אובר: מוחרמת מאיטליה, שנואה באנגליה ונמאסה על האמריקנים

פעולתה של חברת שיתופי הנסיעות נאסרה בכל רחבי ארץ המגף ● בית המשפט פסק כי השירות מבוסס האפליקציה מספק תחרות לא הוגנת לנהגי המוניות במדינה ● גם במדינות אחרות, כולל במדינת המוצא שלה החברה הולכת ומאבדת את אהדת הקהל

אובר

חברת שיתופי הנסיעות הבינלאומית אובר (Uber) קיבלה עשרה ימים לצורך חיסול עסקיה באיטליה וסגירת השירות. בתגובה אמרה הענקית כי היא המומה, והודיעה כי בכוונתה לערער על פסיקת בית המשפט ברומא, שקבע כי הענקית מספקת תחרות לא הוגנת לשירותי המוניות המסורתיים.

בעקבות התביעה, שהגיש איגודי המוניות המסורתיים של איטליה, קבע בית המשפט ביום ו' האחרון כי אובר לא תוכל להשתמש באפליקציות שלה במדינה ולא תוכל לקדם או לפרסם את שירותיה, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס (Reuters).

דובר מטעם החברה אמר בתגובה: "אנחנו מזועזעים מהחלטת בית המשפט האיטלקי. אלפי נהגים מקצועיים מורשים להשתמש ב-Uber App בכדי להרוויח כסף ולספק תחבורה אמינה בלחיצת כפתור בעבור האיטלקים".

החיכוכים בין נהגי המוניות האיטלקים לחברה כבר וותיקים. הנהגים קיימו בעבר מספר שביתות במחאה על נוכחותה של אובר במדינה. לדבריהם, שירות שיתוף הנסיעות האמריקני נהנה מיתרון לא הוגן, שכן בניגוד לנהגי המוניות הרגילים, נהגי אובר יכולים לרכוש רישיונות בעיירות קטנות שבהן הם עולים פחות, ולהשתמש בהם לעבודה בערים.

נהגי מוניות בכל העולם מתקוממים

חברת אובר מתמודדת עם התנגדות ומחאות במדינות רבות ברחבי העולם, לנוכח ההתרחבות המהירה שלה שפוגעת בעסקים מסורתיים מקומיים. נהגי המוניות השחורות של לונדון, למשל, יצאו למחאות כנגד השירות, שלטענתם נהנה מיתרון לא הוגן משום שהוא כפוף לתקנה פחות מחמירה ומשתמש במבנה הבינלאומי שלו בכדי לשלם פחות מס.

בניסיון למצוא שיטה להרגעת הרוחות בבריטניה, פרסמה אובר בפברואר תכניות שהכינה בתקווה להביא סוף למלחמתה המתמשכת עם נהגי המוניות השחורים. התכנית מאפשרת לנהגי מוניות מסורתיות כהי עור להזמין את הנסיעות שלהם דרך היישום, וזאת מבלי לשלם לחברה. החברה אומרת כי היא יכולה "לדור בכפיפה אחת" עם נהגי מוניות מסורתיים בלונדון, אבל היא עדיין טוענת כי נהגי מוניות שחורים צריכים להצטייד במכוניות חדשות וכי הנסיעה במונית צריכה להיות זולה יותר.

מאבדת מעט מעניין הציבור בארה"ב

בתוך כך, ממצאי סקר שפרסם Quartz, ושנערך על ידי YouGov BrandIndex – חברת מחקר שוק שסקרה 4,800 אנשים בארה"ב בכל יום בשבוע, בכדי לעקוב אחר התפישה הציבורית של יותר מ-1,500 מותגים, בסקר שמודד את מה שמכונה "שיקולי רכישה" בקרב משתמשים – מגלים כי ליותר ויותר אמריקנים נמאס מאובר ושיותר אנשים מדווחים כי הם שוקלים מחדש את השימוש בשירות.

רק 13.9 אחוזים מהצרכנים בארה"ב אומרים שייקחו בחשבון את שירותיה של אובר בפעם הבאה שיידרשו לנסיעה, כך מעידים נתוני הסקר. הנתונים נמוכים מאלו שנמצאו בנוגע לאובר בחודש נובמבר האחרון, ושעמדו על 18.3 אחוזי עניין בשימוש בשירותי הענקית.

במקביל נמצא כי המתחרה של אובר, חברת Lyft, זינקה משמעותי בדירוג של YouGov. נכון ל-5 באפריל רק 9.6 אחוזים מהצרכנים בארה"ב אמרו שישקלו שימוש בשירותיה של Lyft בפעם הבאה שיצטרכו תחבורה, וזאת לעומת 5.6 אחוזים בספטמבר 2016.

הירידה – בגלל שינויים בהגדרות הפרטיות?

יש לציין כי על פי הנתונים של YouGov, הירידה של אובר החלה בחודש נובמבר, ולא בינואר לאחר קמפיין ההחרמה כנגדה – שהתקיים בטוויטר (Twitter) וכונה deleteUber# –  ולא בחודש פברואר, בעקבות הטענות של הטרדה מינית שפרסמה מהנדסת החברה לשעבר.

אם לשפוט על פי המגמה לירידה קלה בפופולריות שלה, ייתכן שנפילתה זו של אובר קשורה בכלל לשינויים שבוצעו בהגדרות הפרטיות של האפליקציה שלה בנובמבר. באותו זמן החלה הענקית לצבור ביקורות ברמת כוכב אחד בחנות האפליקציות של iOS, כאשר מבקרים רבים התלוננו שהאפליקציה המתחדשת ביקשה גישה מתמשכת לשירותי מעקב המיקום, לא רק כאשר היא הייתה בשימוש.

מה שברור הוא שהנתונים של YouGov, כמו גם הבעיות באיטליה ובאנגליה, ובעוד מקומות רבים, מהווים עוד אינדיקציה לחיבתו המתדלדלת והולכת של הציבור כלפי החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים