בכירים מסכמים את השנה: יוני ארגמן, פייבר

ביקשנו מבכירים בהיי-טק הישראלי ובתעשיות נילוות להעריך את המגמות בענף בשנה האחרונה ובזו הקרובה, ולבחור את איש/ת השנה שלהם ● והפעם: יוני ארגמן, סגן נשיא בכיר לשיווק ואסטרטגיה בפייבר

יוני ארגמן, סגן נשיא בכיר לשיווק ואסטרטגיה בפייבר. צילום: יח"צ

מה היה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה?
"הרכישה של דטורמה, שהקימו רן שריג ואפי כהן, על ידי Salesforce. זוהי רכישה של חברת תוכנה כשירות (SaaS) בסכום גבוה מאוד – משהו שכמעט שלא ראינו בהיי-טק הישראלי. דטורמה היא חברת אד-טק, שעשתה את המעבר המוצלח להיות חברת מר-טק (חברה טכנולוגית בתחום השיווק), בעוד שרוב חברות האד-טק שמנסות לעשות את המעבר הזה לא מצליחות. העסקה הזאת מסמלת את הפוטנציאל הגדול של פלטפורמות שיודעות לאסוף מידע, לקטלג אותו ולהוציא ממנו תובנות שימושיות.

היו לא מעט רכישות בהיי-טק הישראלי, אך רק חלקן תרמו להתפתחות אקו-סיסטם. כמובן שהרכישה הזו מעבה את המשרדים של SalesForce בארץ ומביאה ערך רב לעובדים, למייסדים ולמשקיעים, אך יותר מזה, נראה שהיא תתרום להתפתחות של אקו-סיסטם בתחום. אני סבור שבעקבות הרכישה יתרחש מצב דומה לזה שנוצר לאחר רכישת מובילאיי: עובדי החברה יצרו פה שיתופי פעולה והשקעות משמעותיות בתעשייה, כשהם ממנפים הכח של חברה שהיא חלק מאינטל, ובמקביל הם פתחו סטארט-אפים עצמאיים שפיתחו את האקו-סיסטם של תוכנה לרכב, על רבדיו השונים.

היבט נוסף הוא סכום הרכישה – מאות מיליוני דולרים – על ידי ענקית שכזו, מה שנותן ביטחון להרבה יזמים לייצר חברות בתחום הזה, וזה דבר שמראה שהפלטפורמות של המידע יודעות לייצר ערך למייסדים ולמשקיעים. כדי לייצר אקו-סיסטם צריך לפעמים מפץ גדול, וזה מה שלדעתי יהיה עם האקו-סיסטם של פלטפורמות התוכנה כשירות מהדור החדש, בעקבות רכישת דטורמה".

מה יהיה הדבר הבולט ביותר בהיי-טק הישראלי בשנה הקרובה?
"המשקיעים, היזמים והרוכשים מתרחקים מסוגי חברות ששלטו בכיפה בחמש עד שבע השנים האחרונות, בעיקר בתחומי המובייל והאינטרנט, והולכים לכיוונים של טכנולוגיה 'עמוקה' סביב תוכנות רכב, יישומי בינה מלאכותית ופלטפורמות שמנהלות תחומי כלכלה ישנה פחות 'סקסיים' כמו לוגיסטיקה, ביטוח, רפואה וחינוך. זאת מגמה שנמשכת כבר כמה שנים והיא תימשך ביתר שאת, גם מאחר שהשוק רווי בחברות של מובייל ואינטרנט, שהטובות שבהן כבר נרכשו. החברות בתחומים הללו מציעות מוצר שהוא קומודיטי והאקזיטים, אם ישנם כאלה, נעשים לפי שווי כספי נמוך.

השוק רעב לחברות עם טכנולוגיות ייחודיות בתחומים שהם פחות טכנולוגיים, ליצירת שיבוש – במובן של שבירה, לא רק שינוי – של חוקי המשחק בשווקים מסורתיים שהיו בסטגנציה במשך שנים רבות.

במקביל, אנחנו רואים מעבר מ-Big Data לבינה מלאכותית, מעבר מאיסוף, קטלוג וניהול מידע 'נא' להפקת תובנות עמוקות שימושיות, שייצרו המלצות ספציפיות למקבלי ההחלטות. זה רובד שיתפשט לכל התחומים, עם הזמן".

מיהי חברת השנה בהיי-טק הישראלי?
"למונייד, שהקימו שי וינינגר ודניאל שרייבר, היא חברת השנה שלי. היא מהווה דוגמה מצוינת לשיבוש בתחום הביטוח האפור והמיושן. החברה משלבת בין דטה ו-AI לחוויית משתמש מודרנית ורלוונטית כדי לייצר ערך חדש בתחום, מה שעזר לה לגדול בצורה מהירה מאוד בארצות הברית, שם היא שינתה עבור עשרות אלפי בתי אב את תפיסת הביטוח ואת הדרך שבה פעל השוק עד כה. אגב, למיטב הבנתי, בדומה לדטורמה, גם כאן מדובר על יזמים ישראלים שהקימו את החברה בניו-יורק, כשהמו"פ יושב בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים