העקרונות שיבטיחו את הצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית

לחשוב בגדול, לתכנן את המסע, להתחיל בקטן ולהתקדם במהירות

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital.

העולם משתנה במהירות, ואחד הכוחות הגורמים לשינויים הוא הכוח הדיגיטלי, שהביא לגל אדיר של חדשנות, מודלים עסקיים חדשים וצורות חדשות לעשיית עסקים. קיימת הסכמה רחבה, שאחד האתגרים העיקריים של כל הנהלה הוא להוביל את התאמת הארגון לעידן הדיגיטלי, תהליך הנקרא טרנספורמציה דיגיטלית, ומתייחס למכלול השינויים שעל הארגון לבצע כדי להצליח. כמו שנאמר "לא ניתן לעצור את הגלים, לכן מומלץ ללמוד לגלוש עליהם". הטרנספורמציה הדיגיטלית היא התהליך שבו הארגון לומד לגלוש על הגלים הדיגיטליים הבלתי פוסקים ולהתמודד עם סיכוני השיבוש.

אין שני תהליכי טרנספורמציה זהים או אפילו דומים – זהו תהליך ייחודי ושונה בכל ארגון. אין "העתק והדבק". כל ארגון הוא ייחודי. דבר אחד אינו מוטל בספק – הטרנספורמציה הדיגיטלית היא תהליך חשוב בהכנת הארגון לעתיד ויכולה לקבוע במידה רבה את גורלו. מטרת מאמר זה להציג כמה עקרונות גנריים, שיישומם יכול להבטיח את הצלחת המסע הדיגיטלי, עקרונות העוברים כחוט השני ונכונים לכל הארגונים – גדולים, בינוניים וקטנים, ציבוריים, ממשלתיים, מלכ"רים, מקומיים ובינלאומיים.

עקרונות להצלחת המסע הדיגיטלי

נסקור בקצרה מספר עקרונות להצלחת המסע הדיגיטלי. הרחבות והעמקה ניתן למצוא במאמרים קודמים וכן בספר "עושים דיגיטל" שכתבתי יחד עם פרופ' ישע סיון.

שלב א': לחשוב בגדול התהליך חייב להתחיל בהגדרת הצורך, החזון ומטרות המסע. ארגון חייב להגדיר לעצמו את הרציונל (Why) לביצוע התהליך. על ההנהלה לחדד את הרציונל מדוע על הארגון לצאת למסע של שינוי משמעותי, הדורש תשומת לב ניהולית ומשאבים, וכפי הנראה גם יתקל במתנגדים מבית. על הארגון להקדיש זמן להגדרת העתיד, למרות האתגר לנסות ולנבא עתיד בסביבה כאוטית ומשתנה במהירות. אם ההנהלה לא מצליחה להסכים על עתיד, כיצד היא תדע לנווט את המסע לעבר עתיד זה? מתוך הסכמה על העתיד, עליה לחזור להווה ולתכנן כיצד לנוע קדימה אל עבר העתיד (גישה הנקראת Future-Back to Create Growth Strategy ומוסברת בספר שנכתב על ידי אנשי חברת אינוסייט).  מעבר להגדרת החזון והעתיד, חשוב לרתום את ההנהלה וליצור הסכמה ומחויבות לתהליך מצד כל המנהלים. חשוב לפתח את האוריינות הדיגיטלית של ההנהלה להבנת השפה הדיגיטלית, המודלים העסקיים האפשריים, מהי המתודולוגיה לטרנספורמציה, לבחון את רמת הבגרות של הארגון ועוד. בסיום שלב זה על ההנהלה להגדיר את מודל המשילות ולקבוע מי יוביל את המסע הדיגיטלי.

שלב ב': תכנון – חשוב לתכנן את מפת הדרכים של המסע לפני תחילתו. זהו שלב ה-What: מה הם המיזמים שהארגון מבקש לקדם, מהי העלות והתועלת שלהם, מהן העדיפויות ומה סדר ביצוע המיזמים. לצורך תעדוף המיזמים מומלץ להשתמש במטריצת תעדוף – הציר האנכי מתייחס לדרגת הישימות ומורכבות המימוש, והציר האופקי מתייחס לערך העסקי הצפוי ממימוש המיזם. ארבעת הרביעים (קטגוריות) המתקבלים הם:

רביע 1 – ניצחונות מהירים: מיזמים בעלי ערך עסקי נמוך ודרגת מימוש גבוהה (בעלי סיכויי מימוש טובים). למרות האטרקטיביות הנמוכה יחסית, רצוי לבצע מיזמים להשגת ניצחונות מהירים ומומנטום של התהליך.

רביע 2 – לא לבצע (Kill Zone): מיזמים בעלי ערך עסקי נמוך ודרגת מימוש נמוכה יחסית (סיכויי הצלחה נמוכים). מומלץ לא לבצעם.

רביע 3 – מיזמים מאתגרים (Moonshots):  מיזמים בעלי ערך עסקי גבוה ורמת מימוש נמוכה (סיכויי הצלחה נמוכים). מיזמים אלה מחייבים יישום טכנולוגיות חדשניות ומשבשות, כניסה לשווקים ומוצרים חדשים, מודלים עסקיים חדשים, הרחבת האקוסיסטם ועוד. מיזמים אלה מחייבים שיתופי פעולה עם מעבדות חדשנות ושותפים עסקיים חדשים, כמו חברות סטארט-אפ. אלה מיזמי חקירה, ומומלץ לבחון מימוש מיזמים אלה בזהירות.

רביע 4 – מיזמים ארגוניים: מיזמים בעל פוטנציאל ערך רב עם רמת מימוש גבוהה (סיכויי הצלחה סבירים). למשל, יישום מערכות מידע ארגוניות חדשות כמו מערכות ERP, CRM, ניהול שרשרת אספקה, יישום מערכת אנליטית מבוססת ביג דטה וכד'. מיזמים אלה משמרים את המודל העסקי הקיים תוך מיצויו ושיפורו, מיזמים מסוג ניצול.

אחד התוצרים החשובים של שלב התכנון הוא ההחלטה על סדר ביצוע המיזמים על ציר הזמן. מפת הדרכים הדיגיטלית מציגה כיצד להביא את הארגון לכך שיהיה מוכן לעתיד. מאחר שלא ניתן לבצע את כל המיזמים בבד אחת, יש להחליט אילו מהמיזמים יבוצעו בשנים הקרובות. השיקולים לגיבוש מפת הדרכים יכולים להיות: חשיבות המיזם מבחינת הערך ללקוחות ולארגון, התמודדות עם תחרות, שיקולי תקציב ומשאבים, יכולת גיוס משאבי אנוש, סדר המימוש הנדרש ועוד. מפת הדרכים היא תוצר בעל חשיבות רבה, ולכן יש להציגו ולקבל את אישור ההנהלה.

שלב ג': להתחיל בקטן – מומלץ להתחיל את מימוש המיזמים (הנקרא גם How) במיזמים קטנים יחסית, עם סיכויי הצלחה גבוהים. לא מומלץ להתחיל עם המיזמים הגדולים והמסוכנים ביותר (Moonshot). ניצחונות מהירים בשלבים הראשונים יכולים לקבוע את הטון ויגבירו את סיכויי ההצלחה. כישלון של מיזם בתחילת המסע יכול להוריד את המוטיבציה של הארגון ולהביא לעצירת המסע.

שלב ג' התקדמות מהירה – עם השלמת כמה ניצחונות מהירים, מומלץ לנוע במהירות ולקדם מיזמים נוספים כדי להביא את התועלת העסקית לארגון. אלה מיזמים מורכבים יותר ומסוכנים יותר, אבל מהווים חלק חשוב בהכנת הארגון לעתיד. התקדמות איטית וזהירה מדי בשלב זה עלולה להיות הרת גורל – הופעת מתחרים חדשים, הופעת מודלים עסקיים חדשים, התיישנות של טכנולוגיות ועוד.

סיכום

העקרונות שהוצגו צריכים לשמש בסיס למסע הדיגיטלי. מומלץ לגבש את מפת הדרכים הדיגיטלית. העקרונות שהוצגו יכולים להגדיל את סיכויי ההצלחה של המסע החשוב הזה.

 

 הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים