"הדרך לתיקון הפערים בהיי-טק: זמן, נחישות ובעיקר מודעות"

"חשוב לכוון אותן לשאוף להגיע גבוה, לבחור להוביל", אמרה אפרת נקיבלי, סמנכ"לית השיווק של פריוריטי

אפרת נקיבלי, סמנכ"לית השיווק של פריוריטי. צילום: יח"צ

שמי: אפרת נקיבלי.
תפקידי: סמנכ"לית השיווק של פריוריטי (Priority Software).
ותק בתפקיד: שלוש שנים.
תפקידים קודמים: עוסקת כ-20 שנים בקשת רחבה של תפקידים בתחום השיווק, כולל הובלת אסטרטגיה שיווקית, ניהול המוצר ומכירות, בחברות דוגמת Pontis, קומברס ו-Schema.
השכלה: תואר BSc בהנדסת תעשייה וניהול ותואר MSc בחקר ביצועים ומערכות מידע – שניהם מהטכניון.
משפחה: נשואה + 2.

האם יש או הייתה לך רול מודל אישה בהיי-טק?
"לא. עליי לציין שבצעירותי לא ייחסתי חשיבות לנוכחות של רול מודל שהיא אישה. האמנתי שאין הבדל בין גברים לנשים ולכן, לא הרגשתי שיש בכך צורך. האמנתי שיש לי את היכולת לפלס את הדרך שלי בדרכי שלי, בלי קשר למגדר.

יחד עם זאת, בראייה לאחור אני יודעת להבחין שבתחילת דרכי לא פגשתי הרבה נשים בתפקידים משמעותיים בהיי-טק. בהקשר זה, אני שמחה לומר כי המאזן משתנה – לא מספיק מהר, אבל בהחלט יש יותר נשים, בדגש על התפקידים הבכירים ועל תפקידים טכנולוגיים. מי שמחפשת כיום רול מודל אישה בכירה תמצא יותר בקלות מבעבר. אני רואה זאת בכל הענף וגם ספציפית בחברה בה אני עובדת".

מה הביא אותך להיי-טק?
"עניין ואתגר. די בתחילת דרכי המקצועית פגשתי בהצעות לתפקידים מאוד מאתגרים ומעניינים, בשווקים בינלאומיים. ומה יותר מושך לבחור או בחורה צעירים שרק סיימו את הלימודים מאשר הזדמנות לעבוד בסביבה 'נוצצת', בעבודה מעניינת, לטייל בעולם – וכל זאת בתנאי תגמול מצוינים? נשארתי הודות לאתגר, ההנאה שבעבודה בעולם של חדשנות טכנולוגית, אתגרים של ניהול ופיתוח מוצרים חדשים וחדירה לשווקים חדשים, לצד עבודה עם אנשים איכותיים ומעניינים. כיום, נראה לי ברור מאליו שזה מה שאני עושה. זה המקצוע שלי".

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה?
"אפליה היא מילה קשה. אין הדרה מכוונת, אבל יש אי שוויון מובנה, שנובע מתפישות עולם שמוטמעות אצל גברים ונשים כאחד. לא מדובר במאפיין ייחודי לתעשיית ההיי-טק. מעבר לפערים בשכר, לנשים יותר קשה, כנראה בכל מקום, להגיע לתפקידי מפתח בארגונים ולוקח להן הרבה יותר זמן מאשר לעמיתיהן הגברים עד שהן מקבלות קידום. ייתכן שחלק מהבעיה נובע מהנשים עצמן, שלוקח להן יותר זמן עד שהן מרגישות מספיק בטוחות כדי לבקש את הקידום (או העלאת השכר). התוצאה היא שיש פחות נשים במקום של קבלת ההחלטות, וזה כמובן רק מאט את קצב השינוי.

לצערי הרב, גם כיום, כאשר פוגשים בפעם הראשונה גבר ואישה מארגון מסוים, רוב האנשים יניחו שהגבר הוא הבכיר מביניהם".

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה, על רקע היותך אישה?
"אני שבעת רצון ממסלול הקריירה שלי וממשיכה להאמין במקצועיות ללא פשרות, בעבודה קשה ובנחישות".

אחוז הנשים בהיי-טק ובסטארט-אפים נמוך משל הגברים. כיצד ניתן לתקן את המצב?
"אני מכירה את הנתונים הללו, אולם ניתן בהחלט לראות שינוי ביחס למה שראינו בעבר. פריוריטי היא אחת הדוגמאות הטובות ביותר שאני מכירה לכך. יש לנו המון נשים לכל רוחב החברה – גם בתפקידים טכנולוגיים וגם בתפקידי ניהול. שיעור הנשים בהנהלת החברה מגיע ל-40% ואני גאה על כך מאוד.

ברור לי שזה לא המצב במרבית החברות. על מנת לתקן את זה צריך זמן, נחישות ובעיקר מודעות. זה מתחיל בחינוך בגיל צעיר, המקום אליו מכוונים אותנו מילדות, המקצוע שבנות לומדות ואחר כך הבחירות שלהן – לא רק של איזה מקצוע ללמוד ובמה לעסוק, אלא בשאיפות לתפקידים. חשוב לכוון אותן לשאוף להגיע גבוה, לבחור להוביל.

במסגרת Women Founders Forum, בו אני משמשת כמנטורית, הציגו באחרונה תופעה – נשים, גם כשהן מייסדות של חברות, נוטות לתפוס את המקום השני בהיררכיה הארגונית והרבה פעמים נותנות למישהו אחר, גבר, להוביל ולנהל את החברה. זה משהו שחייב להשתנות – כאמור, במידה רבה באמצעות חינוך והסברה".

האם יש יתרון כלשהו לחברות בהעסקת נשים?
"השיקול החשוב ביותר כשבוחרים את מי להעסיק הוא המקצועיות. אני בעד להעסיק אנשים מקצועיים ומחויבים. יחד עם זאת, אני בהחלט רואה יתרון בגיוון מגדרי. לעתים קרובות, נשים וגברים נבדלים בגישה שלהם ובנקודת ההשקפה על דברים. ככל שחברה תהיה מגוונת יותר ותיתן מקום למנעד רחב יותר בקבלת החלטות, היא תזכה לקבל תמונה יותר מאוזנת של המציאות ולהגיע להחלטות טובות יותר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נעמי

    וואוו אפרת כתבה מצוינת ומעניינת. אני בעד "הפליה מתקנת" לנשים!! להיות אישה, אמא ולפתח קריירה זה בהחלט אתגר שאנחנו מתמודדות איתו על בסיס יומי. ונכון שאשה יכולה לעשות כמה דברים בו זמנית אבל אנחנו עדיין בני אדם :)

אירועים קרובים