ארה"ב: כתבי אישום נגד גורמים רוסיים בחשד להתערבות בבחירות

המשנה לתובע הכללי הודיע בסוף השבוע על הגשת כתבי אישום כנגד 13 אזרחים רוסים המועסקים ותומכים בסוכנות מחקר האינטרנט - חוות טרולים רוסית שעסקה בהפעלת פרויקט וקמפיין אינטרנטי רב-זרועות אשר נועד להפריע ולשבש את תוצאות הבחירות האמריקניות

בית הדין לנס: למרות טענותייך, ההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי החברה. צילום אילוסטרציה: JanPietruszka/BigStock

הוועדה המיוחדת שחקרה את התערבות הרוסים בבחירות לנשיאות בשנת 2016, הודיעה ביום ו' על תביעה שהגישה כנגד חוות הטרולים הרוסית, המכונה סוכנות מחקר האינטרנט, ה-IRA (ר"ת Internet Research Agency), תריסר מעובדיה ותומכיה הפיננסיים. זהו כתב האישום הראשון שהוגש נגד הרוסים שמעורבים, לכאורה, בפרשיה.

כתב האישום מספק תיאור מפורט של ה-"פעולות המשפיעות" של רוסיה במהלך הבחירות, וטוען כי הקושרים הרוסיים ביקשו לתאם את מאמציהם עם מקורבי הקמפיין של דונלד טראמפ. לפי האשמות, אחדים מהנאשמים ביקרו בארצות הברית וקיימו מגעים עם אזרחים, שזהותם לא נחשפה.

ההתפתחות הנוכחית מגלמת נזק פוטנציאלי לנשיא טראמפ, כיוון שהיא יכולה לשמש את מתנגדיו הרבים לצורך חיזוק טענותיהם שבחירתו לתפקיד אינה לגיטימית ולסתירת התעקשותו שהעיסוק בהתערבות רוסית בבחירות 2016 הייתה רק קנוניה דמוקרטית כנגדו.

בתגובה להודעה צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר (Twitter): "רוסיה החלה את הקמפיין האנטי-אמריקני שלה ב-2014, הרבה לפני שהכרזתי שארוץ לנשיאות. תוצאות הבחירות לא הושפעו. קמפיין טראמפ לא עשה שום דבר רע – שום קנוניה"!

כתבי האישום הוכנו בפיקוחו של רוברט מולר, התובע המיוחד לחקירת קשרים פוטנציאליים בין מטה הבחירות של טראמפ לגורמים רוסיים.

IRA – קמפיין עיקש לשיבוש תוצאות הבחירות

כתב האישום, שנמסר על ידי חבר מושבעים פדרלי בוושינגטון, טוען כי ה-IRA, שבסיסה בפטרבורג ואשר קשורה לקרמלין, ניהלה קמפיין עיקש ונחוש שמטרתו להשפיע על הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובת הנשיא הנבחר.

בנוסף תבעו האמריקנים גם את מי שנחשב לאחד המממנים של ה-IRA, איש העסקים הרוסי יבגני פריגוזין, ושתי חברות שבהן הוא שולט. בכתב האישום נכתב כי פריגוזין ועסקיו סיפקו "כספים משמעותיים" לפעולות של סוכנות מחקר האינטרנט בכדי לשבש את תוצאות והתנהלות הבחירות בארצות הברית.

המשנה לתובע הכללי של ארצות הברית, רוד רוזנשטיין, אמר כי הקושרים הרוסים ביקשו "לקדם את המחלוקת החברתית בארצות הברית ולערער את אמון הציבור בדמוקרטיה".

"אסור לנו לאפשר להם להצליח", אמר רוזנשטיין במסיבת עיתונאים בוושינגטון.

לדברי רוזנשטיין, הקונספירציה היא חלק מפעולה רחבה יותר בשם פרויקט Lakhta. פרויקט זה כלל, לדבריו, "רכיבים מרובים, חלקם מערבים קהלים מקומיים בתוך הפדרציה הרוסית, ואחרים בתוך מיקוד בקהלים זרים במספר מדינות".

כתב האישום גורס כי כל הנאשמים לקחו חלק במזימה אחת שמטרתה להונות את ארצות הברית. חלק מהנאשמים נחשדים למעשה כהאקרים – שלושה מהם השתתפו במזימה לבצע הונאה בנקאית וחמישה מהם בגנבת זהויות מחמירה.

אף אחד מהנתבעים הנאשמים בכתב האישום לא נמצא במעצר, כך על פי דובר לשכת היועץ המשפטי. לארצות הברית ולרוסיה אין הסכם הסגרה, ולכן אין זה סביר כי הנאשמים יעמדו לדין בארצות הברית.

פרטי כתב האישום

בכתב האישום נכתב כי הקמפיין הרוסי שמטרתו "להתערב בבחירות בארצות הברית ובמערכת הפוליטית של ארצות הברית" החל כבר ב-2014 ותפס תאוצה עם פתיחת קמפיין הבחירות ב-2016.

כתב האישום מפרט שבתחילה הציגו הפעילים הרוסים "מידע גנאי" על מספר מועמדים לנשיאות, אבל גורס כי עד תחילת שנת 2016, המבצע החל לתמוך במסע הבחירות לנשיאות של טראמפ ולבוז ולחבל בקמפיין של המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון.

עוד נכתב כי בהסתמך על זהויות אמריקניות מזויפות, פעלו הרוסים עם אנשי קמפיין של טראמפ, ועם פעילים פוליטיים אחרים, "בכדי לתאם פעולות פוליטיות". כתב האישום מתאר כיצד פעילי רוסיה השתמשו בתחבולות, בזהויות גנובות ובשיטות אחרות בכדי לערוך עצרות פוליטיות, לקנות מודעות בפלטפורמות המדיה החברתית, ולשלם לאמריקנים תמימים בכדי "לקדם או לזלזל במועמדים".

בכדי למנוע זיהוי על ידי רשויות אכיפת החוק של ארצות הברית, הפעילים הרוסיים השתמשו ברשתות מחשבים הממוקמות בארצות הברית, כך על פי כתב האישום. הם עשו שימוש ברשתות חברתיות, באמצעות חשבונות מזויפים, והפיצו פרסומות וחדשות מזויפות שמטרתן הייתה שיבוש דעת הקהל האמריקני ושינוי דפוס הבחירות שלו.

"קבוצות ודפים אלו, אשר התייחסו לנושאים פוליטיים וחברתיים בארצות הברית, טענו באופן מטעה כי הם נשלטים על ידי פעילים בארצות הברית, כאשר למעשה, הם נשלטו על ידי הנאשמים", קובע כתב האישום.

טקטיקות המדיה החברתית

השימוש בפייסבוק כזירה להשפעה פוליטית מאסיבית נחשף כבר לפני כמה חודשים. בעדות שהגישה לוועדת משנה של הסנאט הודתה פייסבוק כי בשבועות שקדמו לבחירות, באוקטובר 2016, היא סגרה 5.8 מיליון חשבונות מזויפים בארצות הברית. עוד נמסר כי החברה גילתה שכ-126 מיליון אנשים יכולים היו להיחשף לפוסטים של סוכנות מחקר האינטרנט במשך שלוש שנים תמימות.

אם לספק כמה דוגמאות יותר ספציפיות לאופן ההתנהלות במדיה החברתית – על פי כתב האישום, הרוסים יצרו כתובת דוא"ל, [email protected], כדי להתיימר להיות אזרח אמריקני במטרה לשלוח הודעות לעיתונות בחודש יוני 2016 בהקשר לעצרת "צועדים למען טראמפ" לאמצעי התקשורת בניו יורק.

הנאשמים השתמשו לכאורה בחשבון פייסבוק (Facebook) של אדם פיקטיבי בשם מאט סקייבר, שהתחזה בכדי לשמש כמגייס תומכים לעצרת, ואפילו הציע כסף בכדי להדפיס כרזות ולקנות מגאפון לאירוע.

אבל הדברים לא הוגבלו לקידומו של טרמפ. אותם גורמים גם רכשו, לכאורה, מודעות בפייסבוק בכדי לקדם את "תמכו בהילרי. להצילו את המוסלמים האמריקנים", וזאת בכדי לטעון שקלינטון תמכה בחוק האיסלמי, טיעון שעשוי לקדם את טראמפ על פניה בהתמודדות מול אזרחים החרדים להשתלטות זרים על המדינה.

הסיפור של חשבון טוויטר TEN_GOP@

השימוש ברשתות החברתיות לצורך התחזות והשפעה על הבחירות היה גורף ולא עצר רק בפייסבוק.

כך למשל, חשבון טוויטר (Twitter) שלכאורה נשלט על ידי GOP (ר"ת Grand Old Party), ארגון המקושר למפלגה הרפובליקנית, הוזכר אף הוא בכתב האישום שהוגש ביום ו'. חשבון הטוויטר TEN_GOP@, אשר כונה Tennessee GOP, טען באופן מטעה כי הוא נשלט על ידי הגוף הפוליטי מטנסי. אלא שהחשבון היה בשליטתה של ה-IRA, כך לפי כתב האישום. חשבון זה צבר כ-100 אלף עוקבים. הוא הוסר על ידי טוויטר באוגוסט 2017, לאחר שהמפלגה הרפובליקנית בטנסי הגישה שלוש תלונות להנהלת הרשת החברתית המצייצת.

מייקל סאליבן, מנכ"ל המפלגה, אמר כי שתי התלונות הראשונות, שהוגשו בספטמבר 2016 ובמרץ 2017, נדחו. כשהמפלגה הגישה תלונה שלישית באוגוסט, הם לא קיבלו תשובה מטוויטר, אך החשבון נעלם כעבור כמה ימים.

חיפוש בארכיוני האינטרנט באמצעות Wayback Machine חשף את העובדה כי החשבון הצטרף לטוויטר בנובמבר 2015 והציג את דגל וחותם מדינת טנסי כתמונת הפרופיל שלו. בביוגרפיה נכתב כי מדובר בחשבון "טוויטר רשמי של הרפובליקנים של טנסי". לאחר הבחירות, הביוגרפיה השתנתה ל-"חשבון טוויטר לא רשמי של הרפובליקנים של טנסי", המכסה חדשות חמות, פוליטיקה לאומית, מדיניות חוץ ועוד".

ציוצים מהחשבון המסוים הזה כללו למשל טוויט שפורסם ב-17 בנובמבר ובו תמונה של ביל, הילארי וצ'לסי קלינטון עם הכיתוב "ריטוויט אם אתה שמח ש-30 שנות הפשע של קלינטון נגמרו". ציוץ זה שותף יותר מ-1,200 פעמים. בציוץ נוסף, שפורסם ב-17 בדצמבר, נכתב "ריטוויט אם אתה מסכים שברק אובמה עקף את ג'ימי קרטר כנשיא הגרוע ביותר בחיינו". גם ציוץ זה זכה להיענות ושותף יותר מ-1,700 פעמים.

בשלהי ינואר השנה נודע כי השימוש בטוויטר לצורך הקנוניה היה נרחב. החברה חשפה מעורבות רוסית ניכרת בבחירות בארצות הברית – בוטים רוסים הפיצו את הציוצים של מי שהפך לבסוף לנשיא ארצות הברית, טארמפ, ב-470 אלף ריטוויטים, וכן באמצעים לא טכנולוגיים שונים.

עוד נחשף בזמן חקירה של ועידת משנה מטעם הסנאט כי גם בכלים ושירותים של גוגל (Google) נעשה שימוש מניפולטיבי שמקורו ב-IRA ובמקורות רוסים אחרים.

בינואר הבטיחו שלושת ענקיות האינטרנט, כל אחת בנפרד, לבצע שיפורים בעקבות הגילויים על הבחירות לנשיאות 2016 והתחייבו לבנות מרכזי שליטה חדשים, שיציגו בין השאר מידע על מי קונה כמה פרסומות של מסעות פרסום. פייסבוק התחייבה לשכור 1,000 מנהלי תוכן נוספים שיספקו גיבוי אנושי לעבודת בדיקת הפרסומות בפלטפורמה שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים