת עוד ערעור. זה לא יותר מאשר תכסיס ציני לעכב שינויים בלתי נמנעים במודל העסקי שלה, תוך שהיא מקדמת שיא שבירת להנפקה ראשונה לציבור בהערכת שיא של 120 מיליארדי דולרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים