דיווח: אובר עקבה בחשאי אחרי מתחרתה, Lyft

בעזרת האפליקציה, אובר עקבה אחר הנהגים של Lyft, ידעה כמה מהם פנויים, כמה אספו נוסעים והיכן הם - וכך היא הצליחה להשיג יתרון תחרותי ● עורכי דין: לדיווח על האפליקציה הסודית עלולות להיות השלכות משפטיות חמורות על אובר

טראוויס קלאניק, מייסד ולשעבר מנכ"ל אובר. צילום: Joe Seer/BigStock

בעזרת תוכנה סודית, אובר (Uber) עקבה בחשאי אחר מתחרתה Lyft, כך על פי האתר The Information.

על פי הדיווח, בין השנים 2014-2016 חברת המוניות/שיתופי הנסיעות, המכנה עצמה חברת טכנולוגיה, השתמשה באפליקציה סודית בשם Hell, על מנת לעקוב אחר נהגים של המתחרה הגדולה ביותר שלה.

בעזרת האפליקציה, לאובר התאפשרה היכולת לעקוב אחר הנהגים של Lyft, לדעת כמה מהם פנויים, כמה אספו נוסעים והיכן הם – וכך היא הצליחה להשיג יתרון תחרותי מול Lyft. בנוסף, האפליקציה הראתה לאובר מי מעובדיה עבד גם עבור Lyft – מידע שניתן היה לנצל אותו כדי לפתות את הנהגים שלא לעבוד עבור המתחרה Lyft.

Hell פותח על ידי צוות המודיעין התחרותי של אובר, הידוע בשם "COIN". האתר ציטט מקורות אנונימיים הבקיאים בפרטי האפליקציה והשימוש שנעשה בה, וציין כי רק מעט אנשים ידעו על קיומה של התוכנה, כולל טראוויס קלניק, מנכ"ל אובר.

הפעלת שיטות עסקיות לא הוגנות

Hell נקראה בשם זה בשל היותה המקבילה לתצוגת ה-"God View" של אובר, אשר עוקבת אחר הנהגים שלה עצמה. למרות שזו האחרונה פסקה לכאורה לפעול ב-2016, עורכי דין שדיברו עם האתר שפרסם את הידיעה, אמרו כי לדיווח על האפליקציה הסודית עלולות להיות השלכות משפטיות חמורות על אובר. זאת בשל החשיפה לשני סוגי תביעות, פדרליות ומצד המדינות, בשל "הפרת חוזה" ו"הפעלת שיטות עסקיות לא הוגנות" כנגד Lyft.

מ-Lyft נמסר בתגובה כי "אנחנו בתעשייה תחרותית, אבל אם הדיווח הזה נכון, ההאשמות הללו מאד מדאיגות". אובר לא הגיבה לדיווח.

החודש פורסם כי אובר קיבלה 10 ימים לצורך חיסול עסקיה באיטליה וסגירת השירות. בית המשפט ברומא קבע כי הענקית מספקת תחרות לא הוגנת לשירותי המוניות המסורתיים.

אובר מתמודדת עם התנגדות ומחאות במדינות רבות ברחבי העולם, לנוכח ההתרחבות המהירה שלה, שפוגעת בעסקים מסורתיים מקומיים. נהגי המוניות של לונדון, למשל, יצאו למחאות כנגד השירות, שלטענתם נהנה מיתרון לא הוגן משום שהוא כפוף לתקנה פחות מחמירה ומשתמש במבנה הבינלאומי שלו בכדי לשלם פחות מס.

בתוך כך, סקר שנערך בקרב אלפי אנשים בארצות הברית בכל יום בשבוע, שעוקב אחר התפישה הציבורית של מותגים, העלה כי ליותר ויותר אמריקנים נמאס מאובר ושיותר אנשים מדווחים כי הם שוקלים מחדש את השימוש בשירות.

לא מצליחה להתקדם בחברה

בינואר השנה החל קמפיין ההחרמה כנגד אובר, שהתקיים בטוויטר (Twitter) וכונה deleteUber#. בחודש פברואר פורסם כי מהנדסת לשעבר באובר טענה כי עברה הטרדות מיניות בעת עבודתה בחברה – וכי זו טייחה את הטיפול בהן.

בפוסט שכתבה סוזן פאולר בבלוג האישי שלה, היא טוענת שכבר ביום הראשון שלה באובר היא קיבלה "הצעה" מבכיר ממנה לקיים איתו יחסי מין. היא הוסיפה ששלחה למשאבי אנוש צילומים המוכיחים את ה-"הצעה" שקיבלה, אולם ההטרדות רק גברו והיא לא הצליחה להתקדם בחברה.

במרץ השנה, המנכ"ל קלניק המשיך להתנצל על התקרית המצולמת שלו עם אחד מנהגי החברה. במייל ששלח לכל 11 אלף העובדים התנצל קלניק שוב על התנהגותו, לאחר שכבר פרסם מכתב באתר החברה.

המייל נשלח כתגובה לסרטון של שש דקות שצולם במצלמת המכונית, שבו מנהל קלניק ויכוח יצרי עם נהג בשם פאווזי קאמל לגבי התעריפים הנמוכים שמציעה החברה. "הפסדתי 97 אלף דולר בגללך, פשטתי רגל בגללך, כי אתם משנים את המדיניות בכל יום", הטיח בו הנהג, "שיניתם את כל העסק".

התגובה העיקרית של קלניק להאשמות מסתכמת במילה "בולשיט". "יש אנשים שלא לוקחים אחריות על החרא שלהם", הוסיף. "הם מאשימים כל מה שקורה בחיים שלהם על אנשים אחרים".

התקרית הגיעה בתזמון לא מוצלח עבור אובר, שמצאה עצמה במרכז כמה שערוריות, ביניהן החלטתו של קלניק להצטרף למועצת היועצים הכלכליים של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ – ובשל הביקורת הציבורית התפטר קלניק מהתפקיד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים