ארה"ב: עובדי אמזון ממוצא סומלי מוחים על תנאי העסקתם

פליטים סומלים אמריקנים שעובדים במחסן אמזון במינסוטה דורשים תנאי עבודה טובים יותר, והתחשבות גדולה יותר בהם ובהרגלי חייהם, ויצאו לצעדה תחת הדרישה שקולם ישמע

אמזון. צילום: BigStock

קבוצה של עובדי אמזון ממינסוטה, שכוללת פליטים סומלים אשר חיים כיום בארצות הברית, דורשת מהמעסיקה העוצמתית שלה תנאי עבודה טובים יותר, זכויות שונות ויחס הוגן יותר. העובדים יצאו להפגין ולמחות בסוף השבוע האחרון מחוץ לאחד המחסנים של הקמעונאית בעיר מגוריהם.

המחסן של אמזון שוכן בעיר שאקופי במינסוטה, שהפכה למקום מגוריה של אוכלוסיית מהגרים סומלית. אמזון מעסיקה רבים מבנות ובני הקהילה הזו. המחאה העכשווית היא האקט האחרון של העובדים בני הקהילה, שאומרים כי מהגרים ממזרח אפריקה מהווים רוב בכוח העבודה במחסן הענק, אך שקולם לא נשמע.

אילהאן עומאר – פוליטיקאית אמריקנית ממוצא סומלי שהפכה ב-6 בנובמבר האחרון לסומלית האמריקנית הראשונה שנבחר לקונגרס ומייצגת בו כיום את המחוז החמישי של מינסוטה – שיבחה את המשתתפים על השמעת קולם ועל עמידתם העיקשת והאמיצה מול ההנהלה. "אנשים שיזכו לקבל את מתנות (החג – ג"פ) האלו – החבילות שאתם אורזים – צריכים לדעת שכל עובד פה לא שמח במלוא מובן המלה", אמרה עומאר כעידוד למפגינים והוסיפה: "אמזון לא תעבוד אם אתם לא תעבדו".

אמזון תגייס באופן פעיל יותר חברי קהילה

הפגנה, שהתקיימה בעיצומה של עונת החגים העמוסה, כללה קבוצה של כ-100 עובדים סומלים של אמזון ותומכיהם, שצעדו ליד מרכז ההגשמה של ענקית הקמעונות. הם מבקשים למחות על מה שלטענתם הוא היעדר גיוון במנהיגות במחסן, שכר שאינו משתווה לשאר עובדי החברה שהם אמריקנים שורשיים, וכן על הדרך שבה אמזון מנהלת את פרודוקטיביות העובדים במתקן הגדול שבמינסוטה.

לפי הנתונים שפורסמו בתקשורת, במרכז ההגשמה המדובר של אמזון במיניסוטה, ששטחו כ-80,000 מ"ר, מועסקים למעלה מ-1,500 עובדים – כ-30% מהם הינם מהגרים ממזרח אפריקה. אשלי רובינסון, דוברת החברה, הודתה כי החברה ההולכת וגדלה זקוקה ליותר מארבעה או חמישה מנהלים דוברי סומלית, והבטיחה כי אמזון תגייס באופן פעיל יותר חברי קהילה.

בהפגנה של יום ו' ניצבו עשרות שוטרים בכניסה הראשית של אמזון עד שהמחאה השלווה נסוגה לרחוב. איש לא נעצר.

בזוס – לא יודע מי העובדים שלו?

עובדת החברה, ח'דרה חסן, אמרה כי "מי שעומד בראש אמזון (ג'ף בזוס – ג"פ) אינו יודע מי העובדים שלו או עם מה הם מתמודדים איתם. אנחנו לא מקבלים את מה שאנחנו צריכים מאמזון", הבהירה. חסן הצטרפה לחברה בהיותה בחודש השלישי להריונה וסיפרה כי כמעט איבדה את תינוקה כתוצאה מפגיעה בעבודה. היא התעלפה כשהרימה קופסאות במהלך עבודה ביום חם אחד, כך אמרה, והתחילה לדמם. כאשר פנתה למחלקת הבריאות של אמזון לצורך סיוע, לטענתה לא זכתה במה שמגיע לה כעובדת החברה משום שהייתה חדשה מדי בשורות הענקית.

רובינסון, הדוברת, אמרה שאינה מודעת למקרה של חסן, אבל הבטיחה כי החברה לוקחת את הטענה ברצינות. עם זאת, היא חלקה על הטענה כי עובדים במשרה מלאה לא מקבלים מיד עם תחילת העסקתם את הזכות לטיפול רפואי. "כל אחד מקבל ביטוח בריאות מקיף מלא החל מהיום הראשון", אמרה רובינסון.

ההפגנה הגיעה אחרי פגישות רבות בין הנהלת אמזון למנהיגי הקהילה, שאמרו כי העובדים חוששים לאבד את עבודתם ומרגישים לא בנוח בנוגע לצורכיהם מבחינה דתית, למשל בגלל המחסור הקיים במקומות תפילה ייעודיים באמזון.

יצוין כי כל עובד אמזון זוכה בכל זאת, לפחות על פניו, ב-20 דקות תפילות במסגרת יום העבודה, ובתשלום. עם זאת העובדים, שרבים מהם מוסלמים, אומרים כי התנאים אינם מאפשרים לדתיים שביניהם להתפלל כפי שהם מורגלים ואמורים. בנוסף לטענתם, דרישות ההספקים של אמזון מהם גבוהות מדי – טענה שמהדהדת באחרונה  ביתר שאת, במיוחד לנוכח לחצי העבודה בעונת החגים הנוכחית – וכן שהחברה אינה מודאגת מפגיעות פיזיות רבות מדי של העובדים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים